Slutsteg för ~2000

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oljo

Slutsteg för ~2000

Inläggav oljo » 2005-01-24 23:56

Hej!
jag är ännu en av de där nya grönjälingarna som ändå gillar musik män ändå aldrig satt mig in i vad som gäller och hur allt ska hänga ihop.

saken är den att jag har ett gammalt sentec försteg (SC8) och slutsteget som hör till har brakat ihop. Det tråkiga är att dom på elektronikverkstaden jag har lämnat in den är skeptiska om dom kan laga den då inte alla komponenter som är trasiga finns i några översätningstabeller, så om jag inte får tag i en komponentlista eller ett kopplingsschema så tänker jag skaffa ett nytt slutsteg.

så till frågan, jag har tittat runt lite granna men inte hittat någonting.
så jag undrar helt enkelt vad man kan tänkas köpa för ca 2000 kr?
eller om det är enklare att inskaffa ett helt nytt system?

jag läste i en annan tråd att högtalarefekten och förstärkarefekten inte är någonting att bry sig om egentligen så jag gör helt enkelt inte det.
men om någon undrar så är det två stycken 120W högtalare som ska drivas, så förstärkaren ska la ligga där i krokarna också om jag har fattat det hela rätt?

/oljo

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-01-25 00:13

Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-01-25 00:42

tja, den ser ju bra ut. men vad jag förstog av diskussionen där Henkeman håller på att få föklarat vad som gäller så bör man sattsa på en så kraftig förstärkare som möjligt för att skona sina högtalare?

så om man har en förstärkare på 2x65 så är risken högre att man förstör högtalarna om man krämar på än med en med högre effekt?

sen undrar jag vad man behöver för att kunna använda dim/din(?)-kontakterna som finns på mitt sentec-försteg? för sådanna används inte längre vad jag har förstått?

sedan hoppas jag att ni har överséende med mina frågor, men vad menas med biwiring? jag antar att jag inte kommer att behöva det, men det är ju alltid kul att veta saker :D

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-01-27 23:21

ok, byte lite av ämne...
vart ska man egentligen köpa sina grejer?
är det hifiklubben som gäller?
eller vart får man den hjälp och de tippsen man behöver för at tkunna få sin stereo ätt låta bra även för en billigare pening?

/oljo

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-01-27 23:33

oljo skrev:ok, byte lite av ämne...
vart ska man egentligen köpa sina grejer?
är det hifiklubben som gäller?
eller vart får man den hjälp och de tippsen man behöver för at tkunna få sin stereo ätt låta bra även för en billigare pening?

/oljo

Jag brukar försöka undvika Hifiklubben så långt det går, de är ofta ganska irriterande vad gäller hemlån, byten och framförallt kompetens, såndant jag jag tycker en HIFI butik inte ska knussla med. Dock har hifiklubben en del fina prylar som det kan vara värt att stå ut med dessa brister för. Nu finns det säkert ett antal personer här som inte har annat än mycket bra erfarenheter av Hifiklubben så det skiljer nog mellan butiker, vilket humör säljaren är samt hur "rik" man ser ut att vara. Försök hitta en bra lokal butik du kan stödja istället.

Enklare pryttlar ser jag inga problem med att köpa i en billig och snabb Internet-butik.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-01-28 13:11

ok, kan du ge några tipps om internet-affärer?
jag har sökt på både det ena och det anadra på google och inte blivit ett dugg klokare, antingen står det på tyska, som jag rent ut sagt suger på, eller så står det en massa mumbo jumbo fakta som man inte blir klok på. specielt som nybörjare som jag.

/oljo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-28 13:26

oljo skrev:tja, den ser ju bra ut. men vad jag förstog av diskussionen där Henkeman håller på att få föklarat vad som gäller så bör man sattsa på en så kraftig förstärkare som möjligt för att skona sina högtalare?

så om man har en förstärkare på 2x65 så är risken högre att man förstör högtalarna om man krämar på än med en med högre effekt?

sen undrar jag vad man behöver för att kunna använda dim/din(?)-kontakterna som finns på mitt sentec-försteg? för sådanna används inte längre vad jag har förstått?

sedan hoppas jag att ni har överséende med mina frågor, men vad menas med biwiring? jag antar att jag inte kommer att behöva det, men det är ju alltid kul att veta saker :D

Behövd effekt på slutsteget styrs av tre parametrar, högtalarens verkningsgrad, rummets storlek/dämpning och hur högt du vill spela. Men det är rätt, en klippande förstärkare är mycket tuffare mot diskantelementen än "ren" effekt. Men primärt köper man inte en kraftigare förstärkare för att skona högtalarna utan för att kunna spela högre och ändå ha överstyrningsmarginal. Bättre ljud helt enkelt. Ligger du och spelar med några watt i snitt kan du behöva 10-100 ggr högre effekt för transienter. +6dB innebär en fördubbling av effekten, så har du en dynamik på 30-40 dB (typiskt på en CD, naturligtvis beroende på musiktyp) kan du själv räkna ut hur mycket effekt som kan gå åt i topparna.

Din-kontakter är en gammal tysk standard, vad du behöver är en adapter med en Din-kontakt i ena änden och två phono-honor i den andra. Alternativt en färdig kabel med Din till Phono. Oftast finns sådana adaptrar och kablar inte i någon bättre kvalité men man kan ju alltid slöjda själv.

Biwiring innnebär att du har dubbla kablar till högtalarna, en för basen och en annan för diskanten. Du använder dock fortfarande det inbyggda passiva delningsfiltret i högtalaren. Det finns dom som menar att kablar är kompromisser med avseende på bas- och diskantåtergivning och att man för det absoluta välljudets skull ska ha olika kablar för de olika registren. Andra avfärdar det som rent nys....
Med biamping har man ett elektroniskt (oftast i alla fall) delningsfilter och därefter separata slutsteg för de olika elementen i högtalarna. Detta är oftast fördelaktigt, skulle tex basen dra extra mycket ström så klipper bara det steget och inte diskantförstärkaren.

/ B

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-01-28 13:44

Behövd effekt på slutsteget styrs av tre parametrar, högtalarens verkningsgrad, rummets storlek/dämpning och hur högt du vill spela. Men det är rätt, en klippande förstärkare är mycket tuffare mot diskantelementen än "ren" effekt. Men primärt köper man inte en kraftigare förstärkare för att skona högtalarna utan för att kunna spela högre och ändå ha överstyrningsmarginal. Bättre ljud helt enkelt. Ligger du och spelar med några watt i snitt kan du behöva 10-100 ggr högre effekt för transienter. +6dB innebär en fördubbling av effekten, så har du en dynamik på 30-40 dB (typiskt på en CD, naturligtvis beroende på musiktyp) kan du själv räkna ut hur mycket effekt som kan gå åt i topparna.

jag hände inte riktigt med här, vad innebär klippande förstärkare? är det när man får missljud och signalen blir distad?
sen fattar jag inte alls vad du menar med att ligga och spela med några watt i snitt och 10-100 ggr högre och så?
sen trodde jag att dB-skalan va logaritmisk där en dB är 3 ggrs förstärkning, 2 dB är 3*3=9 ggrs förstärkning?

nu vill man veta mycket här, hoppas ni har överseende :oops:

/oljo[/quote]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-28 13:51

dB är en logaritmisk skala. D v s där man omvandlar ett absolutvärde till ett logaritmiskt med hjälp av en referens.

Formeln ser ut som följande för spänning:

ökning i dB =20 * log (uppmätt spänning/referensspänning)

För effekt så är den:

ökning i dB = 10 * log (uppmätt effekt/referenseffekt)

Vliket gör att om man har en referenseffekt på 1W och dubblerar den till 2W så får man en ökning med 3dB. Ökar man till 4W så motsvarar det 6dB. 10ggr mer effekt motsvarar 10dB. 100ggr mer effekt motsvarar 20dB. 1000ggr mer effekt blir 30dB o s v....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-28 14:25

En förstärkare klipper när den drivs över sin förmåga. Om en förstärkare ger full effekt vid 1 volt in, så kommer den att klippa (dvs ge väldigt hög distorsion) om du matar in tex 5 volt på ingången. Distorsionen låter mycket illa och består i hög grad av övertoner. Det är därför diskantelementen lever farligt när en förstärkare klipper.

Jo, dB är en logaritmisk skala. Jag tror jag skrev fel, enligt http://susning.nu/Decibel ökar dB-talet med tre vid fördubblad effekt. Du hittar ytterligare en beskrivning på http://www.kjell.com/?page=http://www.k ... a/decibel/

Men låt oss inte gräva ner oss i teoretiska resonemang alltför mycket. Ponera att du har en högtalare som ger ett ljudtryck på 87dB på en meters håll vid 1 watt in. Tre meter längre bort i soffan är det förstås lägre, men fullt tillräckligt för slölyssning. Om det nu kommer en rejäl transient, ett trumslag eller nåt, kan det mycket väl krävas 50 watt i toppen. Eller mer. Å andra sidan kan förstärkare under kort tid ofta ge mer än den nominella effekten. Hur mycket mer beror på förstärkarens konstruktion. Den föreslagna Cambridge P500 förstärkaren kan mao säkert ge mer än de specade 65 watten under den korta tid som en transient varar.

