Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Arcam:en finns som deal idag för 1590€
https://www.sg-akustik.de/shop/AV-Verst ... yQQAvD_BwE
paa skrev:Rydberg skrev:Arcam:en finns som deal idag för 1590€
https://www.sg-akustik.de/shop/AV-Verst ... yQQAvD_BwE
Dom säljs väl nya i Sverige under 20 k idag?
Johan_Lindroos skrev:Om du menar ”riktigt bra” kommer det inte att gå inom din budget. Skaffa ett superbra försteg för tvåkanal och sedan kör du en normalbra hembioreceiver till det. T.ex Denon X4500H el.likn., då får du även Auro 3D.
music4ever skrev:Johan_Lindroos skrev:Om du menar ”riktigt bra” kommer det inte att gå inom din budget. Skaffa ett superbra försteg för tvåkanal och sedan kör du en normalbra hembioreceiver till det. T.ex Denon X4500H el.likn., då får du även Auro 3D.
Så försteget i Denon X4500H är inte transparent nog?
AndersP skrev:Jag ser inte att denna denonreceiver har analog 7.1-ingång. Hur ska den då kunna användas med enbart förstegsdelen utan native DACar.
Marantz 50xx, 60xx, 70xx och 80 xx är bättre val. Den runda displayen suger tokhårt dock.
music4ever skrev:AndersP skrev:Jag ser inte att denna denonreceiver har analog 7.1-ingång. Hur ska den då kunna användas med enbart förstegsdelen utan native DACar.
Marantz 50xx, 60xx, 70xx och 80 xx är bättre val. Den runda displayen suger tokhårt dock.
Vilken begränsning skulle det va? Vanlig CD och skivspelare kopplas via vanliga RCA ingångar.
Frisk skrev:music4ever skrev:AndersP skrev:Jag ser inte att denna denonreceiver har analog 7.1-ingång. Hur ska den då kunna användas med enbart förstegsdelen utan native DACar.
Vilken begränsning skulle det va? Vanlig CD och skivspelare kopplas via vanliga RCA ingångar.
Största anledningen till att vilja ha analoga ingångar är väl för att kunna ansluta en flerkanalskälla som enbart har den möjligheten. Främst tänker jag då på multikanals SACD där formatet historiskt inte har fått skickas ut via annat än analogt (Kan Sony vara inblandade!?). På senare tid är det väl dock möjligt att skicka DSD över HDMI, om alla apparater i kedjan stödjer rätt HDMI och HDCP-version (kan Sony även vara inblandade här...) Dock verkar det vara väldigt få receivers som har stöd att spela inkommande DSD över HDMI. Antingen går det ställa BD-spelaren (Finns det andra varianter av SACD-spelare än kombinationer med BD som har rätt HDMI ut?) att skicka DSD över PCM eller så tycks receivern i många göra om signalen.
Det fall jag kollat närmare på, min egna receiver, hade receiverns DACar stöd för DSD men nyttjades inte då receivern behövde ljudet i annat format för att kunna behandla det i sina DSP.
Om det spelar någon som helst roll för ljudet låter jag vara osagt men för feel good spelar det sannolikt någon roll.
Men största nyttan är antagligen om man har en CD/SACD-spelare man är nöjd med som har analoga ut men saknar rätt HDMI. Alternativt om man i framtiden vill kunna använda receivern som slutsteg. Jag kör idag en äldre 7.1-receiver som slutsteg till takkalaler och bakkanaler.
AndersP skrev:De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.
En analog 7.1-ingång är som sagt tidigare i tråden avsedd för BD- och SACD-spelare. Den är rent analog och går via en buffer till volymkontrollen och ev via en andra buffer till utgångarna. Man har altså ett puristiskt 8-kanaligt rent försteg med en ingång. Man kopplar utgången på en finare DAC till lämpligt antal kanaler på denna ingång och får, förutom volymkontroll, en minimal påverkan på ljudet.
Snacket om receivrarnas dåliga ljud och mätningar stämmer helt säkert om man kör med receiverns egna dacar. Själv har jag kopplat min Oppo 105 till denna ingång. Att använda bara 2 kanaler går också utmärkt.
Eftersom det går att göra så olika bör man säga under vilka förutsättningar man har avlyssnat apparaten.
Tyvärr är Marantz ensamma om denna feature om man tittar på apparater under 30000 kr.
