Bästa högtalarkombo med Marantz SR7400???

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Burdus

Bästa högtalarkombo med Marantz SR7400???

Inläggav Burdus » 2005-01-20 01:00

Jag står förmodligen i begrepp att köpa en Marantz SR7400 reciever, som ju säljs ut för strax under 6000:-.

Jag har förtroende för märket sedan tidigare (har en gammal 2235 som driver ett par Carlssonhögtalare nu :D ) och med en totalbudget på max 12kkr för reciever och högtalare, så tror jag denna kan ge mycket valuta för pengarna om man som jag söker en anläggning som skall funka med 2-kanals musik i första hand, men även som hemmabio.

Kvar har jag 6kkr att spendera på högtalare och jag inser väl att skall det inte bara bli skräp, så får jag hoppa subben, samt försöka leva med att använda mina Carlssonhögtalare som sateliter bakom mig - hur tror ni detta kommer att funka förresten?

Återstår gör då två golvfrontar och en center, center får inte vara större än 45 cm i bredd. Jag lyssnar mest på gubbrock - grunch och lite metal, samt en del mer aukustiskt präglad musik (Nick Cave etc). Jag vill ju kunna dra på när det behövs, men framförallt skall de kunna återge sådan musik tillfredställande också i måttliga volymer.

Jag har f n börjat snöa in på Proson Reality 63 MKII kompletterat med en Proson Conquest center - är det en bra kombination tror ni? D v s relativt mitt lyssningsbeteende, preferenser och tänkte recievern? Andra bra alternativ?

Jättetacksam för alla synpunkter!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-20 11:14

Vad har du för Carlssonhögtalare nu (de som du tänker ha som bakkanaler)?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-20 11:52

Hmm... 6000:- är ju nästan perfa för ett par Carlsson OA58. De är såpass duktiga att kunna projicera en "mitt" att en center blir i de flesta fall onödig. Hemma hos Tux, här på forumet, så hade han en Gale-center men efterhand tyckte jag att den var överflödig. Det blev en mer harmonisk bild framåt om centerkanalen lades på carlssonhögtalarna fram, i hans fall ett par OA12.

Oa58 har en så duktig botten så en sub kan man som sagt vänta ännu mer på. :)

Det var mina tankar. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Burdus

Inläggav Burdus » 2005-01-20 15:48

Naqref - de Carlsson jag har är ju inga färskingar direkt, det är ett par OA5 Type II som det står under dem. Jag tycker de låter helt OK, dock är rummet där de står nu inte optimalt tror jag. Vill minnas att de lät mycket bättre i huset där de stod innan. I rummet där de nu befinner sig är det 2.40 takhöjd, spänntak och ganska "mjuka" väggar, kanske är det som spelar in.

Vad tror ni om att testa dem som sateliter sålänge?

Vee-eight - var köper man Carlsson idag? Jag är långt ifrån någon 20-årig basfreak, men jag vill ju ha möjlighet till bra botten pch punch - menar du att dessa högtalare är bra för den typ av musik jag lyssnar på och räcker de till - d v s till ett rum på ca 20 kvm?

Trollhättefolk ser jag förresten - va trevligt. Uddevalla här! :P

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-21 00:10

Burdus:

HifiPunkten i Thn har ett par i butik, i körsbärsfinnish. De exemplaren kan säkert "snackas" lite på priset. 8)
De funkar absolut till ett sådant rum, men att testa är ju alltid en regel. Detta med att man definierar sina högtalare med sin musiksmak är eg lite dumt; en bra högtalare skall ju klara det mesta av rimlig musik. OA58 är absolut allätare, de gör rättvisa till allt som spelas på dem. De kan både låta skirt och fint, och samtidigt erbjuda duktig diafragmaboxning. Dock får man vara beredd på att de kommer att peka med hela handen på dåliga inspelningar och platt dynamik. Men i gengäld lyfter de också fram de fina kvaliteerna i inspelningarna.

Tror också att oa5:orna skulle funka bra som surroundkanaler, tills vidare iaf.

Hoppas att du blir en i gänget häromkring, vi är några stycken. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Burdus

Inläggav Burdus » 2005-01-21 00:18

OK - skall ta mig en tur då. Nu är det ju säkert enligt många ingen "riktig" Marantz jag skall köpa (en AVR reciever), men har du någon generell uppfattning om hur Marantz och Carlsson trivs ihop? Någon annan AVR reciever eller för den delen, någon bra 2-kanalare du rekommenderar?

Ni är några stycken säger du - har ni en "klubb" eller? :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-21 00:34

Burdus:

Tja, en kvasi-klubb kanske man kan säga... vi är 5 skumma typer som har carlsson i Trollhättan. AVR7000 och Tux finns på detta forum, magnus2 (tror jag han vill kalla sig) likaså, samt lite annat löst folk i trakten. Vi träffas, snackar, finlyssnar, hittar på hyss etc.

Hur det ligger till på förstärkarfronten vet jag inte så noga, har själv en Harman Kardon HK6600 från tiden innan man 100% gick över till fjärrkontroller. Tror en Marantz AVR gör carlsson rättvisa, även om det mkt möjligt går att få tag på bättre/dyrare. Frågan är vad du vill göra med anläggningen. Man kan hitta intressanta saker begagnat också, helt klart. Denons grejjer är ju inte heller så illa, oftast populärt bland LTS:arna. Tux använder en Marantz till filmtittandet, vet jag.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Köpråd