Om du kollar på den här sidan http://dsv.su.se/~oscar-ja/sentec/ så finns det lite info om Sentec. PA8´an verkar dock vara av det lite märkligare slaget....

/ B
/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-28 17:20

Oljo, Rotel gör prisvärda förstärkare. Eller också tycker jag att du ska satsa på en hembioförstärkare, t.ex Denon eller Harman Kardon soom låter väldigt bra och är väldigt prisvärda.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-01-30 13:34

Tack för förtydligandet vad gäller klippning och db-skalan. jag hadde för mig att jag kunde det där sen lumpen, men man glömmer ju så lätt :)

Bill50x: så du menar att en 65Wats förstärkare borde vara mer än nog?
Jag kan ju säga at Sentec PA8:an gav 2x70W vid 8 ohm, så det är väll där någonstans jag vill hamna med den nya.
och vad menar du med att den är av det lite mer märkliga slaget? den är ju trotts allt konstruerad 1976 :)

nåja, hur som hellst, en 65W's förstärkare räcker kanske för att få både rutor att skallra och grannar 4-5 våningar längre ner att klaga. men då måste man väll vara försiktig när man vrider på över kl 11-13 på volymsvredet?

som ledning kanske jag bör nämna att jag tänkte ha stereon till slölysnsing av varierande sorts musik, samt även som festanläggning under korridorsfester i korridoren där jag bor :D
(vad vore studietiden utan rejäla korridorsfester med hög bra väldjudande musik? :lol: )

/oljo

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-30 13:38

Fast oljo, nog minns du hur man sätter upp Tält 12 och Tält 20 i mörkret fortfarande? :wink:

/D, som just nu gör lumpen och sysslar rätt mycket med dB där.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-30 17:50

PA8:an i sig är inte märklig, men just det tre-kanaliga exemplaret som finns på sajten jag länkade till..... Ursäkta om jag var lite otydlig där.
För slölyssning räcker 60-70 (bra) watt hur långt som helst, men med tungdrivna högtalare och disco-nivå i korridoren så är jag mer tveksam. Högtalarnas verkningsgrad betyder här mycket mer än "hur många watt dom är på" eller hur stark förstärkare du har. Ska du blåsa rent korridoren, byt till några effektiva högtalare!

/ B

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-01-31 00:36

högtalarna jag ahr har jag blåste rent med inna jag flyttade hemifrån förut så dom vet jag är helt ok.

om någon är nyfiken så är det ett par Fisher type R3-120 MK II om det säger någonting
sedan står det:
Power handling nom: 70 Watt
Power handling Music 120Watt
Freq Rng: 40-20000 Hz
och impedance 8ohm

he he..den PA8:an ser inte riktigt ut som min så att säga :)

dawen: nog kommer jag ihåg hur man får upp tälten alltid, men jag gjorde det sällan, jag hadde killar som gjorde det åt mig :P

om vi ska återgå till ursprunget:
att försteget spelar en avgörande roll är väll självklart, men är det någonting specielt jag ska tänka på? eller spelar försteget ingen roll när det kommer till hur högt det kommer att låta ur slutsteget?
eller är det bästa att sälja det försteg jag har och sattsa på en komplett förstärkare typ:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter ... tm?id=5418
??
sen har jag gått upp lite i vad det får kosta dessutom, taket ligger nu kring 7000:- :D

sedan behöver jag lite förslag på inkäpsställen, jag vet bara hifiklubben och allradio som ligger här i uppsala. hellst ska ju stället ligga jusst där så jag inte behöver vänta/åka allt för länge. :wink:

/oljo

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-01-31 00:51

hittade även en annan lite billigare...
villa ha lite komentarer

http://www.hifiklubben.com/se/produkter ... tm?id=1197

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-01-31 01:35

Den där nad-en duger nog utmärkt till dom högtalare du avser driva, visserligen gör nog de flesta 2-kanalere det som ligger på runt 3-tusen o upp.. Kolla även Harman Kardons 675 som är prisvärd och har gott om effekt och strömkapacitet.

Användarvisningsbild
oljo

Inläggav oljo » 2005-02-09 19:31

Ville bara tacka för hjälpen!
Gick till slut till allradio här i uppsala och efter lite prat och velande fram och tillbaka så blev det en Harman/Kardon HK 670. Den överlevde första festen och låter helt ok. mina högtalares baselement gjorde det dock inte lika bra, så nu är det nya högtalare som är nästa invesetring.
Det låter dock bara skrapigt om jag drar på volymen till fest-volym så det är inte så brottom :)

/oljo

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-10 14:33

kanske förstärkaren pajjade dina högtalare för den inte orkade driva dom 8O
NN

Återgå till Köpråd