Råd angående slutsteg köp!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

spacemonkey69

Råd angående slutsteg köp!

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-06 18:40

Hej!

Jag har fått tag på en säljare som har 2st NAD C275bee och jag undrar om någon har haft erfarenhet med service hos hifiklubben för dessa steg ? Säljaren hade nämligen moddat dessa steg och satt in nya "bättre" terminaler och dessutom tagit bort möjligheten att köra stereo. Jag blev tveksam och sa att jag eventuellt kunde köpa steg för rabatterat pris för att sedan lämna in dom.

Är det värt att chansa med 3k kr per steg för att eventuellt få dom återställda för ca 1,5k->2k kr (en uppskattning av hifiklubben)? eller ska jag bara tacka nej och hitta något annat?

Det ska tilläggas att på det ena steget så gick det troligtvis någon säkring när vi höll på att koppla in det för det slutade starta helt plötsligt...

Vad jag sett brukar dessa ligga ute för 5-6k kr st när dom är orginal och bra skick.

mvh, Joel
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Råd angående slutsteg köp!

Inläggav UrSv » 2017-09-06 18:46

Köp nåt annat tycker jag. Vem vet vad som är gjort om de är moddade till att inte kunna köra stereo...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-06 18:58

spacemonkey69 skrev:Hej!

Jag har fått tag på en säljare som har 2st NAD C275bee och jag undrar om någon har haft erfarenhet med service hos hifiklubben för dessa steg ? Säljaren hade nämligen moddat dessa steg och satt in nya "bättre" terminaler och dessutom tagit bort möjligheten att köra stereo. Jag blev tveksam och sa att jag eventuellt kunde köpa steg för rabatterat pris för att sedan lämna in dom.

Är det värt att chansa med 3k kr per steg för att eventuellt få dom återställda för ca 1,5k->2k kr (en uppskattning av hifiklubben)? eller ska jag bara tacka nej och hitta något annat?

Det ska tilläggas att på det ena steget så gick det troligtvis någon säkring när vi höll på att koppla in det för det slutade starta helt plötsligt...

Vad jag sett brukar dessa ligga ute för 5-6k kr st när dom är orginal och bra skick.

mvh, Joel

Friskt kopplat hälften brunnet.
Köp nå't som inte varit petat i.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-06 19:08

Aa det är nog bäst men även om man skulle kunna fixa/laga hos hifiklubben för någon tusen lapp så blir det ändå inte så mycket billigare än att köpa något som funkar antar jag.
Men annars är 3 tusen för ett sådant steg rätt bra, eller är det det ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-06 19:12

spacemonkey69 skrev:Aa det är nog bäst men även om man skulle kunna fixa/laga hos hifiklubben för någon tusen lapp så blir det ändå inte så mycket billigare än att köpa något som funkar antar jag.

Har ingen koll på priser, men att pilla i elektronik kan vara förödande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-06 19:18

Perfector skrev:
spacemonkey69 skrev:Aa det är nog bäst men även om man skulle kunna fixa/laga hos hifiklubben för någon tusen lapp så blir det ändå inte så mycket billigare än att köpa något som funkar antar jag.

Aa jag var redo att ge 5500 för steget innan jag kom men direkt när jag såg att det var moddat så blev jag väldigt osäker och sen när det dessutom inte gick att köra stereo så blir man ju ännu mer osäker... men menar får man det får billig peng och sedan får det fixat av en kunning(hifiklubben) så kan det bli en bra affär ändå men det är bara frågan vad det kostar. Snubben jag snackade med sa 1500 till 2000 eller mer för att fixa terminaler etc och det är rätt mycket pengar att betala för något som inte är nytt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-06 19:45

spacemonkey69 skrev:
Perfector skrev:

Aa jag var redo att ge 5500 för steget innan jag kom men direkt när jag såg att det var moddat så blev jag väldigt osäker och sen när det dessutom inte gick att köra stereo så blir man ju ännu mer osäker... men menar får man det får billig peng och sedan får det fixat av en kunning(hifiklubben) så kan det bli en bra affär ändå men det är bara frågan vad det kostar. Snubben jag snackade med sa 1500 till 2000 eller mer för att fixa terminaler etc och det är rätt mycket pengar att betala för något som inte är nytt.

Förmodligen har herrn bryggkopplat vare stereosteg och får du en mycket högre uteffekt i mono.
Iofs. kan ju det vara trevligt, men om man inte vet ifall han har elutbildning så kan det vara en nackdel.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-07 00:35

Jag har ett sådant steg som driver 6 st XLS-10 basar och effekttillgången är det inget fel på. Men varför modda ett steg som redan går att bryggkoppla som standard? Vad är det för modd som hindrar stereoläge? Jag tycker det låter väldigt amatörmässigt. Jag skulle aldrig köpa ett sådant ex, även om det var billigt. Ta det kallt och invänta nästa tillfälle :) .

