högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tveit

högtalare

Inläggav tveit » 2004-12-15 23:36

Hej,

Jag är en novis när det gäller hifi och köpte i princip det som fick flest bra kommentarer på prisjakts forum. Jag köpte ett par ergo rcl. Och visst jag tycker de låter bra och jag tror att jag kan skilja dem ifrån ett par högtalare från siba som mina föräldrar har(iof de dyraste man kunde få på den tiden men likväl).

Nu har jag dock hittat detta forum. Och ni verkar i princip alla lovorda pip(eller I.Öhmans konstruktioner) och det på vetenskapliga grunder. Då jag själv studerar till civ.ingenjör och just läst elektriska nät(http://www.s2.chalmers.se/undergraduate/courses/ess115/) blev jag väldigt intresserad då det vetenskapliga tänket tilltalar mig.

Tanken är att när jag får råd(efter sommarjobbet 2005 :)) ska köpa ett par ergo 202 en denon avr2100 och en projektor(center och subbas får bli sommaren 2006). Men nu undrar jag om det bästa kanske vore att sälja canton rcl och köra på inoaudios produkter rakt igenom.

Problemet är lite att jag inte lyssnat på så mycket grejer och sedan kommer jag nog aldrig ha råd att ha någon som provar ut var jag ska ställa högtalarna osv..

/Fattig novis som är intresserad av teknik

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 00:15

Hej!

A* vet själv inte hur man ska ställa högtalarna** men vet att det går att lära sig och det finns
många här som kan väldigt mycket om sådant! A*ngående vilka högtalare så häng med på någon
av alla de "hemma hos"-lyssningar på högtalare (Ino, LTS, o en massa annat) förekommandes titt
som tätt hos diverse olika medlemmar här på forumet vetjA*, verkar vara väldigt trevliga träffar!
Visserligen ForumTräffar med en hel del fylla & slagsmål men med såpass bra musik som där spelas
är det lätt att tolerera en o A*nnan fläskläpp!

** Bortsett att ifrån (i stereo) ha dem typ 46graders vinklade och med ett större avstånd ifrån
dig själv till högtalarna, än dem sinsemellan!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-16 00:27

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-16 01:26

Max rekomenderar: Skippa Canton och gå på Pip (eller annan ino-modell) istället.

Ett alternativ om du gillar att knåpa själv, och vill komma billigt undan, är ju LTS 3-vägare.
Begagnatmarknaden finns ju också, men då gäller det ha bra koll. Man kan göra fynd, men vet man inte vad man köper kan man gå på nitar också.

Lämpligt beg.: Snell E3 och äldre NHT (varning för nyare NHT!).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: högtalare

Inläggav dawen » 2004-12-16 20:07

tveit skrev:Hej,

Jag är en novis när det gäller hifi och köpte i princip det som fick flest bra kommentarer på prisjakts forum. Jag köpte ett par ergo rcl. Och visst jag tycker de låter bra och jag tror att jag kan skilja dem ifrån ett par högtalare från siba som mina föräldrar har(iof de dyraste man kunde få på den tiden men likväl).

Nu har jag dock hittat detta forum. Och ni verkar i princip alla lovorda pip(eller I.Öhmans konstruktioner) och det på vetenskapliga grunder. Då jag själv studerar till civ.ingenjör och just läst elektriska nät(http://www.s2.chalmers.se/undergraduate/courses/ess115/) blev jag väldigt intresserad då det vetenskapliga tänket tilltalar mig.

Tja, inte bara på vetenskapliga grunder skulle jag vilja säga. Den främsta anledningen till att de lovordas är att de låter svinbra! :)

tveit skrev:Tanken är att när jag får råd(efter sommarjobbet 2005 :)) ska köpa ett par ergo 202 en denon avr2100 och en projektor(center och subbas får bli sommaren 2006). Men nu undrar jag om det bästa kanske vore att sälja canton rcl och köra på inoaudios produkter rakt igenom.

Problemet är lite att jag inte lyssnat på så mycket grejer och sedan kommer jag nog aldrig ha råd att ha någon som provar ut var jag ska ställa högtalarna osv..

/Fattig novis som är intresserad av teknik

Först och främst tycker jag inte att du ska uppgradera om du inte vet att du kommer märka någon skillnad. Ta och provlyssna piP vetja! Finns säkert ett par i dina trakter (är det Chalmers som gäller så har du mer än en piPägare i Gbg, vad jag vet).

