Tips 4K hemmabioreceiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Tips 4K hemmabioreceiver

Inläggav music4ever » 2019-11-29 02:05

Jag är intresserad av en ny receiver som tar 4K bildsignal.
Krav är pre-out (i alla fall för frontarna) och riktigt bra förstegsdel (tester eller mätningar) då större delen av tiden så kommer jag använda den till 2-kanalsmusik.
Prisnivå, well, vill helst inte gå över 15 000 kr. Hamnar det kring 8000-13 000 kr så är jag nöjd. Speciellt om det finns någon black friday deal man ska slå till på.
T ex
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receiver/294630-onkyo-tx-rz840/
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receiver/294660-onkyo-tx-rz740/

Några förslag?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tips 4K hemmabioreceiver

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-29 08:41

Om du menar ”riktigt bra” kommer det inte att gå inom din budget. Skaffa ett superbra försteg för tvåkanal och sedan kör du en normalbra hembioreceiver till det. T.ex Denon X4500H el.likn., då får du även Auro 3D.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-11-29 09:18

Jag köpte Pioneer SC-LX701 i somras och är jättenöjd - med både funktioner och prestanda. Bra remote via smartphone som även integrerar fint med streamingtjänster.
Antar att de Onkyo-burkar du länkat till i princip är samma som Pioneer (Onkyo=Pioneer=sant).

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -sc-lx701/

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-11-29 09:56

Begagnad Arcam FMJ390 för 20 kkr: https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... _86462.htm

Lite över budget, men det kanske går att förhandla... Finns i Karlstad, så det blir ju inte så lång transport. :)

Ska vara väldigt bra de där, med Dirac och så.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-11-29 09:59

Arcam:en finns som deal idag för 1590€

https://www.sg-akustik.de/shop/AV-Verst ... yQQAvD_BwE
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-11-29 10:03

Då är det läge att pruta rejält på den begagnade! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-29 12:54

Rydberg skrev:Arcam:en finns som deal idag för 1590€

Dom säljs väl nya i Sverige under 20 k idag?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-11-29 18:23

paa skrev:
Rydberg skrev:Arcam:en finns som deal idag för 1590€

Dom säljs väl nya i Sverige under 20 k idag?

19990 enligt prisjakt
Class only looks like arrogance from below.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-11-30 00:33

Jag körde visserligen tidigare främst digitalt in tidigare då jag förväntade mig att receivern skulle ha bra dac, men tyckte det blev skillnad till det bättre när jag bytte till 2-kanal med hemmabio pass through. Då har jag en Anthem MRX-720, gått i planer på att nedgradera till något enklare för flerkanal då det till större del blivit tvåkanal nu. Dock har inte Anthemen några hyss alls för sig så jag har börjat bli lite feg. Vill ju inte ha något som går i skydd för det är för mycket infra eller har andra egenheter för sig.

Vad jag vill ha sagt är precis som Johan_Lindroos att det nog är bättre att satsa på en bra tvåkanal med pass trough och en billig flerkanal, framförallt om der till stor del kommer att användas för musik i stereo.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-11-30 01:08

Johan_Lindroos skrev:Om du menar ”riktigt bra” kommer det inte att gå inom din budget. Skaffa ett superbra försteg för tvåkanal och sedan kör du en normalbra hembioreceiver till det. T.ex Denon X4500H el.likn., då får du även Auro 3D.

Så försteget i Denon X4500H är inte transparent nog? 8O

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-03 07:16

Jag ser inte att denna denonreceiver har analog 7.1-ingång. Hur ska den då kunna användas med enbart förstegsdelen utan native DACar.
Marantz 50xx, 60xx, 70xx och 80 xx är bättre val. Den runda displayen suger tokhårt dock.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-03 11:16

music4ever skrev:
Johan_Lindroos skrev:Om du menar ”riktigt bra” kommer det inte att gå inom din budget. Skaffa ett superbra försteg för tvåkanal och sedan kör du en normalbra hembioreceiver till det. T.ex Denon X4500H el.likn., då får du även Auro 3D.

Så försteget i Denon X4500H är inte transparent nog? 8O

Här har du en test av lillebror:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/denon-avr-x3500h-avr-review.10053/

Allt annat än smickrande. För musiklyssning så tycker jag personligen att hembioreceivers faktiskt möjligen numera är för dåliga. Men även testat äldre 3808 och 4308 och det är inte roligt om man har något vettigt att jämföra med.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-03 22:10

Men svara!
Du sågar ljudet från receiver både med interna och externa dacar?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-12-04 00:47

Finns det alltså de med digitalutgångar (vilket interface?) och analoga ingångar? (jo alltså missförstå inte, detta gäller alla kanaler som det lyssnas på. Inte typ de vanliga in/ut-gångar)

PS. Märklig apparat tycker jag. Därav mitt intresse att se exempel.

//Michael

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-12-04 01:57

AndersP skrev:Jag ser inte att denna denonreceiver har analog 7.1-ingång. Hur ska den då kunna användas med enbart förstegsdelen utan native DACar.
Marantz 50xx, 60xx, 70xx och 80 xx är bättre val. Den runda displayen suger tokhårt dock.

Vilken begränsning skulle det va? Vanlig CD och skivspelare kopplas via vanliga RCA ingångar.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-04 08:46

music4ever skrev:
AndersP skrev:Jag ser inte att denna denonreceiver har analog 7.1-ingång. Hur ska den då kunna användas med enbart förstegsdelen utan native DACar.

Vilken begränsning skulle det va? Vanlig CD och skivspelare kopplas via vanliga RCA ingångar.

Största anledningen till att vilja ha analoga ingångar är väl för att kunna ansluta en flerkanalskälla som enbart har den möjligheten. Främst tänker jag då på multikanals SACD där formatet historiskt inte har fått skickas ut via annat än analogt (Kan Sony vara inblandade!?). På senare tid är det väl dock möjligt att skicka DSD över HDMI, om alla apparater i kedjan stödjer rätt HDMI och HDCP-version (kan Sony även vara inblandade här...) Dock verkar det vara väldigt få receivers som har stöd att spela inkommande DSD över HDMI. Antingen går det ställa BD-spelaren (Finns det andra varianter av SACD-spelare än kombinationer med BD som har rätt HDMI ut?) att skicka DSD över PCM eller så tycks receivern i många göra om signalen.

Det fall jag kollat närmare på, min egna receiver, hade receiverns DACar stöd för DSD men nyttjades inte då receivern behövde ljudet i annat format för att kunna behandla det i sina DSP.

Om det spelar någon som helst roll för ljudet låter jag vara osagt men för feel good spelar det sannolikt någon roll.

Men största nyttan är antagligen om man har en CD/SACD-spelare man är nöjd med som har analoga ut men saknar rätt HDMI. Alternativt om man i framtiden vill kunna använda receivern som slutsteg. Jag kör idag en äldre 7.1-receiver som slutsteg till takkalaler och bakkanaler.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-04 12:54

Frisk skrev:
music4ever skrev:

Största anledningen till att vilja ha analoga ingångar är väl för att kunna ansluta en flerkanalskälla som enbart har den möjligheten. Främst tänker jag då på multikanals SACD där formatet historiskt inte har fått skickas ut via annat än analogt (Kan Sony vara inblandade!?). På senare tid är det väl dock möjligt att skicka DSD över HDMI, om alla apparater i kedjan stödjer rätt HDMI och HDCP-version (kan Sony även vara inblandade här...) Dock verkar det vara väldigt få receivers som har stöd att spela inkommande DSD över HDMI. Antingen går det ställa BD-spelaren (Finns det andra varianter av SACD-spelare än kombinationer med BD som har rätt HDMI ut?) att skicka DSD över PCM eller så tycks receivern i många göra om signalen.

Det fall jag kollat närmare på, min egna receiver, hade receiverns DACar stöd för DSD men nyttjades inte då receivern behövde ljudet i annat format för att kunna behandla det i sina DSP.

Om det spelar någon som helst roll för ljudet låter jag vara osagt men för feel good spelar det sannolikt någon roll.

Men största nyttan är antagligen om man har en CD/SACD-spelare man är nöjd med som har analoga ut men saknar rätt HDMI. Alternativt om man i framtiden vill kunna använda receivern som slutsteg. Jag kör idag en äldre 7.1-receiver som slutsteg till takkalaler och bakkanaler.

