Multikanalsljudkort som försteg?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Somnabula

Multikanalsljudkort som försteg?

Inläggav Somnabula » 2009-03-28 16:56

Jag sitter och klurar lite på vad som är bästa strategin vad gäller 7.1 ljud och filtrering för frontar och basar mm. Har kollat en del på flerkanalsreceivrars men tycker inte dom verkar helt vettiga, helst skulle jag vilja kunna köra helt egna digitala filter till dom olika högtalarna och kunna lägga på tex. centerkanalen på frontarna. Är det nån som vet om det finns såna receivers eller försteg? Tycker det här ljudkortet verkar ganska vettigt annars,

http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3

med bl. a. 7-bands parametrisk eq inklusive hp och lp filter (6-36 dB per oktav) med 32 bitars float DSP.

Eftersom jag spelar upp all film och musik genom datorn så känns det som att det vore fiffigt att också kunna mixa och filtrera alltihopa där också, man skulle också kunna tänka sig att göra rumskorrektion innan man skickar ljudet till slutstegen. Är det nån här som testat DRC ( http://drc-fir.sourceforge.net/ ) eller liknande?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-28 19:12

ja jag vet egentligen inte men om jag skulle skaffa potent 7.1 så skulle jag köpa ett 7.1 ljudkort, sen mer eller mindre dyra slutsteg till varje kanal, eller kanske en reciever som man ska splitta stegen i, och sen ett par dbx filter, det blir jävligt dyrt nu när jag tänker efter dock, men det blir det ju oavsett med 7.1.

jag är skeptisk till att göra allt från datorn, de vore ju kul at kunna höra nåt utan datorns filtrering/eq/rumseq etc.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-28 20:25

Det som var fint med detta kort är ju att den har inbyggd DSP, så även om datorn är avstängd så kan den köra lp och hp filter etc, så det blir som ett standalone försteg. Man kan även spara presets, kan ju vara användbart om man använder olika högtalare, olika rum mm. Enligt hemsidan så ska man också kunna koppla valfria utgångar till "master" ratten, på så sätt får man ju en "riktig" volymkontroll också. Vet dock inte om ratten som sitter på kortet nollställs om man kopplar ur kortet, kan ju vara dant om den startar med full volym som default (borde ju gå att ställa in). Grejen är att jag står lite i valet & kvalet mellan inos cr80 filter och nån DSP lösning alt. receiver men jag är ganska sugen på att börja mixa 7.1 grejer också, och då behöver jag ett ljudkort som klarar alla kanaler. Mitt tänk är att ställa in ljudkortet på rimlig maxvolym och sen justera volymen med fjärrisen till datorn, tom. kanske styra allt med iphone. Återstår bara att rippa ner alla mina cd till wav...

Vad finns det för receivers som man kan splitta stegen i?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-28 20:44

Tanken har flugit genom mitt huvud också (har förra generationens MOTU Traveler). För min del är problemet att jag inte vill låsa ljudkortet till anläggningen, det fungerar huvudsakligen som nav i inspelningsstudion. Annars har jag varit nöjd med kvaliteten på ljudkortet och just UltraLite:en har fått bra kritik (bra = transparent), så det är en högintressant lösning.
För min del får du gärna prova den och berätta hur det funkar! :P

Jag gissar att CR80s har snävare toleranser och förstås är bättre lämpat för uppgiften att agera aktivt filter (givet att högtalarna matchar filtrets konstruktion). UltraLite:en blir å andra sidan en enormt flexibel lösning, massor av kul (onödiga?!) saker går ju att göra då. 8)

Amit

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-28 21:34

jag tror att ganska många steg går att separera för och slutsteg på, men troligtvis inget av budgetstegen.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-30 12:18

Hmm, snackade lite med folk på diyAudio.com om ljudkortet, fick det här svaret av en snubbe,

If you don't already own one I'd be cautious about purchasing. I had an original Motu ultralite that was prone to loud pops and static etc. Check www.motunation.com for problem reports about the MkIII before you go connecting any tweeters to it.

Så vetefanken riktigt, kan ju vara så att det är fixat i MKIII verisionen som finns nu. Verkar som man får gå med i ännu ett forum för att få reda på nåt ;)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-31 01:33

Gamla Unicornation är en bra site. Visste inte att det varit strul med UltraLite:en, själv har jag varit nöjd med min Traveler, och 828:an före det. Kanske just 828 är ett bättre val från MOTU idag?

Nåja, lycka till!

Amit

Återgå till Köpråd