Nybörjarhjälp - vad använda/köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

marcus75

Nybörjarhjälp - vad använda/köpa?

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 09:57

Hej,
Skulle vilja uppgradera min anläggning (i budget-/nybörjarklassen) men vet inte var jag ska börja och behöver därför tips! Dels kring vilka av mina enheter som är värda att använda, dels tips på nya högtalare. Jag räknar med att köpa begagnat och rimliga pengar för mig är ca 2000 kr per del, förutom högtalare som kan få kosta lite mer.
Enda kruxet är att jag vill ha högtalare som rent estetiskt smälter bra in i rummets 60-talsinredning.

Detta har jag att tillgå som startpunkt:
NAD integrerad förstärkare C 320BEE
NAD integrerad förstärkare C 372
NAD förstärkare C 272

NAD DVD/CD T 562
Pioneer CD-växlare PD-F605
Pioneer Kassettdäck CT-W604RS
NAD Phono preamp PP 2
NAD skivspelare 5120

Vintage högtalare: DUX Sound project 321

2,5 mm "billiga" kablar
Lindy Cromo Line RCA-stereokabel

Ser det gärna som en flerstegsraket och hade varit fint med en priolista för vilken ordning saker och ting bör bytas.

Helst lyssnar jag på vinyl, men även CD. Framförallt elektronisk musik (ej EDM och liknande). Och det handlar framför allt om "rumsligt" ljud, ej "sitta o lyssna i sweetspot" :)

Tack på förhand för inspel och inspiration!
//Marcus

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Nybörjarhjälp - vad använda/köpa?

Inläggav Calleberg » 2024-08-23 10:29

Välkommen (åter) till faktiskt. :)

Du kommer snart få förlag från Carlssonmaffian :) och faktum är att det finns en/några variant(er) av OA50 med Subwoofer som nog skulle passa bra till herrns lite speciella krav.
Är du lite händig kan du sno ihop ett par själv, i alla fall subbarna.

Med det sagt vill jag utfärda en varning... Det verkar som det finns risk att man hamnar i en sorts sisyfotiskt uppgraderingshelvete med dessa högtalare, flera exempel på detta finns :mrgreen: (Men även åtminstonde ett exempel på raka motsatsen.)
Dessutom; har du katt? 8)
Senast redigerad av Calleberg 2024-08-23 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 11:03

Tack och tack för varningen ;)
är medveten om att det medför vissa "utmaningar" när utsidan (delvis) får ställa kraven, men det är nog enda sättet att kunna smyga in lite bättre ljud här hemma just nu...
Löda kan jag, även om det inte är med finess, men behöver verkligen tydliga instruktioner eftersom jag i övrigt har noll koll på vad som finns under huven. Hoppas kunna ändra på det vad det lider..
Och nej, ingen katt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-23 11:05

Calleberg skrev:Dessutom; har du katt? 8)

Haha, ja de rackarna kan ställa till med en hel del :D

Personligen tycker jag att om man har ett 60-tals stuk på rummet ska man hålla sig till den perioden och inte blanda in 80-tals högtalare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-08-23 11:20

Bill50x skrev:
Calleberg skrev:Dessutom; har du katt? 8)

Haha, ja de rackarna kan ställa till med en hel del :D

Personligen tycker jag att om man har ett 60-tals stuk på rummet ska man hålla sig till den perioden och inte blanda in 80-tals högtalare.

/ B

Det är redan högtalare från mitten av sjuttiotalet inblandat så verkar inte vara ett absolut krav. :)

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 11:50

Exakt så, de är från 1975. Det kosmetiska kravet kan sträcka sig till "högtalare i teak, eller därmed jämförbart träslag" :) Sen är det önskvärt att de inte krockar alltför mycket stilmässigt. Bokfanér eller högblank lack går t.ex. bort.

Men bortsett från mitt uppenbarligen anmärkningsvärda önskemål om högtalarnas utseende :) så tolkar jag det som att med de grejer jag har och den budget/ambition jag har så är det högtalarna som bör uppgraderas/bytas först)?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-23 12:04

marcus75 skrev:Men bortsett från mitt uppenbarligen anmärkningsvärda önskemål om högtalarnas utseende :) så tolkar jag det som att med de grejer jag har och den budget/ambition jag har så är det högtalarna som bör uppgraderas/bytas först)?

Nä. Jag skulle starta med skivspelaren och cd-spelaren. Skivspelare typ en Thorens med SME-arm och Shure-pickup till exempel. CD-spelare är svårt, finns inget bra förrän 90-talet. Pioneer med sin skivtallrik är ett välljudande förslag som kostar några hundralappar begagnade idag.

Högtalarna är det sista du ska byta, dels för ljudet (det som är före är viktigare för musikupplevelsen) dels för det visuella.

/ B
Bilagor
pioneer-pd-s703.jpg
pioneer-pd-s703.jpg (141.78 KiB) Visad 3013 gånger

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2024-08-23 12:09

Halloj,
Sonab OA-12 i teak och renoverade med HiFi-Kits uppgraderingskit blev mycket bra hos mig och uppskattas av alla familjemedlemmar och gäster.
Det är en nätt fin högtalare som skall stå dikt an mot en vägg och ger en stor fin ljudbild.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-08-23 12:31

marcus75 skrev:Exakt så, de är från 1975. Det kosmetiska kravet kan sträcka sig till "högtalare i teak, eller därmed jämförbart träslag" :) Sen är det önskvärt att de inte krockar alltför mycket stilmässigt. Bokfanér eller högblank lack går t.ex. bort.

Men bortsett från mitt uppenbarligen anmärkningsvärda önskemål om högtalarnas utseende :) så tolkar jag det som att med de grejer jag har och den budget/ambition jag har så är det högtalarna som bör uppgraderas/bytas först)?

Typ, den där C372 C272 kombon är väl rätt skaplig och dessutom som klippt och skuren för ett aktivt delat system med subwoofer (C372 har pre out). Så de kan du behålla.
Kan inte komma med några synpunkter på vinyleriet eftersom jag inte sysslar med sånt. :)

Det är möjligt att Dux 321 var "the bees knees" 1975 men utvecklingen har gått frammåt och dessutom är de 50år gamla vid det här laget så....
Möjligen skulle man kunna tänka sig ett enklare Gör det själv projekt, där du byter basar i subborna eller fyndar nåt färdigt på tradera och adderar ett aktivt filter(kanske digitalt med PEQ) och läser in dig på Mupps och PK-pips kompis som går att bygga i nåt som påminner om de sateliter du redan har. Det kommer väl gå lös på ca 5-10kkr beroende på vilken väg du väljer.

viewtopic.php?t=32604
viewtopic.php?t=29093

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 12:49

Calleberg skrev:Typ, den där C372 C272 kombon är väl rätt skaplig och dessutom som klippt och skuren för ett aktivt delat system med subwoofer.

dessa är precis "nya" så skulle uppskatta hjälp med hur de ska kopplas ihop rätt. vilka kablar som ska in var och hur switcharna ska stå :)
(sen ska de rengöras ordentligt också...)

IMG_1641 kopiera.jpg
IMG_1641 kopiera.jpg (1.25 MiB) Visad 3003 gånger

nyss jämfört 372 med 320 och bara det kändes som ett steg framåt.

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 12:53

tack för tips Bill50x och data_foggen! ska börja med att dyka lite djupare i skiv- o cd-spelare tror jag

momotom

Inläggav momotom » 2024-08-23 13:03

Jag har en Systemdeck IIX 900 med Regaarm jag ev tänker låta gå vidare.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-08-23 13:05

marcus75 skrev:
Calleberg skrev:Typ, den där C372 C272 kombon är väl rätt skaplig och dessutom som klippt och skuren för ett aktivt delat system med subwoofer.

dessa är precis "nya" så skulle uppskatta hjälp med hur de ska kopplas ihop rätt. vilka kablar som ska in var och hur switcharna ska stå :)
(sen ska de rengöras ordentligt också...)

IMG_1641 kopiera.jpg

nyss jämfört 372 med 320 och bara det kändes som ett steg framåt.

Pre out är signalen ut från Försteget på din C372 dvs efter ingångsväljaren och volymkontrollen men före själva slutsteget i C372 som nog i sin tur är snudd på identiskt med C272.
Aktiv delning kräver separata slutsteg som du ju har, och fördelen är främst att du kan reglera nivån mellan subwoofer och toppar mkt enkelt och att du har större möjligheter att prova fram en lämplig delningsfrekvens.

