Trådlös anläggning - flera rum

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fegge

Trådlös anläggning - flera rum

Inläggav Fegge » 2009-01-09 22:38

Jag har hittat det här forumet och tycker det verkar finnas en väldig massa kunskap här om hur man sätter ihop bra ljudanläggningar. :o

Jag är på jakt efter ett system för trådlös spridning av (i första hand) musik till olika rum i lägenheten. Jag vill separera musiken från min dator så att jag är mån om att ha en lösning där jag inte behöver använda mig av pc'n. Har efter lite efterforskning blivit nyfiken på Hifiklubbens Sonos-system. Jag är egentligen lite smånervös 8O för att ha ett alltför komplicerat system eftersom jag inte är någon teknikgud på något sätt men tycker ändå att det verkar någorlunda överblickbart med Sonos. Är det någon som har erfarenhet av det här systemet eller har tips om något annat? Är det något speciellt man bör tänka på? Jag har förstått att jag måste skaffa en s k NAS, har någon tips på speciellt märke? Annat viktigt att tänka på?

Som sagt, jag är inget tekniskt geni utan är ute efter en relativt enkel och lättskött lösning men med BRA ljud och funktionalitet.

Tacksam för tips! :D

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-10 08:17

Skaffa en NAS, och sedan ett antal Squeezboxar, vilken modell beror ju på om du vill ha steg/hägtalare inbyggt, eller skaffa det separat.
Jag har två, en vid stereon, och en i köket.

Med nya squeezcenter, funkar synkning mellan spelar riktigt bra.

Har aldrig tittat på sonos, pga att prislappen skrämt mig.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-10 11:47

För det enklaste systemet är Sonos helt klart att föredra. Vill man pyssla och hålla på med en massa mickel i sin NAS funkar Squeezebox hyggligt. Kvarstår gör problemet med lättanvändbarhet och att man måste se burken. Nu finns ju dock Duet som löser en del problem. Jag tvekade inte en sekund att välja Sonos framför Squeezebox. Inget pyssel, extremt lättanvänt och går att kontrollera från handkontroll, PC eller iPod/iPhone. Dessutom fungerar "Party Mode" perfekt dvs man kan spela samma musik från alla Sonosspelare i hela huset synkroniserat.

Med tanke på att Duet kostar SEK 4000 så är ju dessutom prisskillnaden obetydlig. I min mening.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-10 18:43

Obetydlig är ju i finansiella kretsar ett uttalande som egentligen inte håller, om det skilljer upp till 50% kanske eller mer, som det går på för att få en sonos att spela.

Att synka flera SB enheter är inte svårare än att cykla, inget pill alls.

Nej, är man lite läskunnig, så skaffar men SB, annars så kan kanske Sonos utrustning fungera fint.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-11 00:33

Jag räknade med Sonospaket SEK 10000 mot två SB Duet SEK 8000. Därefter kan man spara in mellanskillnaden på en enklare NAS eftersom den inte behöver kunna köra Slimserver. Kanske inte obetydligt men några få hundralappar handlar det ju trots allt bara om. Jag föstår inte hur det blir 50 %...

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-11 14:52

räkna på sb classic, så blir det ju det...

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-01-11 16:39

UrSv skrev:Jag räknade med Sonospaket SEK 10000 mot två SB Duet SEK 8000.

SB Duet (1 SB Controller (fjärrkontroll) + 1 SB Receiver) kostar 3400kr, sen kan man komplettera med hur många lösa SB Receivers (1400kr/st) man behöver.
Ett duet paket och en extra mottagare går alltså bara på 4800kr.

Återgå till Köpråd