Driva B&W 802 N

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Emanuelgbg » 2020-09-04 09:47

Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-04 10:31

Vad ställer högst krav/är mest problematiskt för ett slutsteg, en högtalare med jämn låg impendans, en som varierar mycket i impendansen eller en högtalare med låg känslighet?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-04 10:47

sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.

+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-09-04 10:56

Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?

De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-04 11:41

FBK skrev:...Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg. ...

Många kloka ord från dig i den här diskussionen, men att köra med ett för klent slutsteg kan väl vara ganska okej om man tycker att det låter (tillräckligt) bra, då finns det utvecklingspotential. När Porschen ska ut på Gelleråsen kan man skruva dit riktiga hjul och wow! Nästan så jag önskar att det fanns sådana utvecklingssteg för min anläggning också. Eller det gjorde det, när jag adderade en dedicerad förförstärkare tyckte jag mig uppleva flera nyanser av förbättring, men som allt annat har det blivit vardag och jag är tillvand och uppskattar det inte på samma omvälvande sätt som de första gångerna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-04 11:54

Alltså, B&W 802N är inte en märkvärdig last och dessutom är känsligheten hygglig -man behöver alltså inte ett monsterslutsteg som Classé Omega för att driva dem!

Om jag hade en begränsad budget och inte fabricerade egna slutsteg,skulle jag satsa på tex Rotel RB1090 som har visat sig driftsäkert - bortsett någon enstaka mindre brist.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-04 11:57

jockewe skrev:
Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?

De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.

Men vad menar du med varm? Jag tolkar det som förhöjt värmeområdet, dvs registret upp till några hundra hertz.
Några sådana egenskaper besitter inte Classé-slutstegen.

Menar du möjligtvis beslöjad som i avrullat och/eller distorderat diskantregister?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-04 12:14

Morello skrev:
jockewe skrev:

Men vad menar du med varm? Jag tolkar det som förhöjt värmeområdet, dvs registret upp till några hundra hertz.

Menar du möjligtvis beslöjad som i avrullat och/eller distorderat diskantregister?

Ändå upplever lyssnare det så, konstigt! Vad gäller då, kartan eller verkligheten? Kan kartan vara fel?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2020-09-04 12:21

Åk ner till Holland och hämta upp det här paret CA-M400 till reapris. Det är empiriskt funnet att detta steg är en synnerligen lyckad kombo med Nautilus 802. Du behöver aldrig mer bekymra dig om en uppgradering av drivningen.

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... nieuw.html

Edit: utsatt pris verkar vid närmare granskning per slutsteg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-04 13:08

Morello skrev:Alltså, B&W 802N är inte en märkvärdig last och dessutom är känsligheten hygglig -man behöver alltså inte ett monsterslutsteg som Classé Omega för att driva dem!

Om jag hade en begränsad budget och inte fabricerade egna slutsteg,skulle jag satsa på tex Rotel RB1090 som har visat sig driftsäkert - bortsett någon enstaka mindre brist.

Alltså så skriver du inte är en märkvärdig last och känsligheten är hygglig och så rekommenderar du ett slutsteg på 2x380watt, det blir lite komiskt. Och varför bygger du själv slutsteg som kan få elementen att fara ur högtalarna, ännu mer komiskt. Varför inte lita på mig för en gångs skulle som har lyssnat på högtalarna och acceptera att de behöver minst 2X200Watt av seriös kvalite dvs inte billiga slutsteg utan sådana som kostar lite mer och som driver på bra i lägre impedanser som det Classe som varit uppe som gör det fantastiskt. Men det finns alternativ i min lista som jag gjorde i någon av tromsk trådar som klarar att driva dem tillräckligt bra som kostar mindre än Classé. Sedan berättade jag om när vi kopplade in Amplifixen och det bara kom diskant ur högtalaren, det om något säger att de här burkarna kräver lite extra. Men ingen tar det på allvar. Det får sluta som det vill för Tomsk då jag har fel enligt alla, tråkigt bara att han uppenbart har köpt på sig burkar som ställer till problem i hans rigg, men mitt sista råd är att läs också https://hifi-musik.se/test/e/1985/ där de pekar på samma saker som jag gör. Men både dem och jag har lyssnat. Så nu kan ni säga att jag har fel som vanligt och rekommendera sådant som bara gör att Tomsk inte kommer bli helt nöjd till slut, inte snällt skulle jag säga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-04 14:38

Men "monster" avsåg jag i första hand steg som driver låga och svåra impedanser. B&W 802 är ju en relativt stor och potent högtalare så utan vidare kan hantera 3-4-5 hundra watt med dynamiskt programmaterial.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-04 15:03

FBK skrev:...
Sedan berättade jag om när vi kopplade in Amplifixen och det bara kom diskant ur högtalaren, det om något säger att de här burkarna kräver lite extra. Men ingen tar det på allvar.

