Hjälpa andra

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Hjälpa andra

Inläggav Ragnwald » 2007-08-09 20:50

Nu var man där igen, en bekant som jag ska köpa anläggning åt.

Ett insteg i den transparenta världen, var önskvärd.
Efter åratals hörseldemoraliserande discoanläggningsdunkande. :D

CD/DVD; Pioneer DV-600AV eller Dennon DVD-1930 eller vad?

Receiver; Nad C720BEE eller Dennon AVR-1907 eller vad?

Högtalare; piP eller Carlsson OA-60 eller vad?

Han kan ju iofs tänka sig även begagnat och det skulle ju klart underlätta, men om man nu ska köpa nytt så får man ju anstränga sig lite.

Personen i fråga har den mest enorma CD-samling jag någonsin skådat, efter hans flytt, kunde jag skåda en hel vägg fylld med flyttkartonger, från golv till tak, med enbart CD-skivor. 8O

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-09 20:55

Vad får det kosta, hur stort är rummet, skall det satsas något på de o.s.v...? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-09 21:11

Det finns inget i hans "förra hifi-liv" som går att återanvända?

Min erfarenhet av de som fått för sig att byta från disco-dunk-burkar till mer välljudande system är att det är bäst att ta det lite stegvis.. Kanske en liten tajt sub till systemet som man hela tiden sänker och sänker och sänker tills den är borta.. :)

Användarvisningsbild
matereo

Re: Hjälpa andra

Inläggav matereo » 2007-08-09 23:01

Ragnwald skrev:Nu var man där igen, en bekant som jag ska köpa anläggning åt.

Ett insteg i den transparenta världen, var önskvärd.
Efter åratals hörseldemoraliserande discoanläggningsdunkande. :D

CD/DVD; Pioneer DV-600AV eller Dennon DVD-1930 eller vad?

Receiver; Nad C720BEE eller Dennon AVR-1907 eller vad?

Högtalare; piP eller Carlsson OA-60 eller vad?

Pioneer DVDn är ett bra köp, den låter riktigt bra även med CD skivor, Denonen har jag aldrig testat eller hört.

När och om du/ni ändå kikar på DVD spelare så borde väl Denon förstärkeriet som är film inriktat vara konsekvent att gå vidare med?

På högtalarsidan så lär inte ett par klipsch RF62 eller RF82 nya eller beg,
konfundera en den mest "partydunk-vane"allt för mycket, bara det att dom spelar rent och fint högre än man orkar med eller får för grannar, samt finlirar med ypperlig klass på lägre nivåer.
Helt utmärkta högtalare att bygga vidare på för att tillslut ha en mycket fin hemmabio... som sagt bio-bas komponenterna har man ju redan enl. ovan. :D
Senast redigerad av matereo 2007-08-10 00:53, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-08-09 23:50

densen b 410 + nad 372+ ...tja ett par pipar om han inte får tag på ett par 51or eller 52or 8)
snöra ihop rubbet med supra 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-08-10 01:26

Med en sådan mängd skivor så misstänker jag att han vill ha något som fungerar smidigt. Dvs snabbt få ljud från det man lägger i skivan tills ljudet kommer ut, och då skulle jag rekommendera en ren CD istället för en DVD.

Utgå från vad han har och fundera först på byte av högtalare och vad som kan göras för att få rimligt bra akustik i rummet.
Med tanke på att han just har flyttat så gissar jag på att det tar minst ett år innan det är rimligt att ta nästa steg.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-10 02:05

Vad får det kosta då ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-10 18:55

matero Eftersom jag själv tycker DV-585 låter förträffligt, så är det ju skönt att höra att PioneerDV-600 låter bra (som arvtagare) fortsätta med det.
Vad gäller Klipsch, så har jag avnjutit minstingen (stativaren) i samma serie och den lät klart godkänt, dock nådde diskantåtergivningen inte upp i klass med JM-lab miniutopia, som stod bredvid, men jämförelsen är helt klart väldigt orättvis.

BengtO Jo han är faktiskt orolig för basen.

Silvervarg Jag har påtalat betydelsen av en (om inte heltäckande) stor tjock matta på golvet.
Även din tanke med CD-samlingen har snurrat i mina grå, men eftersom han eftersträvar minimalism, får det nog bli en DVD-spelare.

OlA Är Nad 372 så bra som det tycks visa sig genom allsköns tester i utrikiska tester ?

Screen Rummet är inte stort, ca 20 kvm.

i Kostnad är väl egentligen utan betydelse. Kosta vad det vill, enligt honom, men då vill inte jag vara med och rekommendera.
Då skulle han bli skinnad på mina rörkonstruktioner. 8) :lol:
Insteg pratar vi om, sen får han komma till insikt själv. :wink:
Han kommer nog att visa sig på forumet så småningom.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-11 01:01

Hej igen Ragnwald!

Jo jag tycker det är svårt att riktigt sätta ord på vissa känslor och intryck man får när musik förmedlas av tex. bra högtalare. Här är ytterligare ett tips som hittas rätt ofta begagnat... och är föregångare till de lådor jag nämnt innan. Tipsar i form av en recension som säger lite mer av det jag också upplevt, dels med mine egna högtalareoch dom jag avlyssnat. http://www.tnt-audio.com/casse/klipsch-rf3_e.html
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-11 01:18

Är inte en pi60 självskriven ? Bortsett från leveranstiden... Eller i28 eller i36s med basmoduler.
Och kanske Denon AVR 2807.

Källapparater har jag inte koll på numera.

(Sen kan man botanisera på beg.marknaden och då finns ju kanske även Morellosar att tillgå. :wink: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-11 01:29

i skrev:Är inte en pi60 självskriven ? Bortsett från leveranstiden... Eller i28 eller i36s med basmoduler.

(Sen kan man botanisera på beg.marknaden och då finns ju kanske även Morellosar att tillgå. :wink: )

Självskriven? Vilken komponent är självskriven?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-11 01:38

matereo skrev:
i skrev:Är inte en pi60 självskriven ? Bortsett från leveranstiden... Eller i28 eller i36s med basmoduler.

Självskriven? Vilken komponent är självskriven?

Det var ju det jag frågade om ! :wink: Och det pi60 det gällde...
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-11 07:40

Det bästa är nog att personen ifråga nog lyssnar på olika apparaters färgningar av ljudet, för att själv kolla vad man kan stå ut med.

Annars finns det ju en hel del rel. ofärgande produkter, tex:

Denon 2807
Denon 1730
Nad 208, sentec försteg
Bryston slutsteg

M. fl. ( Inga nyheter för dig, säkert! )

På högtalerifronten finns det ju:

Monitor audio RS6 ( Mätmässigt bästa högtalaren Stereophile mätt upp
i denna prisklass, låter rel. korrekt. )

Ino audios högtalare

NHT 3.3

Snell E 111 ( låter mycket " bra", ganska korrekt också. )

Div. Carlssonhögtalare

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-11 15:51

Richard skrev:...

NHT 3.3

...

Bra tips!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-11 17:06

Richard skrev:Annars finns det ju en hel del rel. ofärgande produkter, tex:

Denon 2807
Denon 1730
Nad 208, sentec försteg
Bryston slutsteg

Ino audios högtalare

NHT 3.3

Div. Carlssonhögtalare

V. H. Richard.

Ofärgande produkter??? Det finns ju inte! Vad som låter och inte låter korrekt är ju även det bara en personlig värdering, och alla som köper ett mätmässigt underverk uppskattar det inte. För tusan, ibland låter det som på sjuttiotaket här där siffror och förutfattade meningar kunde förklara allt och provlyssning samt personlig preferens var oväsentligt.

