Kan en UNAMCO T1 vara ett vettigt köp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
delta99

Kan en UNAMCO T1 vara ett vettigt köp?

Inläggav delta99 » 2009-01-26 21:30

Hej!

..för ca 400 kr. Den verkade vara komplett. Finns det delar om man behöver ersätta nåt? Kan den konkurrera med min Thorens TD 150?

Åsikter? Insikter?

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-27 09:05

Jag har en sådan inköpt 1974. Jag tycker inte om armen. Har byggt om min Unamco två gånger. Först med en annan arm, en Stax UA-70 (12-tum) och annat innerchassi. Sedan använde jag delar av den till detta bygge.

Bild

Där är tallriken kvar, den yttre och inre med axeltappen. Nytt lagerhus, batteridriven likströmsmotor stumt i chassit, annan tallriksmatta (NAD), Rega RB-300 arm, chassi akryl/bly, ståendes på SD-fötter. Just nu utan pickup.

Reservdelar är nog svårt idag. Det som kan tänkas behövas är väl en ny rem och det kan finnas hos t.ex. Svalanders. Om den fungerar är den ju värd 400kr. Har den någon pickup? Armen fungerar väl inte så jättebra med mjukt upphängda pickuper.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Kan en UNAMCO T1 vara ett vettigt köp?

Inläggav PerStromgren » 2009-01-27 10:39

delta99 skrev:Hej!

..för ca 400 kr. Den verkade vara komplett. Finns det delar om man behöver ersätta nåt? Kan den konkurrera med min Thorens TD 150?

Jag har själv en 150:a med SME 3009; min kompis köpte Unamco T1.

Ljudmässigt har jag ingen åsikt, jag tror att dessa bägge är bra. Jag har dock en invändning emot Unamoco, och det är att den är svårstartad. Min 150:a är det bara att putta igången med fingret, Unamcon kan man inte göra det med, pga den snedställda tallrikskanten. Dessutom är hela maskinen väldigt svajig i upphängningen.

Har du originalarm på din Thorens kan kanske Unamco vara en bättre skivspelare. Kanske. Åtminstone är vinkelfelet mindre tack vare längre arm.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2009-01-27 11:02

för 400kr är det absolut ett vettigt köp !
har själv en T1 i bra skick , låter riktigt bra , svårtstartad som föregående inlägg säger men värt att lyssna på

använder Sonus Gold pu som är ett vettigt budgetalternativ
har haft Shure tidigare (minns inte modellen ,tyvärr) som också funkade bra

den långa,lätta tonarmen i aluminium kan ibland tyckas spöka lite , dock inte alltid armens fel, PU-valet är avgörande för resultatet

lycka till

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-27 12:54

Jo, den är lite svårstartad, ännu mera med den matta jag använder. Det kan i och försig hålla nere "kuggning" från motorn också. Tallrikens rörelsemoment är rätt stort så när den väl fått upp farten hålls den. Den svajiga fjädringen gör att isolationen från omgivningen blir utomordentlig. Kräver ett stabilt underlag, inga svajiga golv. Dock har jag ingen sådan fjädring kvar i min ombyggda variant. Den radikalt ökade massan hos chassit och SD-fötterna verkar göra sitt. Chassit är betydligt vridstyvare och resonansfriare än originalets plåtbit. Där är många skivspelare för sladdriga.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-01-29 16:57

Unamco har kardinalfelet hos skrispelare med fjädrande upphängning: för lätt subchassi. Om syftet med hög roterande massa i tallriken är att reducera dynamiska inbromsningar pga olika moduleringar av pickupen i skrivspåret måste chassit ha minst lika hög "roterande" massa som tallriken.

Om syftet bara är att tillsamman med drivremmen jämna ut kuggning från motorn kan subchassit vara massalöst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-29 17:30

DrBoar skrev:Unamco har kardinalfelet hos skrispelare med fjädrande upphängning: för lätt subchassi. Om syftet med hög roterande massa i tallriken är att reducera dynamiska inbromsningar pga olika moduleringar av pickupen i skrivspåret måste chassit ha minst lika hög "roterande" massa som tallriken.

Om syftet bara är att tillsamman med drivremmen jämna ut kuggning från motorn kan subchassit vara massalöst.

Ja, även Linn har ju efter alla år kommit på att det vore en bra ide med ett kraftigare innerchassi.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-29 20:14

Ja, det låter rimligt att innerchassiet ska vara rejält tungt. Är det för lätt rör det sig antagligen lite ( i cirklar) i förhållande till den stillastående delen och där sitter i många fall motorn monterad. Om avståndet motoraxel - tallrikslager varierar blir det svaj.

Jag har kringgått det med min spelare eftersom motor och tallrik sitter på samma chassi. Då krävs en lågvibrerande motor och den likströmsmotor jag använder är det (tips i samband med bygget av Verdier-spelaren i Audio Video för många år sedan). Originalets växelströmsmotor vibrerar långt mera. Nu är i och för sig chassit på min spelare rejält tungt ändå... Ungefär 3 gånger tyngre än tallriken, det är ju en laminerad platta av akryl och bly. Chassit står sedan på SD-fötter. Lite Rega-likt skulle man kunna säga, fast jag har täkt fötterna.

Återgå till Köpråd