provlyssnade & KÖPTE Larsen 4 idag :)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

provlyssnade & KÖPTE Larsen 4 idag :)

Inläggav Affald » 2008-01-07 18:27

Hej,
är på jakt efter ett par beggade 51.or el. 50, 53 & allt vad golvarna heter... som alla andra utan framgång :(

Nu ligger det så illa till att jag aldrig hört dessa men undrar iallafall lite nyfiket om någon i Gbg råkar ha ett par som kan provlyssnas i Gbg området :)

Varför, är för att jag vill ha en liten referens innan jag stegar in på Ågrens & avnjuter Larsen 4.

Om inte kanske ni visa män som har koll på Carlsson vs Larsen kan i ge en kommentar.

//Johnny
edit felstavningskråkanvarframmesomvanligt :oops:
Senast redigerad av Affald 2008-01-10 09:37, redigerad totalt 2 gånger.
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2008-01-07 22:38

Hur båttom är det?
Jag har vänt uppochner på mitt hus. Kanske kan få lite ordning framåt helgen.
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-08 09:13

Nej, det brinner inte i knutarna.
Vore tacksam för en provlyssning vid tillfälle :)

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-09 17:02

Smet iväg efter lunchen & provlyssnade Larsen 4 hos Ågrens i Gbg.

Det första som slog mig var att dom såg väldigt nätta ut med sina 73,5x26x23 cm. Detta paret var i vitt med svart huv.

Hade bara en platta (Jean Michel Jarre, AERO) med mig eftersom jag som vanligt spritt ut mina ref. CD lite varstans :oops:

Lät bra, väldigt bra i mina öron. Musiken är ju väldigt svävande i luften så det är svårt att säga bu eller bä med denna plattan snurrandes!

Men som kontrast till JM, AERO låg det en James Tayler redo att snurra, mera akustiskt & med normal röst. Det lät minst lika bra det :)

Så nu blir det till att tjacka ett par på stubben för min del, frågan är svartlackade med omg. lev. eller ett par cherry (plastfolie...) med några dagars lev.tid?

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-01-09 17:30

svart i så fall... :D

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-09 17:41

Japp, lutar åt ett par svarta men å andra sidan kan man få dom i vilken kulör man vill för 6000:- (cherry, bok melamin) +800:- för valfri kulör & ett par ferrariröda skulle vara trevligt...

...dock inte mot min "porr-röda" biovägg :cry:

För den nyfikne [url]http://www.minhembio.com/användarnamn[/url] scrolla ner en bit 8)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-09 21:00

Affald skrev:ett par ferrariröda skulle vara trevligt...

Precis vad jag tänkte när jag testade L4'orna på HifiSkåne i Malmö :D Jag har ett rum där allt är vitt så vita hade funkat riktigt bra, men Ferrari-röda hade nog varit väldigt snyggt också :) Folie/melamin i träimitation tycker jag ser väldigt tråkigt ut...

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-01-10 07:51

Jag kommer också att införskaffa ett par Larsen 4'or inom kort, jag måste ha dem i ek för att de ska matcha resten hemma, men jag tänkte köpa de med cherryfolie och lägga på ett lager ekfolie alternativt om det går att få bort folien bara byta ut den, eller om det är möjligt få dem utan ytbehandling. Jag tyckte det lät dyrt med 800 för att få dem lackerade, det fixar ju min målare för halva priset...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 09:47

Kunde inte låta bli att gilla Larsen 4, & för dom relativt små pengarna också!

Så jag annonserade ut mina fina vita piP för 4K & det tog 10 min. så var dom sålda till en Janne i Vårgårda, grattis Janne, som visserligen redan hade ett par piP (ek med mocka/läder baffel?) & iP. 19.00 var dom hämtade i Landvetter. Skönt att veta att dom hamnar i en ljudvänlig familj, he hee.

Detta gjordes pga att jag hade dom på jobbet & det var lite "lyxigt" så det var bättre att använda dom till att finasera L4 istället.

Han svänga förbi Ågrens/Lasse innan dom slog igen kl.18.00 & få med ett par svarta L4 hem.

Har först nu på morgonkvisten installerat dom efter att frugan/barnen lämnat hemmet som inget vet om dom nya L4 :oops:

Ville testa först så att jag blir nöjd annars hade detta paret få åka med mig till jobbet & vem vill väcka den björn som sover ;)

Låter prima so far, har bara kört ett varv med Kari Bremnes, Norwegian mood. Vem behöver porrsurfa på hifimag & Co när det är så här ljuvligt i soffan 8)

//JB
ps. skall försöka klämma in en bild under dagen
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-10 10:00

Så arbetar en tillverkare, man ser till att kunna leverera också!

