Jag har hittat en vettig CD-transport!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Jag har hittat en vettig CD-transport!

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-08 22:07

Kolla in det här:

Bild

Lite annat än tramset som HiFi-svängen får hålla till godo med.

Edit: Tyvärr något för dyr just nu :-(
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-08 22:15

Vad kostar den?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-08 22:24

Den kostar 1500£. Frakt tillkommer från brittiska öarna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-08 23:50

Max_Headroom skrev:Den kostar 1500£. Frakt tillkommer från brittiska öarna.
Jordnötter 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-10 01:54

Kan man se på den att den låter bra?
Finns radiostationer och DJ's som använder SL-1200 vilket jag aldrig skulle vilja ha hemma.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-10 16:49

Harryup skrev:Kan man se på den att den låter bra?
Finns radiostationer och DJ's som använder SL-1200 vilket jag aldrig skulle vilja ha hemma.

Man kan inte se på den att den låter ba, nej. Men man kan läsa specen. Och ska man ha den transport så är det bara en sak som gäller och det är att är vettig att använda, vilket i princp ingen konsument maskin är, särskilt inte i dom högra prisklasserna där man inte ens brukar ha snabbsploningknappar på fronten (i vissa fall inte ens knappar för att hoppa mellan låtarna). Rena skräpet enligt mig. Jag har inte kollat vad det sitter för DAC i den, men även den torde bräda dom flesta konsumentspelare.

SL-1200 är bättre än det stora flretalet så kallade "audiofil-spelare".

Den byggdes från början för HiFi, men studio-folk och DJs började använde den för att den håller bra, är lätt att handha + att ljudkvalitetn är mycket bra. Jag planerar att köpa en själv.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-10 17:31

Jag tror säkert att den är bra. Dessutom har den en riktigt cool studio-look!

Det enda jag frågar mig är, om du anser att DAC-en slår det mesta som finns hos konsumentspelare, varför ska du då bara använda den som drive?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-10 17:35

Blue skrev:Jag tror säkert att den är bra. Dessutom har den en riktigt cool studio-look!

Det enda jag frågar mig är, om du anser att DAC-en slår det mesta som finns hos konsumentspelare, varför ska du då bara använda den som drive?

Jag visste inte att det ens fanns en DAC i den när jag skrev första inlägget.
Nu har jag hittat en ännu bättre spelare från Denon: DN-C680.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-10 19:58

Max_Headroom skrev:Nu har jag hittat en ännu bättre spelare från Denon: DN-C680.

Det som förundrar mig lite är hur man hittar bra, bättre, bäst grejor genom att titta och jämföra data? Det kan väl vara till viss hjälp, men själv föredrar jag devisen "The proof of the pudding is the eating" :)

Till exempel, vad baserar du detta uttalande på "Jag har inte kollat vad det sitter för DAC i den, men även den torde bräda dom flesta konsumentspelare." ???

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-10 20:07

Bill50x skrev:
Till exempel, vad baserar du detta uttalande på "Jag har inte kollat vad det sitter för DAC i den, men även den torde bräda dom flesta konsumentspelare." ???

/ B

Dom flesta konsumentspelare har enbitare, eller delta/sigma (den sistnämda kan göras riktigt bra!).
Denons studio-grunkor har äkta mulitbitare. Klart trevligare, i alla fall på pappret.
En titt i datablad visar dock att t.ex. den billiga pioneer som diskuterats här har en 10-del av disten på "full gas" jämfört med denon DN-C680. Hur det är på lägre nivåer uppger inte denon, det gör dock texas instruments, som gör DACen till pioneer-spelaren. Hur bra det är kan jag dock inte bedömma i nuläget då jag inte har något att jämföra med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-10 20:18

Max_Headroom skrev:En titt i datablad visar dock att t.ex. den billiga pioneer som diskuterats här har en 10-del av disten på "full gas" jämfört med denon DN-C680. Hur det är på lägre nivåer uppger inte denon, det gör dock texas instruments, som gör DACen till pioneer-spelaren.

Personligen skulle jag vara mycket försiktig med att låta uppmätt dist ligga till grund för hur jag tror att en apparat låter. Det finns så många andra parametrar som är minst lika viktiga.
Vem väljer bil efter lägsta varvtal på motorn vid en given hastighet?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-10 20:23

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:En titt i datablad visar dock att t.ex. den billiga pioneer som diskuterats här har en 10-del av disten på "full gas" jämfört med denon DN-C680. Hur det är på lägre nivåer uppger inte denon, det gör dock texas instruments, som gör DACen till pioneer-spelaren.

Personligen skulle jag vara mycket försiktig med att låta uppmätt dist ligga till grund för hur jag tror att en apparat låter. Det finns så många andra parametrar som är minst lika viktiga.
Vem väljer bil efter lägsta varvtal på motorn vid en given hastighet?

/ B

Viss skillnad jämfört med automobiler föreligger: Det finns en klar koppling mellan uppmätt dist och upplevd signalpåverkan vid lyssning. Även om det inte är allt. Just CD-spelare så är jag less på alla konsumentspelare (särskilt dyra) som inte erbjuder ens vettigt fungerande snabbspolning på fronten.
Hjulen som denon och flera andra har är mycket bra.
Men folk som köper HiFi verkar inte särskilt kräsna när det gäller användavänlighet tycker jag. Det verkar nästan vara tvärtom, det ska vara få knappar, få funktioner osv.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-10 20:37

många knappar och mycket funktioner är knappast vad som gör en produkt användarvänlig.

det räcker ofta med ett fåtal väl genomtänkta funktioner t ex ett jogg-hjul för att spola fram och tillbaka
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-10 20:38

Max_Headroom skrev:Viss skillnad jämfört med automobiler föreligger: Det finns en klar koppling mellan uppmätt dist och upplevd signalpåverkan vid lyssning. Även om det inte är allt. Just CD-spelare så är jag less på alla konsumentspelare (särskilt dyra) som inte erbjuder ens vettigt fungerande snabbspolning på fronten.
Hjulen som denon och flera andra har är mycket bra.
Men folk som köper HiFi verkar inte särskilt kräsna när det gäller användavänlighet tycker jag. Det verkar nästan vara tvärtom, det ska vara få knappar, få funktioner osv.

Jag är nog tvungen att krypa till korset och erkänna att detta med snabbspolning ytterst sällan är ett behov hos mig... :) Förr i tiden när jag mixade ihop kassettband och behövde delar mitt i låtar var detta viktigt. Numera gör jag sådant i min dator.

När det gäller bilar, det finns en klar koppling mellan varvtal och slitage. Men som sagt, det finns andra saker som är minst lika viktiga i valet av bil. Fråga om kompromiss alltså. Detta gäller i allra högsta grad cd-spelare också, behöver man avancerade navigeringsmöjligheter kanske den absoluta ljudkvalitén får stå tillbaka. Om man nu inte kan få både och förstås.
Personligen föredrar jag få, enkla funktioner som kan hanteras i halvmörker och vindimma 8)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-10 20:47

Style skrev:många knappar och mycket funktioner är knappast vad som gör en produkt användarvänlig.

det räcker ofta med ett fåtal väl genomtänkta funktioner t ex ett jogg-hjul för att spola fram och tillbaka

Helt rätt. Få och genomtänkta funktioner. Men tyvärr är det just DET som saknas på 99% av CD/DVD-spelare för konsumentbruk. Allra värst brukar det vara på dom dyraste apparaterna. Där måste man ibland ha fjärrkontrollen för att kunna göra en så enkel sak som att hoppa mellan låtarna, det finns helt enkelt inga knappar för det på fronten. Dåligt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-10 21:15

Max_Headroom skrev:Allra värst brukar det vara på dom dyraste apparaterna. Där måste man ibland ha fjärrkontrollen för att kunna göra en så enkel sak som att hoppa mellan låtarna, det finns helt enkelt inga knappar för det på fronten. Dåligt!

Nähä :-)
Jag sitter hellre i soffan och fingrar på.... ja, fjärrisen - än står och hänger över min cd-spelare. Men visst, basala funktioner som start/pause/stopp/nästa låt/spola/öppna&stänga får gärna finnas även på fronten av spelaren.

