Nu snor jag din tråd! Så det så!
Lyssna på det här:
(American Bach Soloists. Heinrich Schutz - Musicalische Exequien). Det börjar med en ensam mansröst. Efter ett par sekunder kommer ytterligare några röster. Använd dessa till att ställa volymen till ett realistiskt ljudtryck - ungefär som om du stod ett par meter ifrån dem i rummet. I verkligheten skulle det låta relativt högt. När volymen är ställd så då upptäcker du en enorm mängd detaljer i inspelningen som faktiskt finns kvar trots format och flash-spelare.
... Sen efter ca 30 kommer hela kören in - och tar i. Nu låter det HÖGT. Men alla detaljer finns kvar. Gåshuden är total. Och det går inte att värja sig för musiken.
Grejen är att jag vid ett fåtal tillfällen hört högtalaranläggningar som skulle klara att återge detta. Men jag har också insett att det är inte realistiskt för mej att tro att jag skall ha råd/kunskaper att åstadkomma ett sånt system och rum. Kompromisserna skulle bli för stora.
Men med hörlurar... EMU 0202/Rega Ear/AKG 601 kombinationen kostar ca 6 000 sek. Plötsligt finns "magin" där till helt andra pengar. Det är fantastiskt att ta sig igenom tex. exemplet ovan utan några som helst problem. Och det är något sådant jag hoppas att du hittar framtill med dina HD 600.
Bra lurar till folket. Det är vägen framåt!
PS - Det var väl något sånt musikexempel jag använde när jag tyckte att headboxen blev "stickig".