De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.
En analog 7.1-ingång är som sagt tidigare i tråden avsedd för BD- och SACD-spelare. Den är rent analog och går via en buffer till volymkontrollen och ev via en andra buffer till utgångarna. Man har altså ett puristiskt 8-kanaligt rent försteg med en ingång. Man kopplar utgången på en finare DAC till lämpligt antal kanaler på denna ingång och får, förutom volymkontroll, en minimal påverkan på ljudet.
Snacket om receivrarnas dåliga ljud och mätningar stämmer helt säkert om man kör med receiverns egna dacar. Själv har jag kopplat min Oppo 105 till denna ingång. Att använda bara 2 kanaler går också utmärkt.
Eftersom det går att göra så olika bör man säga under vilka förutsättningar man har avlyssnat apparaten.
Tyvärr är Marantz ensamma om denna feature om man tittar på apparater under 30000 kr.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-04 13:50

AndersP skrev:De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.
En analog 7.1-ingång är som sagt tidigare i tråden avsedd för BD- och SACD-spelare. Den är rent analog och går via en buffer till volymkontrollen och ev via en andra buffer till utgångarna. Man har altså ett puristiskt 8-kanaligt rent försteg med en ingång. Man kopplar utgången på en finare DAC till lämpligt antal kanaler på denna ingång och får, förutom volymkontroll, en minimal påverkan på ljudet.
Snacket om receivrarnas dåliga ljud och mätningar stämmer helt säkert om man kör med receiverns egna dacar. Själv har jag kopplat min Oppo 105 till denna ingång. Att använda bara 2 kanaler går också utmärkt.
Eftersom det går att göra så olika bör man säga under vilka förutsättningar man har avlyssnat apparaten.
Tyvärr är Marantz ensamma om denna feature om man tittar på apparater under 30000 kr.

Jag tycker mig sett mätningar även på att receiverns inbyggda försteg ofta lider av brister. Med det resonemanget tappar man väl även lite nyttan av en 4k-receiver då inte receivern används för bild eller bildväxling? Dessutom finns väl heller ingen möjlighet att spela upp Dolby atmos DTS:x etc? Om tanken är att koppla analogt från t.ex. en oppo och inte nyttja receiverns funktioner bör ju en gammal top of the line 7.1 receiver duga väl, begagnatvärdet på de är ju dessutom pinsamt lågt. Men då fungerar de ju inte som bildväxlar för 4k-källor eller klarar de nya ljudformaten.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-04 14:11

Michael skrev:Finns det alltså de med digitalutgångar (vilket interface?) och analoga ingångar? (jo alltså missförstå inte, detta gäller alla kanaler som det lyssnas på. Inte typ de vanliga in/ut-gångar)

PS. Märklig apparat tycker jag. Därav mitt intresse att se exempel.

//Michael

Dante!
https://www.jblsynthesis.com/products/electronics/surround-processor-preamplifiers/SDP-55-.html?dwvar_SDP-55-_color=Black-US-Current
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-04 14:56

AndersP skrev:
Frisk skrev:
music4ever skrev:

De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.

Nej, de tvåkanaliga analoga ingångarna digitaliseras inte alltid.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-04 15:18

Då får jag backa och be om ursäkt för den felaktigheten.
Tala nu om hur jag slipper en intern ADC-DAC-omvandling i min receiver via stereoingångarna.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-12-04 15:24

Den produkten du söker tror inte jag finns tyvärr(dvs. om du har höga krav på försteg och DAC). För två-kanal finns det bra försteg/DAC:ar osv. dock. Lyssnar man primärt på två-kanal och har byggt om halva huset för det osv. så tycker jag inte det är någon tvekan om att du skall ha dedikerade försteg + slutsteg + DAC. Finns många mätningar nu som visar på de mätbara fördelarna iaf. Det är väldigt stor skillnad på pappret mellan valfri receiver och separata grejer det är det inget snack om.

