Morello skrev:Har lyssnat på hela 800-serien och måste säga att det börjar bli riktigt roligt först med 801 och 802 (samt i viss mån 800). 803/804 är dock fina högtalare i prisklassen; mycket bättre än många konkurrenter.
Amphion ger jag inte så mycket för. Lyssnade ganska länge på "Krypton"(dyr) och var allt annat än imponerad. Basregistret vas kass och ljudbilden tveksam.
Ett kap på begmarknaden är 802 Matrix Serie 3. Den låter faktiskt i mina öron bättre i vissa avseenden jämfört med 802 N. För 10-15 laxar har du en högtalare som spelar skjortan av väldigt mycket nytt och kostsamt.

Håller i stort sett med. Däremot håller jag Amphion Xenon som en mycket bra högtalare med mycket bra ljudbild. Den kostar ju runt 30 000 kr paret också. På alla de ställen jag hört dem har de låtit bra. De har även låtit bra i rum som inte har varit speciellt bra med ganska mycket efterklang och tidiga reflexer. På de ställen Krypton demats som jag har hört, så har de stått i väldigt små rum, och kanske inte haft möjlighet att visa sin potential. Högtalare låter ju alltid väldigt olika beroende på det rum de står i. Eller egentligen kan man ju säga att det är rummets påverkan som ger sin tydliga stämpel på ljudkaraktären. De mindre Xenonerna har någon justeringsmöjlighet för basregistret som man kan ha nytta av också.
Jag håller även med om att man helst går upp i 801/802-klass för B&W. Nu är det ju även på gång med nya varianter av dessa. Ska bli spännande att se hur B&W har tänkt. Jag gillar dessa och även de mindre CDM 1 NT (?) och de du redan har. Jag tycker att CDM1NT faktisk på de flesta punkter är bättre än 805orna. Jag tycker de låter mer neutralt, där 805orna låter lite fetare, som om att B&W velat göra en liten högtalare som ger kännsla av basregister fast den inte riktigt klarar det. Då tycker jag att CDM1NT är bättre för den bara rullar av basen utan känsla av "puckelbas". CDM7NT har jag inte hört så mycket på men jag har för mig att de var mkt lika CDM1NT fast med djupare bas. Jag tror du bör upp till ungefär 802-klass om du tar B&W för att verkligen få ett klart bättre ljud. Iofs kanske lite bättre med 803, men inte så jättemycket, menar jag.
Om man ska ta begagnade lådor så ligger ju 801 Matrix av de olika serierna mycket bra till. De har ju dokumenterad förmåga att gå djupt ned hela vägen. Gamla 802 Matrix tyckte jag lät väldigt bra också, men saknar den sista lilla lågfrekvensen jämfört med 801. 800 signaturebehöver man nog inte ägna så mycket funderingar på dock då den har mer av loudnesskaraktär (det är dokumenterat och även antagligen syftet med den).
Men Xenonerna tycker jag kräver en seriös genomlyssning i alla fall.