Högtalarval för en nybörjare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-05 21:25

Skall bli intressant att höra vad du har att säga om dessa, några har sagt positiva saker om dom från mässa.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-06 00:26

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-02-06 01:12

Om det skall vara nya golvare inom budgeten så skulle jag lyssna på Dali Concept 6. En mycket prisvärd allroundhögtalare som klarar budgeten.
Om du kan tänka dig att köpa begagnat så går det ofta att hitta roliga saker till bra priser.
Högtalare som kostar ca 10.000 nya bör gå att få för max 6kkr begagnade.

Monitor Audio RS6 som just rekommenderades är det många som hyllar, men den koster ca 10kkr ny, så det är väl bara aktuellt om den hittas begagnad.

GSX-R-Mikko:
Vad rekommenderar du för högtalare om man vill lira mycket Metal/alternative?
Band som Killswitch, All that remians, In flameså dylikt spelas oavbrutet här hemma!

Jag har spelat en hel del på ett par Audio Pro stage 6. De är riktigt bra i basen och kan med lätthet spela högt (dubbla 10" i basen på varje högtalare). De har inte världens bästa upplösning i högre register, och är relativt stora golvare. Det gör å andra sidan att de går att få tag på relativt billigt begagnat (säljs inte nya längre).
För all typ av bastung musik så är de kanonbra.
Gissar att de går för ca 3kkr begagnade.

Användarvisningsbild
Finanskrisen

Inläggav Finanskrisen » 2009-02-19 20:17

Idag dök de äntligen upp, mina Wigo 160. Har hunnit lyssna litegrann och jag är toknöjd än så länge (har inte så jättemycket att jämföra med iofs). Ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild (där jag faktiskt tyckt att de sett rätt billiga ut, så inte i verkligheten), och låter fint. Lär väl låta ännu bättre efter att jag spelat in dem ett tag, så jag får återkomma när jag haft dem ett tag och ge ytterligare en bedömning.

Användarvisningsbild
Finanskrisen

Inläggav Finanskrisen » 2009-03-01 11:11

Har nu lyssnat ett tag på dem, och det goda intrycket står sig. För 3.500:- är jag riktigt nöjd. Tycker de spelar med en bra bredd och rymd i ljudbilden och man hör alla (många i alla fall) detaljer klart och tydligt. De hänger lätt med till max volym jag vågar dra på här i lägenheten och de fyller upp mitt rum väl,

Ska man klaga på något (ska man väl) så är mellanregistret lite väl nedtonat vilket gör att ljudbilden känns lite mörk och "basig" på vissa skivor.

Sedan spelar jag ju oftast mp3:or från datorn, vilket så klart inte är optimalt så när jag skaffat en vettig CD-spelare (den jag har är verkligen inget vidare) kanske jag får ännu bättre intryck.

Föregående

Återgå till Köpråd