Nytt infra-system, elementförslag välkomnas.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Doofus

Nytt infra-system, elementförslag välkomnas.

Inläggav Doofus » 2025-11-27 09:28

Tittar på ett nya basar till min hemmabio, får plats för 8 st 18" tummare, i en lådvolym om c.a 170-190 liter var.
Förstärkning från ett Lab-gruppen FP14000 med minidsp flex i kedjan.

c.a 50 000 för element har jag tänkt mig, men det är ingen stenhård gräns.

Dayton ss18-22, bms 18n862, faital 18xl1800 är dom 3 element jag fastnat lite mer för.

Vad finns mer där ute som jag borde undersöka? Förslag välkomnas.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Morello

Re: Nytt infra-system, elementförslag välkomnas.

Inläggav Morello » 2025-11-27 09:33

Hur stort är rummet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 09:37

7x4,6 meter
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-27 09:40

Trodde du hade runt 1 000 m2 eller så. 8 st 18" är helt bortom all typ av sans och balans, givet att du inte avser blåsa ut fönster och trumhinnor. Hur har du räknat/dimensionerat? :D
-Innehar F-skattsedel-

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 10:04

Du och min sambo är helt överens Morello.

Mitt nuvarande system med 4x15" i slutna lådor räcker inte till helt enkelt (tycker jag). Det gräver inte tillräckligt djup och kan inte spela tillräckligt starkt under 20hz.
Dessutom har dom vid tunga partier börjat försöka gå på promenad, med en rörlig massa på c.a 550g per element, sd-fötter och massa slaglängd räcker inte vikten på lådorna (c.a 70kg).

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-11-27 10:40

Vad är det för baselement i ditt nuvarande system och vilken litervolym har lådorna?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 11:28

Zappa skrev:Vad är det för baselement i ditt nuvarande system och vilken litervolym har lådorna?

90 liter innervolym, Peerless STW-350F188PR01 https://loudspeakerdatabase.com/Peerles ... 188PR01-04

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2025-11-27 16:47

Om man går på ”pappersvärdena” i länken och antar att rummet är 7,0x4,6x2,4 m = 77,3 m³ så ska totala pumpvolymen om 13,89 L för 4 st slutna lådor med dina 15”:are kunna skrämma upp ljudtrycket i rummet till 122 dB. -Om man antar att rummet är helt slutet med stumma väggar och noll förluster alltså, inte så särskilt troligt … Teoretiskt är lägsta moden i ditt rum ca 24,5 Hz, något därunder bör trycksättning av rummet börja. Är det inte så eller väldigt lite ökande under 24,5 Hz så kan man gissa att det finns ganska stora öppningar eller att väggarna fladdrar / ”andas” för mycket. ”Andas” väggar / golv / tak och buktar utåt förändras rumsvolymen uppåt och det blir klent med ökande ljudtryck i dB. I så fall är det tveksamt både ekonomiskt och praktiskt att slanta upp för fler och större basar.

Peerless 4x15.png
Peerless 4x15.png (79.82 KiB) Visad 609 gånger

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-11-27 16:59

Doofus skrev:
Zappa skrev:Vad är det för baselement i ditt nuvarande system och vilken litervolym har lådorna?

90 liter innervolym, Peerless STW-350F188PR01 https://loudspeakerdatabase.com/Peerles ... 188PR01-04

Jag funderade på om du skulle kunna bygga om dem till basreflex, men jag gissar att lådan är för liten för det.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-27 17:00

Det är ett tråkigt förslag, men om du har en gemensam låda för dina 15" element så skulle du kunna porta den lådan. Om du har separata lådor så blir rören extremt långa för infra.

Utan att starta ett riktigt program så gissar jag på att det blir MYCKET mer tryck vid 15Hz om du stämmer av där och att du även vinner väldigt mycket på att öka lådvolymen.

Så ett alternativ kan vara att bygga två lådor avsedda för dubbla 18" element men att porta dem och bestycka med 15" element.

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 17:11

Tack Adhoc för svar, biorummet är tidigare gillestugan med en trapp mot övervåningen, där kommer den största förlusten. Väggarna är lättbetong/tegel, taket läcker dock mycket med panel liggandes omlott, som har vridit sig lite med åren och producerat stora glipor.

I typiskt faktiskt-manér har vi förbigått frågan jag hade om tilltänkta element.

Att bygga in trapp, sätta upp en dörr, riva taket och täta + isolera förefaller som det uppenbara valet.

Men jag vill utforska överkapacitet också!

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 17:17

Neuhausen skrev:Det är ett tråkigt förslag, men om du har en gemensam låda för dina 15" element så skulle du kunna porta den lådan. Om du har separata lådor så blir rören extremt långa för infra.

Utan att starta ett riktigt program så gissar jag på att det blir MYCKET mer tryck vid 15Hz om du stämmer av där och att du även vinner väldigt mycket på att öka lådvolymen.

Så ett alternativ kan vara att bygga två lådor avsedda för dubbla 18" element men att porta dem och bestycka med 15" element.

