Val av högtalare med tight budget...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
softman

Val av högtalare med tight budget...

Inläggav softman » 2005-01-23 03:35

Hej på er!

Jag behöver er hjälp i valet av nya högtalare...

Jag är nu på gång att byta högtalare men har svårt att hitta rätt i den djungel som råder.
Problemet är att jag enbart är villig att lägga sisådär 7-8000kr för ett par (begagnade eller nya har ingen betydelse).
Jag letar först och främst efter en golvare men ett alternativ kunde kanske vara en ”stabil” stativare i kombination med den Audio Pro Focus subben som jag har ståendes.

- Förstärkeriet består av två bryggade NAD 214 steg (cont. = 240w, dyn. IHF = 360w i 8ohm bryggat).
- Rummet är på ca. 32m2
- Jag är allätare vad det gäller musik…

Jag söker en högtalare som är “dynamisk”, mjuk utan att mista detaljer samt har en hyfsat stram/tight basgång.
När jag talat om dynamisk högtalare så har jag ofta Dynaudio´s ljudkaraktär som referens (A72 samt A52 som har jag lyssnat på finner smått fantastiska för sitt pris).

Jag har listat några golvare här nedan…, kan dom vara något?

Eller skall jag köra på min sub Focus samt någon av de stativare jag nämner här nedan? (räcker dom till i ett så pass stort rum?)

Golvare:
- Dynaudio Audience 72 (begagnade)
- Quad 22L (begagnad)
- Audiovector K3 Super (begagnade)
- Dali Evidence 470 (begagnade)
- Monitor Audio Silver S6 (begagnade)

Stativare:
- Dynaudio Contour 1.3 MkII (degagnade)
- Dynaudio Audience 52 (nya)
- Quad 12L (nya)
- Audiovector Mi1 (nya)

Allas hjälp, åsikter samt lyssningsintryck mottages tacksamt.

Jag är medveten om att jag kan bygga en riktigt högtalare för dom pengarna eller lite mer...MEN!!!...jag har "lågnivå" DIY:at i snart 20 år nu och tappat sugen för tillfället (kanske när min son blivit lite äldre).

Mitt senaste alster: (kolla posten av "Softman" lite längre ned i tråden)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23683&whichpage=3&SearchTerms=%2C8545

/J

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-23 07:15

Skulle föredra ett par fina stativare om jag var i samma sweetspot som dig, speciellt om du är nöjd med din subba och tänkte stämma av dem mot ett bar skrammelburkar.

Vad gäller din lista skulle jag klippa till på ett par Quad 12L framför Dynaudio 52 (52SE har jag inte hört) / Audiovector. Vad gäller Dyna 1.3 MkII så har jag inte hört dem på länge men var inte så impad av dem vill jag minnas, vilket kan bero på rum/kringutrustning/dålig dag men jag gilade dem inte. Har haft Dynaudio själv och tycker de är hyfsade, men inte mer, på stativarfronten.

Dock tycker jag Quad är mycket prisvärda och ganska snygga. Var mycket nöjd med mina Quad 11L, ångrar att jag sålde dem, hade gärna haft dem kvar.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-23 07:27

Hmm.

Såg nu att du hade ett relativt stort lyssningsrum, kanske skulle vara något för en golvare. Var bor du? AudioKoncept/Koncept Audio (fd HiEnd) på Hantverkargatan i Stockholm kan ju dema Quads modeller, men det rummet är iofs något mindre än ditt.

Vad hände med dina hembyggda golvare?

Användarvisningsbild
softman

Inläggav softman » 2005-01-23 10:22

kosmoskatten skrev:Hmm.
Vad hände med dina hembyggda golvare?

Det är snarare vad som inte hände...
Då jag inte har haft någon bra möjlighet till att mäta byggena så känns det som att famla i mörkret...

Missförstå mig inte, högtalaren låter riktigt bra med ett kanon mellanregister, det som saknas är "dynamiken" i botten samt att dom har viss återhållsamhet i toppen.
Vi talar nyanser i diskanten och vad det gäller dynamiken kan det vara rummets storlek som ställer till det.

Efter att har testat ett flertal egenhändigt snickrade filter av olika slag har jag fått förlita mig på andra kunniga personer.

- En modifierad variant av Hifi-Kitt:s "Challenger" som jag tror I.Ö. hade en del med att göra i grunden.

- Troels Gravesen (ödmjuk kille) har hjälpt mig med ett filter som lät riktigt bra, kanske det filtrer som fick högtalaren att spela mest ”engagerande” (läs dynamisk) dock saknades det viss homogenitet i mellanregistret samt att toppen ibland lär lite spretig.

