Jag behöver synpunkter och råd om multiroom-system

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frisyren

Jag behöver synpunkter och råd om multiroom-system

Inläggav frisyren » 2005-01-05 13:52

Hej jag håller som bäst på att leta ett multiroom-system. Min lägenhet ska renoveras och vill därför passa på att installera ett schysst musiksystem nu när jag har möjlighet att dra högtalar- och styrkablar på ett snyggt sätt (i väggen och taken).

Men jag vet inte vad jag ska satsa på, eller vilka system som finns. Är dessutom inte helt tekniskt bevandrad i dessa frågor. Förklarar här snabbt vad jag behöver, blir sedan glad om någon kan komma med bra idéer och tips.

Systemet ska klara fyra - sex zoner och minst fyra källor. Jag vill kunna byta cd-spår och radiokanaler i de olika zonerna. Det kommer krävas bra kräm i ett rum, ganska bra i ett annat och endast bakgrundsmusik i två zoner/rum. Systemet behöver inte klara bild (dvs. det ska inte fungera som hemmabio).

Linn Knekt verkar toppen men är för dyrt.

Bose verkar också väl dyrt och kanske mer inriktat på hemmabio, vilket jag inte är intresserad av.

B&O är fult och dyrt vet ej om det är bra - synpunkter

Yamaha har ett system med trådlös ljudöverföring vilket verkar praktiskt men känsligt och lite klent kraftmässigt ut till zonerna - bra pris dock.

Det bästa jag kunnat hitta hittills är Sonance som klarar de zoner och källor jag vill ha dock ger systemet bara 30 watt per zon, vilket i och för sig kommer att räcka i två eller tre av zonerna men inte i största rummet (då måste det kopplas in ett extra slutsteg till den zonen vilket i och för sig är möjligt). Systemet verkar dock lite besvärligt att programmera - någon med egen erfarenhet.

Tacksam för svar

/ff

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-05 23:54

billigast är nog faktiskt att ha separata anläggningar! Särskilt i de "mindre" zonerna.

BOSE ska man aldrig köpa - låter förfärligt
Linn Knekt är bra men vanvettigt dyrt
B&O är bra om man vill ha bild också, med aktiv förstärkning kan man välja rätt mycket hur man vill ha det. Dessutom det enda som funkar inredningsmässigt förutom dolda in-wall.

Yamaha trådlöst kommer bara bli problem

Jag ahr själv ett Linn-system i hucudrummet och B&O i två andra rum där det andra rummet har en ljudkälla i form av en TV (B&Os Tv-apparater har sanslöst bra ljud)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-06 00:54

Dra massor med sladdkanaler i väggarna. Både för ethernet och småsignal och högtalare. Då är du framtidssäker. Tror nog att mycket kommer i framtiden av multikanal gå via centrala mediaservrar av något slag så nätverk behövs.

Användarvisningsbild
frisyren

Inläggav frisyren » 2005-01-06 01:36

Tack för era svar.

Men det låter inte billigare (Style) med Linn i huvudrummet och B&O i de mindre rummen ;-)

Jag är väldigt tänd på multiroom-grejen, att kunna välja vilket rum jag ska spela en skiva i utan att behöva ha cd:s liggande i alla rum, eller "ta med" mig ljudet till köket när jag brassar mat, eller spela samma musik i flera rum samtidigt.

Har du någon idé om vad jag borde satsa på då?

hälsn.

ff

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 12:12

Jag instämmer med Harryup. Förbered väggarna så mycket som möjligt. Kanske någon form av kabelkanal som man allt eftersom man kan ändra i kabeluppbyggnad istället för att lägga i massa kabel man inte vet om man kommer använda?

Det borde väl inte vara några stora problem att antingen bygga eller köpa en zonmixer, och sedan bara sätta ut steg och högtalare i de avsedda rummen?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-06 12:14

det du bör satsa på är att dra rör så att du kan dra sladd sen

trådlöst börjar det bli rätt mycket problem med då alltför många har det så att det stör ut varandra.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-06 12:26

Varför inte en multimediamaskin i varje rum kopplad till nätverk och en lite bättre bredbandsuppkoppling? Sedan spelar burkarna valfritt media från antingen Internet eller din mediaserver kopplat till valfri storlek på anläggning i varje rum. Stödjer allt inklusive bild om man så vill.

Användarvisningsbild
frisyren

Inläggav frisyren » 2005-01-06 12:50

Hej

Jag kommer helt klart dra en massa rör till olika rum för både nutida och framtida behov, som flera av er har föreslagit. En elektriker filar som bäst på elritningarna. Just därför skulle jag också vilja komma fram till bästa musiklösningen så snart som möjligt eftersom det kommer påverka hur jag vill ha rören dragna, t.ex. om det ska finnas styrpaneler på väggarna eller inte mm..

Det känns som jag helst vill slippa maskiner i alla rum (förutom högtalare och fjärrkontroll eller styrpanel) men det finns kanske inget bra system för det, för någon vettig kostnad??

Sonance DAB1 har jag kikat på som verkar okej, någon som känner till det systemet (eller annat system som skulle kunna funka).

Mer förslag och ideer tack ;-)

/ff

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-06 17:53

Jag gjorde en snabb sökning på google.se och hittade snabbt en grej som jag blev lite småkär i direkt!

den heter visst A-Bus och är en styrenhet för precis det du vill ha, vad jag har förstått. Jag har inte hunnit läsa hela recensionen än, men det verkar mycket lovande.

här är länken:

http://www.hedmag.com/Product-Reviews/Audio-Electronics/Music-by-Magic.asp

:roll:

Användarvisningsbild
frisyren

Inläggav frisyren » 2005-01-09 17:17

UrSv skrev:Varför inte en multimediamaskin i varje rum kopplad till nätverk och en lite bättre bredbandsuppkoppling? Sedan spelar burkarna valfritt media från antingen Internet eller din mediaserver kopplat till valfri storlek på anläggning i varje rum. Stödjer allt inklusive bild om man så vill.

hej

Det skulle också kunna vara nåt, men vad är en multimediamaskin?

Kan du ge några exempel?

/ff

Återgå till Köpråd