I vart fall ditt C272 är bryggkopplat "bridge mode" är "on" dvs det är nu konfigurerat för bara en kanal med dubbel uteffekt. Du saknar en bygel på ditt C372, men den kan du ersätta med en rca kabel. Kanske har föregående ägare kört med en Subwoofer och två sateliter, och dessutom använt den variabla ingången på C272 för att reglera subwoofernivån, Eller om båda är bryggade så har ett Slutsteg används för höger kanal och ett annat för vänster kanal vilket skulle kunna förklara varför bygeln är borta, som du märker finns det gott om möjligheter. :)

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 14:01

så om jag vill att 272 ska driva basarna och 372 mid och diskant så kopplar jag in resp. högtalarkabel på speakers A i resp förstärkare.
därefter från pre out 2 (372) till variable in (272). sen bryggar jag både höger o vänster pre out 1 till main in.
och sätter bridge mode i off på båda enheterna.

korrekt?
och sedan ställer jag volume (372) resp input level (272) så att basen spelar balanserat i förhållande till mid/diskant?
alt. att jag kopplar till fixed in (272) och då är balansen likadan som om jag bara använt en förstärkare till alla högtalare?

(btw, högtalarna är på 4 ohm)

inte lätt när man inget vet.. :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-08-23 14:18

marcus75 skrev:så om jag vill att 272 ska driva basarna och 372 mid och diskant så kopplar jag in resp. högtalarkabel på speakers A i resp förstärkare.
därefter från pre out 2 (372) till variable in (272). sen bryggar jag både höger o vänster pre out 1 till main in.

korrekt?
och sedan ställer jag volume (372) resp input level (272) så att basen spelar balanserat i förhållande till mid/diskant?
alt. att jag kopplar till fixed in (272) och då är balansen likadan som om jag bara använt en förstärkare till alla högtalare?

Du KAN koppla så och då slipper du använda en RCA splitterkabel. Men utan att ha läst Manualen så tolkar jag det som att PRE Out 2 Har samma möjlighet att justera nivån som variable in på C272, Det blir lite kaka på kaka men kommer nog funka, För att ha samma balans som förut behöver du en splitterkabel som du sätter i PRE OUT 1, Återigen så har jag inte orkat Googla rätt på Manualen, det överlåter jag åt dig. :)

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 14:24

absolut! att leta manual är mitt jobb :) din hjälpsamhet räcker och blir över ändå!

menar du isf att slitterkabeln från pre out 1 ska in i main in (372) resp variable in (272). och då förstås lika i både höger o vänster kanal.

är det rätt uppfattat?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-08-23 14:46

marcus75 skrev:absolut! att leta manual är mitt jobb :) din hjälpsamhet räcker och blir över ändå!

menar du isf att slitterkabeln från pre out 1 ska in i main in (372) resp variable in (272). och då förstås lika i både höger o vänster kanal.

är det rätt uppfattat?

Så skulle jag ha gjort, då kan du justera subwoofernivån i 272:an. Men jag har ochså splitterkablar liggande nånstans här. :D

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 15:02

grymt, då har jag lite att pyssla med!

och får även kolla in Systemdek IIX 900 på momotoms tips!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2024-08-23 23:16

Senare än sextiotal i stil, men ändå retro är Wharfedale Linton 85:
viewtopic.php?f=9&t=73243
...perspektiv...

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-23 23:30

testat lite ikväll, men eftersom diskant/mid-satelliterna är kopplade från woofrarna så har jag inte haft tillräckligt med kabel för att kunna köra basen från 272 och resten från 372. fick istället koppla in höger i den ena förstärkaren och vänster i den andra.
märkte då att jag var tvungen att sätta både pre out 2 (372) på max och variable (272) på max för att den kanal/sida som kördes från 272 skulle låta lika mycket som den andra.
Hade förväntat mig att man skulle ha båda vreden på typ mitten för att kunna öka basen från 272. nu verkar det bara finnas utrymme för att minska volymen från 272. Eller kommer de att bete sig annorlunda när jag väl delar på bas och mid/diskant som det var tänkt? (eller är det nåt knas med 272:an?).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-08-23 23:32

guldfisk skrev:Senare än sextiotal i stil, men ändå retro är Wharfedale Linton 85:
viewtopic.php?f=9&t=73243

Låter extremt bra och passar i ett 60-tals rum men kostar många tusenlappar!

