Denon 2808 Bra eller inte?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

Denon 2808 Bra eller inte?

Inläggav pinoccio » 2009-01-24 00:46

Är det ngn här som har en uppfattning om Denon 2808 ?

Blivit erbjuden en för en tämligen fånig slant, men hur låter den?
Läste ett test som det var länkat till i ett tidigare inlägg, och då lät den inte så imponerande längre i mina öron.
Testarna skrev det som att Denon 2808 tappat lite av den glans Denon tidigare haft.

Har haft en 2105 hemma tidigare som lät kalas, men skulle 2808 vara ett direkt sämre alternativ?
Naiv som man (läs jag) är så tror man ju att utvecklingen bara går frammåt.

Jag är ju inte så sugen på att byta ner mig om jag gör mig av med min gamla trogna NAD T752.

Enda egentliga anledningen till bytet är just att jag får 2808:an för en grymt bra peng, och att det alltid är skoj med ngt nytt. :lol:

Vad säger "panelen"?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-01-24 17:47

Kom igen nu, någon måste ju tycka något iaf? :roll:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-24 18:10

pinoccio skrev:Kom igen nu, någon måste ju tycka något iaf? :roll:

Hej!

Åkej då! Men skyll dej själv!

:)

Jag tycker att en vanlig tvåkanals-lösning räcker bra.

Även för film.

Vill man ha lite rymdkänsla kan man koppla in en eller två ambiofoni-högtalare och ställa på lämplig plats i rummet.

Det är vad jag tycker.

Inte mycket till svar på din fundering, förvisso.

Men mellan raderna menar jag att ju färre variabler man för in i en lösning, desto överskådligare blir den.

Jag vill undvika komplexitet och för mej är även en hembio-stärkare alldeles för komplex. Det blir för mycket saker att justera in helt enkelt. Det är alldeles tillräckligt krångligt med två kanaler.

Mvh

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-01-24 20:52

Strmbrg skrev:

Hej!

Åkej då! Men skyll dej själv!

:)

Jag tycker att en vanlig tvåkanals-lösning räcker bra.

Även för film.

Vill man ha lite rymdkänsla kan man koppla in en eller två ambiofoni-högtalare och ställa på lämplig plats i rummet.

Det är vad jag tycker.

Inte mycket till svar på din fundering, förvisso.

Men mellan raderna menar jag att ju färre variabler man för in i en lösning, desto överskådligare blir den.

Jag vill undvika komplexitet och för mej är även en hembio-stärkare alldeles för komplex. Det blir för mycket saker att justera in helt enkelt. Det är alldeles tillräckligt krångligt med två kanaler.

Mvh

/Strmbrg,

Sådär! Äntligen ett svar. :D

Är faktiskt.se beredd att hålla med dig om att 2-kanal räcker bra... Oftast..
Lyssnar mest på musik numer, men grabben har fått upp ögonen för filmtittandet vilket premieras.

Fallet just nu är att både T752:an och 2808 ju är flerkanal båda två.

Min kanske otydliga fråga är om 2808:an skulle vara ett uppbyte eller likställd 752:an.

Men du ska ha ett tack för svaret ändå. :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-01-24 21:59

Oftast är det svårt att jämföra ljudkvaliteten hos olika hemmabioförstärkare. Antingen så är de i olika miljö med olika kringutrustningen eller så får man koppla om massor för att göra bytet.
Ljudminnet är alldeles för kort för att man skall få fram någon informaiton som är i närheten av objektiv mellan bytena av apparater.

Jag kör en 2309, vilken bör ha nästan samma förstegsdel som 2808 och jag tycker att den låter kanonbra. Kanske bör nämna att jag kör externa slutsteg.

Den stora skillnaden mot äldre versioner är att de har en ny nätdel och ändrad layout internt hos Denon. Rimligen har det även hänt en hel del på den digitala sidan. Jag har inte sett några uppgifter om att de skulle ha ändrat på den analoga sidan i förstegsdelen, men det är möjligt.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-01-24 22:21

silvervarg skrev:Oftast är det svårt att jämföra ljudkvaliteten hos olika hemmabioförstärkare. Antingen så är de i olika miljö med olika kringutrustningen eller så får man koppla om massor för att göra bytet.
Ljudminnet är alldeles för kort för att man skall få fram någon informaiton som är i närheten av objektiv mellan bytena av apparat..

Lite det som är problemet. 2808:an kommer inte ens hit om jag inte ska ha den.
Så möjligheten att jämföra får jag inte förrän den är köpt. :(
Även om det är ett bra pris så är det pengar som ska ut.

Själv tänkte jag använda dom interna stegen.
NAD:en lider ju inte precis av orkeslöshet.
Sen ska den ju bara driva ett par piPs och 6 A1:or så....

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2009-01-24 22:26

är priset så pass bra att du kan kränga de och få tillbaks pengarna är det väl inget att fundera på, köp köp :P

Användarvisningsbild
GSX-R-Mikko

Inläggav GSX-R-Mikko » 2009-01-24 23:52

Vad är ett bra pris?
finns säkert andra som är sugna om du nu skulle vara missnöjd med den!

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-01-25 01:13

Såg ifs att hifiklubben sänkt den rejält sen 2809:s tillkomst, men jo, den är billigare än så.

Den är bara upppackad men inte ens provad.

Det "damp" ner galet mkt bättre prylar hastigt och lustig så den förblev oanvänd, och returtiden rann iväg.

Oavsett vilket är det ju en bra stärkare, så det kanske bara är att köpa och prova.

Som sagt, ngn annan lär ju vilja ha den annars.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-25 20:19

Vad är ditt pris?

jonasp skrev:Bästa för '08 blir min Denon 2808 som agerar försteg, videoväxlare och dekoder (och snart bakkanalsdrivare). 7000 riskdaler. Finns några kvar för detta pris än!

Återgå till Köpråd