Det är inte så tråkigt, och jag har kikat lite på jänkarnas så kallade LLT (Large box Low Tune) modeller, enorma lådor avstämda 12-14hz med dsp.
De 15-tummare jag har idag var ett kul test, när jag bodde i lägenhet så fungerade dom bra och tog inte så mycket plats. Dom är dock väldigt ineffektiva och liknar mer bilbasar där dom ska pushas långt utanför 70% bl, väldigt olinjärt blir det men över 40mm mekaniskt åt ett håll har inte varit några bekymmer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-27 17:22

Doofus skrev:Du och min sambo är helt överens Morello.
.

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-27 17:50

Eftersom den totala portarean måste hållas konstant av turbulensskäl blir det ingen skillnad i portlängd om man samlar alla kaviteter till en enda.

Den som är ute efter kapabla element till ett någorlunda rimligt pris (speciellt SoundImports i Europa - just nu Black Friday-erbjudanden) bör överväga Dayton UMII-15 och UMII-18.

Det tycks dock som att samtliga element i denna serie har en del problem med en upphängningsresonans runt ca 350-700 Hz beroende på modell, så om man planerar att använda basmodulerna över ca 150 Hz bör man se upp:

https://audioxpress.com/article/test-be ... oofer-line

https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 15-22.html

https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 18-22.html
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2025-11-27 18:13

Doofus skrev:Tack Adhoc för svar, biorummet är tidigare gillestugan med en trapp mot övervåningen, där kommer den största förlusten. Väggarna är lättbetong/tegel, taket läcker dock mycket med panel liggandes omlott, som har vridit sig lite med åren och producerat stora glipor. ...

Du kan ha fler ljudläckagekällor. Är det lättbetong eller leca-block? Leca-block är porösa och luftgenomsläppliga. Jag tror Nattlorden putsade på ordentligt på sina lecablock-väggar för att täta av. Basen blåste annars ut till granntanten, i stället för att stanna eller byggas upp i rummet.

Från https://benders.se/globalassets/c4-asse ... 024-LU.pdf , sidan 16: "Observera att obehandlad vägg av LECA block typ 3, densitet 825 kg/m3, ger endast 10–15 dB luftljudsisolering, praktiskt taget oberoende av väggtjockleken, som följd av ljudläckage genom den porösa strukturen."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-27 18:44

Även för ett akustiskt "mjukt" rum (d.v.s. kraftigt läckande och/eller med högmobila begränsningsytor) kan man dock lösa problemen genom att överdimensionera basmodulernas kapacitet. Detta är ofta både enklare och billigare än att införa åtgärder för byggnaden även om grannarna (och familjen) kanske inte håller med angående detta val. :mrgreen:

Fördelen med ett mjukt rum är för övrigt att nödvändigheten av ekvalisering minskar, så den som är mentalt kvar i det förra millenniet får det lite lättare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-27 18:52

Det står bortom allt rimligt tvivel att Herr ekvalisator faktiskt lever upp till just det epitetet! :)
-Innehar F-skattsedel-

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-27 20:09

Arean behöver som I-or säger vara densamma per bas när det är lufthastighetsbegränsat.

Jag tänkte mer på vad som är möjligt som en efterkonstruktion för prov. Att sätta en lågt avstämd port på en 90l låda med en 15" bas i ger ett väldigt långt rör och det ser ut att vara för lite volym för att fungera riktigt. Jag har just övervägt att bygga om en låda från två basar till en bas här själv.

Om dina Peerless stämmer någorlunda med specifikation så tycker jag att det ser ut som att det är värt att bygga fyra portade lådor på ca 200l för dem. Det kan nog vara bra om lådorna är 120cm långa för att kanske klara sig utan veck på porten. Porten behöver vara en väl optimerad slitsport. Kanske fungerar den modell som jag tänkt bygga? viewtopic.php?f=16&t=74176&start=60#p2356903 Troligtvis behöver du ha platt ända på lådan för att få plats med porten.

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 21:52

I-or skrev:Eftersom den totala portarean måste hållas konstant av turbulensskäl blir det ingen skillnad i portlängd om man samlar alla kaviteter till en enda.

Den som är ute efter kapabla element till ett någorlunda rimligt pris (speciellt SoundImports i Europa - just nu Black Friday-erbjudanden) bör överväga Dayton UMII-15 och UMII-18.

Det tycks dock som att samtliga element i denna serie har en del problem med en upphängningsresonans runt ca 350-700 Hz beroende på modell, så om man planerar att använda basmodulerna över ca 150 Hz bör man se upp:

https://audioxpress.com/article/test-be ... oofer-line

https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 15-22.html

Den 18 tummaren hade jag missat, 33 000 för 8 st känns överkomligt.
Tack för input.

System är tänkt att användas som högst till 110hz.

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 21:56

Adhoc skrev:
Doofus skrev:Tack Adhoc för svar, biorummet är tidigare gillestugan med en trapp mot övervåningen, där kommer den största förlusten. Väggarna är lättbetong/tegel, taket läcker dock mycket med panel liggandes omlott, som har vridit sig lite med åren och producerat stora glipor. ...

