Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:Har köpt 2st rykande färska Holographic Amp 23.Kommer tester framöver.Även vs Amp 20.
Ska bara spela in dom lite först.
Morello skrev:Spela in? Det kommer inte att hända något.
Calleberg skrev:Om du har två kan du ju "spela in" den ena och sedan blindtesta med den oinspelade om du hör nån skillnad?
MorganM skrev:Morello skrev:Spela in? Det kommer inte att hända något.
Finns det inga kondensatorer i signalvägen?
Morello skrev:MorganM skrev:Morello skrev:Spela in? Det kommer inte att hända något.
Ingen aning, men det spelar ingen roll.
Almen skrev:Morello skrev:MorganM skrev:Finns det inga kondensatorer i signalvägen?
Det enda som eventuellt händer är med lyssnaren själv; förväntanseffekt, placebo, nocebo, eller vad man nu vill kalla det.
Med själva hårdvaran händer inget i det avseendet, och det är inte bara Morello som tycker, det stöds av samlad litteratur och erfarenhet vad gäller elektronik.
Morello skrev:MorganM skrev:Morello skrev:Spela in? Det kommer inte att hända något.
MorganM skrev:Calleberg skrev:Om du har två kan du ju "spela in" den ena och sedan blindtesta med den oinspelade om du hör nån skillnad?
Enligt Morello är det ingen skillnad.
I-or skrev:Ingen har lyckats påvisa s.k. inspelningseffekter för elektronik, så vi kan lugnt konstatera att detta bara är ytterligare en av alla HiFi-myter.
Däremot uppvisar lyssnarna nästan alltid inspelningseffekter, då de vänjer sig vid de ljudande egenskaperna för den nya produkten.
För högtalare kommer dock en över tid minskande styvhet för upphängningen att ge en ganska tydligt hörbar påverkan på frekvensgången.
sprudel skrev:Almen skrev:Morello skrev:
Det enda som eventuellt händer är med lyssnaren själv; förväntanseffekt, placebo, nocebo, eller vad man nu vill kalla det.
Med själva hårdvaran händer inget i det avseendet, och det är inte bara Morello som tycker, det stöds av samlad litteratur och erfarenhet vad gäller elektronik.
Det hade varit intressant att ta del av de tester som gjorts av detta ”fenomen”. Hur man går tillväga, val av apparatur, lyssningspersoner, repetitioner av ansträngningar osv.
I-or skrev:Ingen har lyckats påvisa s.k. inspelningseffekter för elektronik, så vi kan lugnt konstatera att detta bara är ytterligare en av alla HiFi-myter.
Däremot uppvisar lyssnarna nästan alltid inspelningseffekter, då de vänjer sig vid de ljudande egenskaperna för den nya produkten.
För högtalare kommer dock en över tid minskande styvhet för upphängningen att ge en ganska tydligt hörbar påverkan på frekvensgången.
sprudel skrev:I-or skrev:Ingen har lyckats påvisa s.k. inspelningseffekter för elektronik, så vi kan lugnt konstatera att detta bara är ytterligare en av alla HiFi-myter.
Nähä, men det intressanta är väl om någon visat frånvaron av desamma.
sprudel skrev:Nähä, men det intressanta är väl om någon visat frånvaron av desamma.
Almen skrev:Onus probandi incumbit ei qui dicit, non ei qui negatSpoiler:Visa
eljulio skrev:I-or skrev:Ingen har lyckats påvisa s.k. inspelningseffekter för elektronik, så vi kan lugnt konstatera att detta bara är ytterligare en av alla HiFi-myter.
Angående högtalare. Efter inspelning, är de sen konstanta över tid, alltså upp till 20 år eller så. Jag tänker då att nya högtalare bör ekvaliseras först efter inspelning, men sen kan man sitta nöjd.
Almen skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Ingen har lyckats påvisa s.k. inspelningseffekter för elektronik, så vi kan lugnt konstatera att detta bara är ytterligare en av alla HiFi-myter.
Onus probandi incumbit ei qui dicit, non ei qui negatSpoiler:Visa
petersteindl skrev:Almen skrev:sprudel skrev:
Onus probandi incumbit ei qui dicit, non ei qui negatSpoiler:Visa
Jag ser det som tvärtom. Om jag exempelvis skulle förneka termodynamikens lagar, så menar du att jag inte behöver bevisa varför de skulle vara felaktiga? Det räcker med förnekelse för att förnekelsen skall vara sann. Har jag förstått dig rätt då?
MorganM skrev:Jag kommer nu att bara spela in ett amp 23 i minst 100timmar och sen jämföra mot det oinspelande amp 23.
RogerGustavsson skrev:MorganM skrev:Jag kommer nu att bara spela in ett amp 23 i minst 100timmar och sen jämföra mot det oinspelande amp 23.
Men du måste väl ha koll på om de låter olika från början? Hur vet man att inspelning ger samma resultat gång på gång? Att det ena exemplaret eventuellt ändras innebär inte att alla ändras på samma sätt.
RogerGustavsson skrev:MorganM skrev:Jag kommer nu att bara spela in ett amp 23 i minst 100timmar och sen jämföra mot det oinspelande amp 23.
Men du måste väl ha koll på om de låter olika från början? Hur vet man att inspelning ger samma resultat gång på gång? Att det ena exemplaret eventuellt ändras innebär inte att alla ändras på samma sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster