Xindak?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Xindak?

Inläggav IngOehman » 2007-05-19 12:46

Hej alla!

Härförledes fick jag ett PM som löd på följande vis:

Moment-23 skrev:Hej!

Grattis till nya företaget och guru högtalaren!
Den ser väldigt fin ut och låter säkert ännu bättre.

Jag var inne på audioasylum och där skrev någon att elektroniken som användes var från xindak, jag tror tom att det var deras instegsmodell av cd spelare och förstärkare. Jag blev naturligtvis nyfiken då xindak är relativt okända här och dessutom finns ju en viss skepsis mot kina hifi. Denna skepsis beror säkert till stor del på gamla (och kanske nya) fördommar. Detta vill jag dock råda bor på för egen del, så jag undrar, stämmer det att ni använde xindakprylar?
Om ja, kan du nämna något om ljudet, är de tex neutrala till sin karaktär?
Var utrustningen moddad/tweakad eller orörd?

Du kanske inte vill/kan svara på det här, men jag chansar i alla fall på att det är lättare för dig att svara på ett PM än direkt i en tråd.

Mvh
Moment-23

Eftersom kanske frågorna kan vara av allmänintresse tyckte jag det var vettigare att svara i en tråd än per PM.

1. Grejorna var otweekade.

2. Jag vet inte så mycket om dem annat än att de lät rätt bra. Det är vår amerikanske distributör som för dem.

3. Kina-hifi idag är väldigt dominerat av rörprylar, men dessa är solid state och de tycks vara ingenjörade för att återge insignalen så korrekt (=i överensstämmelse med insignalen) som de kan.

4. Jag stördes av att Xindak-CD-spelarna var så långsamma. Det tycks vara en genomgående trend hos tillverkare med High End-ambitioner detta att göra CD-spelare som man blir frustrerad över att behöva vänta länge på innan de läst in startspåret och börjar spela... Redan för 20 år sedan kunde tillverkarna göra spelare som från öppen lucka började spela musiken inom tre sekunder. Nu tycks ambitionen vara att driva användaren till vansinne, men det är nog bara jag som inte förstår hur bra det är att saker sker långsamt. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RichardJ

Re: Xindak?

Inläggav RichardJ » 2007-05-19 14:59

IngOehman skrev:4. Jag stördes av att Xindak-CD-spelarna var så långsamma. Det tycks vara en genomgående trend hos tillverkare med High End-ambitioner detta att göra CD-spelare som man blir frustrerad över att behöva vänta länge på innan de läst in startspåret och börjar spela... Redan för 20 år sedan kunde tillverkarna göra spelare som från öppen lucka började spela musiken inom tre sekunder. Nu tycks ambitionen vara att driva användaren till vansinne, men det är nog bara jag som inte förstår hur bra det är att saker sker långsamt. :wink:

Advance Acoustics cd-spelare, Kina-hifi med fransk mellanhand, har en 20-sekunders nedräkning från det att man stoppar i skivan till att den går igång. Förmodar att rören värms upp men det var ju lagom komiskt att stå och vänta på att den skulle spela. 8O

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-19 15:11

IngOehman skrev:Eftersom kanske frågorna kan vara av allmänintresse tyckte jag det var vettigare att svara i en tråd än per PM.

1. Grejorna var otweekade.

2. Jag vet inte så mycket om dem annat än att de lät rätt bra. Det är vår amerikanske distributör som för dem.

3. Kina-hifi idag är väldigt dominerat av rörprylar, men dessa är solid state och de tycks vara ingenjörade för att återge insignalen så korrekt (=i överensstämmelse med insignalen) som de kan.

4. Jag stördes av att Xindak-CD-spelarna var så långsamma. Det tycks vara en genomgående trend hos tillverkare med High End-ambitioner detta att göra CD-spelare som man blir frustrerad över att behöva vänta länge på innan de läst in startspåret och börjar spela... Redan för 20 år sedan kunde tillverkarna göra spelare som från öppen lucka började spela musiken inom tre sekunder. Nu tycks ambitionen vara att driva användaren till vansinne, men det är nog bara jag som inte förstår hur bra det är att saker sker långsamt. :wink:

Vh, iö

Det där var intressant.

I. Detta med att kina hifi är lite sådär är en fördom som många hifijournalister verkar "lida av".

II. Ofta påpekar ju dessa herrar (är nästan uteslutande det) att en bra högtalare förtjänar riktigt bra (ofta dyr) elektronik.

