Köpråd sub 5-7000:-

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wittman

Köpråd sub 5-7000:-

Inläggav wittman » 2004-10-26 09:58

Hej! Har provat sökfunktionen utan framgång.... eller med så mycket framgång att jag inte kunde hitta det jag sökte efter..

Sitter idag med B&W 601 S3 kopplade till en Panasonic XR45. Jag vill dock dels ha mer oomp i de lägre registren, och dels ha lite tryck i ljudet när jag skaffar projektor till jul.

Så jag tänkte först komplettera med ytterligare en B&W, ASW600. Sedan började jag läsa på i olika forum och då dök en del andra alternativ upp som verkar vara bättre på musik, vilket är prio 1 för mig.

De jag funderar på nu är:

REL Quake
REL Q150e
B&W ASW600
AudioPro AceBass2
Velodyne CHT-10.

Det är ibland svårt att skilja på vad författare menar med "bäst", när de inte säger om de menar för film eller musik, eller bägge (?). De två senare här får ofta väldigt bra omdömen, men jag är inte klar med vad användningsområdet då är.

Funkar alla 5 bra till musik, eller är de två första i en egen liga? Jag har hittat REL till bra (lägre) pris i Tyskland, så inte ens Q150 hamnar allt för högt i pris.

Mitt rum är ca 25m2, med 2 dörrposter i två väggar. Föreningen i huset har redan visat låg tolerans mot höga ljudnivåer, så det får gärna låta bra utan att volymen dras upp på klockan 3. Om det nu inte är en motsägelse i sig.

Finns det andra alternativ jag bör ta med i kalkylen?

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-12-01 19:56

Jag tycker att ACE-bass 2 verkar intressant, men har tyvärr inte haft mölighet att lyssna på den.

Någon som har testat och vet?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-02 17:49

Jag har en Ace Bass 2 sedan i somras.

Tycker den funkar riktigt bra i mitt rum. Har dock inte jämfört med någon annan sub här hemma så det kanske finns bättre.

Kommer troligtvis sälja den snart till fördel för ett par basmoduler från INO.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-03 03:47

Hej!

NN hade något tips om en bra Sub (JBL TiK?) som var rättså dyr men blev betydligt billigare
efter JBL´s i övrigt misslyckade HifiHighendSatsning(TiK) blidde utrealisationer & Co, vars
15" högtalarelement är detsamma som sitta uti Revel´s hyllade Sub B15 (eventuellt?) à 40,000 kr!
Denna skulle tydligen gå o få tag i begagnad till mycket vettiga priser, kanske t.o.m. 5-7k kr?

Mvh A*

Återgå till Köpråd