Nautilus eller något annat?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

LeoArietis

Nautilus eller något annat?

Inläggav LeoArietis » 2005-01-05 19:15

Jag har funderingar på ett begagnat par Nautilus 804 eller 803. Har någon här erfarenheter eller synpunkter?

Någon annan högtalare man bör lyssna på för ca 30 loppor? (begagnat/nytt)

Just nu sitter jag med ett par B&W cdm-nt7 och jag tycker de är väldigt bra, men mycket vill ha mer :) Parametrar som jag tycker om med mina B&W är stereoperspektiv, släpp, neutralitet. Saker som kunde vara bättre är kanske bas (men det är ju knepigt i små rum desvärre) och främst lite mer attack/sjunkbombskänsla i mellan och djupbasen.

Jag har haft möjlighet att lyssna på 802 och jag kan bara lyfta på hatten och nästan fundera på om jag skall spara 20000 kr till...

Övriga prylar i systemet är Electrocompaniet ECI4 integrerad och Marantz cd17-mk2 ihopsnörat med supra-signal och Tara-prism1000 biwire.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 00:40

Har du provlyssnat någon av Ino Audio's modeller? Det är ett hett tips annars!
Common sense is not that common.

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2005-01-06 02:27

dawen skrev:Har du provlyssnat någon av Ino Audio's modeller? Det är ett hett tips annars!

Inos modeller verkar vara extremt knepiga att få tag på eller provlyssna för en vanlig konsument... åtminstone om man får tro alla skildringar på detta och andra forum.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-06 09:45

LA: Denna rekommendatinon kommer du tyvärr få direkt, vem som än svarar på detta forum, det finns liksom inget annat. Vill du ha andra alternativ så sök upp nåt annat forum... 8O
Har du provlyssnat någon av Ino Audio's modeller?

MVH
En som är så jävla trött på allt Ino/LTS-tjat att jag kan spy!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-06 10:20

Hotspur skrev:En som är så jävla trött på allt Ino/LTS-tjat att jag kan spy!

Hur var det nu har du ens hört ett par ino högtalare ??? Jag vill minnas att det aldrig blev av, så om du fortfarande inte hört ett par Ino Audio högtalare så bör du itne uttala dig eller hur !?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-01-06 11:25

Hotspur skrev:En som är så jävla trött på allt Ino/LTS-tjat att jag kan spy!

Det börjar låta som det är dags för ett dramatiskt tack-och-adjötal igen. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 12:18

LeoArietis: Jag mailade först en två tre mail med Ino, därefter ringde jag upp Öhman och bokade en tid. Så farligt knepigt var det inte att hitta ut till där han håller tid, och det besöket är den kväll som varit mest givande under min "hifikarriär".

Visst är det inte lika enkelt som att åka till OnOff eller Elgiganten, men för oss på det här forumet så är väl det här ämnet lite viktigare, så att ett Sthlmsbesök är väl inte riktigt hela världen, tycker jag åtminstone.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-01-06 13:05

dawen skrev: Så farligt knepigt var det inte att hitta ut till där han håller tid,

Tala för dig själv!!! :evil: :oops: :oops: :oops: 8)

/en stressad john som varit rätt vilse i pannkakssmeten men som också funnit besöken mycket givande - samt till viss del också tagande...

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 13:39

Man hör inte ofta något om MARTIN LOGAN "ASCENT", men de borde kunna vara intressanta som begagnade, eller? :P
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 13:48

enJohn: Hittar man bara till kartdelen på Eniro så är det inga problem alls.

Jag har också gått fel mer än en gång :oops: :wink:

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2005-01-06 15:12

... Jag blir ledsen på faktiskt.se nu :(

Jag KRÄVER att ni kan respektera trådens ämne och inte gräva ner er i sidospår! Vill ni diskutera INOs förträfflighet och Öhmans försäljningsmetoder kan ni starta en egen tråd. För det andra så specar trådens ämne och rubriktråden klart och tydligt att jag inte är ute efter något som finns på stormarknaden. "Nautilus" eller "30 loppor" = 30000 kr borde helt klart visa det.

Får jag tillfälle skall jag lyssna på INO, men jag pallar inte att åka 65 mil till Stockholm bara för att lyssna på pip i ett lyssningsrum som helt säkert inte kommer låta som hemma. Det vore säkert jätteintressant att åka dit och lyssna och kanske jag gör det någon gång. Kanske det finns möjlighet för mig att höra mig för om någon har dem i Skånetrakten (Jag känner till en). Tack för tipset om INO. Andra tips?

Elektrostater går nog bort pga av utrymmesbrist i mitt lyssningsrum samt att jag tror inte de kan erbjuda den basen jag är ute efter. Däremot har jag ofta tyckt om luftigheten och perspektivet hos elektrostater.

matson

Inläggav matson » 2005-01-06 15:38

Kan du tänka dig att importera från USA?

Isåfall hade jag kikat på Revel via Audiogon. Riktiga grejer med riktiga försäljningskanaler.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-01-06 16:06

Jag skulle ta en titt på Revel, de har några fina modeller men de är kanske dyrare.

Amphion från finland.

En högtalare som jag har goda erfarenheter av är Spendor S9, med lite tur kanske den går att få tag i för 30kkr.

En outsider kanske svenska Response kan vara?

Också såklart Ino, men de är ju redan nämnda.

Edit: matson hann före med Revel!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 16:30

LeoArietis: Det finns möjligheter att provlyssna flera modeller än piP i flera delar av Sverige. Dessutom verkar det som att pi60 skulle matcha din budget mycket bättre.

Finns säkert någon här på forumet som kan erbjuda en demo!

Beklagar att din tråd blev nedlusad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-06 16:42

Har lyssnat på hela 800-serien och måste säga att det börjar bli riktigt roligt först med 801 och 802 (samt i viss mån 800). 803/804 är dock fina högtalare i prisklassen; mycket bättre än många konkurrenter. 8)

Amphion ger jag inte så mycket för. Lyssnade ganska länge på "Krypton"(dyr) och var allt annat än imponerad. Basregistret vas kass och ljudbilden tveksam.

Ett kap på begmarknaden är 802 Matrix Serie 3. Den låter faktiskt i mina öron bättre i vissa avseenden jämfört med 802 N. För 10-15 laxar har du en högtalare som spelar skjortan av väldigt mycket nytt och kostsamt. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-06 17:27

Vad sägs om ett par ATC SCM 20 SL? Kan det kanske passa?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-10 09:36

Karvid skrev:Man hör inte ofta något om MARTIN LOGAN "ASCENT", men de borde kunna vara intressanta som begagnade, eller? :P

Nämen sedär, någon som också upptäckt en riktig juvel 8) .
Har själv "Ascent i" och kan bara säga att de är riktigt svårslagna förutsatt att du har en kraftfull och välljudande förstärkare bakom. De visar inte sin potential med en ordinär förstärkare bakom, stor nackdel självklart.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-10 11:39

Hejsan,

Här blir det mest INO-förslag och jag rekommenderar att du även ställer frågan på andra fora (om du inte redan gjort det). På det sättet kan du få fler förslag och mer att välja bland.

Men märk väl - det är fortfarande DU som måste välja. Men det fattar du säkert. 8)

Vill passa på att slå ett slag för Engelholm Audio - Klero. Läs mer på www.engelholmaudio.com under Högtalare.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-10 12:40

Morello skrev:Har lyssnat på hela 800-serien och måste säga att det börjar bli riktigt roligt först med 801 och 802 (samt i viss mån 800). 803/804 är dock fina högtalare i prisklassen; mycket bättre än många konkurrenter. 8)

Amphion ger jag inte så mycket för. Lyssnade ganska länge på "Krypton"(dyr) och var allt annat än imponerad. Basregistret vas kass och ljudbilden tveksam.

Ett kap på begmarknaden är 802 Matrix Serie 3. Den låter faktiskt i mina öron bättre i vissa avseenden jämfört med 802 N. För 10-15 laxar har du en högtalare som spelar skjortan av väldigt mycket nytt och kostsamt. :P

Håller i stort sett med. Däremot håller jag Amphion Xenon som en mycket bra högtalare med mycket bra ljudbild. Den kostar ju runt 30 000 kr paret också. På alla de ställen jag hört dem har de låtit bra. De har även låtit bra i rum som inte har varit speciellt bra med ganska mycket efterklang och tidiga reflexer. På de ställen Krypton demats som jag har hört, så har de stått i väldigt små rum, och kanske inte haft möjlighet att visa sin potential. Högtalare låter ju alltid väldigt olika beroende på det rum de står i. Eller egentligen kan man ju säga att det är rummets påverkan som ger sin tydliga stämpel på ljudkaraktären. De mindre Xenonerna har någon justeringsmöjlighet för basregistret som man kan ha nytta av också.

Jag håller även med om att man helst går upp i 801/802-klass för B&W. Nu är det ju även på gång med nya varianter av dessa. Ska bli spännande att se hur B&W har tänkt. Jag gillar dessa och även de mindre CDM 1 NT (?) och de du redan har. Jag tycker att CDM1NT faktisk på de flesta punkter är bättre än 805orna. Jag tycker de låter mer neutralt, där 805orna låter lite fetare, som om att B&W velat göra en liten högtalare som ger kännsla av basregister fast den inte riktigt klarar det. Då tycker jag att CDM1NT är bättre för den bara rullar av basen utan känsla av "puckelbas". CDM7NT har jag inte hört så mycket på men jag har för mig att de var mkt lika CDM1NT fast med djupare bas. Jag tror du bör upp till ungefär 802-klass om du tar B&W för att verkligen få ett klart bättre ljud. Iofs kanske lite bättre med 803, men inte så jättemycket, menar jag.

Om man ska ta begagnade lådor så ligger ju 801 Matrix av de olika serierna mycket bra till. De har ju dokumenterad förmåga att gå djupt ned hela vägen. Gamla 802 Matrix tyckte jag lät väldigt bra också, men saknar den sista lilla lågfrekvensen jämfört med 801. 800 signaturebehöver man nog inte ägna så mycket funderingar på dock då den har mer av loudnesskaraktär (det är dokumenterat och även antagligen syftet med den).

Men Xenonerna tycker jag kräver en seriös genomlyssning i alla fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2005-01-12 20:38

Jag skulle vänta tills nya B&W 800-serien kommer (det tänker jag göra innan jag eventuellt byter ut mina 804N). Ivf för att jämföra med innan du köper något annat. Att B&W t.ex. lyckats få till delningen till diskanten genom att bara använda en serie-kondensator samt att de lagt till 5 kg stagning på 803orna låter för mig som att det är värt det lilla extra de kommer att kosta jämfört med nautilus-serien.

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 20:49

Delning till diskanten med bara en seriekondensator?

Det låter INTE bra tycker jag! :x
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Återgå till Köpråd