Ett alternativ är Celestion Ditton 25, en engelska högtalare från början av 70-talet. Kan hittas begagnade för typ två tusen och låter väldigt "engelskt" dvs varmt och gosigt utan att tappa detaljerna.

1310652106881.jpeg
1310652106881.jpeg (19.66 KiB) Visad 2859 gånger

/ B

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-08-24 10:09

marcus75 skrev:testat lite ikväll, men eftersom diskant/mid-satelliterna är kopplade från woofrarna så har jag inte haft tillräckligt med kabel för att kunna köra basen från 272 och resten från 372. fick istället koppla in höger i den ena förstärkaren och vänster i den andra.
märkte då att jag var tvungen att sätta både pre out 2 (372) på max och variable (272) på max för att den kanal/sida som kördes från 272 skulle låta lika mycket som den andra.
Hade förväntat mig att man skulle ha båda vreden på typ mitten för att kunna öka basen från 272. nu verkar det bara finnas utrymme för att minska volymen från 272. Eller kommer de att bete sig annorlunda när jag väl delar på bas och mid/diskant som det var tänkt? (eller är det nåt knas med 272:an?).

Ok, det var inte helt oväntat. Hög tid för dig att RTFM :D
Jag tror jag vet hur det ligger till, det är nog inget fel på 272:an.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-08-24 11:40

JBL L19 e en trevlig högtalare liksom Sonab OA-12.
Dessa har helt olika karaktär men ja gillar båda.
Kanske inte 60tal men väl 70'
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-25 10:47

Jag vill ju inte göra Calleberg besviken...

Några frågor o funderingar dyker upp, bl a vad är 60-tal? Sökte o första länk var detta från Ikeas museum:
https://ikeamuseum.com/sv/utforska/live ... 960-talet/

Sen är det detta med musiksmaken som jag har otillräcklig kunskap om vad för slags högtalare som passar bäst.

Med ovanstående i beaktande skulle jag säga Carlsson OA-12 i teakfanér om mer åt Carl Malmstenhållet. Du hittar för 2500-4500 beroende på skick. Du behöver nog en sub till detta beroende på hur mycket bas musiksmaken kräver.

data_foggens moddning, om det nu är m Satori o T22, ger en väldigt kompetent högtalare men är rätt kostsam, 8papp.

Förstärkarna, NAD C372/272, är, förvisso äldre, men kompetenta, stärk budgeten genom att sälja C320, ger väl 500-1000sek o mer plats i förrådet.

Kan inte specen på C372, men finns där inte ett inbyggt riaasteg? Då kan Du även sälja phono-förstärkaren. Tror jag.

Prisvärda Carlsson brukar dock OA-50 vara och ännu mer så OA-52 (strunta i Callebergs kattsnack) dom faller dock på designfrågan. Tror jag.

Hur Du ska koppla allt detta och med en sub överlåter jag t andra. Bryggade 272/372 alt 275 ger typ 2*300watt i 8ohm och det har alltid varit overkill för mig med den musik o ljudstyrka jag spelar.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2024-08-25 11:40

Jag skulle börja med att strukturera upp vad du är ute efter med din musikanläggning:

1. Ska det vara vintage-känsla?

2. Är det NAD-prylar som lockar och kanske många av dem?

3. Är det musikspelande med vinylskivor som är främsta intresset?

4. Är du ute efter bästa ljudet?

Det blir liksom lite olika råd baserat på svaren ovan. Men om jag tar mig friheten att spåna lite fritt innan så säger jag:

Vintage-känslan är viktig, du vill ha en fin anläggning att primärt spisa vax på och det ska låta så bra som möjligt inom en given budget.

OK spola NAD och skär ner på apparaterna. Skaffa bra högtalare med "lounge-lyssning" som primärt mål.

A: Högtalarna. Vintage + bra ljud brukar innebära Carlsson/Sonab (säger jag som verkligen inte är Carlsson-snubbe i själen). Sonab OA-serien i rätt faner kanske. Så här ser OA-116 ut och de ska ju låta bra inom givna premisser:

Sonab-OA116-75850.jpg
Sonab-OA116-75850.jpg (865.69 KiB) Visad 2628 gånger

B: Vinylavspelningen. 70-talet ligger ju i vinylerans storhetstid och en fin Thorens med rätt arm och pickup borde ligga rätt både i utseendet och ljudet. Som denna TD-126 MK II kanske:

Thorens-TD-126-MkII--SME-32628_24578.jpg
Thorens-TD-126-MkII--SME-32628_24578.jpg (567.18 KiB) Visad 2628 gånger

C: Förstärkeriet. NAD i all ära men vintage 70-tal är det ju inte. Kolla istället på en bättre receiver från t.ex. Pioneer eller Marantz och du hanmar kanske i en sån här:

Pioneer SX-980.jpg
Pioneer SX-980.jpg (397.89 KiB) Visad 2628 gånger

Sen gömmer du undan allt som inte är skivspelaren och receivern i ett skåp med luckor. Behåll CD/DVD och kassettdäck och komplettera kanske med nått att streama från.

Vintage-prylar med kvalitet och som har blivit fint renoverade är inte direkt billiga och det kan därför vara svårt att göra riktiga fynd här. Det kostar vad det kostar helt enkelt.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-25 15:56

Conan skrev:...
A: Högtalarna. Vintage + bra ljud brukar innebära Carlsson/Sonab (säger jag som verkligen inte är Carlsson-snubbe i själen). Sonab OA-serien i rätt faner kanske. Så här ser OA-116 ut och de ska ju låta bra inom givna premisser:

Sonab-OA116-75850.jpg

...

OA-116

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-25 16:01

Conan skrev:...

Sonab-OA116-75850.jpg

...

OA-116 gillar jag skarpt och hade föreslagit om inte budgetrestriktionen funnits. Exemplar i orginal men med behov av omkantning tenderar att kosta 8papp o uppåt, fungerande är ännu dyrare. Men härliga högtalare inom sina begränsningar.

Håller med Conan om att bestämma vad som är viktigt och att rensa i apparatfloran.

marcus75

Inläggav marcus75 » 2024-08-25 22:43

Stort tack för allt engagemang! Har fått en del tankar att marinera. Återkommer gärna om mina funderingar där :)

Har även lusläst manualen i lugn o ro (flera gånger) på mina 372 o 272, så nu är jag nog med på vad som händer. ;)
Men det står att om man kopplar in två par högtalare ska de vara på minst 8 ohm.
Mina är på 4 ohm. Frågan är då om de alltså räknas som två par när jag kopplar bas för sig och mid/diskant för sig? Det är ju exakt lika många högtalare som ska drivas. Men blir det alltså tyngre när de drivs var för sig än via varandra?
Vill ju inte riskera att skada förstärkarna. Är risken stor även om jag bara spelar på relativt låg volym?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-08-26 10:10

marcus75 skrev:så om jag vill att 272 ska driva basarna och 372 mid och diskant så kopplar jag in resp. högtalarkabel på speakers A i resp förstärkare.

korrekt?

Har inte läst hela tråden. En granne två hus bort har en komplett DUX-anläggning som jag blev involverad i när den krånglade. Det är DUX 321 det handlar om? Är det så att du vill ha ett effektsteg till basarna och ett till mellan/diskant? Det finns väl ett passivt delningsfilter inblandat, ska det behållas? Delningen mellan basar och resten skulle kunna göras på annat vis men jag misstänker det inte är värt besväret. Speciellt effekttåliga tror jag inte DUX 321 är och det finns därför inte mycket att vinna på att köra med dubbla effektsteg. Hur ser egentligen sladdhärvan ut för DUX 321? Drivs allt med en sladd per kanal? Då hänger väl bas och resten ihop och kan inte bara separeras?

https://hifigoteborg.se/pdf/DUX_321-03_ad_1975-10.pdf

https://auctionet.com/sv/1481544-sterod ... es#image_1

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2024-08-26 10:53

Kermit116 skrev:J

Med ovanstående i beaktande skulle jag säga Carlsson OA-12 i teakfanér om mer åt Carl Malmstenhållet. Du hittar för 2500-4500 beroende på skick. Du behöver nog en sub till detta beroende på hur mycket bas musiksmaken kräver.

data_foggens moddning, om det nu är m Satori o T22, ger en väldigt kompetent högtalare men är rätt kostsam, 8papp.

Det är inte med Satori. Vissa begränsningar finns det i plånboken. :)
Använder B65 och T22 i mina oa-12.
Det finns ingen planet B.

Nästa

Återgå till Köpråd