Michael skrev:Finns det alltså de med digitalutgångar (vilket interface?) och analoga ingångar? (jo alltså missförstå inte, detta gäller alla kanaler som det lyssnas på. Inte typ de vanliga in/ut-gångar)
PS. Märklig apparat tycker jag. Därav mitt intresse att se exempel.
//Michael
AndersP skrev:Frisk skrev:music4ever skrev:
Största anledningen till att vilja ha analoga ingångar är väl för att kunna ansluta en flerkanalskälla som enbart har den möjligheten. Främst tänker jag då på multikanals SACD där formatet historiskt inte har fått skickas ut via annat än analogt (Kan Sony vara inblandade!?). På senare tid är det väl dock möjligt att skicka DSD över HDMI, om alla apparater i kedjan stödjer rätt HDMI och HDCP-version (kan Sony även vara inblandade här...) Dock verkar det vara väldigt få receivers som har stöd att spela inkommande DSD över HDMI. Antingen går det ställa BD-spelaren (Finns det andra varianter av SACD-spelare än kombinationer med BD som har rätt HDMI ut?) att skicka DSD över PCM eller så tycks receivern i många göra om signalen.
Det fall jag kollat närmare på, min egna receiver, hade receiverns DACar stöd för DSD men nyttjades inte då receivern behövde ljudet i annat format för att kunna behandla det i sina DSP.
Om det spelar någon som helst roll för ljudet låter jag vara osagt men för feel good spelar det sannolikt någon roll.
Men största nyttan är antagligen om man har en CD/SACD-spelare man är nöjd med som har analoga ut men saknar rätt HDMI. Alternativt om man i framtiden vill kunna använda receivern som slutsteg. Jag kör idag en äldre 7.1-receiver som slutsteg till takkalaler och bakkanaler.
De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.
En analog 7.1-ingång är som sagt tidigare i tråden avsedd för BD- och SACD-spelare. Den är rent analog och går via en buffer till volymkontrollen och ev via en andra buffer till utgångarna. Man har altså ett puristiskt 8-kanaligt rent försteg med en ingång. Man kopplar utgången på en finare DAC till lämpligt antal kanaler på denna ingång och får, förutom volymkontroll, en minimal påverkan på ljudet.
Snacket om receivrarnas dåliga ljud och mätningar stämmer helt säkert om man kör med receiverns egna dacar. Själv har jag kopplat min Oppo 105 till denna ingång. Att använda bara 2 kanaler går också utmärkt.
Eftersom det går att göra så olika bör man säga under vilka förutsättningar man har avlyssnat apparaten.
Tyvärr är Marantz ensamma om denna feature om man tittar på apparater under 30000 kr.
Frisk skrev:AndersP skrev:De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.
Jag tycker mig sett mätningar även på att receiverns inbyggda försteg ofta lider av brister. Med det resonemanget tappar man väl även lite nyttan av en 4k-receiver då inte receivern används för bild eller bildväxling? Dessutom finns väl heller ingen möjlighet att spela upp Dolby atmos DTS:x etc? Om tanken är att koppla analogt från t.ex. en oppo och inte nyttja receiverns funktioner bör ju en gammal top of the line 7.1 receiver duga väl, begagnatvärdet på de är ju dessutom pinsamt lågt. Men då fungerar de ju inte som bildväxlar för 4k-källor eller klarar de nya ljudformaten.
AndersP skrev:Då får jag backa och be om ursäkt för den felaktigheten.
Tala nu om hur jag slipper en intern ADC-DAC-omvandling i min receiver via stereoingångarna.
AndersP skrev:Frisk skrev:AndersP skrev:De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.
Jag tycker mig sett mätningar även på att receiverns inbyggda försteg ofta lider av brister. Med det resonemanget tappar man väl även lite nyttan av en 4k-receiver då inte receivern används för bild eller bildväxling? Dessutom finns väl heller ingen möjlighet att spela upp Dolby atmos DTS:x etc? Om tanken är att koppla analogt från t.ex. en oppo och inte nyttja receiverns funktioner bör ju en gammal top of the line 7.1 receiver duga väl, begagnatvärdet på de är ju dessutom pinsamt lågt. Men då fungerar de ju inte som bildväxlar för 4k-källor eller klarar de nya ljudformaten.
En spritt ny receiver tillåter Atmos och 4k på HDMI-ingångarna från BD-spelare och en referens-DAC för musikspelning via 7.1 ingången. Det sistnämnda fås också med den gamla toppreceivern. Fint om man inte har så mycket pengar.
Lindroos är genuint kunnig på ljudformat och receivrar om nån funderar.
AndersP skrev:Nej, det är legio.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster