Försteg?.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Bjoernen

Försteg?.

Inläggav Bjoernen » 2020-11-25 21:18

Kör idag med ett Audion 300b slutsteg och använder en Auralic Altair G1 som streamer (och försteg) Kör en Pioneer cd spelare in i Auralic men har börjat fundera på att starta upp vinylsvarven igen och då kommer jag att behöva ett ”riktigt ” försteg!

Tar gärna förslag på hyfsat billiga försteg gärna rör om det är att föredra då man har rörsteg?
Budget 5000 kan lägga nån tusenlapp till om nått riktigt bra dyker upp :D

Användarvisningsbild
peterh

Re: Försteg?.

Inläggav peterh » 2020-11-25 22:15

Dynaco PAS3X passerar ibland på tradera, prisläge mellan 2000 och 4000
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MorganM

Inläggav MorganM » 2020-11-25 22:18

Holographic.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-25 22:25

Jag kom över ett gammalt försteg byggt av Lodström, har sett något till på Hifitorget för de pengar du anger, för min del fungerar det väldigt bra, ger mer rörfeeling ihop med transistorsteget än rörhäcken, konstigt nog, eller så inbillar jag mig. Vill du ha fjärr får du kika efter något modernare. Körde själv läääänge med en DAC med inbyggt försteg, men blev övertygad (närmast knockad) om det dedicerade förstegets nytta o skaffade ett par stycken (ett för rör o ett för transistor).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-25 22:34

Dynavox Tube Preamp TPR-43 Silver With Phono MM / Mc - TPR43 Preampifier
https://www.ebay.co.uk/itm/Dynavox-Tube ... 4930792541

https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... rsteg.html

Obs vet ej om det är bra.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2020-11-25 22:40

Om det finns ingångar över i försteget skulle jag köpa ett RIIA-steg, skulle jag. Jag letade försteg i somras men hittade inte något sådant med inbyggd och rimlig RIAA till ett pris jag var villig att betala. Så jag köpte en PRO-Ject Tube Box DS2. Med rör i och rikliga inställningsmöjligheter, för drygt 5000 kr. Jättenöjd.
Oh, by jingo!

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-11-25 23:12

CODY skrev:Om det finns ingångar över i försteget skulle jag köpa ett RIIA-steg, skulle jag. Jag letade försteg i somras men hittade inte något sådant med inbyggd och rimlig RIAA till ett pris jag var villig att betala. Så jag köpte en PRO-Ject Tube Box DS2. Med rör i och rikliga inställningsmöjligheter, för drygt 5000 kr. Jättenöjd.

Riaa—steg har jag men inga analoga ingångar på Auralic tyvärr!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-11-25 23:44

Bjoernen skrev:
CODY skrev:Om det finns ingångar över i försteget skulle jag köpa ett RIIA-steg, skulle jag. Jag letade försteg i somras men hittade inte något sådant med inbyggd och rimlig RIAA till ett pris jag var villig att betala. Så jag köpte en PRO-Ject Tube Box DS2. Med rör i och rikliga inställningsmöjligheter, för drygt 5000 kr. Jättenöjd.

Riaa—steg har jag men inga analoga ingångar på Auralic tyvärr!

Då kan du jämföra med dynacon ( och kanske säljer du ditt RIAA efteråt )

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-11-28 18:40

Har fått ett erbjudande om att köpa ett Tsakiridis Sofia

Sofia is a passive preamplifier. It provides three line inputs selected by a high grade rotary switch and a tape output. Sofia incorporates blue Alps volume control. A simple passive preamplifier whith the manufacturing quality of Tsakiridis - devices.

Features

Sofia, Passive Preamplifier.

3 Line Inputs.
Alps Volume Control.
Point to Point Connections.
Silver Plated Input Selector.
Gold Plated Input Connectors Ultimax.
Gold Plated Output Connectors Ultimax.
Five Years Guarantee.
Hittar inte så mycket info om det så jag tänkte kolla här om någon av alla kunniga här vet nått om det ?

rigi

Inläggav rigi » 2020-11-28 18:53

roon

Inläggav roon » 2020-11-28 19:18

Med de pengarna skulle jag satsa på ett Pre two av Holographic Audio. Har ett själv som jag är jätte nöjd med.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2020-11-28 19:38

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-11-28 19:43

Bygga själv är tyvärr inget alternativ för mig :D

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-11-29 10:41

Fast den där såg ju inte omöjlig ut att få ihop :D men den verkar inte gå att beställa ett helt kit eller ser jag fel?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-11-29 10:46

MorganM skrev:Holographic.

+1. Vänta ett tag så ska det komma en fjärrkontrollerad variant också.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-11-29 10:52

Skulle en klen triod med direktupphettad katod föregången av en push-pull jfetsteg och följd av
ett push-pull jfet vara något bra ?
Antingen har man rör ( och det räcker med en triod för uppfiten) eller en eller några jfet för att
göra en preamp. Men en blandning ??? Ser mest ut som en tekniknörds våta dröm.
Finns det siffror på vad den klarar ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 12:57

Men varför nytt försteg?

Är det inte bara att fixa fler ingångar,/utgångar om det behövs via tex :

https://cdon.se/hushallsapparater/speak ... -p44340998

Sen köpa en dedikerad riaa och koppla in.

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-11-29 13:03

Ja det lutar åt att jag struntar i försteg! Lär ändå inte bli så mycket spelande på skivspelaren att det känns motiverat att köpa ett försteg!
Tror att det blir en subwoofer ist :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 13:07

Ja men köp en enkel linjeväxlare för billig penning och plugga in in . Behåll ditt försteg som du har idag. Koppla in en dedikerad riaa i linjeväxlaren så är det ju löst för billig penning och ett bra riaa hade du fått tips om :wink:

Edit. Men vänta nu. Du har kanske inte har volymkontroll på slutsteget. Hum ja då blir det väl inte lätt att plugga in ett riaa i ditt försteg . Eller. Det vet jag inget om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-29 15:48

Jag har tidigare tillhört minimalistskaran, typ "less is more". Tanken är att ingen komponent förbättrar ljudet, bara degraderar den i olika hög grad. Passiva "försteg" har passerat, kopplat cd-spelare (med inbyggd volymkontroll) direkt till slutsteg, med FM-tuner likaså. Byggt Svalander volymkontroller med fasta steg och där man bara dämpar signalen från källan.

Men varje gång har jag blivit besviken. Det låter helt enkelt inte lika bra som med ett hyggligt bra försteg som drivning av slutstegen. Det känns kraftlöst och det blir ingen driv i musiken.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2020-11-29 17:06

peterh skrev:

Skulle en klen triod med direktupphettad katod föregången av en push-pull jfetsteg och följd av
Antingen har man rör ( och det räcker med en triod för uppfiten) eller en eller några jfet för att

Antar att Nelson Pass kvalar in som tekniknörd :)

https://www.diyaudio.com/forums/attachm ... -07-25-pdf

MorganM

Inläggav MorganM » 2020-11-29 17:08

Conan skrev:
MorganM skrev:Holographic.

+1. Vänta ett tag så ska det komma en fjärrkontrollerad variant också.

Väntat pris 12-17000:-.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 17:22

Fy satan vad dyrt. Bygg den istället

https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ

Grymt låg dist. Påverkar inte ljudet. Vill man ha mer gain så ändra motstånden . Vill man rulla opampar så finns det adaptrar för olika ytmonterade åttapinnarskretsar till åttapinnars DIL-sockel.

Kostar inte många hundringar . Beror väl mest på hur mycket dollares man vill lägga på att fixa en snygg låda.

Ingen fjärr dock.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 17:37

Bill50x skrev:Jag har tidigare tillhört minimalistskaran, typ "less is more". Tanken är att ingen komponent förbättrar ljudet, bara degraderar den i olika hög grad. Passiva "försteg" har passerat, kopplat cd-spelare (med inbyggd volymkontroll) direkt till slutsteg, med FM-tuner likaså. Byggt Svalander volymkontroller med fasta steg och där man bara dämpar signalen från källan.

Men varje gång har jag blivit besviken. Det låter helt enkelt inte lika bra som med ett hyggligt bra försteg som drivning av slutstegen. Det känns kraftlöst och det blir ingen driv i musiken.

/ B

Passiva förförstärkare (en oxymoron) är i kraft av de är passiva mycket olämpliga då potentiometern eller attenuatorn ger allt för hög utgångsimpedans och även i många fall brusigare än riktiga förförstärkare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-29 17:53

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Jag har tidigare tillhört minimalistskaran, typ "less is more". Tanken är att ingen komponent förbättrar ljudet, bara degraderar den i olika hög grad. Passiva "försteg" har passerat, kopplat cd-spelare (med inbyggd volymkontroll) direkt till slutsteg, med FM-tuner likaså. Byggt Svalander volymkontroller med fasta steg och där man bara dämpar signalen från källan.

/ B

Passiva förförstärkare (en oxymoron) är i kraft av de är passiva mycket olämpliga då potentiometern eller attenuatorn ger allt för hög utgångsimpedans och även i många fall brusigare än riktiga förförstärkare.

Detdär stämmer oftast men beror ju på mycket.
Är tex ingångsimpedansen på slutsteget väldigt hög ( 100 kohm ) så är det inte säkert att det blir sämre med passiv drivning med en pot på, säg 10 kOhm och korta kablar som understiger 3 meter.

Som jag förstår det kör Bill50x med Linns slutsteg och de har ganska låg ingångs-impedans i jämförelse. Inte alls konstigt att ett försteg med låg utimpedans då blir bättre .
https://docs.linn.co.uk/wiki/images/3/3 ... 0_info.pdf

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-11-29 18:04

gflar skrev:
peterh skrev:

Antar att Nelson Pass kvalar in som tekniknörd :)

https://www.diyaudio.com/forums/attachm ... -07-25-pdf

JA.
han skriver själv :
<citat>
Let's be clear. To the extent that it works, it's just a psycho-acoustic trick. It doesn't work for everyone, and is not as good on complicated music, where IM distortion is more of a problem.
</citat>
och han redovisar också THD om 1% vid 1 volt ut.
han avslutar även med :
<citat>
Your results may vary, but remember that we are here to have some fun - It's entertainment,
not dialysis.
</citat>

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-29 18:22

Tangband skrev:
jonasp skrev:

/ B

Är tex ingångsimpedansen på slutsteget väldigt hög ( 100 kohm ) så är det inte säkert att det blir sämre med passiv drivning med en pot på, säg 10 kOhm och korta kablar som understiger 3 meter.

Som jag förstår det kör Bill50x med Linns slutsteg och de har ganska låg ingångs-impedans i jämförelse. Inte alls konstigt att ett försteg med låg utimpedans då blir bättre .

Det är kapacitansen på ingången som är problemet och det är höggradigt olämpligt att nyttja en passiv dämpsats för de allra flesta slutsteg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-11-29 19:01

Jag la ner tanken på försteg ett tag då en Rel T9i dök upp med en alldeles för attraktiv prislapp så jag kände mig tvingad att inhandla :D
För bli min julklapp från den snälla tomten i år!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-29 20:00

Tangband skrev:Som jag förstår det kör Bill50x med Linns slutsteg och de har ganska låg ingångs-impedans i jämförelse. Inte alls konstigt att ett försteg med låg utimpedans då blir bättre .

Idag har jag Linns slutsteg (LK140) men när jag testade som mest var det andra. GAS Grandson tex men även andra slusteg. Men, jag har även testat att mata min LK140 direkt från en Squeezebox Classic. Mest för att kolla läget eftersom jag tänkte skicka iväg mitt försteg (Linn Kairn) på recap. Men det lät för bedrövligt så jag lirar fortfarande på min Kairn i originalskick.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 20:18

[quote="Tangband"
[/quote]

Ett passivt försteg har inte en utgångsimpedans utan den varierar med volympådraget. Vilket innebär att filterfunktionen på slutstegets ingång varierar med pådraget. 8O Vissa konstruktörer kanske försöker göra ingångssteget tolerent mot höga utgångsimpedanser, andra kanske resonerar annorlunda. Jag tycker personligen att det är rimligt att anta att utgångsimpedansen är under säg 1-2 kOhm när man gör ett inångssteg.

Man kan med andra ord inte bara titta på potentiometerns impedans och ingångsstegets last.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Köpråd