Val av förstärkare til B&W DM685 - stereo eller flerkana

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mans

Val av förstärkare til B&W DM685 - stereo eller flerkana

Inläggav mans » 2007-07-07 10:56

Mina tankar inför streoköp – jag behöver hjälp – jag har kört fast!!! Jag vill kunna lyssna på mina mp3 (192kbit) på datorn och på radio. Jag tycker att det känns väldigt ålderdomligt 2007 att ha skivor som man stoppar in i en glipa för att spela några låtar och att man sedan rent fysiskt måste gå och stoppa i en annan skiva. Man kan liknade det med att på gamla bilar var man tvungen att gå framför bilen och veva på en vev för att få igång bilen istället för att bara trycka på en knapp!

Prisbild 12-15kkr för högtalare + förstärkare och radio (inklusive koppling till datorn – typ Squeezebox eller liknande).

Hur spelar jag MP3 på stereon på bästa sätt? Jag tänker rent tekniskt så tycker jag att en reciever med USB-ingång så att jag kan koppla in en bärbar hårddisk med alla låtarna skulle vara en lämplig lösning. Sedan finns koppling till TV:n så man får möjlighet till ett bra användargränssnitt. Dock löser inte det problemet om man vill lyssna på streamad radio över nätet.

P.S Naturligtvis kommer jag också att köra TV-ljudet genom stereon.

--------------------------------------------------------------------------------------

<b>Här kommer en uppdatering av hur långt jag nu har bestämt mig för val av prylar:</b>
Som källa verkar Squeezeboxen vara ett val som passar mig.
Jag har varit och lyssnat på lite högtalare och blivit förtjust i B&W:s nya DM 685 stativhögtalare, http://www.hifiklubben.se/produkter/hoe ... rt_ask.htm.
Jag har lyssnat på dom tillsammans med NAD:s nya förstärkare 315 BEE, http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... tracit.htm som jag tycker verkar helt ok.

Det som jag fortfarande inte har bestämt mig för är vilken förstärkare jag ska välja? Jag ser två helt olika varianter:

Variant 1 - endast förstärkare utan andra funktioner, t.ex. NAD:en ovan som jag tyckte lät bra. Då använder jag DAC:en i SB:n. Radio får jag lyssna på via nätet.

Variant 2 - hemmabioreciever. Mer funktionalitet: Jag använder då DAC:en i recivern istället. Radiodel brukar finnas integrerat. Möjlighet till att köpa till fler högtalare och få hemmabiofunktionaliteten till TV:n, även om inte det är aktuellt just nu. Ett förslag på detta skulle kunna vara NAD T743 (3700kr) om den finns eller NAD T744 (5000kr), http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... r_graa.htm.
Eller kanske en variant från Denon, 1707, (3000kr) http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... silver.htm
Men hur mycket sämre blir ljudkvaliteten - eller gör den det alls?

Vilken förstärkar ska jag välja?

PS. Jag vill gärna få lite pengar över så jag kan skaffa en Nätverksserver att ha musiken på, och då en Qnap NAS på 250Gb, som kostar ca 3000kr. (Totalt på Dustin kostar SB + Qnap NAS:en 6000kr)
Senast redigerad av mans 2007-07-12 22:26, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-07 11:42

Prova Det där med klämbox...

Sonos verkar ha ett trevligt gränssnitt (dvs inte TV:n) i form av sin fjärrkontroll. Jag har dock inte provat den själv.

Tråd om mediaspelare
...perspektiv...

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-07-07 14:40

Squeezeboxen är riktigt bra.

Sonos är ju lite coolare dock med allt i fjärren, dock 7 000 dyrare om inte mer?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-07 16:28

Jag skulle personligen vilja ha en massa musik i den bärbara spelaren, och bara fortsätta använda den när jag kommer inomhus - fast utan hörlurar då, alltså.

Det borde väl finnas väl en o annan bärbar spelare som låter lika bra som squeezeboxen åtminstone?

Sen vad gäller hur man kopplar upp den hemma, vad vore smidigast?

Användarvisningsbild
i96robos

En optimal lösning?

Inläggav i96robos » 2007-07-07 20:58

Här kommer ett förslag från en glad amatör:

Förstärkare: XTZ Class A-100D II. En snygg stereoförstärkare med digital ingång. Den verkar dessutom vara väldigt bra för priset, om man ska tro testerna. Kostar 5500 kr.

Squeezebox: Spelar all radio (via internet) och musik. Kopplingen är dessutom trådlös (dvs ingen gammal handvev här inte...). Denna har digital utgång (och kan alltså med fördel pluggas in i XTZ:an). Kostar ca 3000 kr.

Detta summerar till 8500. Kvar till högtalare blir 3500-6500 kr.

Behöver alltså inte lägga dyra slantar på tuner-del eller CD-spelare eftersom squeezeboxen gör det jobbet! Är inte detta en bra lösning så säg, eller finns det en ännu smartare lösning? :)

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-07 23:32

Man behöver ju inte begränsa sig till XTZ Class A-100D II, nästan alla hembioförstärkare har digital in och många av dem är nog helt OK. Yamaha och denon har bra modeller för <3000:-

Räkna med att högtalarna tar största delen av budgeten. Iallafall om du vill ha golvhögtalare i träfanér.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-08 15:03

Förklara för mej: - Varför är det bra att gå digitalt in i förstärkaren? Vad får er att tro att DAC:en som är integrerad i en förstärkare är bättre än - till exempel - den i SB3:an?

I övrigt håller jag med Guldfisk - Squeezebox eller Sonos är de som oftast blir kvar när man har funderat lite. OBS, båda de lösningarna behöver en server.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-08 15:28

Koffe skrev:Förklara för mej: - Varför är det bra att gå digitalt in i förstärkaren? Vad får er att tro att DAC:en som är integrerad i en förstärkare är bättre än - till exempel - den i SB3:an?

I övrigt håller jag med Guldfisk - Squeezebox eller Sonos är de som oftast blir kvar när man har funderat lite. OBS, båda de lösningarna behöver en server.

(Ursäkta vad som troligen är en idiotisk fråga) Om man behöver en server för att köra Squeezebox eller Sonos vad ska man då med själva boxarna till? Det är väl bara att plugga in servern i stereon och tuta och köra? Om det bara är gränssnittet man vill åt känns det väl lite onödigt att måsta punga ut med flera tusen för ännu en burk.

Användarvisningsbild
i96robos

Inläggav i96robos » 2007-07-08 15:48

Koffe: Jag är verkligen ingen expert på olika DAC:ar, men jag tänker iaf som följer. Om DAC:arna är likvärdiga i SB3 och XTZ (eller den sämsta av de två åtminstone inte blir en flaskhals i systemet i övrigt) så är det ju en fördel med en digital ingång om man vill koppla in annat. Något annat skulle kunna vara en bärbar mp3/media-spelare med optisk ut - och optiskt borde väl vara bättre än vanligt hörlursuttag från en bärbar spelare? Det borde väl passa phloam tex...?

Vad gäller squeezeboxen så trodde jag att den kan köras mot en NAS (nätverksansluten HD) och att man inte behövde ha en hel dator surrandes... funkar inte det eller? :?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-08 15:53

Magnuz skrev:... (Ursäkta vad som troligen är en idiotisk fråga)...

Den är inte dum. Högst relevant.

Om man vill/kan tänka sig att "sammöblera" datorn med stereon är detta det helt klart bästa (eller iaf det billigaste). Problemet är att få tyst på datorn och det faktum att man måste starta skärmen för att välja låt. Innan jag skaffade SB3:an körde jag med en IBM-laptop och ett externt ljudkort. Men när det började blir för många externa diskar och jag ÄNDÅ behövde en server för bilder och andra grejor... Det var superskönt att kunna gömma undan servern och bara ha den tysta, snygga och mycket välljudande SB3:an framme.

Sen ger ju SB och Sonos möjligheten att ha ljud på flera ställen utan att behöva klona hela servern.

niclas

Inläggav niclas » 2007-07-08 16:21

phloam skrev:Jag skulle personligen vilja ha en massa musik i den bärbara spelaren, och bara fortsätta använda den när jag kommer inomhus - fast utan hörlurar då, alltså.

Det borde väl finnas väl en o annan bärbar spelare som låter lika bra som squeezeboxen åtminstone?

Sen vad gäller hur man kopplar upp den hemma, vad vore smidigast?

Jag har använt både Ipod Nano och Video-modellen till min hemstereo, fungerar mycket bra. Jag kopplade in den med en vanlig "sladd" från hörlursuttaget och använde spelaren som vanligt. Som tillbehör finns ju även en dockstation som ger en ren "line-out"-signal och kan användas med fjärrkontroll. :)

Har inte jämfört med andra mp3-spelare eller en squeezebox men några uppenbara störningsmoment i ljudåtergivningen kunde jag inte finna.. Gillar man inte konceptet ipod finns ju många andra märken som troligen fungerar minst lika bra. 8)

Bild

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-08 18:26

Jag kan tillägga att jag också kör med ghettosqueezebox i form av en ipod mini med fjärr. Men det känns ju mer som en bra lösning om man redan har en ipod? Trådlös överföring är bättre än bärbar överföring. Fördelen är att man slipper ha datorn igång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-08 18:54

Pioneer har receivers med USB-anslutning. Om dom klarar hårddisk vet jag inte men minnespinne går i alla fall.
Kanske det finns andra med USB också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-08 20:31

paa skrev:Pioneer har receivers med USB-anslutning. Om dom klarar hårddisk vet jag inte men minnespinne går i alla fall.
Kanske det finns andra med USB också?

Fixar dom en minnespinne? Coolt. Jag trodde att USB-anslutningen bara möjliggjorde att man använde reciverns DAC som ett "ljudkort". Alltså att man från en dator bestämde vilka filer som skulle spelas, i datorn packade upp filen, och skickade en bit-ström via USB för DA-omvandling i recivern.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-08 22:04

Jag tror Denon har nån dyr modell som har det också. Teac CD-reciever och DVD-reciever har också. På denonrecievern ligger uttaget dåligt så jag kunde inte använda den och på Teacs DVD-reciever så fungerade det inte alls. Teac CD-recievern fungerade den på dock. Ett bra tips är att testa innan köp.

Sen har nästan ALLA små microstereoapparater USB också.

Det är rätt smidigt och om ett par år kommer man utan problem kunna lägga hela sin samling på en liten sticka för rimliga pengar. Om du har en mp3-spelare som monterar sig korrekt och har inbyggd USB-hane(tex Creatives MuVo modeller) så blir det extra roligt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-08 22:34

I sånna fall borde de klara att montera en disk också.

Any how - så kvarstå frågan kring kvaliten på DAC. Vidare - för mej är det här lite av en "strategisk"- fråga. Hur vill man hantera sitt mediaarkiv? Jag funderade ganska länge på formaten. För mej blev slutsatsen att jag lagrar i flac-format. Att transcoda är trist och tidskrävande - sålunda är bara lösningar som stöder flac intressanta. En annan aspekt är mjukvaran. Jag tror inte på lösningar som är "hårdvaruorienterade". Så mycket av "intelligensen" som möjligt bör ligga i mjukvara och den bör i sin tur vara opensource. Lösningen måste också erbjuda en smidig hantering av speglad/raidad information och backup - gärna till en punkt på internet. Jag streamar musik till jobbet (och min flickväns arbetsplats) - återigen, att kopiera bitarna och att ha två versioner av filerna känns som slöseri.