Snell E 1-3 är fina högtalare men för en som prioriterar skala, ljudtrycksrealism och dymanik så är dom inte korrekta. Samma gäller övriga nämnda produkter. Alla har svagheter och styrkor.

Självklart ska man undvika små högtalare, för dom är ju så färgande?!?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-11 17:49

matereo skrev:
Richard skrev:Annars finns det ju en hel del rel. ofärgande produkter, tex:

Denon 2807
Denon 1730
Nad 208, sentec försteg
Bryston slutsteg

Ino audios högtalare

NHT 3.3

Div. Carlssonhögtalare

V. H. Richard.

Ofärgande produkter??? Det finns ju inte! Vad som låter och inte låter korrekt är ju även det bara en personlig värdering, och alla som köper ett mätmässigt underverk uppskattar det inte. För tusan, ibland låter det som på sjuttiotaket här där siffror och förutfattade meningar kunde förklara allt och provlyssning samt personlig preferens var oväsentligt.

Snell E 1-3 är fina högtalare men för en som prioriterar skala, ljudtrycksrealism och dymanik så är dom inte korrekta. Samma gäller övriga nämnda produkter. Alla har svagheter och styrkor.

Självklart ska man undvika små högtalare, för dom är ju så färgande?!?

Du har fel !

Helt ofärgande produkter finns förvisso inte, alla apparater försämrar ju något litet, men ibland är det inte hörbart.

Vad som låter korrekt är enligt min ödmjuka mening inte bara en personlig värdering, inte om man vill höra sanningen som finns ingraverad i våra fonogram. Mätningar, om de är korrekt utförda, säger också en hel del om en högtalare/förstärkare.

Högtalare som spelar fasriktigt och är korrekt konstruerade i övrigt växer tyvärr inte på trän!

Listan jag beskrev angående högtalare är ju i princip korrekt, men det finns säkert en handfull konstruktioner till som kan tillföras.

Om man lyssnar efter devicen, " Lyssna och tyck" kan allsjöns tokerier komma upp till ytan. Detta är inget som främjar en sann utveckling mot bättre produkter i våran hifiindustri, dessutom befrämjar det ett cirkelformat resultat, dvs, man går i cirklar, utan verklig förbättring, genom ständiga byten av apparater, för konsumenten.

" Spelar dom här förbaskade skitmusikerna verkligen i takt, eller "?

"Måste nog byta cd-spelare, det är nog den som är felet."

Sådana uttalanden kan den stackars hifientusiasten tänkas fundera över, eftersom hifitidningarna resonerar på samma sätt.

En hifikomponent innehar varken musikalitet, intelligens, eller speciella förbättringsegenskaper. En komponent kan endast försämra signalen.

Då man förstår det, ( enkel logik kan tyckas ), faller allt på plats.

Då förstår man att man blivit grundlurad i många år, även om man haft kul med sitt hifiintresse under resans gång.
Det trevliga man har haft har dock oftast kretsat kring de apparater man ständigt bytt ut, utan verklig förbättring. Kärleken har i många falla varit större till apparaterna än passionen till musiken.

Ska det vara så ?

Var och en får ransaka sig själv och fundera...........

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-11 19:34

Richard skrev:

Du har fel !

Det är ju bara du som anser dig ha rätt och tror dig ha en absolut sanning här.

Richard skrev:Helt ofärgande produkter finns förvisso inte, alla apparater försämrar ju något litet, men ibland är det inte hörbart.

Det är så att all apparatur är mer eller mindre en kompromiss. Alla har de sina för och nackdelar. Ibland kan det kanske vara ok att leva med vad du anser svåra nackdelar för att man så högt prioriterar andra aspekter.

Richard skrev:Vad som låter korrekt är enligt min ödmjuka mening inte bara en personlig värdering, inte om man vill höra sanningen som finns ingraverad i våra fonogram. Mätningar, om de är korrekt utförda, säger också en hel del om en högtalare/förstärkare.