- Tony Gee, en trevlig prick som hjälpt mig med det filter som sitter i högtalaren i dagsläget.
Det är seriellt och har känns i motsats till Troels homogent över hela registret, dock saknar det spelglädjen som T.G.’s filter hade…det låter totalt sett ganska återhållsamt (nyanser talar vi om här inte en filt över högtalaren) 

För ett par veckor sedan lånade jag in ett par 10-15 år gamla JBL högtalare av min granne och nu talar vi om en högtalare som man kan köpa begagnad för 1500-2000kr (LX-60 eller LX-66) tror jag den hette.

Visst saknade den microdetaljerna i toppen samt ”ryskänslan” i mellanregistret jämfört med min högtalare…MEN!!!...den spelade ”LIVE”…dvs. dynamiskt och engagerande utan att bli tröttsam.
Visst, den har mer membranyta än mina men även om jag jämför mina med tex. Dynaudio Audience 52 så ligger dom klart efter vad det gäller spelglädjen.

Jag har lagt massor av tid och själ i mina DIY byggen men har kommit till en punkt där jag känner att det är dags att lägga byggandet åt sidan, vara bekväm och bara gå och köpa en högtalare som tar mig igenom tiden till dess jag vill tar upp DIY:andet igen.

/J

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-23 11:12

OK, jag förstår dilemmat...

Om du gillade Dynaudio 52 så tror jag definitivt Quad 12L kan vara något för dig. Har haft Dynaudio 42, som jag tyckte var klart trevligare än 52. Sedan dess har Dynaudio klämt fram en 52SE som skall vara mer som 42:an, fast större. Sedan hade jag ett par Quad 11L som jag i sin tur tyckte var klart trevligare än Dynaudio 42, men ångrade lite att jag inte tog ett par Quad 12L, just för att framtiden kanske skulle innebära ett lite större lyssningsrum.

Sedan byggde jag ihop en knappt nämnbar byggsats av en (på detta forumet) välkänd högtalare 8) och då föll de sista bitarna på plats för mig iallafall. Tycker fortfarande att Quad 12L är ett suveränt och snyggt köp på stativfronten. Ska du lyssna på ett par så kolla så de har ett par inspelade att dema först, Kvaddarna tar sisådär 20-50 timmar innan de blommar ut. Lyssnar du på ett par oinkörda låter de "bra" men inte "super".

EDIT: stafvel

Fastnar du för Quad kan du höra av dig om du behöver stativ; har ett par hyfsat tuffa, sandfyllda, fetbalk-stålstativ som står undangömda.
Kan släppas vidare för en rimlig penning. Men kanske du ska lyssna på ett par golvare först, Quad har dessutom en ny, fet och mycket snygg subbas som jag tror kan vara något utöver det vanliga.
:wink:

TILLÄGG: www.audioconcept.se för info om Quad i Sverige.

Användarvisningsbild
softman

Inläggav softman » 2005-01-23 11:18

Hmm..., klarar sig ovan nämnda stativare i ett rum på 32 kvadrat?
(med sub som stöd) eller finns det risk att dom låter tunnt?

Finns det någon som har en åsikt om de golvare jag har nämnt?

/J

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-23 11:37

Jag lämnar fältet fritt åt folk med lite mer (antagligen mycket mer) koll på golvare.
Vill bara flika in att, ja, 12L kan vara på gränsen i det rummet, fast med basstöd så lär det nog räcka till.
Quad 21L känns ju som ett säkrare val; du har ju rum så det räcker...

Användarvisningsbild
softman

Inläggav softman » 2005-01-24 12:16

Inga fler åsikter eller lyssningsintryck av de högtalare jag nämner i första posten?

/J

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-24 13:41

Hej s!

A*nser A*udience-72 vara riktigt härliga men har (i stort sett) ej heller lyssnat på de övriga
högtalarna du listade så... ngn större hjälp är ju egentligen inte A*! Helt klart rätt inställning
till DIY dock :)! A*ntingen är det roligt eller så får det vara, man lurar bara sig själv om man
tror man tjänar massa pengar på´tt, snarare tvärtom o då var ändå ens nedlagda tid gratis!

(Skulle vara ifall man kommer över beggade element för under 10k kr som placerade uti
KööbeHögtalaren hade kostat över 300k kr då - möjligen ;) men annars inte)

Mvh A*

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-01-24 16:43

LTS trevägare kanske vore nåt...? Kring 8000:- för ett par i utförande med en bas i vardera högtalare. När du då har råd och lust senare så kan du ju pula dit de resterande 6 elementen för att få modellen i det mer "dynamiska" utförandet. Utseende väljer du själv med faneer eller färg. Dock krävs ju att man inte har tummen mitt i handen men i övrigt ser jag inga nackdelar. Tydligen höll du ju på att bygga så att få ihop dom här och sen på med nån färg bör ju gå smidigt.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=955

MVH. Christian

Återgå till Köpråd