Vill ha tips om bra cd.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wideglide

Vill ha tips om bra cd.

Inläggav Wideglide » 2008-09-20 10:05

Nån som har tips om en CD-spelare som låter bra har snabb reaktionstid, utan dvd, sacd eller annat trams?
Företrädesvis begagnad. Prisklass runt 5000:-
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-20 10:30

Rega Planet 2000 borde falla inom budget.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-20 10:37

Förmodligen inte vad du tänkt dig, men det här är en fantastisk maskin till ett fantastiskt pris:

http://www.thomann.de/se/american_audio_cds1.htm

Den har direktstart (utan märkbar fördröjning) och finnesser som t.ex. cue-paus (gå till nästa spår och pausa där) och pitchcontrol (variabel hastighet). Mycket användbar, inte bara för finlyssning.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-20 11:09

Jag är tjatig. Varför CD-spelare när det finns Squeezebox?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-20 11:37

Nefilim skrev:Jag är tjatig. Varför CD-spelare när det finns Squeezebox?

För att det frågades efter en cd-spelare, inte en simpel nätverksapparat. :)

Detta börjar likna gamla tiders "varför köpa en cd när det finns dv668". :?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-20 11:45

Vee-Eight skrev:
Nefilim skrev:Jag är tjatig. Varför CD-spelare när det finns Squeezebox?

För att det frågades efter en cd-spelare, inte en simpel nätverksapparat. :)

Detta börjar likna gamla tiders "varför köpa en cd när det finns dv668". :?

Men det är ju inte säkert att bara för att det frågas efter en cd-spelare så har
en nätverksapparat uteslutits innan. Kanske tänkte man bara inte på det :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-20 11:49

Hur är reaktionstiden på en nätverksapprat då? Hårddisken ska ju hacka igång och allt sånt. Han hinner ju gå och koka kaffe innan det blir någon musik.

Nä, startsnabb CD var det. Tipsen ovan på american audio-burken är det bästa hitills. Jag rekomender att snoka runt med på den sidan, för dom har många apparter som verkar bra, bl.a. från Denon och Neumark.

tips på begagnatfronten, Technics slp-1200:
Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-20 12:23

En NAD föreslår jag. Jag har inte hört de moderna, men NAD har aldrig överraskat negativt. Just nu heter den aktuella modellen C515BEE. FInns att få på Hifiklubben för 2300:-. Garanterat fritt från bjäfs.

Ref: C515BEE
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-09-20 12:25

Har redan en klämbox men vill slippa lägga all musik på datorn i framtiden... en krasch och allt är borta... Tacka vet jag fysiska skivor...
Frågan om man törs lita på V8-´s tips nu när han vet att det kan bli en utmaning i VästerGÖK..? Han kanske lurar på mig nåt som gör honom till en säker vinnare..? :wink:
Stig Carlsson
Civ.ing.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-20 12:39

I min värld existerar inte CD-spelare längre... Har ingen.. Jo jag har en DVD-spelare om jag vill lägga i en fysisk CD.. Den funkar jättebra för mig..

Men ca 98% av min musiklyssning sker nu via Klämboxenn
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-20 13:17

Är utseendet av vikt?

Nefilim skrev:I min värld existerar inte CD-spelare längre... Har ingen.. Jo jag har en DVD-spelare om jag vill lägga i en fysisk CD.. Den funkar jättebra för mig..

Men ca 98% av min musiklyssning sker nu via Klämboxenn

Vad roligt. Men Nefilim, var det den kunskapen som efterfrågades i tråden? (en hypotetisk fråga som du inte behöver svara på)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-20 13:26

Wideglide skrev: en krasch och allt är borta...

Undrar om det finns nån lösning på det problemet? :?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-09-20 14:35

paa skrev:
Wideglide skrev: en krasch och allt är borta...

Undrar om det finns nån lösning på det problemet? :?

Ja, bra backup. Ha åtminstone 2 kopior av musiken på olika hårddiskar. Helst vill man ju ha det liggandes med en kopia i ett annat hus som skydd mot stöld och brand. Dessutom bör det ske automatiskt att det kopieras över till alla andra diskar när man lägger in det på ett ställe. För annars inser man att man har glömt och kopiera massor den dagen något händer.

Visst nätvärsspelare är praktiska men inte helt billiga i slutändan. Det billigast systemet för det här är att ha åtminstone 2 st NAS plus spelarna. Vilket blir en hel del pengar.

När det gäller hederliga och snabba CD spelare så har jag väl inget bra tips. Utan faktiskt till viss grad intresserad själv. Men jag kanske pensionerar min Linn Mimik när den helt vägrar läsa skivor.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-20 16:00

sony cdp xb920 eller xb930 går att få för under 1000kr beg. Den har jog-wheel som är super. Så kn du lägga 4000kr på en dac.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-09-20 16:34

peetwa skrev:sony cdp xb920 eller xb930 går att få för under 1000kr beg. Den har jog-wheel som är super. Så kn du lägga 4000kr på en dac.

Jag har haft en xb930 och den är väldigt stabil och lättmanövrerad. Snabb är den också.

Min nuvarande 668 känns så billig så man undrar om chassit är en silverlackad mjölkkartong.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-20 19:15

Wideglide skrev:Har redan en klämbox men vill slippa lägga all musik på datorn i framtiden... en krasch och allt är borta... Tacka vet jag fysiska skivor...
Frågan om man törs lita på V8-´s tips nu när han vet att det kan bli en utmaning i VästerGÖK..? Han kanske lurar på mig nåt som gör honom till en säker vinnare..? :wink:

Tja, det kan man aldrig veta. Av ditt inlägg kan man tyda att du redan röstat, eftersom du inte vågar lita på mitt tips. :wink: En ev utmaning mellan oss är i alla förekommande fall endast en formsak. ;)

Men sanning är att Rega Planet 2000 ligger på min lista av cd-spelare som jag vill titta närmare på. Andra är Sonys puckspelare; cdp333es tror jag en av dem heter; Pioneer pds-spelare med skivtallrik; ngn antik philips med philips cdPro2-verk. På Arken-mässan fick jag upp ögonen för Yamaha CD s1000 och s2000, gärna svart med valnötssidor.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-20 19:19

sony cdp xb920 eller xb930. Dess är också puckspelare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-20 19:22

OT:

Man förvarar rimmligen sin digitalt lagrade musik hos minst två-tre goda vänner som säkerhet mot stöld/brand. Man ber dessutom dessa att kontinuerligt testa om filerna är intakta.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-09-20 20:32

Wideglide skrev:Nån som har tips om en CD-spelare som låter bra har snabb reaktionstid, utan dvd, sacd eller annat trams?
Företrädesvis begagnad. Prisklass runt 5000:-

Jag håller med peetwa. Leta upp en billig snabb spelare och satsa på en bra DAC som du kan använda både till CDn och Squeezeboxen.
Cambridge Audio är ju på väg att släppa en DAC som, tack vare sitt pris (£199.95), antagligen kommer slå stort bland mediacenter-användare:
Bild

Vee-Eight skrev:Men sanning är att Rega Planet 2000 ligger på min lista av cd-spelare som jag vill titta närmare på.

Varför just Planet? Är det något fel på ersättarna Apollo och Saturn?

wayfarer skrev:Dessutom bör det ske automatiskt att det kopieras över till alla andra diskar när man lägger in det på ett ställe. För annars inser man att man har glömt och kopiera massor den dagen något händer.

Det är ju hyfsat billigt med hårddiskar idag och de flesta har ju gått över till S-ATA, så det är bara att köpa ett par likadana diskar och köra dem i RAID.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-20 21:11

FalloutBoy:

För att den har ett bättre verk utan snäpplåsning, och är billigare begagnad än apollo och saturn. Skillnaden ljudmässigt, efter en snabb flukt på säljargument och spec, skulle jag inte tro är motiverande för prisskillnaden. Så tänkte jag! :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-09-20 21:36

Vee-Eight skrev:För att den har ett bättre verk utan snäpplåsning, och är billigare begagnad än apollo och saturn.
Är du säker på det? Jag trodde man gick över till snäpplåsning för att det är stabilare.
Har inte testat Planet, men äger själv en Saturn och jag har inte använt någon spelare med stabilare drivverk. Mycket bättre (och framförallt går det snabbare att byta skiva) än de puckbaserade system jag testat.

Och Apollo borde man väl kunna hitta för under 5000kr begagnat?

Skillnaden ljudmässigt, efter en snabb flukt på säljargument och spec, skulle jag inte tro är motiverande för prisskillnaden. Så tänkte jag! :)
Från de recensioner jag läst så ska Apollo vara något bättre, men det är ju sällan stora skillnader mellan olika cd-spelare.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-21 10:58

FalloutBoy skrev:
Vee-Eight skrev:För att den har ett bättre verk utan snäpplåsning, och är billigare begagnad än apollo och saturn.
Är du säker på det? Jag trodde man gick över till snäpplåsning för att det är stabilare.
Har inte testat Planet, men äger själv en Saturn och jag har inte använt någon spelare med stabilare drivverk. Mycket bättre (och framförallt går det snabbare att byta skiva) än de puckbaserade system jag testat.

Skillnaden ljudmässigt, efter en snabb flukt på säljargument och spec, skulle jag inte tro är motiverande för prisskillnaden. Så tänkte jag! :)
Från de recensioner jag läst så ska Apollo vara något bättre, men det är ju sällan stora skillnader mellan olika cd-spelare.

Hej eli hej,

Jag har en rega appollo. Den är mycket bra och helt no-nonsense. Jag jämförde den med en Advance Acoustic MCD 203 och en denon (vet inte bnamnet, men den som fick EISA-award). Hade alla hemma samtidigt och halvblindtestade. Regan lät bäst. Och kan rekommenderas.

Den tar ca 5 sek på sig att läsa skivan, och uppfyller väl därför inte Wideglides spec.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-21 11:30

CODY skrev:Hej eli hej,

Jag har en rega appollo. Den är mycket bra och helt no-nonsense. Jag jämförde den med en Advance Acoustic MCD 203 och en denon (vet inte bnamnet, men den som fick EISA-award). Hade alla hemma samtidigt och halvblindtestade. Regan lät bäst. Och kan rekommenderas.

Den tar ca 5 sek på sig att läsa skivan, och uppfyller väl därför inte Wideglides spec.

En halvblindtestare till. :D

[img][img]http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/Wink-798910.jpg[/img][/img]

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-21 13:00

KarlXII skrev:
En halvblindtestare till. :D

- är det en blindhund för hifibruk?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-21 19:17

FalloutBoy skrev:

Den har "pucken" i locket, så stabilitetsargumentet köper jag inte fullt ut. Mekanismen ser imo billigare ut på de senare.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-21 20:58

Wideglide...

Du har ju en fräsig DAC... varför inte prova med en gammal CD, vilken som helst med digitalutgång och se om ljudet blir tillräckligt bra med denna.

Blir det det så har du ju stora frihetsgrader att välja och det behöver inte kosta speciellt mycket.
Jag har en gammal monstersnabb Yamaha som vi kan ha som försökskanin... (hmmm skall bara hitta fjärren)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-21 20:59

-sedan är nog inte DACen i ditt nya försteg kattskit heller kan man tro...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-09-21 21:12

Tack för många fina tips. Hittar dock inte mycket på beg.marknaden,,,
Kanske blir att renovera min gamla Philips 840 istället...
Vi kanske kan göra ett blindhundstest med Yamahan, min Philips och lite andra grejer med dac och nytt försteg senare..?
Folk boendes i närheten av Area 51 är hjärtligt välkomna på en helkväll inom en rimlig framtid...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-21 21:16

Wideglide skrev:Tack för många fina tips. Hittar dock inte mycket på beg.marknaden,,,
Vi kanske kan göra ett blindhundstest med Yamahan, min Philips och lite andra grejer med dac och nytt försteg senare..?
Folk boendes i närheten av Area 51 är hjärtligt välkomna på en helkväll inom en rimlig framtid...

Jag kan bistå med handskar. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-09-21 21:22

Vee-Eight skrev:
Wideglide skrev:Tack för många fina tips. Hittar dock inte mycket på beg.marknaden,,,

Jag kan bistå med handskar. 8)

Är inte säker på att jag fattar, men känner jag dig rätt (och det gör jag) blir det hårdhandskar och inga silkesvantar... Jag lovar att bjuda på andra bullar i det här fallet.. :wink:
Stig Carlsson
Civ.ing.

Nästa

Återgå till Köpråd