Kanske börja med två-kanal och bygga vidare sedan? Men jag förstår helt klart problemet med ny projje och allt. Finns inga lätta svar vad gäller recieverar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-04 19:10

Frisk skrev:
AndersP skrev:De vanliga ingångarna för kassettdäck, tuners och sånt digitaliseras alltid och kopplas via receiverns interna ADC och dacar. Då kan man använda eq, dolby surround o sånt.

Jag tycker mig sett mätningar även på att receiverns inbyggda försteg ofta lider av brister. Med det resonemanget tappar man väl även lite nyttan av en 4k-receiver då inte receivern används för bild eller bildväxling? Dessutom finns väl heller ingen möjlighet att spela upp Dolby atmos DTS:x etc? Om tanken är att koppla analogt från t.ex. en oppo och inte nyttja receiverns funktioner bör ju en gammal top of the line 7.1 receiver duga väl, begagnatvärdet på de är ju dessutom pinsamt lågt. Men då fungerar de ju inte som bildväxlar för 4k-källor eller klarar de nya ljudformaten.

En spritt ny receiver tillåter Atmos och 4k på HDMI-ingångarna från BD-spelare och en referens-DAC för musikspelning via 7.1 ingången. Det sistnämnda fås också med den gamla toppreceivern. Fint om man inte har så mycket pengar.

Lindroos är genuint kunnig på ljudformat och receivrar om nån funderar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-04 19:32

AndersP skrev:Då får jag backa och be om ursäkt för den felaktigheten.
Tala nu om hur jag slipper en intern ADC-DAC-omvandling i min receiver via stereoingångarna.

:D
http://forums.stevehoffman.tv/threads/is-your-avr-digitizing-your-analogue-signals-it-probably-is.669840/
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-04 22:25

Kul......
Jag släpper detta.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-12-05 03:13

Jag antar det är ganska ovanligt att vanliga AVR från kända märken även digitaliserar vanliga analoga RCA-ingångarna?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-12-05 06:01

Nej, det är legio.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-05 09:41

AndersP skrev:
Frisk skrev:

En spritt ny receiver tillåter Atmos och 4k på HDMI-ingångarna från BD-spelare och en referens-DAC för musikspelning via 7.1 ingången. Det sistnämnda fås också med den gamla toppreceivern. Fint om man inte har så mycket pengar.

Lindroos är genuint kunnig på ljudformat och receivrar om nån funderar.

Det är ju mycket sant! Dock innebär det att man referens-DACens signaler via en hemmabioreceiver vilka i många fall anses sådär. Personligen gick jag på att skicka allt flerkanal digitalt via hemmabioreceivern och därtill ha ett tvåkanals-försteg med HT-passthrough. Den mesta musik är ändå i 2-kanal, med egen DAC musik i fler kanaler får jag leva med bristen. I flerkanal och framförallt med bild upplever jag ändå inte att det är riktigt lika kritiskt. Det beror förstås på många saker, smak, kostnad, smidighet och personlig proiritet.

Personligen tycker jag det börjar bli för rörigt att ibland koppla så och ibland koppla så. Det blir mycket kablar och röra ändå med bildstreamer, BD-spelare ljudstreamer, DAC, CD och därtill 13-15 (minus några som kanske används från receivern) slutstegskanaler med lågnivå, kanske ett delningsfilter* etc. att koppla ytterligare 6 (8-2 stereo) lågnivåkablar mellan DAC och receiver blir för mig för mycket.

Ingen kritik för vad du sagt AndersP, jag håller helt med, och mycket bra input i tråden!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-12-05 23:30

AndersP skrev:Nej, det är legio.

så om jag kör analog in på min Denon 3312 och använder pure direct så kommer det digitaliseras två vändor?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-06 00:01

Försök låna en Sybarite så får du en uppfattning själv om det är värt att ha ett riktigt försteg.

Personligen tycker jag att försteg är kanske mera viktiga än slutsteg.

Och jag måste säga att jag tycker att det är lite synd om man har så fina högtalare som du och sen kör en receiver för 2-kanal. Möjligen var typ 2105 så enkelt uppbyggd att den faktiskt kunde uppfattas som väldigt lite färgande men senare års apparater ger väldigt mycket övrigt att önska tyvärr, och dom blir aldrig klara.

/Harry Up

Nästa

Återgå till Köpråd