Hur man än vrider och vänder på det mest vetenskapliga perspektiv så finns där värderingar, i allt finns värderingar av större eller mindre slag.
Det är inte ödmjukt att slå fast att man tvärsäkert sitter inne med vare sig vad som är absolut sant eller korrekt. Mätningar säger en hel del, ja. Men kom inte och tala om för människor som lyssnat på musik via uppsjöar av utrusning i decennier att deras preferenser är fel.

Richard skrev:Högtalare som spelar fasriktigt och är korrekt konstruerade i övrigt växer tyvärr inte på trän!

Listan jag beskrev angående högtalare är ju i princip korrekt, men det finns säkert en handfull konstruktioner till som kan tillföras.

Precis, därför har jag tipsat om en ev. LTS test av Klipsch Heresy 3 som sägs vara exeptionell när det gäller flera tekniska parametrar du nämner.
Jag menar att det finns många fler än en handfull högtalare som är bra och köpvärda även om alla inte helt är min kopp te.

Richard skrev:Om man lyssnar efter devicen, " Lyssna och tyck" kan allsjöns tokerier komma upp till ytan. Detta är inget som främjar en sann utveckling mot bättre produkter i våran hifiindustri, dessutom befrämjar det ett cirkelformat resultat, dvs, man går i cirklar, utan verklig förbättring, genom ständiga byten av apparater, för konsumenten.

Förutom att jag anser att man väl kan lyssna och tycka så är jag med dig här!:D

Richard skrev:" Spelar dom här förbaskade skitmusikerna verligen i takt, eller "?

"Måste nog byta cd-spelare, det är nog den som är felet."

Sådana uttalanden kan den stackars hifientusiasten tänkas fundera över, eftersom hifitidningarna resonerar på samma sätt.

En hifikomponent innehar varken musikalitet, intelligens, eller speciella förbättringsegenskaper. En komponent kan endast försämra signalen.

Då man förstår det, ( enkel logik kan tyckas ), faller allt på plats.

Här är en stor skillnad i syn... Jag kan mycket väl begripa att vissa gillar tex. en högtalare som peakar lite i basen och känns spelgladare samt inte så tunn(även om jag inte gör det). Personligen är jag inte förtjust i Linn och deras framtoning, men anser visst att det är ok att uppskatta deras komponenter och det sätt dom ofta lockar fram en känsla av spellglädje på, framhäva frekvenser som har med rytmik att göra osv.

Richard skrev:Då förstår man att man blivit grundlurad i många år, även om man haft kul med sitt hifiintresse under resans gång.
Det trevliga man har haft har dock oftast kretsat kring de apparater man ständigt bytt ut, utan verklig förbättring. Kärleken har i många falla varit större till apparaterna än passionen till musiken.

Ska det vara så ?

Var och en får ransaka sig själv och fundera...........

Somliga anser nog i och med att åren går och intresset utvecklas att dom gått på saker. Jag anser nog att man ska akta sig för att generalisera för mycket. Det vore bättre om du skrivit lite mer ur ett "jag tycker" "jag tror" eller "jag anser" perspektiv istället för ett jag vet och alla andra har fel samt är lurade. Alla är inte lurade. Endel vet trligtvis mer än dig och mig ihop om tekniken bakom ljudåtergivning, men låter känslor och lyssningsintryck styra en hel del då förnuftet först fått sitt. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-11 19:43

Jösses vad det åskar här, törs knappt ha datorn ansluten. Sånt e livet på landsbyggden.

Jo begagnat är det ju inget problem att plocka ihop något riktigt prisvärt och tämligen ofärgat å de förslag ni nämnt har jag också haft i tankarna.

Men nu gällde det minimalism och nytt.
Han ska kunna ansluta filmljud, TV-ljud och PC-ljud, allt ska hänga ihop.
Liten plats och inget skrytjoller.
Han säger att han prioriterar högsta kvalitet i diskanten. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-11 19:59

:?
Senast redigerad av Hetsporren 2007-08-11 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-11 20:53

Tack för inlägget, Matereo!

1. Du anklagar mig för att vara felaktig i mitt påstående att det finns en absolut sanning, då det gäller att optimera en hifianläggnings många parametrar. Du insinuerar alltså att jorden eventuellt, enligt dig, kan vara platt ! Vad har du för bevis för det?
Förklara gärna varför du inte tycker att någon " sanning " bör användas då vi diskuterar ämnet hifi!

2. Du skriver att " alla apparater har sina för och nackdelar".
Därigenom insinuerar du att en apparat, genom dess "förtjänster" ev. kan inneha mänskliga egenskaper, såsom intelligens, musikalitet mm.

Kan du redogöra för vilka förtjänster en apparat kan inneha ?

3. Du skriver att jag inte skall tala om att preferenserna hos mångåriga hifientusiaster ev. kan vara felaktiga .

Vem skall då göra det? Token som skriver i Hifitidningarna?
Div. flummhififorum?
Knappast!
Vad är du rädd för ?

4. Du skriver att det finns fler än en handfull högtalare som uppvisar rel. trogenhet mot originalsignalen. Då frågar jag dig: Vilka då?

5. Du tycker inte att " Lyssna och tycka" filosofin, som du så varmt förespråkar, inte påverkar negativt,en utveckling mot bättre hifikomponenter.
Du får naturligtvis tycka vad du vill!

Din " Lyssna och tycka" filosofi är ju kabelbranchens bästa vän, och den har väl knappast drivit på hifibranchen mot en förbättring, snarare motsatsen.

6. Du säger att det är en stor skillnad i synen på hifi här.
Här är enligt mig, den springande punkten!

Du insinuerar att hifikomponenter kan inneha för, örat, vissa musikaliska egenskaper ! Det är helt fel ! Du har gått på samma hifitidnings myt som jag hade. Tyvärr.

7. Du påstår att alla inte är lurade.
Sant.
Men, de flesta hifientusiaster/ hifitidningsläsare är det.

V.H. Richard.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-11 21:03

Ragnwald skrev:Är Nad 372 så bra som det tycks visa sig genom allsköns tester i utrikiska tester ?

Nad C372 är tveklöst väldigt bra. Välljudande, finessfylld, stark, bra fjärr osv. Dessutom finns den ibland, lätt begagnad, för 4500-5000 kr. En Rega Apollo (eller Nad C542) och ett par pi60 till det så, voilá!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-11 22:08

Richard skrev:Tack för inlägget, Matereo!

1. Du anklagar mig för att vara felaktig i mitt påstående att det finns en absolut sanning, då det gäller att optimera en hifianläggnings många parametrar. Du insinuerar alltså att jorden eventuellt, enligt dig, kan vara platt ! Vad har du för bevis för det?
Förklara gärna varför du inte tycker att någon " sanning " bör användas då vi diskuterar ämnet hifi!

Det är väl första steget till en platt jord att tala om den enda vägens politik, den sanna tron, det sanna förhållningssättet, den korrekta världsbilden eller hur musiklyssning skall på ett korrekt sätt upplevas. Om jag upplever ljud återgivet som hårt, vasst eller dynamikfattigt eller bara oattraktivt på annat sätt, så kommer du och säger "nähä detta är absolut korrekt, du upplever fel".???

Richard skrev:2. Du skriver att " alla apparater har sina för och nackdelar".
Därigenom insinuerar du att en apparat, genom dess "förtjänster" ev. kan inneha mänskliga egenskaper, såsom intelligens, musikalitet mm.

Kan du redogöra för vilka förtjänster en apparat kan inneha ?