Någon som provar ut var du ska ställa högtalarna tror jag knappast att du kommer behöva, det finns massvis med tips om det på det här forumet, det är bara att söka! :wink:
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 20:33

Ni anar inte hur bra ett par Ergo RC-L kan låta... 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-16 20:42

piP är billigare, därmed bättre! 8)

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-12-17 11:43

Då kan man kontra och säga:

RC-L är mer ljudtryckskapabla, därmed bättre.

Det hela är nog en fråga om smak och hur stora högtalare man vill ha. När jag köpte mina piP så var RC-L den största konkurrenten. Jag vet att teoretiskt är nog piP en högtalare med ett mer korrekt ljud, trots att det nog inte skiljer så extremt mycket för andra än så kallade "guldöron". Jag valde dock piP för att jag tyckte att det är en intressant filosofi som IÖ har och jag var intresserad av hur de kunde låta. Sedan var de billigare och inte minst mindre fysiskt så det var inte ett svårt val för mig. Jag var verkligen trött på stora högtalare(Dali 909) som tog upp halva rummet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-17 11:49

Jag skulle vilja se pIP spotta ur sig bomull som min ena RCL just gjorde, då jag skulle demonstrera det möjliga ljudtrycket med Pink Floyds Division Bell för min äldste son. Ni vet låt tio, som börjar med att någon promenerar genom ett rum och slår igen dörren med en smäll efter sig... Han såg nästan skärrad ut först men började sedan gapskratta, han är 11 år och redan en lovande gitarrist bör kanske tilläggas? :oops: :wink:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-17 12:29

Finns ingen bomull i piP :wink:

Men själv har jag problemet att jag blir torr i ögonen av basreflexporten vid höga volymer, från lyssningplats 8O

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-17 12:47

Det där med luftdrag i ansiktet har jag också erfarit av piP. Märkte det första gången då jag och Slartibartfast skulle testa mina, vid den tidpunkten, nya slutsteg.

Trodde först inte riktigt på honom när han utbrast att det kom luft i ansiktet. Inne från de små piP:arna iaf :D

Fö. har jag inget annat än odelat positiva erfarenheter av mina piP. Rekomenderas varmt.

Mvh

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-17 22:05

Hotspur: Jag har faktiskt inte provlyssnat dessa, betvivlar inte att de är kapabla till en hel del!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-12-19 21:18

Nä men snälla... ni är väl inte i en "min anläggning kan spela högre än din-diskussion" nu pojkar?

:wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 21:20

Blue: Nej, det är den här "min anläggning kan spela starkare än din"-debatten! 8)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-12-19 21:24

Det vill säga samma sak som jag menade, så klart. Märk inte ord nu, det är ju snart jul!

:)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 21:30

Åh, din tomtetokiga gamla lurvis! Bara för att det är jul så innebär det väl inte att språkpolisen inte rycker ut? :twisted:

Men visst, jag ska skärpa mig :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-20 02:19

Blue skrev:Nä men snälla... ni är väl inte i en "min anläggning kan spela högre än din-diskussion" nu pojkar?

:wink:

Mina högtalare spelar starkare än både piP och Canton RCL :lol: :oops: :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-20 02:36

Morello: Har du Cervin Wega eller? 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-20 02:40

Det är enklast att titta i morellos presentation av sitt system för att se vilka högtalare han har. De låter sig inte beskrivas så lätt med ett namn eller några få ord. :)

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-20 03:48

Om jag inte minns alldeles galet från min kurs i Elektroakustik (med Svante i spetsen) så är det långt ifrån bra att man kan känna ett luftflöde på lyssningsplats från basreflexporten. Det tyder nämligen på att porten är överstyrd (dvs den luft som skulle vara en svängande massa i röret har skjutits ut likt en kanon!)

Om mina kunskaper stämmer, så spelar ni antingen över högtalarens kapacitet eller så är basreflexporten feldimensionerad. Hur den än är med den saken borde det låta illa.

Dags för alla piP-förespråkare att komma till den lilla gynnarens undsättning! :P

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-20 09:13

Ix-> Detta förekommer strax innan hörbar dist, bottning i detta fallet.
Bör väl tilläggas att dom då spelat basrik musik riktigt jäkla skithögt med tanke på hur fjuttiga dom är. :D

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-12-20 09:28

Ju starkare man spelar desto sämre hör man eller var det
ju sämre man hör desto starkare spelar man? :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Återgå till Köpråd