Richard skrev:Tack för inlägget, Matereo!
1. Du anklagar mig för att vara felaktig i mitt påstående att det finns en absolut sanning, då det gäller att optimera en hifianläggnings många parametrar. Du insinuerar alltså att jorden eventuellt, enligt dig, kan vara platt ! Vad har du för bevis för det?
Förklara gärna varför du inte tycker att någon " sanning " bör användas då vi diskuterar ämnet hifi!
Det är väl första steget till en platt jord att tala om den enda vägens politik, den sanna tron, det sanna förhållningssättet, den korrekta världsbilden eller hur musiklyssning skall på ett korrekt sätt upplevas. Om jag upplever ljud återgivet som hårt, vasst eller dynamikfattigt eller bara oattraktivt på annat sätt, så kommer du och säger "nähä detta är absolut korrekt, du upplever fel".???
Richard skrev:2. Du skriver att " alla apparater har sina för och nackdelar".
Därigenom insinuerar du att en apparat, genom dess "förtjänster" ev. kan inneha mänskliga egenskaper, såsom intelligens, musikalitet mm.
Kan du redogöra för vilka förtjänster en apparat kan inneha ?
En förstärkare kan tex. om det är en rörförstärkere vara begränsande innom vissa återgivningsområden men ha ett fint mellanregister(skulle aldrig skriva korrekt).
Ett par små högtalare med liten baffelyta och få små enheter ger ofta en bättre illusion och försvinner ur ljudbilden. En större högtalare har ju fysikaliska fördelar den med. Det vet vi nog alla. likaväl som vi vet att en normalstor golvhögtalare med lägre utnivå vid en watt oftast återger djupare bas än en med högre som dock oftast låter mer dynamiskt. Många föredrar bredbands element i tex. konstruktioner som tex Beauhorn, fast att frekvensgången knappast kan anses som snygg.
Richard skrev:3. Du skriver att jag inte skall tala om att preferenserna hos mångåriga hifientusiaster ev. kan vara felaktiga .
Vem skall då göra det? Token som skriver i Hifitidningarna?
Div. flummhififorum?
Knappast!
Vad är du rädd för ?
Preferens har inget med uppmätt resultat att göra. Preferens har med peronlig smak och föredragande att göra.
Richard skrev:4. Du skriver att det finns fler än en handfull högtalare som uppvisar rel. trogenhet mot originalsignalen. Då frågar jag dig: Vilka då?
En handfull som är bra jämfört gentemot källmaterialet är ju löjligt att påstå. Sanning och vad som är sant får stå för dig. Sanning handlar för mycket om filosofi och för lite om det folk upplever då dom lyssnar på musik. Du skrev ju själv ut fler än en handfull, bara Ino programmet lär ju handla däromkring. Tror du att audiovärldens högtaleri värt att nämna är så smalt verkligen?
Richard skrev:5. Du tycker inte att " Lyssna och tycka" filosofin, som du så varmt förespråkar, inte påverkar negativt,en utveckling mot bättre hifikomponenter.
Du får naturligtvis tycka vad du vill!
Inte i kombination med vetgirighet tillexempel innom aukustikens och övrig tekniks område. Jag begriper allt du säger och har vetgirigt läst en massa bakomliggande teori, trots det kan jag tillåta mig att bara föras iväg, tas hän och lyssna utan att först läsa manualen eller en LTS test. Det är min rätt... som du kallar fel.
Richard skrev:Din " Lyssna och tycka" filosofi är ju kabelbranchens bästa vän, och den har väl knappast drivit på hifibranchen mot en förbättring, snarare motsatsen.
Inte i kombination med ovanstående kommentar och insikt. Jag kanske anser annorlunda än den som köper cable-deluxe och är relativt väl insatt i teknikaliteter rörande kablar (rekommenderar EKK och RG62). Men jag skulle aldrig idiotförklara den personen som köper en dyrare kabel och säga att dennes upplevelser eller preferenser är förljugna.
Richard skrev:6. Du säger att det är en stor skillnad i synen på hifi här.
Här är enligt mig, den springande punkten!
Du insinuerar att hifikomponenter kan inneha för, örat, vissa musikaliska egenskaper ! Det är helt fel ! Du har gått på samma hifitidnings myt som jag hade. Tyvärr.
Det har jag aldrig påstått! Jag talar om personliga preferenser inte om prylars mänskliga egenskaper. Deras tekniska egenheter kan omsättas till positiva eller negativa upplevelser.
Richard skrev:7. Du påstår att alla inte är lurade.
Sant.
Men, de flesta hifientusiaster/ hifitidningsläsare är det.
V.H. Richard.
Kanske är dom det ur ditt perspektiv, kanske även ur ngn vetenskaplig riktnings perspektiv. Kanske är du det ur andras? Hur vore det med ett lite mera beteendevetenskapligt perspektiv här, där det människan upplever och gör är det mest absolut objektivt verifierbara. Du upplever att du har rätt och att det du säger är sanning då är den det men främst för dig.