En förstärkare kan tex. om det är en rörförstärkere vara begränsande innom vissa återgivningsområden men ha ett fint mellanregister(skulle aldrig skriva korrekt).
Ett par små högtalare med liten baffelyta och få små enheter ger ofta en bättre illusion och försvinner ur ljudbilden. En större högtalare har ju fysikaliska fördelar den med. Det vet vi nog alla. likaväl som vi vet att en normalstor golvhögtalare med lägre utnivå vid en watt oftast återger djupare bas än en med högre som dock oftast låter mer dynamiskt. Många föredrar bredbands element i tex. konstruktioner som tex Beauhorn, fast att frekvensgången knappast kan anses som snygg.

Richard skrev:3. Du skriver att jag inte skall tala om att preferenserna hos mångåriga hifientusiaster ev. kan vara felaktiga .

Vem skall då göra det? Token som skriver i Hifitidningarna?
Div. flummhififorum?
Knappast!
Vad är du rädd för ?

Preferens har inget med uppmätt resultat att göra. Preferens har med peronlig smak och föredragande att göra.

Richard skrev:4. Du skriver att det finns fler än en handfull högtalare som uppvisar rel. trogenhet mot originalsignalen. Då frågar jag dig: Vilka då?

En handfull som är bra jämfört gentemot källmaterialet är ju löjligt att påstå. Sanning och vad som är sant får stå för dig. Sanning handlar för mycket om filosofi och för lite om det folk upplever då dom lyssnar på musik. Du skrev ju själv ut fler än en handfull, bara Ino programmet lär ju handla däromkring. Tror du att audiovärldens högtaleri värt att nämna är så smalt verkligen?

Richard skrev:5. Du tycker inte att " Lyssna och tycka" filosofin, som du så varmt förespråkar, inte påverkar negativt,en utveckling mot bättre hifikomponenter.
Du får naturligtvis tycka vad du vill!

Inte i kombination med vetgirighet tillexempel innom aukustikens och övrig tekniks område. Jag begriper allt du säger och har vetgirigt läst en massa bakomliggande teori, trots det kan jag tillåta mig att bara föras iväg, tas hän och lyssna utan att först läsa manualen eller en LTS test. Det är min rätt... som du kallar fel.

Richard skrev:Din " Lyssna och tycka" filosofi är ju kabelbranchens bästa vän, och den har väl knappast drivit på hifibranchen mot en förbättring, snarare motsatsen.

Inte i kombination med ovanstående kommentar och insikt. Jag kanske anser annorlunda än den som köper cable-deluxe och är relativt väl insatt i teknikaliteter rörande kablar (rekommenderar EKK och RG62). Men jag skulle aldrig idiotförklara den personen som köper en dyrare kabel och säga att dennes upplevelser eller preferenser är förljugna.

Richard skrev:6. Du säger att det är en stor skillnad i synen på hifi här.
Här är enligt mig, den springande punkten!

Du insinuerar att hifikomponenter kan inneha för, örat, vissa musikaliska egenskaper ! Det är helt fel ! Du har gått på samma hifitidnings myt som jag hade. Tyvärr.

Det har jag aldrig påstått! Jag talar om personliga preferenser inte om prylars mänskliga egenskaper. Deras tekniska egenheter kan omsättas till positiva eller negativa upplevelser.

Richard skrev:7. Du påstår att alla inte är lurade.
Sant.
Men, de flesta hifientusiaster/ hifitidningsläsare är det.

V.H. Richard.

Kanske är dom det ur ditt perspektiv, kanske även ur ngn vetenskaplig riktnings perspektiv. Kanske är du det ur andras? Hur vore det med ett lite mera beteendevetenskapligt perspektiv här, där det människan upplever och gör är det mest absolut objektivt verifierbara. Du upplever att du har rätt och att det du säger är sanning då är den det men främst för dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-11 22:22

Ja den diskussionen har ju förts ett antal gånger, om en anläggning alltid ska ge en god musikupplevelse, eller enbart när fonogrammen så medger och då destomer.
Är det inte där skon klämmer?

En alltid illusoriskt naturtrogen upplevelse, eller en korrekt tolkning av fonogrammet?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-11 22:25

Ragnwald skrev:Ja den diskussionen har ju förts ett antal gånger, om en anläggning alltid ska ge en god musikupplevelse, eller enbart när fonogrammen så medger och då destomer.

En alltid ilusoriskt naturtrogen upplevelse, eller en korrekt tolkning av fonogrammet?

Jo... men det ena utesluter kanske inte alltid det andra... Snell EIII har ju nämnts idag både som en bra förmedlare av musik(vissa anser den tom korrekt) samtidigt som den av vissa anses förlåtande...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-11 22:27

Hetsporren skrev:Nad C372 är tveklöst väldigt bra. Välljudande, finessfylld, stark, bra fjärr osv.

Läste på hifiklubbens hemsida att den har utgång för sub, har du testat den och går det då att välja brytfrekvens för sidohögtalarna?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-11 22:48

Alltså för egen del är jag beredd och har alltid vågat att ta ut svängarna, så länge jag har en säker plattform som referens. Jag vet i förväg vilket håll det bär hän.
Har haft den förmånen genom alla år, så jag har aldrig införskaffat något som jag ångrat. :)

Det kan ta rätt många år att bygga upp sitt alldeles eget tänk och det går ju nästan enbart genom att ha många goda vänner med kontakter, etc och samma fria inställning. Många glada timmars lyssnande.
LTS strävan efter helt ofärgad återgivning av fonogrammen är beundransvärd.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-12 06:03

Ragnwald skrev:Ja den diskussionen har ju förts ett antal gånger, om en anläggning alltid ska ge en god musikupplevelse, eller enbart när fonogrammen så medger och då destomer.

En alltid illusoriskt naturtrogen upplevelse, eller en korrekt tolkning av fonogrammet?

Alldeles riktigt!

För mig råder det dock inget motsatsförhållande mellan dessa synsätt.

En korrekt tolkning av fonogramet leder ju automatiskt alltid till en illusorisk naturtrogen upplevelse.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-12 06:30

Tack för ditt inlägg, matereo!

Du visar ju genom ditt inlägg att du inte är någon duvunge inom hifi och fastän du tycker annorlunda än undertecknad förstår du, som det verkar, det jag skriver.

Vi drar dock helt olika slutsatser av det vi talar om.

Själva essensen av det jag vill få fram, kan kanske sammanfattas såhär:

" En Hifikomponent kännetecknas av sina tillkortakommanden, inte dess förtjänster "

Detta låter som dogmatik, men är lika korrekt som att säga att 2+2 är 4!

Då jag insett det, och dragit konsekvensen av det ( enkel logik, kan tyckas ) har detta, för mig, lett till en totalt ändrad hifisyn på sistone.

Då jag, tillslut, förstod att apparaterna inte är intelligenta eller musikaliska, efter år av indoktrinering från hifibranchens olika avkrokar, föll polleten ner.

V.H. Richard.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-12 08:24

Ragnwald skrev:
Hetsporren skrev:Nad C372 är tveklöst väldigt bra. Välljudande, finessfylld, stark, bra fjärr osv.
Läste på hifiklubbens hemsida att den har utgång för sub, har du testat den?

Nej, det har jag inte gjort. Däremot har jag kört den bryggkopplat, vilket
funkade utmärkt. Som monoblock på ~380W med inbyggt försteg alltså...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-12 08:33

Verkar vara en person som kommer ha ett dedikerat rum?

Kommer personen stanna i instegsnivån? Troligen inte.

Väldigt vanskligt att rekommendera produkter till någon med det stora musikintresset.

Jag rekommenderar iställlet ett besök av Lindroos eller Öhman för konsultation i stort. Jag tror din vän skulle tjäna på att göra rätt från början.

Nästa

Återgå till Köpråd