Ser bra ut för Larsen!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-10 10:14

Sweet! Kommer gärna förbi en sväng och lyssnar! :)
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-10 12:01

Gratulerar - är också nyfiken på L4. Den närmsta återförsäljaren för mig är TV-Tjänst i Linköping, men dom hade tyvärr inte högtalarna hemma när jag ringde här om dagen. Jag vet inte hur bra återförsäljningslistan stämmer för tillfället. Dom sa att dom skulle få in dom om några veckor.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-10 13:31

Nu blir jag grymt sugen. Jag har sålt mina lunor pågrund av körkort och kör numera med ett par hemmabyggen. Men dessa små hemmabyggen låter allt för tunt i mina öron. Och dom är väldigt neutrala inget som sticker ut alls. Det bara spelar typ. Visst är det trevligt med ett par neutrala högtalare men samtidigt så är dom ganska tråkiga dom förmedlar ingen glädje i musiken. Frågan är tror ni ett par larsen eller ett par sonab skulle kunna förmedla det jag söker ur ljudideal? Jag vill ha en högtalare som ger en stor ljudbild maffigt stort med bra djup och hyfsat bra focus. Dom ska inte låta tunt. Dom ska ha en portion värme och dom ska spela med en bra botten det vill säga gärna ner under 40hz i alla fall. Dom ska tåla att spela ganska högt jag vill kunna vrida på utan att det bottnar med diverse musik. Med andra ord skulle man kunna säga stort och maffigt men jag gillar tanken på att ha ett par små lådor. Nackdelen som jag ser den är att dom måsste stå mot vägg vilket jag just nu inte har möjlighet till. Men det löser sig när jag flyttar hemifrån så snart som möjligt. :) Är det någon som kan berätta hur lite mer detaljerat hur dom låter? Hur funkar det med bastunga låtar som infected mushroom och dylikt?

Skulle vara kul och höra ett par sonab eller larsen bra uppställda. Någon som vet var man kan få lyssna på ett par sådana i närheten av halmstad?

Grattis för övrigt affald det verkar vara en grymt bra högtalare.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 14:09

Enligt specen karvar dom sig ner till 28Hz! men inte utan stöd från bakväggen så i ditt fall blir det troligtvis tunnt. Kan du ställa en träfiber skiva eller något annat lämligt/snyggt tillfälligt bakom som basstöd?

//Johnny
ps. slutar tidigare idag så det lär bli minst 2 timmars stereo utan skränande barn & "arga-tanten" 8O

Nästan så man får göra en effektiv låtlista för det är mycket som skall vevas fram ur L4.orna idag 8)

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-10 15:32

hmm eller så slänger jag ut mina bokhyllor till förmån för ett bättre ljud. Det har jag gjort innan dock har jag haft lite svårt att få plats med allt. En annan sammlar ju på högtalare och har snart runt 50st eller så. Inte för att det är mycket för jag har haft ca 70st som mest. Men dessa larsen lådorna verkar vara riktigt bra.

Du får lyssna som fasen idag och sen avlägga rapport. Pröva även att vrida på om du kan eller har lust. Det är ju det jag gillar mest med musiklyssning. Kräma på rehjält. 28hz e riktigt bra och räcker gott då jag kommer ta vid vid ca 40hz med basmoduler som hjälper dom med basen ner till ca 20hz i mitt rum
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-10 16:58

TCM skrev:Gratulerar - är också nyfiken på L4. Den närmsta återförsäljaren för mig är TV-Tjänst i Linköping, men dom hade tyvärr inte högtalarna hemma när jag ringde här om dagen. Jag vet inte hur bra återförsäljningslistan stämmer för tillfället. Dom sa att dom skulle få in dom om några veckor.

De ska få sina (vita) på Måndag enl Larsen. Kan kanske dröja någon dag till eller så möjligen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 17:36

Miljöbilder:

Bild

Bild

Som synes blir det en del gips/spacklande, vid tillfälle dock...
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-10 17:50

Naqref™ skrev:
TCM skrev:Gratulerar - är också nyfiken på L4. Den närmsta återförsäljaren för mig är TV-Tjänst i Linköping, men dom hade tyvärr inte högtalarna hemma när jag ringde här om dagen. Jag vet inte hur bra återförsäljningslistan stämmer för tillfället. Dom sa att dom skulle få in dom om några veckor.

De ska få sina (vita) på Måndag enl Larsen. Kan kanske dröja någon dag till eller så möjligen.

