Universal fjärris

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
migu1971

Universal fjärris

Inläggav migu1971 » 2009-03-20 15:27

Kan någon rekommendera en bra programmerbar fjärris, fjärrisen jag har till min stärkare e så kass att om man ska höja volymen lite så blir det party med en gång. Tacksam för tips :D

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-03-20 16:23

Jag varnar för logitech. särskilt 525 som jag tyvärr har, plastig och ranglig.
1. Du kan inte använda fjärren om du inte har Internet
2. Programmet som du måste tanka hem är jättedåligt och antar/förutsätter att du är en idiot. Jätteklumpigt gränssnitt allmänt jättedåligt.

Tipsar dock om Rotels multifjärr 969, tror jag den heter, ful visst, men precis som jag vill att en multifjärr ska funka.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-03-20 16:37

Jag letar också efter någon bra multi-fjärr. Tack för bekräftelsen påatt logitech håller sin vanliga standard.. Någon som vet något om OneForAll, det borde väl kunna vara intressant?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-20 18:07

Philips gör många jättebra modeller.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
henriq

Inläggav henriq » 2009-03-20 18:08

Denna multifjärrkontroll finns under ett namn på Hifiklubben för en 1098 och för 339 på conrad.se
Vet inte alls om den är bra, men priskillnaden är iaf intressant.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=252149

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-20 18:15

http://www.remotecentral.com/ verkar göra rätt bra tester.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-20 19:39

jag köpte en enkel philipsfjärris till tvn

den var väldigt dålig, och dumt konstruerad, sändarsidan var snedskuren åt fel håll vilket gjorde att vi var tvungna att rikta fjärren långt under tvn för att tvn skulle reagera, hade sidan varit skuren åt rätt håll så hade det fungerat mycket bättre och ergonomin hade blivit mer rätt

och efter två månader slutade den att fungera
Bikinitider

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-03-20 19:58

schmutziger skrev:Jag varnar för logitech. särskilt 525 som jag tyvärr har, plastig och ranglig.
2. Programmet som du måste tanka hem är jättedåligt och antar/förutsätter att du är en idiot. Jätteklumpigt gränssnitt allmänt jättedåligt.

Lustigt!

Jag köpte en sådan i början på året och är alldeles jättenöjd. :D Klart bättre än den OneForAll som vi hade tidigare. Men det är sant att man behöver Internet. Det jag gillar bäst med den är att jag lyckats programmera precis allt jag önskar - och att det fungerar. (Men det tog nog en halv dag...)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-03-20 20:00

MichaelG skrev:
schmutziger skrev:Jag varnar för logitech. särskilt 525 som jag tyvärr har, plastig och ranglig.

Lustigt!

Jag köpte en sådan i början på året och är alldeles jättenöjd. :D Klart bättre än den OneForAll som vi hade tidigare. Men det är sant att man behöver Internet. Det jag gillar bäst med den är att jag lyckats programmera precis allt jag önskar - och att det fungerar. (Men det tog nog en halv dag...)

Hälsn. Michael

Får man fråga vilken OneForAll detta var? Så man inte gör samma misstag menar jag.. Och hur var den bygg-kvalitetsmässigt?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-03-20 22:55

attah skrev:Får man fråga vilken OneForAll detta var? Så man inte gör samma misstag menar jag.. Och hur var den bygg-kvalitetsmässigt?

Det är en flera år gammal modell som heter något med 7560. En av deras bättre modeller då. Byggkvalitén är helt OK. Det jag störde mig på var att jag aldrig lyckades programmera det jag ville. Det var ständiga kompromisser med apparater som var nyare än fjärren. Dessutom är den väldigt riktningskänslig.

Hur de nyare OneForAll-fjärrarna fungerar har jag ingen aning om.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2009-03-20 23:53

Jag tycker också att min Logitech 525 är alldeles kalas. Har inte haft ett enda problem med den. Bra backlight, bra batteritid och bra räckvidd. Billig, dessutom!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-21 10:14

För att kunna styra nyare apparater så finns det nog bara två vettiga tekniker. Den ena är att ett program hämtar information om apparaten via Internet och den andra är att lära upp den genom att köra fjärrkontrollerna nos-mot-nos.
Om man skall programmera in många funktioner så är nos-mot-nos en långsam och arbetsam metod, så jag skulle inte rekommendera den.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-03-21 10:57

Jag har en Harmony 895 och jag kan lova att hämta ner från nätet och konfigurera i Logitechs mjukvara är en väldigt långsam process det också.

Nos mot nos låter inte så farligt i jämförelse.

Mina problem med logitech:

1. Ofta blir det problem vid uppdateringen av fjärren + radio extendern.
- Datorn står och tuggar och hittar aldrig den inkopplade enheten.
Det brukar hjälpa om man väntar en stund efter att man kopplat in enheten som skall uppdateras innan man klickar "next" på skärmen.

