Moderator: Redaktörer
spacemonkey69 skrev:Hej!
Jag har fått tag på en säljare som har 2st NAD C275bee och jag undrar om någon har haft erfarenhet med service hos hifiklubben för dessa steg ? Säljaren hade nämligen moddat dessa steg och satt in nya "bättre" terminaler och dessutom tagit bort möjligheten att köra stereo. Jag blev tveksam och sa att jag eventuellt kunde köpa steg för rabatterat pris för att sedan lämna in dom.
Är det värt att chansa med 3k kr per steg för att eventuellt få dom återställda för ca 1,5k->2k kr (en uppskattning av hifiklubben)? eller ska jag bara tacka nej och hitta något annat?
Det ska tilläggas att på det ena steget så gick det troligtvis någon säkring när vi höll på att koppla in det för det slutade starta helt plötsligt...
Vad jag sett brukar dessa ligga ute för 5-6k kr st när dom är orginal och bra skick.
mvh, Joel
spacemonkey69 skrev:Aa det är nog bäst men även om man skulle kunna fixa/laga hos hifiklubben för någon tusen lapp så blir det ändå inte så mycket billigare än att köpa något som funkar antar jag.
Men annars är 3 tusen för ett sådant steg rätt bra, eller är det det ?
Perfector skrev:spacemonkey69 skrev:Aa det är nog bäst men även om man skulle kunna fixa/laga hos hifiklubben för någon tusen lapp så blir det ändå inte så mycket billigare än att köpa något som funkar antar jag.
Har ingen koll på priser, men att pilla i elektronik kan vara förödande.
spacemonkey69 skrev:Perfector skrev:spacemonkey69 skrev:Aa det är nog bäst men även om man skulle kunna fixa/laga hos hifiklubben för någon tusen lapp så blir det ändå inte så mycket billigare än att köpa något som funkar antar jag.
Har ingen koll på priser, men att pilla i elektronik kan vara förödande.
Aa jag var redo att ge 5500 för steget innan jag kom men direkt när jag såg att det var moddat så blev jag väldigt osäker och sen när det dessutom inte gick att köra stereo så blir man ju ännu mer osäker... men menar får man det får billig peng och sedan får det fixat av en kunning(hifiklubben) så kan det bli en bra affär ändå men det är bara frågan vad det kostar. Snubben jag snackade med sa 1500 till 2000 eller mer för att fixa terminaler etc och det är rätt mycket pengar att betala för något som inte är nytt.
Kalejdokom skrev:Jag har ett sådant steg som driver 6 st XLS-10 basar och effekttillgången är det inget fel på. Men varför modda ett steg som redan går att bryggkoppla som standard? Vad är det för modd som hindrar stereoläge? Jag tycker det låter väldigt amatörmässigt. Jag skulle aldrig köpa ett sådant ex, även om det var billigt. Ta det kallt och invänta nästa tillfälle.
Doofus skrev:Är hela "modden" en urkoppling av terminalerna så går det nog lätt att återställa utan att blanda in hifiklubben, går det att försäkra sig om att detta är det enda som är gjort så hade jag köpt dom, det är mycket slutsteg för pengarna.
Mvh Doof
Doofus skrev:Är hela "modden" en urkoppling av terminalerna så går det nog lätt att återställa utan att blanda in hifiklubben, går det att försäkra sig om att detta är det enda som är gjort så hade jag köpt dom, det är mycket slutsteg för pengarna.
Mvh Doof
Kalejdokom skrev:Bilder, som sagt, hade varit väldigt intressant.
Kalejdokom skrev:Ja, men då har han alltså fipplat även på lågnivåsidan (inte bara bryggkopplat utgångarna). Beklagar att jag var otydlig, men med bilder menar jag under locket, så att man kan se hur modden är gjord.
Kalejdokom skrev:Det vet man inte förrän man lyft på locket.
Kalejdokom skrev:Det ligger annars två ex för 13.000 kr på HifiMagasinet (Göteborg) just nu. Pruta på dom så slipper du ligga sömnlös.
gflar skrev:Det ligger två st av föregångaren (C272) ute på hifitorget oxå. Det är väl i princip samma steg eller?
3500:- styck eller 6000:- för båda.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... _50639.htm
Perfector skrev:Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
Jag såg på google vilken effekt dom har.
http://www.monacor.se/produkter/2-kanals/vnr/257340/
ungefär som denna.
spacemonkey69 skrev:Det är över efter någon skilsmässa och dom behövde få sålt det så fort som möjligt och sedan när det kom fram att dom var moddade så blev jag tveksam och sa att 3000 skulle vara rimligt då jag räknade på att det kostar 2k för att få steget återställt och fixat av hifiklubbens tekniker i danmark. Då får jag ett iprincip nytt steg för halva priset. Om dom lagar båda för 2500 så och säljer det jag inte behöver så blir det första steget rätt billigt ändå.
Kalejdokom skrev:Det ligger annars två ex för 13.000 kr på HifiMagasinet (Göteborg) just nu. Pruta på dom så slipper du ligga sömnlös.
Det är den säljaren jag pratar med.gflar skrev:Det ligger två st av föregångaren (C272) ute på hifitorget oxå. Det är väl i princip samma steg eller?
3500:- styck eller 6000:- för båda.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... _50639.htm
Det skulle också kunna vara något om frakt går att lösa.Perfector skrev:Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
ungefär som denna.
inte så insatt i d-klass steg men det är fläktar och skit på dom eller ?
Perfector skrev:Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
ungefär som denna.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
ungefär som denna.
Nja, att jämföra två slutsteg enbart på kartongens effektangivelse räcker inte långt. Utan att faktiskt veta så är jag ganska säker på att det är STOR skillnad på dessa två. Inte bara gällande fläktkylning (som man inte vill ha i vardagsrummet) och att disten är 625% högre i Monacor-steget. Monacor anger inte hur dom anger uteffekten och NAD är ju kända för mycket försiktig angivelse av kontinuerlig effekt. Den dynamiska effekten som NAD ändå anger ger en hint om vad den verkligen kan prestera.
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
ungefär som denna.
Nja, att jämföra två slutsteg enbart på kartongens effektangivelse räcker inte långt. Utan att faktiskt veta så är jag ganska säker på att det är STOR skillnad på dessa två. Inte bara gällande fläktkylning (som man inte vill ha i vardagsrummet) och att disten är 625% högre i Monacor-steget. Monacor anger inte hur dom anger uteffekten och NAD är ju kända för mycket försiktig angivelse av kontinuerlig effekt. Den dynamiska effekten som NAD ändå anger ger en hint om vad den verkligen kan prestera.
Monacor har aldrig slarvat med angivelser och normer.
Tysk petighet kännetecknar deras produkter.
Perfector skrev:[Tysk petighet kännetecknar deras produkter.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:[Tysk petighet kännetecknar deras produkter.
Nja, efter "dieselgate" är det nog rätt befläckat
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster