Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?
FBK skrev:...Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg. ...
jockewe skrev:Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?
De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.
Morello skrev:jockewe skrev:Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?
De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.
Men vad menar du med varm? Jag tolkar det som förhöjt värmeområdet, dvs registret upp till några hundra hertz.
Några sådana egenskaper besitter inte Classé-slutstegen.
Menar du möjligtvis beslöjad som i avrullat och/eller distorderat diskantregister?
Morello skrev:Alltså, B&W 802N är inte en märkvärdig last och dessutom är känsligheten hygglig -man behöver alltså inte ett monsterslutsteg som Classé Omega för att driva dem!
Om jag hade en begränsad budget och inte fabricerade egna slutsteg,skulle jag satsa på tex Rotel RB1090 som har visat sig driftsäkert - bortsett någon enstaka mindre brist.
FBK skrev:...
Sedan berättade jag om när vi kopplade in Amplifixen och det bara kom diskant ur högtalaren, det om något säger att de här burkarna kräver lite extra. Men ingen tar det på allvar.
FBK skrev:sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
tomsk skrev:FBK skrev:sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
Konstigt vad dom är nämligen för classe med.....
Dessutom hade du lagt in bild på marantz mm8077????
Dessutom är mm8077 spelat till 150 W 8 ohm 180 6 ohm
Vad säger det att titta på bilder???
Som vanligt så tror många...
Marantz levererar inte osv...
Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så..![]()
INGEN har hittills visat ngn strömmkub eller liknande.
Varför dumt att prata med olika källor?????
Är väl mera tveksamt att bara inhämta info från ett vist håll.
Jag har sett syrömkuben på classe.
Därför ställde jag frågorna om skydskretsar.
Använder mm8077 bara till fronterna.
Och ja jag kommer köpa ca5200.
Och ja jag tycker det är rimligt att ifrågasätta.
Verkar råda olika meningar om hur svårdrivna dessa är.
INGEN har svarat på objektiva frågor hur andra högtalare beter sig
sprudel skrev:Morello skrev:jockewe skrev:
De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.
Men vad menar du med varm? Jag tolkar det som förhöjt värmeområdet, dvs registret upp till några hundra hertz.
Några sådana egenskaper besitter inte Classé-slutstegen.
Menar du möjligtvis beslöjad som i avrullat och/eller distorderat diskantregister?
Ändå upplever lyssnare det så, konstigt! Vad gäller då, kartan eller verkligheten? Kan kartan vara fel?
tomsk skrev:Jag använde nog ordet varmt vilket för mig innebär.
Att jag tror mig höra meta av klangen från träet i em akustisk gitarr.
Att tex thåströms röst låter bredare .mera nyanser
Har växelvis segat framför högtalarna på ca 1 m.
802 var är rappare vissa frekvenser. Tandberg levererar mera bas på annat sätt.
...
tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
jbass skrev:tomsk skrev:Jag använde nog ordet varmt vilket för mig innebär.
Att jag tror mig höra meta av klangen från träet i em akustisk gitarr.
Att tex thåströms röst låter bredare .mera nyanser
Har växelvis segat framför högtalarna på ca 1 m.
802 var är rappare vissa frekvenser. Tandberg levererar mera bas på annat sätt.
...
Spelar alla basarna i 802’orna?
Johan_Lindroos skrev:tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
Hej Tomsk!
Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.
Men men, skulle du kanske kunna ta det lite från början egentligen?
1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1A) Ljudkvalitet? Om så är fallet, i så fall vad?
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?
2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?
Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.
Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.
En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.
Här finns en hyfsat bra mätrapport på ditt slutsteg:
https://www.soundandvision.com/content/ ... s-measures
Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n!![]()
Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart!
jockewe skrev:Strålande tomsk!
Jag tror inte du kommer att ångra dig en sekund!!
Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim
PS - det finns ingen fläkt som låter i ett CA-5200, den sitter i 5300 designen ..
tomsk skrev:En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst.
tomsk skrev:Johan_Lindroos skrev:tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
Hej Tomsk!
Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.
Men men, skulle du kanske kunna ta det lite från början egentligen?
1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1A) Ljudkvalitet? Om så är fallet, i så fall vad?
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?
2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?
Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.
Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.
En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.
Här finns en hyfsat bra mätrapport på ditt slutsteg:
https://www.soundandvision.com/content/ ... s-measures
Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n!![]()
Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart!
Börja med att tacka för det mest matnyttiga inlägget hittills.
Varför ....
Jo olika anledningar.
1 som du säger är känslobaserat kommer ihåg jag lyssnade för typ 15 år sedan på hifi klubben och fick en Dow upplevelse med Rammstein en 3d upplevelse som på film... å andra sidan har jag aldrig fått det igen med samma låt och utrustning.
Bor i och nu då det är vanligtvis modesta nivåer.
Körde upp till ca minus 5 db på företaget det hår till plus 18 så högt kan jag absolut bara spela typ 1 låt. Annars är man ovän med grannarna.
Du skrev Ang två och balanserat du skrev liiite
Betyder det just lite eller var det ironi och betyder mycket?
En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst. Samt jag uppskattar återgivning av röster och gittar .
En annan anledning skulle vara att få rappare högtalare i basen. Detta är något jag inte är så säker på men många andra verkar så säkra på den saken...
Brukar ligga på minus 20 db som mest som sagt går sr7013 upp till plus 18db. Då högt är inte att tänka på
Än en gång tack.
P.s köper nog ändå 5200 känslostyrt
Kan ju söka det i värsta fall ta lite förlust.
Bränner inte pengar på krogen eller bilar
Mvh Tomas
tomsk skrev:jockewe skrev:Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim
Ok tack för tipsen och återkopplingen
Kan man inte bygga rca kontakten. ,??
Mvh Tomas
"As for bridging the CA-5200, you would need to create yourself a custom input cable. This is a XLR cable but with signal pins 2 & 3 reversed. You need one reversed cable and one standard cable to make this work. Keep in mind that you cannot use the single ended inputs to bridge the CA-5200. These cables are to be used between the preamp and the CA-5200 XLR inputs.
*
As for the outputs of the CA-5200, you will need to link both ground posts of each amplifier pair used for bridging. So the 2 black (-) posts need to be linked with a big gauge wire. The output to the speaker will be the 2 red (+) posts. The standard cable output channel will represent the (+) of the speaker. The reverse cable output channel will represent the (-) of the speaker.
*
For example using CH1 & 2 bridged.
*
CH1 black post (-)ß(tied together)àCH2 black post (-)
Standard cable CH1 red post (+)à(+) of speaker
Reversed cable CH2 red post (+)à(-) of speaker
*
Make sure not connect any common grounds to the negative speaker terminal as this will not be a ground, it will be the negative phase (live). Connecting a ground here could possibly blow the amplifier as you would be shorting it. I thought I had a diagram documented for this but we don’t. It is not common practice to bridge Delta I series amplifiers and not recommended."
BRIDGING PROCEDURE
1. Ensure that the amplifier(s)/Pre-amp/Processor are OFF and disconnected from all power supplies
2. Using a good gauge speaker cable (preferably 10 gauge or better) connect the amplifier’s negative outputs of the 2 channels that you want to bridge.
3. Take the LEFT speaker cable and connect the positive end to Channel 1 and the negative end to Channel 2.
4. Repeat as necessary for the other channels/ amplifiers
5. Using the XLR “Y” cable, connect the MALE NON-inverted end to the amplifier’s CH1 XLR input, and the MALE INVERTED to the amplifier’s CH2 XLR input.
6. Repeat as necessary for the other channels/amplifiers.
7. Take the female end of the XLR “Y” cable and connect it to the LEFT XLR output on your Pre-amp/ Processor.
8. Repeat as necessary, connecting the female end of the XLR “Y” cable to the appropriate input on your Pre-amp/ Processor for the other channels/amplifiers.
Note on Bridging Delta Multichannel Amplifiers:
When bridging multi channel Delta amplifiers the best sound is delivered by bridging the channels that are physically closest to each other (channel 1 with channel 4; channel 3 with channel 5).
Morello skrev:hcl skrev:Morello skrev:Vad är det för egenskaper du hävdar inte kan beskrivas med vedertagen teknisk analys/mätning?
De egenskaper som är viktigast för en god musikupplevelse.
Vad är det du syftar på - utveckla!
Du påstår implicit att det finns egenskaper som inte går att mäta, men hur vet du det (om de inte går att mäta)?
Hur kom du fram till detta? Vilka experiment har genomförts?
Som sagt, utveckla.
tomsk skrev:FBK skrev:sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
Konstigt vad dom är nämligen för classe med.....
Dessutom hade du lagt in bild på marantz mm8077????
Dessutom är mm8077 spelat till 150 W 8 ohm 180 6 ohm
Vad säger det att titta på bilder???
Som vanligt så tror många...
Marantz levererar inte osv...
Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så..![]()
INGEN har hittills visat ngn strömmkub eller liknande.
Varför dumt att prata med olika källor?????
Är väl mera tveksamt att bara inhämta info från ett vist håll.
Jag har sett syrömkuben på classe.
Därför ställde jag frågorna om skydskretsar.
Använder mm8077 bara till fronterna.
Och ja jag kommer köpa ca5200.
Och ja jag tycker det är rimligt att ifrågasätta.
Verkar råda olika meningar om hur svårdrivna dessa är.
INGEN har svarat på objektiva frågor hur andra högtalare beter sig
jonasp skrev:FBK skrev:...
Sedan berättade jag om när vi kopplade in Amplifixen och det bara kom diskant ur högtalaren, det om något säger att de här burkarna kräver lite extra. Men ingen tar det på allvar.
När du skriver att det lät så illa med Amplifix så är det inte så att jag nödvändigtvis inte tror dig. Däremot drar jag kanske en annan slutsats av din upplevelse än du gjorde - jag tror nämligen inte att brist på effekt får högtalaren att låta "bara diskant", snarare att något är allvarligt fel med Amplifixen i fråga. Och det verkar ju tyvärr vara en mycket tveksam konstruktion, kolla bara på markkus problem på hifiorum med burken.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=53217
Sedan tycker jag också att man ska ha en effektstark förstärkare för att driva N802 - den låter ju snyggt när man drar på och är tämligen potent, så varför inte kunna använda högtalaren till sin fulla potential?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster