Tack! Vilken uppslutning!

Jag loggade in och var osäker på om jag hade fått något svar över huvud taget. Känns som ett härligt gäng det här
Nattlorden skrev:Om du undviker 4-ohmshögtalare och försöker hitta lite högre känslighet på högtalarna, mer typ 92dB än 87dB menar jag så klarar du dig längre på förstärkaren.
Tack för inspelet Nattlorden

Har försökt läsa lite nu om impedans och känslighet. Har fattat det grovt som att om impedansen/motståndet sjunker för fort eller för mycket krävs det ett kraftigare slutsteg i anläggningen. Vilket jag inte har. Det innebär att jag stryker de där 88dB/4 ohms Canton-högtalarna M80 DC och Monitor Audio på 6 Ohm...
Känsligheten dB,W/m antar jag blir ett mått på effektiviteten, alltså hur mycket energi som går förlorat till annat.. värme..? Eftersom jag inte har direkt kraftfullt slutsteg är det här gissar jag att det är desto viktigare att känsligheten är hög. Så stryker B&W 684s2 på 87 dB..
Kermit116 skrev:Hej Berga,
Välkommen till faktiskt.io.
Jag är svårt nedsjunken i Carlssonträsket och mitt förslag är färgat av detta.
Just NU (fanns kvar för fem minuter sedan) ligger det ett par vita Carlsson OA-52.2 på hifitorget för 9000sek. Detta är ett absolut kap! Jag påstår att det var de mest välljudande högtalare Stig Carlsson fick producerade under sitt alltför korta liv. Det finns individer på detta forum som inte tänker sig behöva några andra högtalare resten av livet. Det finns även dom som med glädje avnjuter sina 52.2 med rörförstärkare, även om dom längre perioder använder andra förstärkare också.
Problemet ur Ditt perspektiv är att dom ligger lite över Din tänkta budget, men så kan det vara ibland med saker man "villhöver". Är Du inte baserad i Stockholm så kan Du ha ett logistikproblem som säkert ngn carlssonnörd här i 08 kan hjälpa Dig med.
hifikg skrev:Och jag vill påstå att Carlssonfyndet som det tipsades om ovan inte bara är Stigs bästa högtalare, det är Världens Bästa Högtalare. Tänk att komma över sådant guld för under femsiffriga belopp. Det är något du kommer att kunna berätta om länge och få kommer att tro dig!
Fast... en instegsanläggning kanske är en komplett anläggning för runt de pengarna? Om du inte kan omprioritera och käka havregrynsgröt (mums) ett tag så får du säkert fler tips i tråden, men en vacker dag kommer du att gräma dig om du inte försöker komma över dem. Borde vara försent. Men annonsen fanns kvar nyss.
Så!? Varför köper inte den där hifikg eller Kermit dem själv då? Jo, för vi har redan sådana

Välkommen till Faktiskt

Kermit116 skrev:hifikg skrev:Och jag vill påstå att Carlssonfyndet som det tipsades om ovan inte bara är Stigs bästa högtalare, det är Världens Bästa Högtalare. Tänk att komma över sådant guld för under femsiffriga belopp. Det är något du kommer att kunna berätta om länge och få kommer att tro dig!
Fast... en instegsanläggning kanske är en komplett anläggning för runt de pengarna? Om du inte kan omprioritera och käka havregrynsgröt (mums) ett tag så får du säkert fler tips i tråden, men en vacker dag kommer du att gräma dig om du inte försöker komma över dem. Borde vara försent. Men annonsen fanns kvar nyss.
Så!? Varför köper inte den där hifikg eller Kermit dem själv då? Jo, för vi har redan sådana

Välkommen till Faktiskt

Jag ska inte köpa, jag ska inte köpa, jag ska inte...
Men otroligt frestande. Vita dessutom = lättmöblerade i moderna hem = WAF (lite i varje fall).

De är ju otroligt snygga, det måste jag säga, men nästan dubbel så dyra mot vad jag tänkt lägga på en instegsanläggning... då lär det som sagt bli havregrynsgröt till ungarna fram till jul...

Men jag har ju sett dessa ortoakustiska högtalare lite här och var när man scannat av nätet. Har dock aldrig lyssnat på ett par. Det som har slagit mig är dock varför det nästan inte finns några andra tillverkare av den här utformningen?
guldfisk skrev:Hur stort är ditt lyssningsrum? Avstånd från lyssnaren till högtalarna?
Gjorde en liten skiss.. Jag har tänkt mig att placera högtalarna vid de röda pilarna och sitta i den gröna positionen. Gult är tyg. När man ser bilder på lyssningsrum hos riktiga entusiaster verkar det dock vara att föredra en lyssningsposition mitt i rummet? Blir ju lite svårt att få till en sån position i ett normalt vardagsrum...

--------------------------
Kvarstår på begagnatmarknaden är väl då:
2500 kr: KEF iQ90, 91dB, 8 Ohm, 16 kg, element: 1 x 165mm Uni-Q with 19mm aluminium dome HF ,2 x 165mm LF
5500 kr: B&W 604s1, 90 dB, 8 Ohm, 28 kg, element:1 x 25mm metal dome - high frequency, 1 x 180mm Kevlar midrange, 2 x 180mm Cobex bass
Det finns någonting tilltalande med en 28 kg tung högtalare...