Vilken DAC?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
silvervarg

Skillnad mellan DAC:ar

Inläggav silvervarg » 2009-03-18 15:36

Men några kompisar så gjorde vi en test av DAC:ar. Upprinnelsen var just missnöjdheten med det lite platta ljudet ur Squeezeboxen.

Källan som användes var dels CD samt samma musik via SB (lagrat som Apples Lossless). Sedan genom respektive DAC och så till integrerad förstärkare.

Vi testade både öppet och blint som direkta dueller mellan två kombinationer. Alla lyssnade dock samtidigt, så vi kan tänkas påverka varandra omedvetet. Vi växlade fram och tillbaka många gånger mellan DAC:arna i respektive duell tills alla hade bestämt sig vilken som var bäst.

DAC:arna i testet var:
SB inbyggda
Inbyggda i Arcam CD33
Cambridge DACmagic
Cambridge CD m inbyggd DAC som även går att köra som extern DAC.
Cirrus 24/192 SuperDac m DIY nätdel.

Vi var fem personer som lyssnade, och enades i stort sett helt om rangordningen mellan DAC:arna. Vi valde med flit material som skulle vara urskiljande, dvs med stor dynamik och stort frekvensomfång. Företrädesvis klassisk musik.
Jag tror att Cambridge CD:n hette 740.
Vi hade inte möjlighet i detta relativt enkla test att få volymmatchning direkt vid växlingen, vilket gör att vissa kombinationer inte blir så "blinda" i testet eftersom man lätt kan veta vilken det är genom volymändringen.

SB inbyggda var klart sämst. Så stor skillnad att den verkligen stack ut som tydligt sämst.
Cirrus 24/192 ett stort lyft mot SB, men klassades trots detta som näst sämst.
DACmagic marginellt bättre än Cirrus.
Cambridge CD (både som CD och som extern DAC). Marginellt bättre än DACmagic. Rimligen har den samma DAC som DACmagic, men nätdelen tex kanske skiljer sig. Flera lyssnare hörde inte skillnad på denna och på DACmagic. De som hörde skillnad rankade dock CD:n som något bättre.
Arcam CD33 (från CD-skiva, går ej att köra som enbart DAC) var klart bäst. Den ansågs vara långt bättre än de andra. Det som förbryllar mig mest vara att basen var mycket bättre och högre från denna, vilket inte alls är det som jag förväntar mig som skillnad mellan olika DAC:ar.

Nu lite frågor:
Har du provat olika DAC:ar mot varandra och hört några avgörande skillnader?

Vad är viktigt i en DAC?

Jag tror att alla testade DAC:ar är 24/192 och har uppsampling. Det som troligen skiljer en hel del är uppbyggnad kring DAC:en. Dvs nätdelen, klockans precision, I/V omvandlingen, utnivån.
Dessutom kan vi läsa oss till att Arcam CD:n har flera parallellkopplade DAC:ar.
Vad kan tänkas vara viktiga faktorer? Alla dessa?

Jag hade förväntat mig en liten skillnad i upplösning mellan DAC:arna och viss skillnad i utnivån. Arcamen skilde sig markant i basen, som om alla andra hade rullat av i lågbasen vid relativt hög frekvens (märkbart vid enkel lyssning minst upp till 40Hz). Vad kan orsaka detta?
Spontant hade jag trott att det var en usel konstruktion på den DAC som tappar tidigt i basen, men det verkar inte så troligt att så allvarligt fel skulle begåtts på minst 3 helt olika konstruktioner.
Ytterligare ett alternativ är att Arcamen hissar lågbasen medvetet. Det verkar inte heller så troligt, men kanske ändå en troligare orsak.
Kan det blivit någon skillnad mellan att läsa CD eller köra Apples Lossless genom SB som ställer till detta?

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2009-03-18 15:53

Men då kommer genast den klassiska frågan, hade ni nivåmatchat ner under 0,05dB? Om inte kan man nästan inte dra några slutsatser alls tyvärr.

Mvh
//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-19 10:25

johanu: Men då kommer genast den klassiska frågan, hade ni nivåmatchat ner under 0,05dB? Om inte kan man nästan inte dra några slutsatser alls tyvärr.

Silvervarg: Vi hade inte möjlighet i detta relativt enkla test att få volymmatchning direkt vid växlingen, vilket gör att vissa kombinationer inte blir så "blinda" i testet eftersom man lätt kan veta vilken det är genom volymändringen.

Nu är väl 0.05dB lite väl stort krav på nivåmatchning, men som jag skrev ovan så hade vi inte möjlighet till nivåmatchning i denna enkla setup.
Arcamen hade klart högre nivå ut, övriga hade så pass lika nivå att det inte var någon uppenbar skillnad.
Ordningen mellan Cirrus, DACmagic och Cambridge CD:n skulle kunna tänkas bli annorlunda vid mer exakt nivåmatchning då dessa skillnader var små.
Vi försökte att efter växlingen när Arcamen var inblandad ställa in så att nivån blev ungefär samma, men i de lägena så får man se det som ett öppet lyssningstest eftersom det blir uppenbart vilken DAC som är inkopplad. Vi är säkert inte i närheten av 0.05dB när vi snabbt ställer in "på känn".

Att Arcam hade betydligt högre lågbas jämfört med mellanregister än de andra är definitivt något som inte bör ha att göra med nivåmatchning.

Jag hade förväntat mig minimala skillnader mellan DAC:arna, men blev rejält förvånad över de stora skillnaderna. I stort sett spelades det i 3 divisioner, och samtliga lyssnare var eniga utan minsta tvivel vilka DAC:ar som tillhörde vilken division.
Att Arcamen ligger i en egen division beror dock nästan uteslutande på basen, och jag funderar starkt på om de har någon lösning som egentligen EQ:ar upp lågbasen. Om så är fallet så är det lite av ett fusk.
För att avgöra det krävs nog mycket mer testande.
Jag har dock svårt att tro att Arcam skulle ta till sådanna knep.

Skillnaderna mellan de lägre divisionerna är i upplösning och mikrodetaljer och möjligen aningen beroende på små skillnader i utnivån. Klart sämst var SB inbyggda, och det skulle kunna bero på besparingar i kretserna kring DAC:en, som strömförsörjningen, klockan etc. Så det känns som ett ganska rimligt resultat som vi kom fram till där.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-19 10:51

Intressant med ett test där det faktiskt förekommer skillnader för en gångs skull. :) Ljudskillnader trots brist på noggrann nivåmatchning är också av intresse. (Intressant om man är i jakt på en receiver och möjligen väljer en äldre och dyrare modell med på papperet bättre D/A än nyare och billigare för att lyssna och lyssna och höra om det trots allt fanns en liten skillnad ändå? ) Bra inlägg och test av S-v som fick en att förstå att detta är en hobby trots allt! :P

edit: kort och gott så borde det vara helt okej att få experimentera och lyssna och testa utan att bli halshuggen.

mvh
Senast redigerad av Pinnick 2009-03-19 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-03-19 17:00

Kaffekoppen skrev:Jag bygger nog en Monica2 ;)

Någon på tnt-audio byggde en monica i en kaffeburk så du är nog på rätt spår där :wink:
Förresten så finns det väl en monica3 numera?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Föregående

Återgå till Köpråd