Delningsfilter till piPs med ProfundusP-2 eller X-2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Delningsfilter till piPs med ProfundusP-2 eller X-2

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-06 11:15

Ino säljer ju delningsfilter till detta som säkert är superbra. Men det kostar ju också 4800kr om jag förstår det rätt.

Att ha ett slutsteg för typ 3000-4000kr och ett delnigsfilter som är dyrare känns på nått sätt lite fel.

Finns det några exempel på billigare lösningar med bra resultat? Eller är det bara att spara ihop till ett cr80s.

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2007-03-06 11:52

De flesta receivers idag har inbyggda filter, sen har väl LTS tagit fram ett aktivt filter. Finns nån tråd om det.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Re: :

Inläggav Patrik_B » 2007-03-06 13:26

martinfor skrev:De flesta receivers idag har inbyggda filter, sen har väl LTS tagit fram ett aktivt filter. Finns nån tråd om det.

Då tänker du att man sätter fronthögtalarna till "small" samt använder sig utav sub-utgången?

Men om man kör via sub-utgången (.1 kanalen) så blir det väl bara mono!? Och hur fungerar det där med analogt anslutna tvåkanalskällor; blir det först en digitalomvandling innan filtreringen?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-06 14:39

Konstruktion av ett filter håller på här på faktiskt (se DIY delen). Det är nästan klart, så chansen att det skall gå att köpa kretskort till detta snart är nog ganska stor.
Det är Kaffekoppen och Soundbrigade som håller på med konstruktionen. Står bland annat om det i denna tråd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-06 16:38

För den som vill köpa färdiga lösningar är det lite tunnsått om man nu inte kan tänka sig sådana där Behring-burkar med alla möjliga funktioner inbyggda.
Den som vill pula själv har en del alternativ på byggsatser. Mest flexibel är väl den "Group Buy"-variant som finns på http://www.diyaudio.com. Där finns förutom delningsfiltret, tillgång till dip/notch-filter, Linkwitz-korrektion, fasläges-korrektion m.m.
Sedan finns det något mindre flexibla lösningar på http://www.bmm-electronics.com, K1002LC och B1003R1.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-03-06 20:55

Begagnade Sentec EC8 alt EC9 är ju annars klassiker som bör kunna gå att få tag på.... :)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-07 10:06

Har dom där Sentec filterna allt man normalt behöver? Läste någon stans att man behövde byta kort i den för att ändra frekvens, är det så?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-03-07 10:13

Ja, så är det. Men är det redan på 80Hz så behöver man ju inte ändra det. :wink:

Det pilligaste med Sentec-filtrena tycker jag är att man måste skruva av locket för att justera nivåerna. Iofsig inget problem när allt väl är injusterat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-07 13:16

Magnusjohansson skrev:Har dom där Sentec filterna allt man normalt behöver? Läste någon stans att man behövde byta kort i den för att ändra frekvens, är det så?

Det går att byta komponenter till rätt värden. Sentec-produkterna finns väl bara begagnade?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-03-07 16:12

Jag har en lista på vilka värden som ger vilka delningsfrekvenser, inför ev byte. Filtret är liksom de flesta Sentec- produkter snyggt disponerat vilket gör det relativt lätt att byta komponenter. Man kan även uppgradera OP- amparna till bättre på ett enkelt sätt. :D

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-07 21:23

Dessa sentec filter verkar ju ha ytterst begränsade inställningsmöjligheter eller har dom det man normalt behöver? Vak kan man justera?. Allt är ju relativt, men ni som har koll på detta med delningsfilter för det har defenetivt inte jag. Grejade en del med aktiva filter när jag var liten och höll på med bilstereo på ganska hög nivå ifs, men detta känns inte alls som samma sak. Ino’s filter hade ju en massa inställningar varav hälften jag knappt fattar vilken inverkan dom gör.

Tror ni det går att få det bra med detta filter och kombinationen piPs p-2 eller p-4. Eller är det bara dumsnålt? Billigt är ju bra men om det blir skit så får jag ju byta sen i alla fall och då blir det ju bara dyrare i slutänden.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-07 21:27

Med piPs och p-2, delar man även piPs'en eller?. Eller låter man dom vara fullregister. Eller kan man göra som man vill och ändå få det bra? Dom slår ju klart i vilket fall som hällst i botten mycket fortare om man inte delar dom.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-07 23:44

De skall delas.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-07 23:56

Det finns elektroniska delningsfilter i alla hembioförstärkare, om man inte har alltför höga krav. De är nog för det mesta lika bra som de flesta separata filtren idag faktiskt. För flera år sedan var det inte så, då var de inbyggda filtrena både brusiga och flacka, men idag är det så. Även fast de inte heter THX är de för det mesta enligt THX idag.

/SS

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-08 08:04

Nu kan väl filtren i hembioreceiverarna se lite olika ut. Är 0.1 utgången filtrerad? Man kör väl inte två pP-2 på den utgången med tanke på belastningsimpedansen? På forumet har flera gånger funnits önskemål att kunna separera för- och slutstegen i hembioförstärkarna just för att sätta in ett konventionellt elektroniskt delningsfilter vid stereolyssning, t.ex. piPs +pP-2. Har även visats någon ombyggnad av en Denon-apparat.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-08 09:34

Men om man inte kan eller vill använda sig av de i inbyggda filten i recivern, och tänker dela även piPs'en, då måste man ju egentligen i nästa alla stärkare köra med separata slutsteg även till dom. Eller hur skulle man annars göra?

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-08 12:34

RogerGustavsson skrev:Nu kan väl filtren i hembioreceiverarna se lite olika ut. Är 0.1 utgången filtrerad? Man kör väl inte två pP-2 på den utgången med tanke på belastningsimpedansen? På forumet har flera gånger funnits önskemål att kunna separera för- och slutstegen i hembioförstärkarna just för att sätta in ett konventionellt elektroniskt delningsfilter vid stereolyssning, t.ex. piPs +pP-2. Har även visats någon ombyggnad av en Denon-apparat.

Den där .1-utgången är en småsignalutgång. Den kan man inte driva varken basar eller några andra högtalare med, men man kan koppla signalen vidare till ett slutsteg som kan göra det. :D

Den utgången är alltid filtrerad när det gäller ljud från någon av de fem kanalerna om de ställts som "small". Hur den är filtrerad avgörs av hur man ställt in förstärkaren. Däremot är det inte alltid säkert att .1-signalen i sig är LP-filtrerad. Det beror på den som gjort DVDn. I DTS-fallet är signalen alltid begränsad till 120 Hz, men med DD finns det risk för att den som gjort ljudläggningen glömt att aktiver LP-funktionen, och då kan de komma ut frekvenser över 1 kHz ur den utgången. Det låter inte så bra i basarna kanske, men det är välidigt ovanligt, och att betrakta som ett produktionsfel snarast.

/SS

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-08 13:11

Magnusjohansson skrev:Men om man inte kan eller vill använda sig av de i inbyggda filten i recivern, och tänker dela även piPs'en, då måste man ju egentligen i nästa alla stärkare köra med separata slutsteg även till dom. Eller hur skulle man annars göra?

Den "klassiska" uppställningen är med tvåkanaligt försteg+delningsfilter+fyra slutsteg. Två av slutstegen får signal över t.ex. 80 Hz och de andra två för signal därunder. Brantheten på filtreringen kan variera men bör vara minst 18 db/oktav (helst mera) för lågpassutgången (till basförstärkarna). Högpassutgången från delningsfiltret kan vara anpassningsbar för att göra övergången god. Inos egna filter har väl 30 resp. 18 db/oktav plus några andra justeringar?

I fallet med hembioreceivrar är det tydligen inte så vanligt att signalen kan tas ut från förstegsdelen till ett externt delningsfilter och sedan matas tillbaka in i de olika slutstegen. Med den ombyggda Denon-apparaten gick det bra att göra detta (om jag uppfattade det hela korrekt...).

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-08 13:36

Det går alltid att filtrera med de inbyggda filtren och "få till baka" den HP-fiiltrerade signalen till de inbyggda slutstegen för V och H. Slutsteg för basarna finns nästan aldrig inbyggt.

/SS

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-03-08 13:40

solidstate skrev:Det finns elektroniska delningsfilter i alla hembioförstärkare, om man inte har alltför höga krav. De är nog för det mesta lika bra som de flesta separata filtren idag faktiskt. För flera år sedan var det inte så, då var de inbyggda filtrena både brusiga och flacka, men idag är det så. Även fast de inte heter THX är de för det mesta enligt THX idag.

/SS

Ingår det i THXnormen hur brant delningen ska ske? I så fall hur brant är det?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-03-08 13:53

solidstate skrev:Det går alltid att filtrera med de inbyggda filtren och "få till baka" den HP-fiiltrerade signalen till de inbyggda slutstegen för V och H. Slutsteg för basarna finns nästan aldrig inbyggt.

/SS

Jo, det går ju alltid att använde det interna filtret, men det många vill göra är att använda ett externt (brantare och tvåkanaligt) filter och mata tillbaka HP delen till fronthögtalarnas slutsteg och nyttja dessa som lixom redan finns (annars måste ju ett ytterligare externt slutsteg införskaffas och det kostar pengar och tar plats). Detta går normalt inte eftersom man då måste välja pre-in kanalen för fronthögtalarna, medan receivern samtidigt ska ta in typ DVD digitalt, man kan inte ha två ingångsval aktiva samtidigt! Det går förvisso att lösa detta på vissa receivers med en tape loop, men det fungerar ju inte för annat än tvåkanalsljud. Dvs ska receivern använda sin DSP för att omvandla digitalsignalen till analogt flerkanalsljud måste man in och löda i receivern om man vill nyttja de inbygga slutstegen till frontkanalerna med externt delningsfilter.

Därav den modifierade DENONreceivern det talas om.

Vh
/Tobbe

Användarvisningsbild
PAL14

Inläggav PAL14 » 2007-03-08 16:25

Detta delningsfilter använder jag ihop med en Denon 1907, funkar för mig.

http://www.reckhorn.com/manual/F1manual.pdf

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-09 17:22

Jag tror lösningen får bli att byta receivern, har en NAD idag och den har inget inbyggt filter vilket gör att det inte blir så bra. Annars måste man ju ha två slutsteg eftersom även piPs måste delas. Tänkte jag kunde använda NAD receivern som slutsteg till Basarna, i alla fall tills man hittar ett annat riktigt slutsteg. Men NADarna är ju strömstarka så det borde funka hyffsat.

Men om jag köper en Denon av nått slag vilket det lutar åt, då får jag väll ändå inte stereo till basarna för lågpass delningen kan jag väll bara göra på Subutgången och den är väll mono. Eller hur gör man? Även om nästan all musik väll är inspelad i mono under 80Hz ifs. Men det känns ändå lite trist.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-10 20:18

Per Arne Lindström, tycker du att det där elektroniska delningsfiltret fungerar bättre än det som är inbyggt i 1907?

Gamla NAD 3120 hade ju försteg och slutsteg separerbara. Finns det verkligen inga sådana förstärkare idag? Eller hembioreceivrar? Tycker det vore en bra lösning för att apparaterna skall kunna användas i anläggningar som kan byggas ut.

/SS

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-11 10:44

Hevi gjorde en tjuvkoppling av Denon 2105 som finns presenterad på detta forum. Jag vet inte hur man kortar den långa länken, sök på "tjuvkoppling" så hittar du den. Han gör så att man kommer åt slutstegens ingångar och på så vis kan använda de inbyggda slustegen efter eget huvud. I detta fall vill man väl använda fyra av de inbyggda slutsteg med ett externt delningsfilter?

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 10:47

Finurligt!

Han gör det tillverkarna borde ha gjort från början helt enkelt.

/SS

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-03-11 12:13

Men om man använder delningsfiltret i Denon'en så kan man förbodligen inte använda Pure direct eller? För då avaktiveras väll alla sådana funktioner. Eller hur gör ni som kör med dessa? Man kan väll inte heller få stereo till basarna eller?

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-04-30 10:27

Har fortfarande problem med att bestämma mig hur jag skall göra. Måste finnas många på detta forum med verkliga erfarenheter.

Finns det någon som testat eller använder det inbyggda filtret i typ en Denon 2106, som jag köpte en. till delning av Ino högtalare?

Eller någon som upplevt skillnaden mellan detta och ett cr80s?

Sen blir det ju bara mono om man kör med stärkaren delningfilter, hur mycket påverkar det frekvenser under 80Hz ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 10:32

Det blir klart bättre med INO-filtret, men det är ju som sagt kostsamt med tanke på att alternativet är "gratis".

Du behöver inte fundera på stereo/mono under 80hz för mycket. Våglängderna är så stora att du inte kan avgöra om ljudet kommer från höger eller vänster sida - du bara känner att de kommer framifrån.

Prova med det inbyggda först, och låna i andra hand hem några delningsfilter att testa med..

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-04-30 12:57

Tack för din input. Jag tror jag faktiskt jag gör så att jag väntar och ser hur det blir.

Hur gick det förreset med det filter du börja på med att konstruera? Det så kallade "Kaffefiltret" :)

Nästa

Återgå till Köpråd