2. Man måste uppdatera både fjärr och extender vilka ändringar man än gör.
- Då måste man in och gräva bland sina kablar bakom elektroniken för att få loss extendern.
Det hade varit skönt om vissa mindre uppdateringar bara krävde fjärren inkopplad. Detta är ju dock ett 895 specifikt problem, dom lägre modellerna har ingen extender.

3. Digitalboxen tolkar 1 knapptryckning på kanalbyte som 3 knapptryckningar om man inte riktar fjärren åt specifika håll.
- Digitalboxen bytar ofta 3 kanaler åt gången, inget jag har gjort har löst problemet och det är minst sagt irriterande.

4. Fjärren laddas inte automatiskt när jag lägger den i vaggan.
- Det verkar vara glapp i kontakten mellan fjärr och vagga så jag måste försiktigt lägga den på plats och verkligen se till att laddningen startar.

5. Fjärren bootar om.
- Ungefär 1 gång varannan månad så startar fjärren om helt utan anledning.
Ingen aning om varför, men klockan ställs om till 00:00 och all elektronik som är igång stängs av när det händer. Så man får uppdatera fjärr+extender igen för att få rätt på klockan.

Nu låter det väl som att jag hatar min fjärr och det gör jag ibland men det finns inte direkt några alternativ. Batteri tiden är mycket bra trots färgskärmen. Extendern möjliggör 8 IR ögon och allt kan gömmas bakom luckor samt kontrolleras från alla rum i lägenheten.
Jag blev av med ett flertal fjärrkontroller i ett inbrott för 2 år sedan och utan databasen på internet hade jag inte kunnat kontrollera dessa apparater.

All elektronik jag har hemma har funnits i databasen. Allt från en gammal LG projektor och Media backlight som kjell.com och netonnet säljer till mitt Vincent SA-93 försteg.

Hade jag bara löst problemet med digitalboxen hade allt varit frid och fröjd.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2009-03-21 16:32

Jag har en logitech 1000, och jag skulle avråda från att köpa den inte för att den är dålig men lite väl dyr, dessutom saknar jag lite fler fysiska knappar.
Därför skulle jag faktiskt idag ha köpt 525:an bara för att den är så billig och kan göra i princip samma grejer. Går även att slänga in ett rf-batteri.

Jag har även en sunwave som jag tycker är mycket sämre. Tycker det är mycket smidigare med aktivitets styrning något som jag får medhåll av min sambo. Och även mina föräldrar som aldrig tidigare lyckades ta kontroll över sin anläggning innan de skaffade en 525:a.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-03-21 19:25

Måste också få säga att har man bara Internet och dator med USB, så är Logitech 525 helt suverän.

Dessutom har de bra support, hade problem att min tv inte startade med HDMI som start kanal. Några dagar efter felanmälan så var det bara att koppla upp fjärren till datorn och göra en uppdatering, sen funkade även det. :)

Mvh Åke

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-03-21 23:00

Jag har också en Logitech Harmony 525 och tycker den funkar hur bra som
helst. Nästan iaf. Jag har problem med att lära den nos-nos, och tycker att
gränssnittet i programvaran är kass, men har lyckats få den att funka helt
tillfredsställande ändå. Som redan nämnt har den bra räckvidd och bra
batteritid och kostar inte skjortan. Hos mig ersätter den sju andra
fjärrkontroller utan problems. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
lennartj

Logitech Harmony One

Inläggav lennartj » 2009-03-22 11:48

Har haft min Logitech Harmony One tre månader nu.
Allt är inte perfekt, det är lite finlir kvar med att optimera hur snabbt man stegar kanaler etc. och jag retar mig på att om man ska byta från en aktivitet till en annan, tex. CD till radio då sifferknappar resp. stega fram/bak ska skifta från spårval till stationsval tvingar för- och slutsteg att stängas av och sättas på igen.

Trots allt underlättar den vardagen betydligt.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-03-22 12:06

Det kan du ändra.

Finns ett alternativ att inte stänga av enheterna när dom inte används.
Jag byter aktivitet utan att apparaterna som redan är igång stängs av.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2009-03-23 10:31

Logitech 525 sedan tre år, är supernöjd, hade köpt exakt samma fjärr idag om jag hade bytt.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-25 21:05

Får väl lägga in en åsikt här också då efter att ha ägt Logitech 555 i 2 dagar nu. Är väldigt nöjd än så länge! Allt JAG vill att den ska göra fixar den .Den har ersatt mina fjärrar till AVR, blårej,soundbridge,tv,datafjärr,X-box . Lite pill i början, men sen kommer man på det enkelt hur man ska bära sig åt i programmeringen. Att den ska programmeras med dator och internet kan väl inte vara ett större problem då nästan alla i dagens läge har internet(?)

640:- kostade den mig

mvh

Återgå till Köpråd