Hej på er!
Jag behöver er hjälp i valet av nya högtalare...
Jag är nu på gång att byta högtalare men har svårt att hitta rätt i den djungel som råder.
Problemet är att jag enbart är villig att lägga sisådär 7-8000kr för ett par (begagnade eller nya har ingen betydelse).
Jag letar först och främst efter en golvare men ett alternativ kunde kanske vara en ”stabil” stativare i kombination med den Audio Pro Focus subben som jag har ståendes.
- Förstärkeriet består av två bryggade NAD 214 steg (cont. = 240w, dyn. IHF = 360w i 8ohm bryggat).
- Rummet är på ca. 32m2
- Jag är allätare vad det gäller musik…
Jag söker en högtalare som är “dynamisk”, mjuk utan att mista detaljer samt har en hyfsat stram/tight basgång.
När jag talat om dynamisk högtalare så har jag ofta Dynaudio´s ljudkaraktär som referens (A72 samt A52 som har jag lyssnat på finner smått fantastiska för sitt pris).
Jag har listat några golvare här nedan…, kan dom vara något?
Eller skall jag köra på min sub Focus samt någon av de stativare jag nämner här nedan? (räcker dom till i ett så pass stort rum?)
Golvare:
- Dynaudio Audience 72 (begagnade)
- Quad 22L (begagnad)
- Audiovector K3 Super (begagnade)
- Dali Evidence 470 (begagnade)
- Monitor Audio Silver S6 (begagnade)
Stativare:
- Dynaudio Contour 1.3 MkII (degagnade)
- Dynaudio Audience 52 (nya)
- Quad 12L (nya)
- Audiovector Mi1 (nya)
Allas hjälp, åsikter samt lyssningsintryck mottages tacksamt.
Jag är medveten om att jag kan bygga en riktigt högtalare för dom pengarna eller lite mer...MEN!!!...jag har "lågnivå" DIY:at i snart 20 år nu och tappat sugen för tillfället (kanske när min son blivit lite äldre).
Mitt senaste alster: (kolla posten av "Softman" lite längre ned i tråden)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23683&whichpage=3&SearchTerms=%2C8545
/J