Med dessa två "synpunkter" som jag tycker att hifijournalister ofta framför så undrar jag om det var någon bland hifijournalisterna som ifågasatte, eller var förvånad av elektronikvalet?

Var det instegsmodellen cd06 och tillhörande förstärkare ni använde eller någon dyrare xindakmodell?

Anser du personligen att högtalarna "räddade" elektroniken? Alltså att de skulle ha presterat bättre med bättre elektronik? Eller var det en matchning du skulle ha gjort även om du haft annat att välja mellan?

Kommer LTS att testa xindak och/eller annan kina-hifi framöver? Xindak har ju bla två billiga dac:ar på programmet, bla dac-5 som ser riktigt seriös ut under skalet.
Jag känner inte riktigt till ditt förhållande till LTS så frågan kanske är ställd till fel person? Om så är fallet kan du bortse ifrån den. Förhoppningsvis kan väl någon LTS:are med inflytande över urval av utrustning som skall testas hoppa in och svara istället?

Ang. långsamma cd spelare så är vi nog många som irriteras av det. Det är väl dvd drive:arna i dem som är långsammare än rena cd drive:ar?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-19 18:41

Moment-23 skrev:Det där var intressant.

I. Detta med att kina hifi är lite sådär är en fördom som många hifijournalister verkar "lida av".

II. Ofta påpekar ju dessa herrar (är nästan uteslutande det) att en bra högtalare förtjänar riktigt bra (ofta dyr) elektronik..

I. Nu är ju denna tillverkare lite speciell således att de tillverkar produkter som motsvarare Japansk standard snarare än normal kinesisk. Produkterna är inte heller så ultrabilliga som man ofta ser från Kina. Ej heller är det rör-apparater, trots att rör fullständigt dominerar High End-senen i Kina.

II. Även jag tycker att bra högtalare förtjänar riktigt bra elektronik, men elektronik som är riktigt bra är för det mesta ändå mycket billigare än vad motsvarande presterande (psykoakustiskt vägt) högtalare kostar. Det är helt enkelt mycket dyrare att nå höga prestanda hos högtalare, eftersom de är elektro-mekanisk-akustiska grunkor. Pengar investerade i högtalare tenderar därför att göra extra nytta. Detsamma gäller pengar investerade i rummet. Förutsättningen är självklart att vettiga lösningar väljs. Att en flaskhals kan identifieras betyder ju inte att varje åtgärd som är dyr är ett bra sätt att vidga flaskhalsen.

Med dessa två "synpunkter" som jag tycker att hifijournalister ofta framför så undrar jag om det var någon bland hifijournalisterna som ifågasatte, eller var förvånad av elektronikvalet?

Tro det eller ej: Nej. Ingen ifrågasatta valet av elektronik.

USA har många sidor som kritiseras och ventileras frekvent, inte minst i Svensk press, men en sak tycks vara genomgående över nästan hela den amerikanska kontinenten, nämligen att jantelagen (missunnsamhet) saknas, och att prestige är något som de flesta lyckas befria sig från. I USA tycks människor vilja bli överraskade, och alla tar det positivt när de får någon förutfattad mening punkterad.

Var det instegsmodellen cd06 och tillhörande förstärkare ni använde eller någon dyrare xindakmodell?

Instegsmodellen ja. På mässa.

I vår lägenhet (där jag körde frågesvar/föreläsningar under kvälls- och nattetid, alltså efter att mässa stängt) spelade vi på en finare Xindak CD-spelare, Holografic Audios mycket puristiska försteg och ett par monoblock från Xindak.

Anser du personligen att högtalarna "räddade" elektroniken? Alltså att de skulle ha presterat bättre med bättre elektronik? Eller var det en matchning du skulle ha gjort även om du haft annat att välja mellan?

Alla länkar i kedjan var tillräckligt bra för att nå det resultat vi nådde. Jag tycker inte om ens tanken på att kompensera en länk med en annan. Alla delar bör - som enskildheter - vara tillräckligt bra. Det är därför jag förespråkar F/E-lyssning som metod för att undersöka och kartlägga egenskaperna hos varje enskild transmissionslänk i musikkedjan, för sig. Kombinationen av en massa bra apparater blir nämligen alltid bra. Och sådana kedjor tenderar dessutom att uppvisa robusta egenskaper. Man kan byta länkar utan att det riskerar att gå så snett, så länge man gör det mellan länkar som som enskildheter presterar hyggligt ofärgat. Då kommer alltid musiken att dominera upplevelsen och allt blir härligt varierande och spännade att lyssna till.

