bryston vs rotel rb-10x0

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-13 14:55

Bryston är ett superbt företag med produkter som normalt sett bara håller.

Att mitt (för det är jag som ställt Bryston steget till LTS förfogande) 14B SST nu har ett "fel" är beklagligt, men något jag räknar med löser sig, om inte annat har Ingvar Öhman mitt fulla förtroende att sätta lödkolven i mitt slutsteg och fixa det som är "fel".

Mr James Tanner är vVD och säljansvarig - Mr Tanner är den man normalt sett hamnar i konversation med, och han svarar såfort han hinner. Han är också mycket aktiv på deras forum:

Bryston Owner Circle

Mr Brian Rusell är VD, och mycket lätt att språka med.

Sedan finns det 2 vVD till, och den som är nyfiken kan titta här:
Bryston CA information

Jag har igentligen bara gott att säga om Bryston CA. Men jag har dessvärre inga vackra ord att säga om säljaren i Norge (tillika generalagent). Det gör det hela lite knöligt att hantera. Idagsläget skulle jag rekommendera två saker: 1) Köp ett slutsteg tillverkat före 2006 så du får den gamla garantin, den är mycket mera gångbar. 2) Handla nytt i Tyskland innanför EUs gräns, annars blir det bara skit och pankaka med export/import när man måste trilskas med säljaren. Den dagen jag kan avslöja exakt allt skall jag göra det, men tills dess får de som är nyfikna sitta stilla och vänta...

Så trots denna lilla drawback med 14Bs filtermiss så är jag nyfiken på vad som komma skall....

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-13 15:32

Jepp, trist att vi inte har en agent i Sverige. Men Tyskland är helt OK att handla i. Begagnatmarknaden är dock inte stor utan det blir nyköp som regel eftersom ingen byter en Bryston. Man bara köper en till.

Mvh

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-13 19:04

Bamsefar skrev:Bryston är ett superbt företag med produkter som normalt sett bara håller.

Att mitt (för det är jag som ställt Bryston steget till LTS förfogande) 14B SST nu har ett "fel" är beklagligt, men något jag räknar med löser sig, om inte annat har Ingvar Öhman mitt fulla förtroende att sätta lödkolven i mitt slutsteg och fixa det som är "fel".

Mr James Tanner är vVD och säljansvarig - Mr Tanner är den man normalt sett hamnar i konversation med, och han svarar såfort han hinner. Han är också mycket aktiv på deras forum:

Bryston Owner Circle

Mr Brian Rusell är VD, och mycket lätt att språka med.

Sedan finns det 2 vVD till, och den som är nyfiken kan titta här:
Bryston CA information

Jag har igentligen bara gott att säga om Bryston CA. Men jag har dessvärre inga vackra ord att säga om säljaren i Norge (tillika generalagent). Det gör det hela lite knöligt att hantera. Idagsläget skulle jag rekommendera två saker: 1) Köp ett slutsteg tillverkat före 2006 så du får den gamla garantin, den är mycket mera gångbar. 2) Handla nytt i Tyskland innanför EUs gräns, annars blir det bara skit och pankaka med export/import när man måste trilskas med säljaren. Den dagen jag kan avslöja exakt allt skall jag göra det, men tills dess får de som är nyfikna sitta stilla och vänta...

Så trots denna lilla drawback med 14Bs filtermiss så är jag nyfiken på vad som komma skall....

Tack Bamsefar, då har vi bringat lite klarhet i det hela. Har du råkat ut för trubbel med ditt slutsteg? Du skrev något om avslöja, gäller det något som bara drabbar dig eller något som har med LTS-testet att göra eller vad?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-13 21:07

Merkurius skrev:Tack Bamsefar, då har vi bringat lite klarhet i det hela. Har du råkat ut för trubbel med ditt slutsteg? Du skrev något om avslöja, gäller det något som bara drabbar dig eller något som har med LTS-testet att göra eller vad?

Nej det har inget med det (mitt) 14B SST slutsteget att göra.

Men man måste vara uppmärksam på att från 2006 så är kraven på dokumentation (originalkvittot, ej någon kopia eller liknande utan det äkta ursprungskvittot) 100%. Utan det är man rökt på "sina" 20 år i garanti. Never mind att det kan kosta skjortan att få t.ex. ett slutsteg till Canada (export) och sedan hem igen (import)...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-13 23:06

Merkurius:

Du kan ställa dina frågor direkt till Bryston, de svarar garanterat.

Mvh

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-16 09:07

Bamsefar skrev:...från 2006 så är kraven på dokumentation (originalkvittot, ej någon kopia eller liknande utan det äkta ursprungskvittot) 100%. Utan det är man rökt på "sina" 20 år i garanti. Never mind att det kan kosta skjortan att få t.ex. ett slutsteg till Canada (export) och sedan hem igen (import)...
Men det är alltså samma garanti som tidigare, bara att de är hårdare på dokumentationen?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-16 09:26

Almen skrev:
Bamsefar skrev:...från 2006 så är kraven på dokumentation (originalkvittot, ej någon kopia eller liknande utan det äkta ursprungskvittot) 100%. Utan det är man rökt på "sina" 20 år i garanti. Never mind att det kan kosta skjortan att få t.ex. ett slutsteg till Canada (export) och sedan hem igen (import)...
Men det är alltså samma garanti som tidigare, bara att de är hårdare på dokumentationen?

Ja garantin är fortfarande 20 år, men kravet på dokumentation (originalkvittot från en auktoriserad återförsäljare vid tid för inköpet) är markant högre. De flesta håller självklart reda på alla kvitton och garantipapper, fast det gäller inte alla kan jag säga ;)

Den som vill veta mera om garantin går förslagsvis in på Brystons site och läser på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-16 10:21

Jo, jag har varit där och läst. :) Ville bara höra det från någon som varit vid fronten och kämpat, så att säga.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-26 20:50

Öhman: Hur går det med testet och kontakten med Bryston?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-27 07:33

Merkurius skrev:Öhman: Hur går det med testet och kontakten med Bryston?

Nu är inte jag Ingvar Öhman, men det ser mycket positivt ut ;)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-27 14:32

Okej, berätta :P :!:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-12 12:08

Och nu har jag köpt Bryston också! :D

Ett begagnat 4B-ST blev ett enormt lyft för musiken. Slagverks- och orgelmusik blev än mer levande, men även tät rockmusik som NIN och King Crimson blev liksom mer uppenbart. Det är klart, det är ett rätt stort steg att gå från 2x60 till 2x250 W.

Tydligen går det ju rätt bra med LTS-moddningen, vad man hört. :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-12-15 20:40

Ja, jag gjorde den erfarenheten också för 10 år sedan när jag gick från ett på pappret likvärdigt slutsteg till en 3B-ST. Det finns något i Brystons konstruktion som är så fundamentalt rätt att man undrar vad många andra förstärkarkonstruktörer håller på med. Kul också att LTS förslag till ytterligare förbättring har vunnit gehör. Det visar att Bryston är ett seriöst företag som lyssnar på kunnigt folks åsikter. Detta kan de kosta på sig för att du själva är kunniga och seriösa.

Kul att det är fler nu som börjar äga Bryston. Jag kände mig ganska ensam för 10 år sedan. När man sa Bryston, hade ingen hört talas om den tillverkaren.

Det är supertrist att vi inte har en svensk agent för detta märke.

Mvh

Föregående

Återgå till Köpråd