Hörlurs-"rigg"

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
millow

Hörlurs-"rigg"

Inläggav millow » 2009-01-06 21:18

Tjena!

Jag är på jakt efter en hörlursanläggning som jag tänkte bygga i ett par steg. jag ska flytta till en ny mindre lägenhet där vi blir av med ett rum, det innebär att vi troligtvis kommer "störa" varandra mer och därför vill jag satsa på en bra hörlursanläggning istället för att uppgradera stereon och på så sätt kunna lira favoritskivorna när som helst :)

Jag har kollat och lyssnat på AKG K701 och Sennheiser HD650, älskar det öppna detaljrika ljudet hos AKGn, jag tyckte Sennheisern kändes mer som en kompromiss i jämförelse, även om man får lite mer "tryck" i Sennheisern, men den hadei nte samma 3d känsla och djup som AKGn tyckte jag.

Dock vet jag inte om det hade med inspelningstider osv att göra men det kändes som det i butiken iaf.

Tror att jag skulle vilja ha AKGn men istället gå på AKG 601, som jag inte hört men som jag läst ska vara i princip samma som 701an fast med lite andra material i bygel osv, men ljudmässigt ska de vara väldigt lika. Något som har något att säga om det? Gör man bort sig om man väljer 601an istället för 701an?

Har jag helt gjort bort mig genom att välja bort HD650 och man ska ge dom en chans till?

Steg 1:
Är att införskaffa hörlurar och köra dom genom datorn till en början.

Steg 2 och 3:
Här är det en ny cd-spelare och en förstärkare som ska införskaffas. Det jag funderar på är om man ska köpa sig en cd-spelare med en hörlursutgång först för att senare lägga till en bra hörlursförstärkare, eller om man ska gå på en hörlursförstärkare med egen DAC och USB-in så man kör datorn till förstärkaren först och CD-spelare till sist. Eller omm an ska gå på någon sån mindre Kenwood som har både förstärkare och CD-spelare i ett, de är ju väldigt smidiga. Men orkar dom med att driva ett par lurar bra?

Har ni några rekomendationer när det gäller CD-spelare som skulle passa AKG lurarna? Har kolat lite på Cambridge Azur 340C som verkar väldigt prisvärd, sen har ju Marantz sin CD6002 eller Advance Acoustic MCD203 och MCD403?

Vilken hörlursförstärkare runt 1500-3000 kr skulle kunna vara ett bra köp annars?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-01-06 21:41

Hej!
jag införskaffade mig ett par AKG K701 tillsammans med en Argon hörlursförstärkare, denna http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... _svart.htm och är mycket nöjd, jag har visserligen aldrig jämfört 701 mot 601 men tittar man på spec:en är 701:orna mer lättdrivna samt går djupare så något mer en byglar mm borde det väl vara? fast om det är värt det extra priset vet jag ej. Ett plus på förstärkarsidan är annars att det är väldigt liten vilket kan vara bra

ps. detta kanske är självklart för en spekulant men tittta här http://www.pricerunner.se/pl/94-511132/ ... 701-priser då det faktiskt skiljer flera tusen på respektives priser :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-06 21:57

annars verkar heed canamp + senn hd650 vara en populär kombination

http://www.head-fi.org/forums/f5/heed-canamp-192190/
Bikinitider

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-06 22:35

Jag har själv lite olika lurar, bla K601 och Audio Technica A900.

K601 har nu ca 150 timmar, och är fantastiska till att lyssna på musik i. Satt i ett par timmar hos handlaren, och kunde jämföra k701, k601, en massa beyerlurar och sennlurar. K601 vann matchen i välljud för pengarna.