Kommer LTS att testa xindak och/eller annan kina-hifi framöver? Xindak har ju bla två billiga dac:ar på programmet, bla dac-5 som ser riktigt seriös ut under skalet.

Kan jag inte ta ställning till just nu. Allt jag vet om apparaterna är ju det jag hörde under mässan.

Jag känner inte riktigt till ditt förhållande till LTS så frågan kanske är ställd till fel person? Om så är fallet kan du bortse ifrån den. Förhoppningsvis kan väl någon LTS:are med inflytande över urval av utrustning som skall testas hoppa in och svara istället?

Du ställde frågan till rätt person. En annan rätt person att ställa samma frga till är Johan Lindroos. Jag är ansvarig för teniksektionen, han är testansvarig. Han är kanske mera rätt än jag om man skall vara noga.

Ang. långsamma cd spelare så är vi nog många som irriteras av det. Det är väl dvd drive:arna i dem som är långsammare än rena cd drive:ar?

Det tror jag inte. Min bedömning (fast egentligen är det snarare en gissning :oops: ) är att det är något de faktiskt gör avsiktligt. Det anses helt enkelt att det skall gå sakta när det är High End. :?

Apparaterna vi talar om är rena CD-spelare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-19 19:17

IngOehman skrev:I vår lägenhet (där jag körde frågesvar/föreläsningar under kvälls- och nattetid, alltså efter att mässa stängt) spelade vi på en finare Xindak CD-spelare, Holografic Audios mycket puristiska försteg och ett par monoblock från Xindak.

Har du varit inblandad i holographic audios hörlursförstärkare? På den finns en knapp, Öhman X-feed, som ska göra något kul, vet dock ej vad. Nu finns det ju iofs många Öhman och det kan lika väl vara en hyllning till någon sedan länge död poet, men det tror jag inte :wink:
Det tror jag inte. Min bedömning (fast egentligen är det snarare en gissning :oops: ) är att det är något de faktiskt gör avsiktligt. Det anses helt enkelt att det skall gå sakta när det är High End. :?

Vh, iö

8O :?:
Det hoppas jag verkligen inte.

Tack för övrigt för bra och tydliga svar. Det låter som om xindak ska tas på allvar, även med våra västerländska (ibland bortskämda) krav. Jag är VÄLDIGT nyfiken på dac-5, strax över 4000kr för en ny dac med dom spec:arna. Det måste man bara kika närmare på.

Mvh
Moment-23

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-19 21:44

Moment-23 skrev:Det låter som om xindak ska tas på allvar, även med våra västerländska (ibland bortskämda) krav. Jag är VÄLDIGT nyfiken på dac-5, strax över 4000kr för en ny dac med dom spec:arna. Det måste man bara kika närmare på.

Vill du verkligen ha en DAC med en rörbuffert på utgången? :?

PS: Kolla denna Xindak-tråd!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-20 00:06

Moment-23 skrev:
IngOehman skrev:I vår lägenhet (där jag körde frågesvar/föreläsningar under kvälls- och nattetid, alltså efter att mässa stängt) spelade vi på en finare Xindak CD-spelare, Holografic Audios mycket puristiska försteg och ett par monoblock från Xindak.

Har du varit inblandad i holographic audios hörlursförstärkare? På den finns en knapp, Öhman X-feed, som ska göra något kul, vet dock ej vad. Nu finns det ju iofs många Öhman och det kan lika väl vara en hyllning till någon sedan länge död poet, men det tror jag inte :wink:

Du tror rätt. Det är jag. 8)

Kopplingen adderar effekterna av den diffraktion som försiggår runt vårt huvud när vi lyssnar via högtalare eller på levade musik :P men som saknas vid hörlurslyssning :( (utom om inspelningen gjorts med konsthuvud).

Den finns i två (tre om man skall vara noga, men det struntar jag i här) Öhman-Xfeed-versioner med lite olika syfte. De heter A respektive S, där den förstnämnda är för proffsbruk i studior där man skall kunna göra en användbar mixning för högtalarlyssning trots monotorlyssning i hörlurar.

Versionen S är avsedd för "normal hörlurslyssning" där man vill uppleva samma stora ljudbild som med högtalare. Egenskaperna går tyvärr inte att kombinera med hörlurslyssning på grund av inkompatibiliteten mellan inspelningsteknikerna optimala för högtalare och hörlurar, men det kan bli väldigt bra.

Version A är fantastiskt bra i en hemmabio också för övrigt. Den gör att blid och ljud passar ihop!

Moment-23 skrev:

Vh, iö

8O :?:
Det hoppas jag verkligen inte.

Men det hoppas jag, verkligen!

För är det inte avsiktligt så är det ett illavarslande och oroande tecken på inkompetens. :?

Sony gjorde för 20 år sedan CD-spelare som läste in och startade avspelningen på under en sekund. Idag väljer de att låta sina High End-apparater ta närapå en halv minut på sig. 8O Jag ogillar det, högeligen, eftersom det inte är något jag kan välja bort, och det är för mig mycket frustrerande att tvingas vänta - på grund av någon marknadsgubbes beslut om att det skall gå sakta, men; hade det varit ren teknisk inkompetens hade det oroat mig mycket mera...

Moment-23 skrev:Tack för övrigt för bra och tydliga svar. Det låter som om xindak ska tas på allvar, även med våra västerländska (ibland bortskämda) krav. Jag är VÄLDIGT nyfiken på dac-5, strax över 4000kr för en ny dac med dom spec:arna. Det måste man bara kika närmare på.

Som jag sagt tidigare kan jag inte gå i god för apparaterna eftersom jag inte gjort något seriöst test av dem, men jag tyckte det lät mycket bra om både den kompletta anläggningen på mässan och i synnerhet i vår anläggning i lägenheten. Kan dock inte avgöra om de ingående Xindak-enheterna som enskildhet var nära perfekta eller om de skulle kunna vara mycket bättre ytterligare. Förstärkare av hygglig kvalitet är ju trots allt så förhållandevis lite inverkande i kedjan.

Två dagars lyssning på en (eller rättare sagt två) alldeles nyuppsatta anläggningar är helt enkelt inte tillräckligt utslagsgivande för att jag skall kunna bedöma något annat med rimlig precision än summaprestanda och kvaliteten på de inflytelserikare delarna i kedjorna - läs högtalare och rum. Jag utesluter inte att Xindak-apparaterna kan vara mycket bra dock, men vill inte gå i god för det / ta ansvar för att så är fallet innan jag undersökt dem närmare.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-05-20 01:12, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-20 00:11

Hetsporren skrev:
Moment-23 skrev:Det låter som om xindak ska tas på allvar, även med våra västerländska (ibland bortskämda) krav. Jag är VÄLDIGT nyfiken på dac-5, strax över 4000kr för en ny dac med dom spec:arna. Det måste man bara kika närmare på.

Vill du verkligen ha en DAC med en rörbuffert på utgången? :?

PS: Kolla denna Xindak-tråd!

Ja, ett sånt litet pluttrör kan väl inte vara så farligt? :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-20 00:28

IngOehman skrev:Du tror rätt. Det är jag. 8)

Kopplingen adderar effekterna av den diffraktion som föriggör rut vårt huvud när vi lyssnar via högtalare eller på levade musik, men som saknas vid hörlurslyssning (utom om inspelningen gjorts med konsthuvud).

Den finns i två (tre om man skall vara noga, men det struntar jag i här) versioner med lite olika syfte. De heter A respektive S, där den förstnämnda är för proffsbruk i studior där man skall kunna göra en användbar mixning för högtalarlyssning trots monotorlyssning i hörlurar. Versionen S är avsedd för "normal hörlurslyssning" där man vill uppleva samma stora ljudbild som med högtalare. Egenskaperna går tyvärr inte att kombinera med hörlurslyssning på grund av inkompatibiliteten mellan inspelningsteknikerna optimala för högtalare och hörlurar, men det kan bli väldigt bra.

Intressant. Jag ska försöka provlyssna snarast.

Det hoppas jag, vekligen! För är det inte avsiktligt så är det ett illavarslande och oroande tecken på inkompetens. Sony gjorde för 20 år sedan CD-spelare som läste in och startade avspelningen på under en sekund. Idag väljer de att låta sina High End-apparater ta närapå en halv minut på sig. Jag ogillar det, eftersom det är frustrerande att tvingas vänta på grund av någon marknadsgubbes beslut om att det skall gå sakta, men hade det varit ren teknisk inkompetens hade det oroat mig mycket mera...

Fast att göra så med flit tyder på en cynism och ett förakt för oss kunder och det är frågan om inte det är värre?
Som jag sagt tidigare kan jag inte gå i god för apparaterna eftersom jag inte gjort något seriöst test av dem, men jag tyckte det lät mycket bra om både den kompletta anläggningen på mässan och i synnerhet i vår anläggning i lägenheten. Kan dock inte avgöra om de ingående Xindak-enheterna som enskildhet var nära perfekta eller om de skulle kunna vara mycket bättre ytterligare. Förstärkare av hygglig kvalitet är ju trots allt så förhållandevis lite inverkande i kedjan.

Två dagars lyssning på en (eller rättare sagt två) alldeles nyuppsatta anläggningar är helt enkelt inte tillräckligt utslagsgivande för att jag skall kunna bedöma något annat med rimlig precision än summaprestanda och kvaliteten på de inflytelserikare delarna i kedjorna - läs högtalare och rum. Jag utesluter inte att Xindak-apparaterna kan vara mycket bra dock, men vill inte gå i god för det / ta ansvar för att så är fallet innan jag undersökt dem närmare.

Vh, iö

Om jag köper innan LTS testat och blir missnöjd så lovar jag att inte hålla det emot er i händelse av rättegång :wink:

Mvh
Moment-23

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-20 10:00

:arrow: IÖ, det var alltså följande Xindak-produkter på mässan?:

Xindak C06
En välljudande cd spelare byggd kring en 16-bitars TDA1543 DAC. C06 har RCA utgångar och digitalutgång samt givetvis fjärrkontroll. Pris: 2 750 kr
Bild

Xindak A06
Integrerad transistorförstärkare med fjärrkontroll. A06 har fem RCA ingångar. Effekten är 2*80 watt vid 8 ohm. Pris: 2 950 kr
Bild

Samt dessa i erat eget rum?:

Xindak Muse Deluxe 1.0
Cd spelare med RCA och XLR utgångar och ett E88CC (dubbeltriod) rör i utgångssteget. Pris: 6 900 kr
Bild

[Holografic Audio-försteget]

Xindak XA 8800 MNU
Påminner väldigt mycket om storebröderna MNE men har här en effekt på "bara" 130 watt i 8 ohm. Formatet på XA 8800 MNU är lite mindre men det är samma höga byggkvalitet. Pris: 9 500 kr per par
Bild

[Info, bilder och priser hämtade från Akkelis Audio]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-20 13:14

De billigare apparaterna stämmer, men de dyrare känner jag inte igen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2008-12-30 05:19

IngOehman skrev:... Det tycks vara en genomgående trend hos tillverkare med High End-ambitioner detta att göra CD-spelare som man blir frustrerad över att behöva vänta länge på innan de läst in startspåret och börjar spela... Redan för 20 år sedan kunde tillverkarna göra spelare som från öppen lucka började spela musiken inom tre sekunder. Nu tycks ambitionen vara att driva användaren till vansinne, men det är nog bara jag som inte förstår hur bra det är att saker sker långsamt. :wink:

Visserligen går det ju att utnyttja väntetiden till att läsa, meditera, skriva poesi, utöva yoga, djupandas eller... rent allmänt försöka komma i samklang med alltet, men...

... folk kan ju faktiskt ha bråttom..! :shock:

:D
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-30 11:10

Tru-datt!

(Imponerande uppning.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2008-12-30 14:47

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:... Det tycks vara en genomgående trend hos tillverkare med High End-ambitioner detta att göra CD-spelare som man blir frustrerad över att behöva vänta länge på innan de läst in startspåret och börjar spela... Redan för 20 år sedan kunde tillverkarna göra spelare som från öppen lucka började spela musiken inom tre sekunder. Nu tycks ambitionen vara att driva användaren till vansinne, men det är nog bara jag som inte förstår hur bra det är att saker sker långsamt. :wink:

Visserligen går det ju att utnyttja väntetiden till att läsa, meditera, skriva poesi, utöva yoga, djupandas eller... rent allmänt försöka komma i samklang med alltet, men...

... folk kan ju faktiskt ha bråttom..! :shock:

:D

Det verkar ju DU i alla fall inte haft ;-) (syftar på "trådvilan")

Pioneer med flera i början av 90-talet (och kanske än idag) hade ju stora svänghjulsliknande "skivtallrikar" i sina dyrare cdspelare och det borde ju drivit upp starttiden en aning.
Kanske fortsätter denna trend, med ännu mer massa i skivtallriken ?

Återgå till Köpråd