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-07 09:41

Kalejdokom skrev:Jag har ett sådant steg som driver 6 st XLS-10 basar och effekttillgången är det inget fel på. Men varför modda ett steg som redan går att bryggkoppla som standard? Vad är det för modd som hindrar stereoläge? Jag tycker det låter väldigt amatörmässigt. Jag skulle aldrig köpa ett sådant ex, även om det var billigt. Ta det kallt och invänta nästa tillfälle :) .

Det han har gjort att bytt ut terminalerna till nya för han trodde det skulle bli bättre och därav har han kopplat bort så att de andra terminalerna som används vid stereo inte funkar och jag håller med och det lutar nog åt att tacka nej även om jag tror att för en peng kan återställa stegen hos hifiklubben och öka värdet på dom.

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-09-07 10:20

Är hela "modden" en urkoppling av terminalerna så går det nog lätt att återställa utan att blanda in hifiklubben, går det att försäkra sig om att detta är det enda som är gjort så hade jag köpt dom, det är mycket slutsteg för pengarna.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-07 10:23

Doofus skrev:Är hela "modden" en urkoppling av terminalerna så går det nog lätt att återställa utan att blanda in hifiklubben, går det att försäkra sig om att detta är det enda som är gjort så hade jag köpt dom, det är mycket slutsteg för pengarna.

Mvh Doof

+1
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-07 11:48

Bilder, som sagt, hade varit väldigt intressant.

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-07 15:55

Doofus skrev:Är hela "modden" en urkoppling av terminalerna så går det nog lätt att återställa utan att blanda in hifiklubben, går det att försäkra sig om att detta är det enda som är gjort så hade jag köpt dom, det är mycket slutsteg för pengarna.

Mvh Doof

2 nad c275bee

1 funkar endast mono då ägaren bytt ut terminaler och satt in mono ljudsignal.
1 funkade när jag kom men när vi skulle koppla in så slutade det starta, eventuellt någon säkring. Samma modd.

Sa till säljaren att om han får igång båda stegen så slår jag till då det blir rätt mycket steg för pengarna som du skrev.
Senast redigerad av spacemonkey69 2017-09-07 16:10, redigerad totalt 1 gång.

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-07 16:03

Kalejdokom skrev:Bilder, som sagt, hade varit väldigt intressant.

Har ingen bild på moddet men så här ser det ut om jag kör en paint kopia.
nadc275beegr_o_2.jpg
nadc275beegr_o_2.jpg (228.67 KiB) Visad 5162 gånger

Det är alltså en extra input för mono ljudsignal och nya terminaler. Speaker B funkar inte så det går inte att köra steget i stereo.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-07 16:34

Ja, men då har han alltså fipplat även på lågnivåsidan (inte bara bryggkopplat utgångarna). Beklagar att jag var otydlig, men med bilder menar jag under locket, så att man kan se hur modden är gjord :wink: .

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-07 16:44

Kalejdokom skrev:Ja, men då har han alltså fipplat även på lågnivåsidan (inte bara bryggkopplat utgångarna). Beklagar att jag var otydlig, men med bilder menar jag under locket, så att man kan se hur modden är gjord :wink: .

aah det blir lite svårare att bistå med men som jag skrev utan så tänker jag att om stegen funkar så slår jag till. Då får jag två steg för priset jag tänkte köpa 1 för och vill jag återställa så kan jag lämna in det hos hifiklubben och ändå få tillbaka pengarna om jag skulle sälja ett återställt steg.

eller är det lurigt om man pillat med lågnivåsidan ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-07 16:59

Det vet man inte förrän man lyft på locket :) .

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-07 17:23

Kalejdokom skrev:Det vet man inte förrän man lyft på locket :) .

Ponera att du satt i samma sits, hade du köpt två fungerade steg för 3000 ? Dessa steg brukar ligga runt 6k när dom inte är pillade i vad jag sett.
stegen är inte använda speciellt mycket och skicket i övrigt är bra, alltså inga märker etc what so ever.

edit: 3000 styck ska tilläggas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-07 18:47

3000 kr för båda låter osannolikt - varför vill han sälja? Det är ju en helt aktuell modell, som fortfarande finns att köpa ny. Det ligger en hund begraven...
Men visst skulle jag kunna köpa dem om jag behövde. Och inte tror jag att Hifi-Klubben behöver hjälpa till för att koppla om modden. Förmodligen klarnar bilden när man lyfter på locket.

Om du har hyfsad koll på in- och utgångar och kan hantera skruvmejsel och lödpenna så är det nog ganska riskfritt.