Ipod - har jag ett ambivalent förhållande till. Jag älskar Ipoden. Den är snygg, smart och välljudande. Men sen är det det här med Itunes. Itunes går fet-bort. Den är sluten, stöder inte standarder och oflexibel. Sen funkar det inte med flac - efter som jag inte vill lagra i ett proprietärt format - så går den, som sagt, bort. Ipoden följer med badvattnet.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-07-08 23:37

Hej Koffe,

Du verkar väldigt positiv över squeezeboxens förtjänster, men jag är inte lika övertygad. Inte så övertygad som du alltså, även om jag tycker den är ganska fin... :)
Koffe skrev:Hur vill man hantera sitt mediaarkiv?

Hur hanterar du dina bilder och filmer? Dom verkar lite svåra att spela upp med squeezebox... :wink:
Koffe skrev:En annan aspekt är mjukvaran. Jag tror inte på lösningar som är "hårdvaruorienterade". Så mycket av "intelligensen" som möjligt bör ligga i mjukvara och den bör i sin tur vara opensource.

Det där tycker jag är krav som är orimliga. Var "intelligensen" ligger spelar väl ingen roll när du sitter i soffan o knäpper på fjärren? Så länge allt funkar som det ska kan de lägga logiken i mormors hatt om de vill, vad mig anbelangar. Att mjukvaran bör vara opensource är också ointressant för de flesta eftersom de inte har planer på att ändra något i koden ändå. Ett system kan ha stöd för plugins även om det inte är opensource.
Koffe skrev:Lösningen måste också erbjuda en smidig hantering av speglad/raidad information och backup - gärna till en punkt på internet. Jag streamar musik till jobbet (och min flickväns arbetsplats)
Streamar du flac hemifrån till två datorer samtidigt? Coolt i så fall, då har du en bra uppkoppling! Jag streamar också till jobbet (eller var jag nu befinner mig), dock endast mp3, över http via en helt vanlig IIS-applikation som pekar på mitt musikarkiv.

Magnuz skrev ett klarsynt inlägg ovan. Jag är inne på samma linje. En htpc kan byggas för samma pengar som en squeezebox och blir så himla mycket mer flexibel. Att få den "tyst" (så man inte hör den i soffan) är varken svårt eller speciellt dyrt. Fast det är klart, vill man enbart kunna spela musik och inte har en skärm i närheten så kan squeezeboxen vara ett alternativ. Som bakgrundsskval i garaget eller så. Då duger säkert den inbyggda DAC:en också... :wink:

Användarvisningsbild
ignatz

Re: Går det inte att spela MP3 på något vettigt sätt?

Inläggav ignatz » 2007-07-09 00:03

mans skrev:Mina tankar inför streoköp – jag behöver hjälp – jag har kört fast!!! Jag vill kunna lyssna på mina mp3 (192kbit) på datorn och på radio. Jag tycker att det känns väldigt ålderdomligt 2007 att ha skivor som man stoppar in i en glipa för att spela några låtar och att man sedan rent fysiskt måste gå och stoppa i en annan skiva. Man kan liknade det med att på gamla bilar var man tvungen att gå framför bilen och veva på en vev för att få igång bilen istället för att bara trycka på en knapp!

Prisbild 12-15kkr för högtalare + förstärkare och radio (inklusive koppling till datorn – typ Squeezebox eller liknande).

Hur spelar jag MP3 på stereon på bästa sätt? Jag tänker rent tekniskt så tycker jag att en reciever med USB-ingång så att jag kan koppla in en bärbar hårddisk med alla låtarna skulle vara en lämplig lösning. Sedan finns koppling till TV:n så man får möjlighet till ett bra användargränssnitt. Dock löser inte det problemet om man vill lyssna på streamad radio över nätet.

P.S Naturligtvis kommer jag också att köra TV-ljudet genom stereon.

Kan AppleTV vara ngt?

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-09 01:14

Jag håller med Koffe i att det är trist att vara bunden till både program och format. Om du kodar hela din CD-samling så vill du inte behöva göra om det för att du köper en ny spelare.

Det är tur att mp3 blev så populärt att det är svårt att sälja nånting som inte stöder det. Samt att jag personligen tycker att mp3 med hög bitrate är bra nog.

HTPC är bra men det är riktigt svårt att få den tyst. Alla sådana små oljud förstör musiken tycker jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-09 09:43

maan8517 skrev:Jag håller med Koffe i att det är trist att vara bunden till både program och format. Om du kodar hela din CD-samling så vill du inte behöva göra om det för att du köper en ny spelare.

Det är tur att mp3 blev så populärt att det är svårt att sälja nånting som inte stöder det. Samt att jag personligen tycker att mp3 med hög bitrate är bra nog.

HTPC är bra men det är riktigt svårt att få den tyst. Alla sådana små oljud förstör musiken tycker jag.

Om en htcp bara ska spela musik så kan man få den helt tyst. Det krävs inga snabba processorer eller diskar. Det finns dessutom htcp-chassin med inbyggda skärmar, dessa duger bra till att visa låttitlar. Där är det snarare mjukvaran som stökar, de sk taggarna som krävs för att spelaren ska visa rätt...

/ B

Användarvisningsbild
mans

Inläggav mans » 2007-07-09 09:51

Tack för alla svar!

Det verkar som om många tycker Squeezeboxen är ett bra val. En fråga dock om den: När jag läser verkar det som om den endast kopplar upp mot en Slim Server och om man vill ha en nätverkshårddisk (NAS) så måste den ha stöd för Slim Server. Ett exempel på en sådan är ReadyNAS som är en RAID-konfiguration med Slim Server inbyggt. Dock kostar en sådan lösning en hel del stålar. Stämmer detta eller finns bättre lösning?

AppelTV har ju optisk utgång och inbyggd hårddisk och klarar dessutom bilder. Det kanske är en höjdare?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-09 10:17

mans skrev:Tack för alla svar!

Det verkar som om många tycker Squeezeboxen är ett bra val. En fråga dock om den: När jag läser verkar det som om den endast kopplar upp mot en Slim Server och om man vill ha en nätverkshårddisk (NAS) så måste den ha stöd för Slim Server. Ett exempel på en sådan är ReadyNAS som är en RAID-konfiguration med Slim Server inbyggt. Dock kostar en sådan lösning en hel del stålar. Stämmer detta eller finns bättre lösning?

AppelTV har ju optisk utgång och inbyggd hårddisk och klarar dessutom bilder. Det kanske är en höjdare?

Den bästa lösningen både funktionsmässigt och prismässigt är att ta en gammal dator och slänga in i en garderob, vad som helst duger.

Och ang Squeezeboxen är det väl ingen hemlis att det är den absolut bästa produkt jag köpt, använder den all vaken tid när jag är hemma.
Och all tid på jobbet också för den delen... eller jag använder slimservern, streamar musiken till jobbet :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-09 13:43

niklas skrev:
Koffe skrev:Hur vill man hantera sitt mediaarkiv?

Hur hanterar du dina bilder och filmer? Dom verkar lite svåra att spela upp med squeezebox... :wink:

Pja. SB3:an finns där för att få till den smidigaste och bästa MUSIK lösningen. Just nu RÅKAR jag ha TV:n och stereon möblerade tillsammans men jag vill egentligen inte ha en skärm på lyssningsplatsen. Och absolut inte igång när jag lyssnar. Jag är ingen TV-tittningskille så film kör jag på DVD till vidare. Bilder har vi ett speglat arkiv med på servern. Datorer, för att titta på dem, är det ingen brist på. Vi har ett par laptopar och en stationär om man vill jobba med bilder.
niklas skrev:
Koffe skrev:En annan aspekt är mjukvaran. Jag tror inte på lösningar som är "hårdvaruorienterade". Så mycket av "intelligensen" som möjligt bör ligga i mjukvara och den bör i sin tur vara opensource.

Det där tycker jag är krav som är orimliga. Var "intelligensen" ligger spelar väl ingen roll när du sitter i soffan o knäpper på fjärren? Så länge allt funkar som det ska kan de lägga logiken i mormors hatt om de vill, vad mig anbelangar. Att mjukvaran bör vara opensource är också ointressant för de flesta eftersom de inte har planer på att ändra något i koden ändå. Ett system kan ha stöd för plugins även om det inte är opensource.

Nä, faktiskt inte. Intelligensen på serversidan möjliggör helt andra utvecklingsmodeller. I princip varje månad har det kommit nya tjänster till Slimserver. Alltså det finns ingen punkt i tiden är det - "från och med nu bara är att sitta i soffan och knäppa på fjärren" - saker läggs till och dras ifrån hela tiden. Det är det som är det coola. Obs - då men ar jag inte en ny kanal till radion som kommer till utan HELT andra grejor. Faktum är att hela radio funktionaliteten inte fanns när jag köpte min SB3:a - den kom till senare. Opensoucesmodellen gör att det är attraktivt att utveckla och att många kan göra det. Att så mycket av lösningen ligger på servern gör också att lösningen blir flexibel - till exempel ändrade de hur hela den digitala volymkontrollen är implementerad när det började pratas mycket om att fler och fler användare körde med aktiva högtalare eller direkt i slutsteget. Nyckeln är att ha en så dum klient som möjligt och att göra så mycket som möjligt i mjukvara på serven. Lådor som kan mycket är dåligt och oflexibelt - mjukvaror som kan mycket är bra. Jag skulle aldrig lita på att till exempel microsoft fortsätter att stödja flac. Proprietära mjukvaror går bort om man vill att det både skall fortsätta fungera och fortsätta utvecklas under en lång tid.
niklas skrev:
Koffe skrev:Lösningen måste också erbjuda en smidig hantering av speglad/raidad information och backup - gärna till en punkt på internet. Jag streamar musik till jobbet (och min flickväns arbetsplats)
Streamar du flac hemifrån till två datorer samtidigt? Coolt i så fall, då har du en bra uppkoppling! Jag streamar också till jobbet (eller var jag nu befinner mig), dock endast mp3, över http via en helt vanlig IIS-applikation som pekar på mitt musikarkiv.
100Mbit fiber. Men grejen är att slimserver - default - transcodar till Mp3 "on the fly" när man strömmar utanför LANet. Det där kan man dock pilla till hur man vill ha det - om man vill ha fixed bitrate eller om man till ett visst ip vill skicka allt som flac.
niklas skrev:Magnuz skrev ett klarsynt inlägg ovan. Jag är inne på samma linje. En htpc kan byggas för samma pengar som en squeezebox och blir så himla mycket mer flexibel. Att få den "tyst" (så man inte hör den i soffan) är varken svårt eller speciellt dyrt. Fast det är klart, vill man enbart kunna spela musik och inte har en skärm i närheten så kan squeezeboxen vara ett alternativ. Som bakgrundsskval i garaget eller så. Då duger säkert den inbyggda DAC:en också... :wink:

Alltså - om man måste köpa en dator och en SB3:a är det en ganska dyr lösning. Och andra sidan så kostar ett bra ljudkort en bra slant. Så SB3:lösningen blir bara ca 1000 kr dyrare än PC-baserad lösning. För tusen spänn slipper man ha datorn igång och stående på lyssningsplatsen. Dessutom får man en bra mjukvara och ett aktivt utvecklingscommunity.

Jag vågar påstå att alla medlemmarna på det här forumet redan har en dator som skulle klara att köra slimserver. Så server inköpet är så att säga redan gjort. Där i mot har nog inte särskild många en dator som skulle "göra sig" på lyssningsplatsen i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
mans

Inläggav mans » 2007-07-09 23:23

För mig verkar klämboxen vara det rätta, men det ska ju till fler delar för att man ska höra något. Jag har kommit fram till följande. Till högtalare har jag blivit förtjust i de nya B&W DM685 för 5000kr. Till det som kommer squeezeboxen (+ eventuellt en NAS-server som kör Slim servern och då Qnaps version). Till det behövs ju en förstärkar och då har jag alternativ:
1. NAD C315BEE - stereoförstärkare. Ingen digital ingång 2x40W 2700kr.
2. NAD T743 - hemmabioreciver 5x50W 3700kr. Har digital ingång. Har också radio och även möjlighet till att i framtiden köpa till några fler högtalare och göra en hemmabio. (Det kanske man kan göra en fattigmansversion av genom några enklare högtalare?). Det finns även en efterföljare till denna T744, som kostar 5000kr.

Man får ju en massa mer funktionalitet för de 1000kr extra, men vad förlorar man i ljudkvalitet och i lättanvändbarhet? (Dessutom finns i 1. i Titanfärg än så då får man vänta ett tag.)

Jag har lyssnat på högtalarna tillsammans med NAD C315BEE och jag tycker det låter helt ok för mina ljud-ambitioner.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-10 08:04

:-)

Förslag: Ändra rubriken på den här tråden. Jag gissar att det bara är en liten del av forumet som läser trådar med "mp3" i titeln. Du kommer att missa många av dem som kan hjälpa dej med valet av högtalare och förstärkare.

Det kan du göra genom att redigera ditt första inlägg. Om du ändrar rubriken på det då kommer hela tråden att få det nya namnet.

Användarvisningsbild
mans

Inläggav mans » 2007-07-10 09:38

Tack Koffe för tipset jag ska göra det. Sådär blev denna bra? Jag uppdaterade först posten också med lite mer info om hur långt valet har gått.
Senast redigerad av mans 2007-07-10 10:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-10 09:42

Citerar mig själv:
C315BEE känns inte prisvärd så länge man kan få C320BEE för blotta 300 kr mer. C320BEE har pre-out, IR-in/ut, 12 V-trigger, 28 W högre klippeffekt (68 vs. 40) och 5 dB högre signal-brusförhållande (100 vs. 95 A-vägt). Kanske om man har riktigt trångt i hyllan, men även en liten förstärkare behöver en luftspalt.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18020
...perspektiv...

Användarvisningsbild
mans

Inläggav mans » 2007-07-10 10:33

guldfisk skrev:Citerar mig själv:
C315BEE känns inte prisvärd så länge man kan få C320BEE för blotta 300 kr mer. C320BEE har pre-out, IR-in/ut, 12 V-trigger, 28 W högre klippeffekt (68 vs. 40) och 5 dB högre signal-brusförhållande (100 vs. 95 A-vägt). Kanske om man har riktigt trångt i hyllan, men även en liten förstärkare behöver en luftspalt.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18020

Om C320 finns att köpa verkar den ju vara att föredra.

Dock finns ju Super T-amp, men den kanske inte är tillräckligt kraftfull, eller passara bra ihop med DM685-högtalarna? (Kostar 1700kr om jag inte minns fel.) Kan detta vara ett alternativ som förstärkare?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-10 12:27

mans skrev:Dock finns ju Super T-amp, men den kanske inte är tillräckligt kraftfull, eller passara bra ihop med DM685-högtalarna? (Kostar 1700kr om jag inte minns fel.) Kan detta vara ett alternativ som förstärkare?
Kort svar: Nej.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-10 12:36

Jag tror inte på Super T-amp. Den är inte tillräckligt effektstark och kommer att klippa på rätt så låga volymer. Utöver det så verkar det som att de flesta här inte tycker att såna förstärkare generellt är tillräckligt bra för fullregister.

Lite tips:
Jag tycker du ska lyssna med de förstärkare som finns tillgängliga på hifiklubben i din prisklass. NAD, Denon och cambridge audios billigare modeller alltså.

Pioneer,Yamaha, Denon och Sony har väl rätt så gott rykte när det gäller hemmabiorecievrar. Så välj en sån om du vill ha mycket saker för pengarna. Kostar väl ca 2500-3500:-

Litet och stilrent tycker jag Teacs A-H300mkII är. Den kostar inte så mycket. 2200:-

Absolut billigast om det fortfarande ska vara OK(och måste vara nytt) är pioneer A-109 och A-209 tycker jag. Båda är billigare än Super T-amp. 1300:-

Fundera på begagnat också. Det kan ofta bli bra.

Nästa

Återgå till Köpråd