Förstärkare till OA116?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

larsh

Förstärkare till OA116?

Inläggav larsh » 2009-01-02 21:37

Jag behöver en förstärkare som klarar av att driva mina OA116 med ofärgat ljud, dvs inte "varm" eller "skimrande" eller "med tryck i basen" utan så att framförallt akustisk musik låter (nästan) som om jag hörde den live. Lyssnar mest på klassisk musik och jazz.

Högtalarna är (i stort sett) renoverade enl SSC anvisningar för ett par år sen, orginalkablage och en del MKT-kondingar fick vara kvar, men alla element är bytta och komponetvärden ändrade.

Lyssningsrummet är inte idealt, ett litet vardagsrum ( ca 16 m2)i ett radhus med "öppen planlösning", men "rundstålande" högtalare låter mer rätt än "direktstålande", och ger flexiblare lyssningsposition. Så OA116 är den givna utgångspunkten.

Jag har i drygt 20 år haft en NAD-reciever, modell 7400, som låter bra, och är mycket prakisk att använda, men som nu behöver repareras lite för ofta - det är mest utgångsreläerna som bränns. Utgångssteget har hitills klarat sig.

Efter ha gått Svantes högtalarkurs ( KTH DT242V), och mätt impedansen på OA116, och även på de OA12, som hänger på recieverns B-utgång, har jag börjat förstå att belastningen speciellt i mellanregistret kanske är för mycket t.o.m för en kraftig reciever (100W i 8 ohm)

Förmodligen behöver jag ett slutsteg per högtalarpar, eller en integrerad förstärkare och ett separat slutsteg. Eller ett monosteg per OA116.

Har ni några ideer? har funderat på Arcam, Cyrus, Cambridge, Rotel ev Marantz. Jag behöver åtminstone 6 linjeingångar, ev en RIAA, pre-out, någon form av tonkontroll (alla inspelningar är inte perfekta) och det är bra om det finns en bra FM-tuner och CD som fungerar ihop med förtärkare.

Kan tänka mig att fortsätta med NADen som radio/försteg och drivande OA12 men skulle kunna byta upp mig. Prisidé? Tja, 10000 - 20000 plus extra för CD/Radio

Lars H

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-02 23:08

OA-116 skulle må bra av Bryston 4B SST.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-01-03 00:18

Billig med? 8) Med Denon POA-6600a är kanske det starkaste som går att få tag på till rimliga slantar. :) ca 5000:- paret beggade. Annars Rotel 1090 men det drar iväg lite.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-01-03 00:45

MM - Denon och 1090 vaddå? Har du slått huvet eller har du gjort en hotspur och blivit LTS:sare?

larsh

Inläggav larsh » 2009-01-03 22:07

Tack för förslagen.

Var i Sverige kan man lyssna på och köpa Bryston? Och vad kostar 4B SST? Efter vad jag läst i t.ex Stereophile verkar Bryston-stegen väldigt bra, men de kanske hamnar utanför min budget. och kanske är overkill, bor man i radhus med familj och inte spelar death metal, så spelar man inte så fruktansvärt högt.

Är Rotel RB 1080 för klen för OA116? Hur är Rotels försteg och radio?

Hur mycket effekt kräver egentligen OA116? Om jag mätt rätt så varierar impedansens belopp mellan 5,5 o 20 ohm och fasen mellan +30 0ch -40 grader, och där vid de frekvenser som har lägst impedans lägsta impedanserna är fasen ganska nära 0. Rätt snällt, det är väl om man parallellkopplar med OA12 som det blir krävande. Då hamnar man under 3 ohm.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-01-03 23:12

subsand skrev:MM - Denon och 1090 vaddå? Har du slått huvet eller har du gjort en hotspur och blivit LTS:sare?

NÄ det är ju bra pryttlar enligt mig med. Men lts:are det blir jag aldrig. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-01-04 00:06

Det är säkert vettiga steg men väntade mig ingen rekommendation från dig :D .
Larsh - Du ska kanske vänta in de där från Holagrafic audio, verkar som de blir biffiga.(Kolla i Generellt)

larsh

Inläggav larsh » 2009-01-05 00:07

Tack för rådet att kolla tråden om effektförstärkare. Efter en första genom läsning verkar det som ett steg på 100 - 150 W och med bra kapacitet ner till 4 ohm skulle räcka för mitt rum och nivåer. och ett par OA116.

Men jag ska använda ing Öhmans räkneexempel och också plocka fram en artikel Douglas Self skrev för ca 10 år sen i WW om vilka krav en högtalare ställer på en effektförstärkare. Om jag inte minns fel var det toppeffekten i sluttransistorerna vid induktiv/kapacitiv last som var begränsningsfaktorn, och de skyddskkretsar som ska hindra sekundärt genombrott.

Nu tre dars skidåkning....

Återgå till Köpråd