Byta benchmark DAC1 --> internt ljudkort

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Byta benchmark DAC1 --> internt ljudkort

Inläggav PojkenMedTur » 2009-03-07 21:48

Jag har just bytt ut min macbook pro mot en stationär dator för att få lite mer kärnor och minne. Jag har ett par piPs, en benchmark-DAC och Audio-technica ATH-W100 hörlurar.

Jag är otroligt nöjd med hörlurarna inkopplade i dacen och lyssnar knappt på piPsen längre. Ska flytta om nån vecka och då ska jag ställa piPsen ordentligt på stativ iväg från datorn via SB och enbart ha hörlurarna som dator-ljud.

Mitt problem är att toslink-utgången på mitt moderkort vägrar ge ifrån sig ljus så jag lyckas inte koppla in min DAC =(

Någon som tror jag skulle uppleva skillnad i ljudkvalitet om jag bytte Benchmarken mot detta ljudkort:

http://www.extremetech.com/article2/0,2 ... 335,00.asp

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=42 ... roductTabs

Frigör lite kapital på så sätt också...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-07 22:00

Är det inte bättre att köpa ett "USB till toshlink" ljudkort. finns ju flera för väldigt små pengar?

Jag har några från Biltema, funkar väldigt bra. :oops:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
m_persson79

Re: Byta benchmark DAC1 --> internt ljudkort

Inläggav m_persson79 » 2009-03-07 22:17

124 dB SNR, inte dåligt. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2009-03-07 23:52

PojkenMedTur skrev:
Någon som tror jag skulle uppleva skillnad i ljudkvalitet om jag bytte Benchmarken mot detta ljudkort

Skojar du???

Mvh

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-03-07 23:58

woland skrev:PojkenMedTur skrev:
Någon som tror jag skulle uppleva skillnad i ljudkvalitet om jag bytte Benchmarken mot detta ljudkort

Skojar du???

Mvh

Var seriös, kunde ju ha varit att DAC och hörlursförstärkar-delen bestod av praktiskt taget samma komponenter och att skillnaden skulle vara försumbar. Förväntade mig dock inte detta :)

Lyckades iaf lösa problemet med toslink, hitta en gömd inställning som aktivera den så kör vidare med nuvarande välfungerade setup ett tag till.

Återgå till Köpråd