Hej jag håller som bäst på att leta ett multiroom-system. Min lägenhet ska renoveras och vill därför passa på att installera ett schysst musiksystem nu när jag har möjlighet att dra högtalar- och styrkablar på ett snyggt sätt (i väggen och taken).
Men jag vet inte vad jag ska satsa på, eller vilka system som finns. Är dessutom inte helt tekniskt bevandrad i dessa frågor. Förklarar här snabbt vad jag behöver, blir sedan glad om någon kan komma med bra idéer och tips.
Systemet ska klara fyra - sex zoner och minst fyra källor. Jag vill kunna byta cd-spår och radiokanaler i de olika zonerna. Det kommer krävas bra kräm i ett rum, ganska bra i ett annat och endast bakgrundsmusik i två zoner/rum. Systemet behöver inte klara bild (dvs. det ska inte fungera som hemmabio).
Linn Knekt verkar toppen men är för dyrt.
Bose verkar också väl dyrt och kanske mer inriktat på hemmabio, vilket jag inte är intresserad av.
B&O är fult och dyrt vet ej om det är bra - synpunkter
Yamaha har ett system med trådlös ljudöverföring vilket verkar praktiskt men känsligt och lite klent kraftmässigt ut till zonerna - bra pris dock.
Det bästa jag kunnat hitta hittills är Sonance som klarar de zoner och källor jag vill ha dock ger systemet bara 30 watt per zon, vilket i och för sig kommer att räcka i två eller tre av zonerna men inte i största rummet (då måste det kopplas in ett extra slutsteg till den zonen vilket i och för sig är möjligt). Systemet verkar dock lite besvärligt att programmera - någon med egen erfarenhet.
Tacksam för svar
/ff