Du kan ha fler ljudläckagekällor. Är det lättbetong eller leca-block? Leca-block är porösa och luftgenomsläppliga. Jag tror Nattlorden putsade på ordentligt på sina lecablock-väggar för att täta av. Basen blåste annars ut till granntanten, i stället för att stanna eller byggas upp i rummet.

Från https://benders.se/globalassets/c4-asse ... 024-LU.pdf , sidan 16: "Observera att obehandlad vägg av LECA block typ 3, densitet 825 kg/m3, ger endast 10–15 dB luftljudsisolering, praktiskt taget oberoende av väggtjockleken, som följd av ljudläckage genom den porösa strukturen."

Jag har inte hittat några leca-block i stommen på huset, bara lättbetong och armering i väggarna. över lättbetongen är nästa våning byggt i tegel med träinfällda fönsterytor.

Men krafttag åt att minska bas-svinnet är sunt.

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 21:58

Neuhausen skrev:Arean behöver som I-or säger vara densamma per bas när det är lufthastighetsbegränsat.

Jag tänkte mer på vad som är möjligt som en efterkonstruktion för prov. Att sätta en lågt avstämd port på en 90l låda med en 15" bas i ger ett väldigt långt rör och det ser ut att vara för lite volym för att fungera riktigt. Jag har just övervägt att bygga om en låda från två basar till en bas här själv.

Om dina Peerless stämmer någorlunda med specifikation så tycker jag att det ser ut som att det är värt att bygga fyra portade lådor på ca 200l för dem. Det kan nog vara bra om lådorna är 120cm långa för att kanske klara sig utan veck på porten. Porten behöver vara en väl optimerad slitsport. Kanske fungerar den modell som jag tänkt bygga? viewtopic.php?f=16&t=74176&start=60#p2356903 Troligtvis behöver du ha platt ända på lådan för att få plats med porten.

Jag tänker att dessa basar var lite specifikt för små lådor och dsp, men kan testa att simulera 200l portat.

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-27 22:11

Neuhausen skrev:Arean behöver som I-or säger vara densamma per bas när det är lufthastighetsbegränsat.

Bild

Ingen tokoptimerad port, men 2 st 154mm (6-tumsportar) 955,8mm långa avstämt 16Hz med 15m/s inställt i basta.
Vs 1 st umii18-22 i 175 liter slutet.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-27 23:04

Fyra UM18-22 i stor portad låda med så mycket effekt som du har är jag säker på att kommer göra att saker i huset går sönder hur lite rumshöjning du än har. :lol:

Basta säger att de spelar rakt ner till 16Hz med 14 Hz avstämning i 400l.

8 styck ser ut att kunna bli lite svårt att koppla till rätt last om jag inte tänker fel. Bryggat ger det som bäst 8.4ohm och med 4st kan man koppla det som 4.2ohm. Så kanske 4000W skillnad. Men 8st tycks behövas för att svälja effekten i sluten låda.

Med samma volymbudget, ca 1600liter så ser 4 i portad låda ut som ett mycket bättre val än 8 i sluten även om man inte tar hänsyn till ekonomi.

Men att sätta dina fyra Peerless i portad låda istället för de du har kommer göra oerhörd skillnad.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2025-11-27 23:42

Doofus skrev:

Varför inte bara köra fyra till av dem?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-28 09:59

Alexi skrev:
Doofus skrev:

Varför inte bara köra fyra till av dem?

Fyra till kan gå, men elementen är väldigt ineffektiva och gjorde sig bra för små lådor med massa effekt.
Verkar också som PMC plockat upp Peerless STW-350 för sin BST-subwoofer: https://pmc-speakers.com/studio/bst/

Prislappen för deras mycket hemliga TL är ringa $21999 (jösses) utan förstärkning.
Jag köpte mina element för 5600kr st.

Fyra till hade gett mig samma möjliga ljudtryck, men med mindre konutslag (mindre promenader). Det blir nog ett mindre steg uppåt för ganska mycket pengar - men säljer jag dem - så är steget litet till 8x18, och jag kan bygga lådor som bättre passar utrymmet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-11-28 10:33

Om din sambo hade gogglat dig och tittat in här innan inflyttning, kunde vi berättat om dina något bisarra böjelser på den här punkten! :D
... tycker jag!

Per

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-28 10:46

PerStromgren skrev:

Om din sambo hade gogglat dig och tittat in här innan inflyttning, kunde vi berättat om dina något bisarra böjelser på den här punkten! :D

Hej Per! Kul att du skriver :)
Tog henne ett par veckor och förstå att mina 4435:or var högtalare och inte en udda byrå i vardagsrummet...

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-28 14:15

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-11-28 15:01

Calleberg skrev:Blekk fraijdej på 18" Ultimax II

Jag har hoovrat över köpknappen 3 gånger under dagen.. Ska se om jag kan skjuta av ikväll, eller om något annat uppenbarar sig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-28 15:42

En flaska vin brukar göra beslut lättare att fatta.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Köpråd