av mikgr2 » 2009-01-23 11:20
Hej!
Har hitills varit en som bara har ställt konstiga frågor här på forumet, men eftersom jag har en del erfarenhet av Klipsch kan jag för en gångs skull komma med lite egna åsikter.
Klipsch har en ganska speciell ljudkaraktär. Själv lyssnade jag på Klipsch för första gången för ca 1,5 år sedan, det var RF63, en stor golvare. När de första tonerna kom ur högtalarna ryggade jag tillbaka minst en halvmeter, tyckte de var alldeles för ljusa ocskrikiga. Men efter att ha lyssnat ett tag uppskattade jag dem mer och mer. Lyssnade sedan även på RF82 och tycke uppstod. Gillade dynamiken och det engagerande ljudet. Slog till på ett par RF82:or och hade dem i ca ett halvår, sålde dem sedan pga platsbrist.
Jag tycker du skall provlyssna klipsch, gillar du deras ljudkaraktär så är de definitivt ett bra köp
Många framhåller deras förmåga att spela högt men det tycker inte jag är deras största förtjänst. Jag gillar deras förmåga att låta bra även på låga volymer, de liksom "får ur sig mycket", man kan säga att de "kastar ut ljudet"
De är dock inte helt transparenta, men gillar man ett engagerande och dynamiskt ljud är de kanon.
Jag har ingen erfareneht av centern och bakhögtalarna, inte heller från RW10.
Däremot har jag mycket positiva erfarenehet av storebror RSW10.
Hade bestämt mig för att köpa Velodyne SPL1000R när jag av en slump lyssnade på RSW vid samma demo. Fastnade direkt för RSW`n, spelar väldigt rent och dynamiskt, har bra pondus i sig. Köpte den istället och det har jag inte ångrat en sekund. Håller nu på att spara pengar för att köpa ytterlägare en RSW10. (fattar inte varför inte fler har Klipschbasar, tycker de är fantastiska).
Så mina erfarenehet av Klipsch är positiva, som sagt, lyssna på dem och gillar du ljudkaraktären så slå till.
MVH
Mikael