Men jag ogillar spelare som har ett helt klaviatur eller keybord med funktioner på fronten. Det ser bara för grisigt ut och ännu mer irriterande är det med funktioner som man nästan aldrig använder.

Men det är ju väldigt individuellt vilka funktioner man använder mest, så låt oss vara glada att det finns olika spelare att välja ibland, och inte bara en Coop Grön :-D

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-10 22:37

värsta mardrömsexemplet är Meridians fjärr. Ett mindre PC-tangentbord.

Hur var det nu, less is more

en designslogan som är mycket användbar är: Design for the probable - allow the possible. Dvs gör det man oftast vill så enkelt som möjligt, ta inte bort mer udda funktioner men låt dem heller inte störa huvudflödena.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-10 23:57

Hej!

Det snyggaste i cd-spelar-väg A* skådat (givetvis dj-grejer det med) var typ som gediget
metallblock som genom (på avstånd) två osynliga små springor spottade ur sig cd-skivor...
... eller tvärtom! Inga lampor, inga knappar o allt styrt genom liten metallfjärris - cooolt :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-11 00:07

Hej igen!

Denna Technics är rätt så fräsig, elle :oops:? A* t.o.m. sett cd-spelare som
hade en falsk vinyl 12:a på toppen, som man dock kunde scratcha med!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-11 09:59

Är det ratten man byter låt med? För om den saknar båtalåtknappar, så är den ju helt oanvändbar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-11 10:25

Johan_Lindroos skrev:Är det ratten man byter låt med? För om den saknar båtalåtknappar, så är den ju helt oanvändbar.

Det är ratten. Och det är den som är så fiffig. Men dom har en annan spelare som verkar bättre, DN-C680. Den spelaren kostar dessutom bara hälften och är i 19" rackformat, 3HE. Hur fräck som helst, jag funderar allvarligt på att köpa en.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-11 11:27

- Äh, skaffa en sån här istället:

Bild

En sann dröm att använda, titta på och lyssna till - för löjliga pengar!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-11 11:29

har den bmp-räknare oxå :?:
Bikinitider

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-11 11:36

Nej, det har den förstås inte. Måste det vara en DJ-drive? Det missade jag isf.. :oops:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-11 12:42

Hotspur skrev:Nej, det har den förstås inte. Måste det vara en DJ-drive? Det missade jag isf.. :oops:

Ingen av denons transporter har det vad jag har sett, men däremot har dom den fiffiga sökratten. Det finns fler som har liknande, bl.a. DJ-spelare från Numark. Dock saknar även dessa BPM-räknare.

Den spelare jag har haft (och som nu ligger idelar) är i praktiken en sony. Sony drivverk, sonys DAC, monterad av sony. MEn det står teac på fronten!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-11 12:44

den fiffiga sökratten

Finns även en dylik på XA50ES, det är bl.a. just den som gör XA50 till en "sann dröm" att använda... :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-11 12:46

Hotspur skrev:
den fiffiga sökratten

Finns även en dylik på XA50ES, det är bl.a. just den som gör XA50 till en "sann dröm" att använda... :wink:

Vad kostar en XA50ES då?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-11 12:52

Dom börjar nog bli eftertraktade igen(?) men går att finna för 3000:- och uppåt... I Tyskland går de vanligtvis för 6-7000:- och de Swoboda-moddade för minst det dubbla... :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-11 15:44

Denon DN-C 680 har vi flera av på jobbet, men jag tycker att skivhyllan är lite slö. Annars är det väl en bra spelare men jag har inte jämfört ljudmässigt med andra spelare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-11 16:20

Nagrania skrev:Denon DN-C 680 har vi flera av på jobbet, men jag tycker att skivhyllan är lite slö. Annars är det väl en bra spelare men jag har inte jämfört ljudmässigt med andra spelare.

Är den lika sexig i verkligheten som på bilderna?
Jag har kollat med den lokala handlaren om han kan få hem en.

Pioneer 2750 har jag inte fått tag på för prov, men däremot liknande apparater i samma serie. Otroligt plastiga. Men inte så fula som på bild.

Nästa

Återgå till Köpråd