Larsen 4 eller 6

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Larsen 4 eller 6

Inläggav Useful-Idiot » 2009-03-06 15:36

En lite konstig fråga kanske men hur stor är skillnaden mellan dessa Bröder?
Förutom skillnaden i pris skulle ni, som kan, rekomendera Larsen 6 före 4 eller tvärt om?

Om man tänker sig använda Larsen 4 eller 6 i hembio vad skulle ni då rekomendera att man använder sig av för front?
Köpes eller DIY om DIY har ni något tips?

-Andreas

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-03-06 15:55

Det enda eg som talar för Larsen 4 är priset, annars är 6:an överlägsen på samtliga punkter, imho. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2009-03-06 16:07

Hej Andreas!

Jag har varit i din situation, stått i vägskälet mellan L4 och L6. Helt rättvist blir det aldrig eftersom den senare är dubbelt så dyr, men om jag ska bortse från priset och göra en jämförelse utifrån den lyssning jag genomförde.

L4 låter mycket bra med en härlig spelglädje. L6 låter snäppet bättre, inte minst i basområdet. Den har helt enkelt mer muskler än lillebror. I övrigt tycker jag dock att de är lika varandra, med andra ord inga enorma skillnader. Kan man leva med en aningen tunnare bas är L4 fullt tillräcklig och verkligen inte långt efter storebror. Sen kommer det säkert skrivas i den här tråden att L6 är fullständigt överlägsen L4, men min personliga uppfattning är den att det inte rör sig om särskilt stora skillnader högtalarna emellan.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är saken glasklar för min del: L4 är mer högtalare för pengarna än L6. Visst finns det saker med L6 som motiverar det högre priset: äkta fanér på lådorna, dyrare baselement, mer påkostat filter etc. De borde låta bättre och se bättre ut än L4, och det gör de, men inte så det slår världen med häpnad.

Jag köpte L4 av den enkla anledningen att de gav mest ljud för pengarna. Visst hade det varit trevligt med ett par L6 och få den där lilla extra knuffen i basområdet, men det har jag löst med separata basmoduler. Att sedan L4:orna är ordentligt baskapabla i lagom rum ska jag villigt erkänna, men det går inte att trolla med en 6,5:a i ett underavstämt kabinett. De går djupt, men på bekostnad av punch.

Sammantaget två mycket trevliga och välspelande högtalare där valet och kvalet kanske mest handlar om hur tjock plånboken är.

Mvh: Fredrik

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-03-06 21:44

Rishna skrev:Hej Andreas!

Jag har varit i din situation, stått i vägskälet mellan L4 och L6. Helt rättvist blir det aldrig eftersom den senare är dubbelt så dyr, men om jag ska bortse från priset och göra en jämförelse utifrån den lyssning jag genomförde.

L4 låter mycket bra med en härlig spelglädje. L6 låter snäppet bättre, inte minst i basområdet. Den har helt enkelt mer muskler än lillebror. I övrigt tycker jag dock att de är lika varandra, med andra ord inga enorma skillnader. Kan man leva med en aningen tunnare bas är L4 fullt tillräcklig och verkligen inte långt efter storebror. Sen kommer det säkert skrivas i den här tråden att L6 är fullständigt överlägsen L4, men min personliga uppfattning är den att det inte rör sig om särskilt stora skillnader högtalarna emellan.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är saken glasklar för min del: L4 är mer högtalare för pengarna än L6. Visst finns det saker med L6 som motiverar det högre priset: äkta fanér på lådorna, dyrare baselement, mer påkostat filter etc. De borde låta bättre och se bättre ut än L4, och det gör de, men inte så det slår världen med häpnad.

Jag köpte L4 av den enkla anledningen att de gav mest ljud för pengarna. Visst hade det varit trevligt med ett par L6 och få den där lilla extra knuffen i basområdet, men det har jag löst med separata basmoduler. Att sedan L4:orna är ordentligt baskapabla i lagom rum ska jag villigt erkänna, men det går inte att trolla med en 6,5:a i ett underavstämt kabinett. De går djupt, men på bekostnad av punch.

Sammantaget två mycket trevliga och välspelande högtalare där valet och kvalet kanske mest handlar om hur tjock plånboken är.

Tack för detta mycket utförliga svaret. Men om man skulle köpa subbor till L4 vilka skulle man köpa och vad gör det åt total priset? eller ska man bygga egna och i sånna fall vilka skall man titta på och vad gör det åt total priset?

Skulle även få lite info ang. min fråga om "center" eller finns det ingen som använder L4 eller L6 i hembio eller använder sig alla av "fantom" center?

Tack på förhand.

-Andreas

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2009-03-07 11:34

Hej igen Andreas!

Jag har mina L4:or till hembio och använder inte någon center. Detta fungerar bra om jag inte sitter allt för långt ut åt endera soffkanten.

Jag använder nedanstående basmoduler (2 st. i valnöt) med gott resultat. Driver dem med ett Nad 2200 PE slutsteg och delar med Denon 1905:

http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=74

Återgå till Köpråd