Kanon! Tack för svaret. Det blir till att boka in ett besök (det finns ju inte så många andra anledningar till att besöka Linköping ;))
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-10 18:05

Finns dom någonstans i närheten av Örebro att provlyssna?
Jag vill ha ett par till vardagsrummet (om dom inte låter totalt skit :D)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-10 18:48

Affald skrev:Kunde inte låta bli att gilla Larsen 4, & för dom relativt små pengarna också!
Så jag annonserade ut mina fina vita piP för 4K & det tog 10 min. så var dom sålda

Det verkar ogenomtänkt att du sålde dina piP innan du köpte de nya högtalarna, nu får du ju inte möjlighet att jämföra om dom nya verkligen är bättre än dom du sålde!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-10 18:56

paa skrev:
Affald skrev:Kunde inte låta bli att gilla Larsen 4, & för dom relativt små pengarna också!
Så jag annonserade ut mina fina vita piP för 4K & det tog 10 min. så var dom sålda

Det verkar ogenomtänkt att du sålde dina piP innan du köpte de nya högtalarna, nu får du ju inte möjlighet att jämföra om dom nya verkligen är bättre än dom du sålde!

piP hade han ju stod på jobbet?!

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-01-10 22:02

För 800kr extra får man alltså valfri färg? Är också sugen på ett par i Ferarri rött. Är det någon som har sett ett par i lack?, blir det snyggt?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-10 22:07

Kevin_Mitnick skrev:För 800kr extra får man alltså valfri färg? Är också sugen på ett par i Ferarri rött. Är det någon som har sett ett par i lack?, blir det snyggt?

Finns bara de i ljus ask och körsbär som är olackerade. Alla andra är lackerade. T ex de svarta här ovan. :)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 23:29

paa skrev:

Jag ville främst få bättre ljud i bion & har haft piP uppställda tid. & det lät så bra det kan bli! men jag fick nästan hjärt infarkt varje gång smågrabbarna rusade förbi mellan soffan & stativarna, gulp...

Nu har jag en tillräckligt stabil & låg golvare som spelar tillräckligt bra, inte som piP men nära nog :)

Mina inbyggnads högtalare skall jag ta beslut på om några veckor om dom blir kvar eller skall ut för min fru var inte riktigt med på mina planer.
Om jag är man i mitt eget hus? vettekatten men tiden kanske hon tillåter dessa trevliga burkar :roll:

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-11 10:22

Gömma kabel:

Bild

Bild

Den svarta "ringen" är köpt i båtaffären, gängad för 10-11 mm hål men det går bra att trycka in den i gipsen, tydligen... 8O
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-11 11:03

Naqref™ skrev:
Kevin_Mitnick skrev:För 800kr extra får man alltså valfri färg? Är också sugen på ett par i Ferarri rött. Är det någon som har sett ett par i lack?, blir det snyggt?

Finns bara de i ljus ask och körsbär som är olackerade. Alla andra är lackerade. T ex de svarta här ovan. :)

Är det inte ljus bok istället för ask du menar? Eller har boken bytts mot ask numer?
Hursomhelst så brukar de där fuskmaterialen ha lite mycket
Jysk-känsla, folien som Larsen hittat är tvärtom riktigt bra. Jag tycker absolut att mina i körsbär ser riktigt lyxiga ut om man inte skärskådar dem...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-11 11:26

Wideglide skrev:Är det inte ljus bok istället för ask du menar? Eller har boken bytts mot ask numer?

Jag menar den där ljusa varianten som inte skulle funnits på marknaden om det inte fanns så många kärringar (av båda könen). ;)

Jo det är ovanligt lite "Jysk-känsla" över plastfolien John har hittat.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Vilka lackerade färger finns att tillgå..?

Inläggav Greensleeves » 2008-01-11 12:09

Naqref™ skrev:... För 800kr extra får man alltså valfri färg? ... Finns bara de i ljus ask och körsbär som är olackerade. Alla andra är lackerade. T ex de svarta här ovan. :)

Det vore fint om Larsen, på hemsidan, kunde sätta alla ut de (lackerade) färger som finns att tillgå för Larsen-högtalarna.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Re: Vilka lackerade färger finns att tillgå..?

Inläggav Wolfie » 2008-01-11 12:55

Greensleeves skrev:...
Det vore fint om Larsen, på hemsidan, kunde sätta alla ut de (lackerade) färger som finns att tillgå för Larsen-högtalarna.

Typ hela NCS eller RAL registret? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Jon

Inläggav Jon » 2008-01-11 13:32

Intressant tråd!
Jag överväger nämligen starkt att köpa ett par Larsen 4. Jag har nu ett par Dynaudio A72 (som jag tänker behålla) men eftersom vi har en liten lägenhet och det skall få plats med andra saker utom stereon så får jag gå ner till något mindre utrymmeskrävande tills dess att vi har skaffat något större.

Då dessa högtalare skall stå mot vägg och dessutom är små till storleken så skulle de bli perfekta. Enligt er så verkar ju ljudet också vara på topp, vilket naturligtvis är det viktigaste.

Nästa

Återgå till Köpråd