Edit: såg att priset nu var det dubbla. Då minskade intresset med 50%...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-07 18:57

Det ligger annars två ex för 13.000 kr på HifiMagasinet (Göteborg) just nu. Pruta på dom så slipper du ligga sömnlös.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-07 19:29

Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
Jag såg på google vilken effekt dom har.
http://www.monacor.se/produkter/2-kanals/vnr/257340/
ungefär som denna.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-09-07 19:39

Det ligger två st av föregångaren (C272) ute på hifitorget oxå. Det är väl i princip samma steg eller?
3500:- styck eller 6000:- för båda.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... _50639.htm

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-07 19:58

Det är över efter någon skilsmässa och dom behövde få sålt det så fort som möjligt och sedan när det kom fram att dom var moddade så blev jag tveksam och sa att 3000 skulle vara rimligt då jag räknade på att det kostar 2k för att få steget återställt och fixat av hifiklubbens tekniker i danmark. Då får jag ett iprincip nytt steg för halva priset. Om dom lagar båda för 2500 så och säljer det jag inte behöver så blir det första steget rätt billigt ändå.

Kalejdokom skrev:Det ligger annars två ex för 13.000 kr på HifiMagasinet (Göteborg) just nu. Pruta på dom så slipper du ligga sömnlös.

Det är den säljaren jag pratar med.

gflar skrev:Det ligger två st av föregångaren (C272) ute på hifitorget oxå. Det är väl i princip samma steg eller?

Det skulle också kunna vara något om frakt går att lösa.

Perfector skrev:Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
ungefär som denna.

inte så insatt i d-klass steg men det är fläktar och skit på dom eller ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-07 20:05

spacemonkey69 skrev:Det är över efter någon skilsmässa och dom behövde få sålt det så fort som möjligt och sedan när det kom fram att dom var moddade så blev jag tveksam och sa att 3000 skulle vara rimligt då jag räknade på att det kostar 2k för att få steget återställt och fixat av hifiklubbens tekniker i danmark. Då får jag ett iprincip nytt steg för halva priset. Om dom lagar båda för 2500 så och säljer det jag inte behöver så blir det första steget rätt billigt ändå.

Kalejdokom skrev:Det ligger annars två ex för 13.000 kr på HifiMagasinet (Göteborg) just nu. Pruta på dom så slipper du ligga sömnlös.

Det är den säljaren jag pratar med.

gflar skrev:Det ligger två st av föregångaren (C272) ute på hifitorget oxå. Det är väl i princip samma steg eller?

Det skulle också kunna vara något om frakt går att lösa.

Perfector skrev:Hur mycket effekt lämnar dom stegen, det har jag inte sett nå't om.
ungefär som denna.

inte så insatt i d-klass steg men det är fläktar och skit på dom eller ?

Inte så vitt jag kan se i beskrivningen.
Jo, tempstyrd fläkt som alltså bara jobbar så mycket som krävs för stunden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-07 20:08

ungefär som denna.

Nja, att jämföra två slutsteg enbart på kartongens effektangivelse räcker inte långt. Utan att faktiskt veta så är jag ganska säker på att det är STOR skillnad på dessa två. Inte bara gällande fläktkylning (som man inte vill ha i vardagsrummet) och att disten är 625% högre i Monacor-steget. Monacor anger inte hur dom anger uteffekten och NAD är ju kända för mycket försiktig angivelse av kontinuerlig effekt. Den dynamiska effekten som NAD ändå anger ger en hint om vad den verkligen kan prestera.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-07 20:13

Kalejdokom skrev:
ungefär som denna.

Nja, att jämföra två slutsteg enbart på kartongens effektangivelse räcker inte långt. Utan att faktiskt veta så är jag ganska säker på att det är STOR skillnad på dessa två. Inte bara gällande fläktkylning (som man inte vill ha i vardagsrummet) och att disten är 625% högre i Monacor-steget. Monacor anger inte hur dom anger uteffekten och NAD är ju kända för mycket försiktig angivelse av kontinuerlig effekt. Den dynamiska effekten som NAD ändå anger ger en hint om vad den verkligen kan prestera.

Monacor har aldrig slarvat med angivelser och normer.
Tysk petighet kännetecknar deras produkter.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-09-08 01:58

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:
ungefär som denna.

Monacor har aldrig slarvat med angivelser och normer.
Tysk petighet kännetecknar deras produkter.

Så vi kan vara säkra på att disten är 625% högre? 8)

Ända Monacor slutsteg jag kommit i kontakt med behövde renoveras efter bara några år, fullt med skitkomponenter.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-08 06:48

0,05/0,008=6,25=625%.

Frågor på det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-08 07:49

Perfector skrev:[Tysk petighet kännetecknar deras produkter.

Nja, efter "dieselgate" är det nog rätt befläckat

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-08 09:18

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:[Tysk petighet kännetecknar deras produkter.

Nja, efter "dieselgate" är det nog rätt befläckat

Jag är ganska säker på att slutsteget inte går på diesel, så viloströmmen är absolut ren :-)

Nästa

Återgå till Köpråd