När du skriver att det lät så illa med Amplifix så är det inte så att jag nödvändigtvis inte tror dig. Däremot drar jag kanske en annan slutsats av din upplevelse än du gjorde - jag tror nämligen inte att brist på effekt får högtalaren att låta "bara diskant", snarare att något är allvarligt fel med Amplifixen i fråga. Och det verkar ju tyvärr vara en mycket tveksam konstruktion, kolla bara på markkus problem på hifiorum med burken.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=53217

Sedan tycker jag också att man ska ha en effektstark förstärkare för att driva N802 - den låter ju snyggt när man drar på och är tämligen potent, så varför inte kunna använda högtalaren till sin fulla potential?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 15:21

FBK skrev:
sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.

+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]

Konstigt vad dom är nämligen för classe med.....
Dessutom hade du lagt in bild på marantz mm8077????
Dessutom är mm8077 spelat till 150 W 8 ohm 180 6 ohm
Vad säger det att titta på bilder???
Som vanligt så tror många...
Marantz levererar inte osv...
Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så.. :mrgreen:
INGEN har hittills visat ngn strömmkub eller liknande.
Varför dumt att prata med olika källor?????
Är väl mera tveksamt att bara inhämta info från ett vist håll.
Jag har sett syrömkuben på classe.
Därför ställde jag frågorna om skydskretsar.
Använder mm8077 bara till fronterna.
Och ja jag kommer köpa ca5200.
Och ja jag tycker det är rimligt att ifrågasätta.
Verkar råda olika meningar om hur svårdrivna dessa är.
INGEN har svarat på objektiva frågor hur andra högtalare beter sig

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 15:23

tomsk skrev:
FBK skrev:

[ Bild ]

Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så.. :mrgreen:

Septon är
Genaralagent för classe skulle det vara

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-04 15:30

sprudel skrev:
Morello skrev:
jockewe skrev:

Ändå upplever lyssnare det så, konstigt! Vad gäller då, kartan eller verkligheten? Kan kartan vara fel?

Först måste man nog definiera vad som avses med "varmt" samt undersöka vad man relaterar till och sedan kan man ju fråga sig hur testerna gick till.
-Innehar F-skattsedel-

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 15:36

Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....

Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 15:42

Jag använde nog ordet varmt vilket för mig innebär.
Att jag tror mig höra meta av klangen från träet i em akustisk gitarr.
Att tex thåströms röst låter bredare .mera nyanser
Har växelvis segat framför högtalarna på ca 1 m.
802 var är rappare vissa frekvenser. Tandberg levererar mera bas på annat sätt.
...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-04 15:49

Segt och rappt, precis som när man sylar en godis-kola i nyllet på någon.

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2020-09-04 16:22

tomsk skrev:Jag använde nog ordet varmt vilket för mig innebär.
...

Spelar alla basarna i 802’orna?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-04 16:33

tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....

Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern

Hej Tomsk!

Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.

Men men, skulle du kanske kunna ta det lite från början egentligen?

1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1A) Ljudkvalitet? Om så är fallet, i så fall vad?
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?

2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?

Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.

Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.

En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.

Här finns en hyfsat bra mätrapport på ditt slutsteg:
https://www.soundandvision.com/content/ ... s-measures

Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n! :wink:

Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-09-04 16:37

Strålande tomsk!
Jag tror inte du kommer att ångra dig en sekund!!
Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim

PS - det finns ingen fläkt som låter i ett CA-5200, den sitter i 5300 designen ..
- - -

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 17:23

jbass skrev:
tomsk skrev:Jag använde nog ordet varmt vilket för mig innebär.
...

Spelar alla basarna i 802’orna?

??
Ja dom spelar kördrvlite Rammstein där dom kör basgittar.speladr högt då jag fick hålla för öronen satte mig framför för att känna trycket lite meta rappt och nyanserat mellan strängarna tandbergs 12a kanske damma yryck på kroppen men annorlunda kolladr konerna dom rörde sig distinkt.
Vad vet jag man kanske inte kan mäta på detta sätt.
Kollade också marantz har 100 000 uf totalt delat o mitt fall på 2 kanaler
Classe har strax under 50 000 uf per kanal .
Fattar det är olika OM man kör alla stegen men när jag bara kör 2 av kanalerna?????
Lika mycket???
Å andra sidan väger classe typ 30 kg mer Tor ca 50kg mot typ 20 så på något borde bara skillnad ska bli kul att höra.
Har bestämt mig för ca5200 nu.
Få löser dig centern med tänkte först köpa en html 1 men blir nog en liggande studio monitor. Tandberg få jag tycker om återgivning av röster plus den går ner till 27 eller 30 hz bättre än htlm1 .

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 17:44

Johan_Lindroos skrev:

Judas osv osv.

Hej Tomsk!

Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.