Jag har en liten Pro Ject headboxII, som för mina uppfyller mina krav; dödstyst och tillräckligt med kraft för mina behov.

har du massa musik i datorn, och har tänkt dig att använda den som källa, finns en mängd usb dac/hörlursförstärkare på marknaden, tex från pro-ject . Tänkte du ändå ha en stereo, så skaffa en squeezebox och en hörlursfärstärkare till den (den inbygda i SBclassic är inte så stark tyckte jag)

Om du har möjlighet, lyssna på lurarna, om du inte har det, kommer det inte bli fel med K601.

Lycka till :)
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2009-01-06 22:54

Tack för svaren, K601orna verkar ju prisvärad och ja, jag har rätt bra koll på priserna :)

Det räcker med en sån Pro-Ject headbox för 601orna alltså eller en sån Argon kankse då. Bra prisklass iaf.

Det med dator är bara en temporär lösning tills jag skaffar en bättre CD-spelare. Jag vill sitta o pilla i fodralet och sätta skivan i spelaren o bara lyssna framför brasan med en whisky i handen, det är ju halva grejen (tycker jag).

Edit:
Jag ser att det skiljer en hel del i hur tungdrivna de är, på pappret ser ju K601 dubbelt så tungdriven ut som K701, hur stor skillnad blir det i verkligheten?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-06 23:06

millow skrev:
Edit:
Jag ser att det skiljer en hel del i hur tungdrivna de är, på pappret ser ju K601 dubbelt så tungdriven ut som K701, hur stor skillnad blir det i verkligheten?

När jag testade hos handlaren fick jag vrida upp från kl 11 till 1230 för att få samma upplevda volym vid det testtillfället. Om det är verkligheten, vet jag inte :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-01-06 23:23

lazpete skrev:K601 har nu ca 150 timmar, och är fantastiska till att lyssna på musik i.

Anser du att det är en bra allroundlur? Jag antar att den funkar bra till metal eftersom du gillar den... Bild

Använder du 601:orna något till film? Hur funkar talade röster?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-06 23:38

Mycket metal blir det :twisted:

Svar ja, det tycker jag verkligen. Jag tycker jag har hittat en sluten och en öppen lur nu, som tillfredsställer min blandade musiksmak väldigt väl.

Jag har inte använt dem till film, men med tanke på hur fantastiskt bra de låter med trubadur/singersongwriter musik, kan jag tänka mig att de är alldeles strålande till film också.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-01-07 02:11

millow skrev:Edit:

K601 är lite krävande men det är inte jättemärkvärdigt. Men man bör nog ha en vettig hörlursförstärkare. När jag testade Pro Ject headboxII hittade jag några extremt dynamiska operapartier där den distade lite - jag valde istället den lite dyrare (och kraftigare) RegaEar... Men jag hade kunna leva med en Headbox också. Alltså det går att köra K601 med min mp3-spelare - men då är det ingen jättevolym vi pratar om... men lite tyst i sängen... när familjen sover... helt perfekt :-)

Obs - man läser ganska ofta lyriska och svallande överord för vad en hörlursförstärkare gör med ljudet. Var lite skeptisk så blir du inte besviken. Såååå stor skillnad är det inte. Du får (om förstärkaren är bra) lite bättre dynamisk headroom och känslan av "kontroll" ökar lite.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2009-01-09 13:46

Får nog bli ett par K601, verkar riktigt bra. Så får man se vad nästa steg blir :)

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-09 20:03

Jag skulle välja en mac-mini som man kopplar optiskt till en benchmark DAC1 så får du både en riktigt bra DA-converter (det som gör en bra cd-spelare bra) och en grym hörlursförstärkare. Vilka hörlurar vet jag inte alls.

Går ju utmärkt att mata in CD-skivan i den framför brasan också.

Benchmarken säljs beggat för 6-7000kr hela tiden.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2009-01-10 00:42

Jo men macar har jag tillräckligt av, så det skulle ju i sånna fall vara den dacen och en cd-spelare. Men jag tycker det ligger i mesta laget för en DAC, men jag vet inte, den verkar ju onekligen bra eftersom så många rekomenderar den överallt.

Återgå till Köpråd