Denon AVR-2105?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Parden

Denon AVR-2105?

Inläggav Parden » 2005-02-18 21:10

Har hört att Denon AVR-2105 ska vara en hygglig hembioreciver för sina 5000kr.

Är det någon som har testat, mätt, lyssnat eller på nåt annat
sätt vet om det är en någorlunda transparant apparat?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-18 21:19

vad jag hört så ska den vara det ja :wink:

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-18 21:33

För knappt två veckor sedan fick jag tillfälle att lyssna på musik via en anläggning där AVR-2105 ingick. Totalt sett var det en utomordentligt imponerande återgivning som presterades, säkerligen främst tack vare högtalarna och rummet, men 2105:an kan knappast ha några större återgivningsfel, annars hade inte det totala resultatet blivit så gott.
Den skall tydligen ingå i ett test i en kommande Molt.

Användarvisningsbild
Parden

Inläggav Parden » 2005-02-18 22:04

niklasz:
Ser då mycket fram emot nästa MoLt. Läste ett tidigare reciver-test
i MoLt där H/K AVR-3000, DENON AVR-1801(tror jag) och så var det någon mer som jag inte minns. Både H/K och Denon visade sig
vara hyffsade.
Utbudet på billiga recivers är enormt!!
Vilket gör det svårt att veta vilka som ter sig bättre än andra.

Var det möjligen hos Ingenjör Öhman du fick lyssningsdemo?

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-18 22:18

Jo, det var hos IÖ.
Undrar dock om inte Johan Lindroos nämnde att testet inte skulle vara med i det närmast kommande numret, utan det påföljande.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-02-18 22:20

Den nya hemmabiotesten kommer i #4. #3 kommer förhoppningsvis nästa vecka. Planen är vad jag förstått att #4 skall komma under mars.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-24 22:16

Parden:
Sitter nu som en mycket nöjd ägare till Denon 2105.
Hade en Primare I30 (efterföljaren till A30.1) och detta "skall" vara en förstärkare av mycket hög klass. Den är välbyggd, snygg och kraftfull. Den andas toppkvalitet rakt igenom.

Dock hade jag av en annan medlem på forumet hört att han "bytt ner sig" från Primare till en Denon 1905. Han tyckte Denon lät minst lika bra - vilket med tanke på priset på 1905 och framförallt prisskillnaden lät snudd på absurt. Då han hade samma högtalare som jag (piP) så blev jag lite nyfiken.

Vad göra? Plockade hem en Denon 2105 och lät dem bägge få stå på ett tag och spela sig varma i kläderna.
Skillnader? Tja, njae, svårt och svettigt. Jag VILLE ju att Primaren skulle krossa Denon. Denonen är ju lite fet, småful och plottrig, typ the BLOATED BASTARD with the BUTTONS medans Primaren är clean, typ: Buttons? Nah, I'm all about knobs baby.

Ett par kvällar dedikerades åt lyssning och byte mellan förstärkarna.
Skillnaden var i princip obefintlig, jag kunde inte säga bu eller bä, vilket kan ses som ett mycket bra betyg för Denon. Kompis fick komma förbi och lyssna, utan att veta vilken som var dyr/billig (han tyckte Denon såg dyrare ut, tills han kände på reglagen på Primaren...) eller mer än att han skulle försöka höra skillnad på dem. Näpp. Inget napp där heller.
Samma kompis har tidigare kommit med mycket initierade kommentarer vid högtalarjämförelser, men nu sa han helt enkelt att han inte kan höra någon som helst skillnad mellan dem. Zip.

Nu började en mycket kritisk lyssning på partier, framför allt diskant/röster på diverse inspelningar. Lyssnade ett par tre gånger på samma parti och bytte sedan över. NU dök en liten nyansskillnad upp; Denonen verkade lite mer nyanserad i diskantåtergivningen 8O (!). Liiite renare och klarare. Liiite. Denonen var ju dessutom sprillans ny ur kartong så om fenomenet inbränning = bättre återgivning med tiden skall gälla för förstärkare så var det ju inget snack längre.

Pris/prestanda:
Ny kostar Primaren i Titan 18200:- (17000 i gråsvart).
För detta får du en snygg, välbyggd produkt som klockar in på stadiga 15,5kg. Allt andas kvalitet rakt igenom, reglage, kontakter etc.
Nämnde jag att den är snygg?

Ny kostar Denon (i Titanfinish) 5298:-.
För detta får du... ...en jäkla massa. Nio-tio ingångar (har inte räknat dem - fick migrän av att se baksidan) och så mycket lull-lull att man inte känner sig snuvad på sina kontanter iallafall. Kvalitetsmässigt ok, inte mer.
Dessutom ryms det en helt ok radiodel i burken med.
Den känns inte vacker att skåda, men skall sunt förnuft råda så...

...och det blev så: Primaren avyttrades och Denonen står kvar.
Den nya ägaren kommer säkert kunna känna sig nöjd, det är inget fel på Primaren, den är elegant, kraftfull och spelar i mitt tycke "neutralt" och med pondus. Hade det varit det lilla unset skillnad till förmån för den hade den fått ståta kvar i racket. Nu har man i stället en hel del pengar att försöka fylla andra hål i ekonomin med - men lite över till skivor blir det... 8)

Var detta en orättvis jämförelse? Nä, varför det? Bägge skall förmedla musik, hemma hos mig, med mina grejer. Kan Primaren inte förmedla 2 kanalsmusik bättre, väsentligt bättre, än en hemmabioreceiver från Denon (som dessutom kostar 1/3 av förstnämnda) så får Denon av mig en fetcheck inlöst på sitt credd-konto.

Har jag inte tillräckligt bra grejer för att detektera skillnaden? Kanske inte. Sitter med en Pioneer 668, Infolink 75s kablage och snörar ihop mina Ino audio piP med Marcus Cables Black Maestro silver. Detta är iofs inga highend grejer med exotiska prislappar/design (Fast piP tycker jag ger mig lite high end feeling trots allt :wink:) men hemma hos mig låter det mycket bra. Har inget perfekt rum kanske, men jag har dämpat av bakväggen med akustikskivor och har en god naturlig diffusion (om man kan kalla kaotiskt möblemang för diffusion) med lite tvärstag och mycket tavlor på väggarna och hyllor lite här och var. Rummet upplevs som mycket tyst (vilket framförallt märks när man pratandes med någon kommer in i rummet och känner att rummet "suger upp" en del av energin så man måste tala lite högre.

Var detta ett vetenskapligt test? Knappast.

Sågar jag därmed Primare? Inte alls, den är estetiskt tilltalande och "låter bra", men den låter inte bättre än Denon, vilket förbryllar mig en smula. Primare siktar kanske mot en mer penningsting målgrupp som tilltalas av en vacker design OCH ett bra ljud och då är det kanske inte kul att läsa att den drar jämnt med en Japanare för 1/3 av priset.

Att jag sedan tycker Primare låtit (rent subjektivt sett) bättre än mina tidigare integrerade förstärkare (Rotel/Roksan/Denon/Amplifix etc) tar ju inget ifrån vare sig Primare eller Denon. Min tidigare var en Electrocompaniet som hade ett underbart "sound" med den bästa röståtergivningen jag hört, men som inte hade samma grepp om basen som Primare/Denon (eller Amplifix).

Dock så var det bara att släppa prestigen och erkänna att man inte kunde särskilja dem med fördel för min egen Primare. Om någon sedan vill kritisera mitt sätt att försöka utvärdera dem bägge i ett öppet test i min hemmiljö så varsågoda. Jag står iallafall för vad jag kommit fram till och känner mig nöjd med mitt beslut. Så pass nöjd att jag beslutat att sluta lägga mer pengar på min utrustning, köpa fler skivor och lägga pengar på andra intressen istället.

:roll:

EDIT: stafvel och oklar syftning

Återgå till Köpråd