1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?

2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?

Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.

Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.

En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.

Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n! :wink:

Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart! :wink:

Börja med att tacka för det mest matnyttiga inlägget hittills.

Varför ....
Jo olika anledningar.
1 som du säger är känslobaserat kommer ihåg jag lyssnade för typ 15 år sedan på hifi klubben och fick en Dow upplevelse med Rammstein en 3d upplevelse som på film... å andra sidan har jag aldrig fått det igen med samma låt och utrustning.
Bor i och nu då det är vanligtvis modesta nivåer.
Körde upp till ca minus 5 db på företaget det hår till plus 18 så högt kan jag absolut bara spela typ 1 låt. Annars är man ovän med grannarna.
Du skrev Ang två och balanserat du skrev liiite
Betyder det just lite eller var det ironi och betyder mycket?
En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst. Samt jag uppskattar återgivning av röster och gittar .
En annan anledning skulle vara att få rappare högtalare i basen. Detta är något jag inte är så säker på men många andra verkar så säkra på den saken...

Brukar ligga på minus 20 db som mest som sagt går sr7013 upp till plus 18db. Då högt är inte att tänka på
Än en gång tack.
P.s köper nog ändå 5200 känslostyrt
Kan ju söka det i värsta fall ta lite förlust.
Bränner inte pengar på krogen eller bilar
Mvh Tomas

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 17:46

jockewe skrev:Strålande tomsk!
Jag tror inte du kommer att ångra dig en sekund!!
Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim

PS - det finns ingen fläkt som låter i ett CA-5200, den sitter i 5300 designen ..

Ok tack för tipsen och återkopplingen
Kan man inte bygga rca kontakten. ,??
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-04 17:50

tomsk skrev:En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst.

Likställer du möjligen dynamik med hög ljudnivå? Lindroos har redan beskrivit hur lite skillnad det blir i ljudnivå mellan de där stegen. Dynamik är skillnaden mellan svagt och starkt och det är en bristvara i nästan alla nya fonogram.

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-04 17:53

tomsk skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Judas osv osv.

Hej Tomsk!

Börja med att tacka för det mest matnyttiga inlägget hittills.

Varför ....
Jo olika anledningar.
1 som du säger är känslobaserat kommer ihåg jag lyssnade för typ 15 år sedan på hifi klubben och fick en Dow upplevelse med Rammstein en 3d upplevelse som på film... å andra sidan har jag aldrig fått det igen med samma låt och utrustning.
Bor i och nu då det är vanligtvis modesta nivåer.
Körde upp till ca minus 5 db på företaget det hår till plus 18 så högt kan jag absolut bara spela typ 1 låt. Annars är man ovän med grannarna.
Du skrev Ang två och balanserat du skrev liiite
Betyder det just lite eller var det ironi och betyder mycket?
En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst. Samt jag uppskattar återgivning av röster och gittar .
En annan anledning skulle vara att få rappare högtalare i basen. Detta är något jag inte är så säker på men många andra verkar så säkra på den saken...

Brukar ligga på minus 20 db som mest som sagt går sr7013 upp till plus 18db. Då högt är inte att tänka på
Än en gång tack.
P.s köper nog ändå 5200 känslostyrt
Kan ju söka det i värsta fall ta lite förlust.
Bränner inte pengar på krogen eller bilar
Mvh Tomas

Tack för länken dock är det till det billigare mm 7055 jag har mm8077 hoppas på det är bättre då det är dubbelt så dyrt.
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-09-04 19:00

tomsk skrev:
jockewe skrev:Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim

Ok tack för tipsen och återkopplingen
Kan man inte bygga rca kontakten. ,??
Mvh Tomas

Nej du kan endast brygga XLR och det är en VÄLDIGT noggrann procedur där du ska mäta kabeln noga innan du kopplar in!
läs här
"As for bridging the CA-5200, you would need to create yourself a custom input cable. This is a XLR cable but with signal pins 2 & 3 reversed. You need one reversed cable and one standard cable to make this work. Keep in mind that you cannot use the single ended inputs to bridge the CA-5200. These cables are to be used between the preamp and the CA-5200 XLR inputs.
*
As for the outputs of the CA-5200, you will need to link both ground posts of each amplifier pair used for bridging. So the 2 black (-) posts need to be linked with a big gauge wire. The output to the speaker will be the 2 red (+) posts. The standard cable output channel will represent the (+) of the speaker. The reverse cable output channel will represent the (-) of the speaker.
*
For example using CH1 & 2 bridged.
*
CH1 black post (-)ß(tied together)àCH2 black post (-)
Standard cable CH1 red post (+)à(+) of speaker
Reversed cable CH2 red post (+)à(-) of speaker
*
Make sure not connect any common grounds to the negative speaker terminal as this will not be a ground, it will be the negative phase (live). Connecting a ground here could possibly blow the amplifier as you would be shorting it. I thought I had a diagram documented for this but we don’t. It is not common practice to bridge Delta I series amplifiers and not recommended."

Och här :
BRIDGING PROCEDURE
1. Ensure that the amplifier(s)/Pre-amp/Processor are OFF and disconnected from all power supplies
2. Using a good gauge speaker cable (preferably 10 gauge or better) connect the amplifier’s negative outputs of the 2 channels that you want to bridge.
3. Take the LEFT speaker cable and connect the positive end to Channel 1 and the negative end to Channel 2.
4. Repeat as necessary for the other channels/ amplifiers
5. Using the XLR “Y” cable, connect the MALE NON-inverted end to the amplifier’s CH1 XLR input, and the MALE INVERTED to the amplifier’s CH2 XLR input.
6. Repeat as necessary for the other channels/amplifiers.
7. Take the female end of the XLR “Y” cable and connect it to the LEFT XLR output on your Pre-amp/ Processor.
8. Repeat as necessary, connecting the female end of the XLR “Y” cable to the appropriate input on your Pre-amp/ Processor for the other channels/amplifiers.

Note on Bridging Delta Multichannel Amplifiers:
When bridging multi channel Delta amplifiers the best sound is delivered by bridging the channels that are physically closest to each other (channel 1 with channel 4; channel 3 with channel 5).

Om du är osäker på detta så gör det INTE! Det blir bara en smäll och sedan blir du ledsen!

Angående centerkanal så kommer du inte att bli glad om inte diskanterna har ungefär samma klang, detta sagt så vill du också ha en naturlig
klang på röster så det kan inte vara för basfattig center. Jag hade en Matrix HTM (samma diskant element som 801 matrix series3) men den var för "tunn"
i längden så jag bytte till en HTM1 Nautilus. Resultatet är inte längre lika omärkliga panoreringar som tidigare men fylliga vackra röster så länge de håller sig i centern.

Efter denna "upplevelse" kan jag inte rekommendera att blanda högtalare.
- - -

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-04 19:29

Ursäkta O.T.

Morello skrev:
hcl skrev:
Morello skrev:Vad är det för egenskaper du hävdar inte kan beskrivas med vedertagen teknisk analys/mätning?

De egenskaper som är viktigast för en god musikupplevelse.

Vad är det du syftar på - utveckla!

Du påstår implicit att det finns egenskaper som inte går att mäta, men hur vet du det (om de inte går att mäta)?
Hur kom du fram till detta? Vilka experiment har genomförts?
Som sagt, utveckla.

Det går göra allehanda mätningar, men att tolka flertalet mätningar avs. hur de relaterar till hur ett slutsteg presterar med någon specifik högtalare ur ett musikupplevelseperspektiv tycks långt ifrån utrett. Vissa vill hävda att tämligen simpla mätningar med rent resistiva d.v.s. fullständigt inadekvata laster säger tillräckligt mycket om hur ett slutsteg presterar som drivare av någon godtycklig högtalare. Många andra hävdar motsatsen. De tester jag varit med och gjort visade med hyggligt god konsistens att mätningar av slutsteg med rent resistiva laster inte korrelerar speciellt väl med lyssningsmässiga intryck.

Att lyssna och tycka kan ofta vara otillförlitligt, men att dra slutsatser från mätningar tycks inte sällan vara ännu sämre.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-04 20:53

tomsk skrev:
FBK skrev:

[ Bild ]

Som man ropar får man svar i skogen, och du verkar inte tro på vad någon säger. När du växt in i denna hobby så räcker ofta bilder för att man ska kunna se skillnader på hur olika slutsteg är uppbyggt. Och du kommer bli överraskad över skillnaderna mellan Marantz och Classe, var så säker. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-04 20:55

jonasp skrev:
FBK skrev:...
Sedan berättade jag om när vi kopplade in Amplifixen och det bara kom diskant ur högtalaren, det om något säger att de här burkarna kräver lite extra. Men ingen tar det på allvar.

När du skriver att det lät så illa med Amplifix så är det inte så att jag nödvändigtvis inte tror dig. Däremot drar jag kanske en annan slutsats av din upplevelse än du gjorde - jag tror nämligen inte att brist på effekt får högtalaren att låta "bara diskant", snarare att något är allvarligt fel med Amplifixen i fråga. Och det verkar ju tyvärr vara en mycket tveksam konstruktion, kolla bara på markkus problem på hifiorum med burken.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=53217

Sedan tycker jag också att man ska ha en effektstark förstärkare för att driva N802 - den låter ju snyggt när man drar på och är tämligen potent, så varför inte kunna använda högtalaren till sin fulla potential?

Det var inget fel på förstärkaren, tro mig. Vi testade den på flera andra burkar och där lät den som den skulle då vi också trodde att det var något fel.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd