Pensionera gammal och trött förstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-23 17:49

Det blir lite förvirrande när många skriver olika saker. Fel smyger sig in titt som tätt bland alla dessa sidor.

Exempel nyligen:
Kraniet skrev:...och NAD 208 (som väl är en av de få testade(märk väl) apparaterna som visats vara helt transparent enligt den metod LTS använder). ...

Nej så var icke fallet. Jag rekommenderar dig att läsa testen. T.ex uffektuttag över 250 watt resulterar i påverkad ljudåtergivning. 208:an kan även moddas för lägre högpassfilterfrekvens i basregistret om man är extremkräsen (vilket jag själv inte tycker mig ha något behov av att modda mina egna steg).

Kraniet skrev:... Poängen är ju den att i det prissegment det pratas om så är alla förstärkare ungefär lika bra och att hemmastegen idag produceras på ett sånt sätt att de i vissa fall är bättre än tvåkanaliga ditos. Generellt ska väl tilläggas. Det finns mycket väl tvåkanalare i prisklassen som är bättre eller lika bra som hemmabiostegen. Det är bara rimligare att hitta den bästa(bättre) återgivningen i biostegen. ...

Förvanskning igen! :wink: "Ungefär lika bra" kan lätt misstolkas. Av alla testade hembioförstärkare som jag testat, har de alla haft en egen ljudsignatur, om än ganska liten, men den finns där. Då kan man inte säga att de är "ungefär lika bra". Det har alltid dykt upp någon som har haft bättre ljudåtergivning än annan apparat vid jämförande tester. Det viktigaste vid en test är ju att beskriva hur en apparat låter, och även i viss mån hur den är att handhava.

Även vill jag även efterlysa att kritiker inte bara kommer med kritik till vissa uttalanden, utan även har seriösa motargument att komma med. Annars faller ju kritiken ganska platt till marken i mitt tycke.

Även; är det bara jag som tycker att det ibland gås in på petnoga detaljer vad folk skrivit? Detta är ju mest ett pladderforum ändå där man kanske inte tar sig den tid som behövs att formulera sig i perfektion.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-23 18:06

ja där ser man ju återigen vikten av att ha ramar som definierar målet som eftersöks.
nu vet jag dock inte hur många som drar ut 250 watt från nåt slutsteg men iaf.. 8)

"ungefär lika" jo det är ju klart att det kan tolkas.. det mesta kan ju tolkas.. det är ju risken man får ta om man uttalar sig om något över huvud taget.
men i just detta fallet tycker jag nog man kan använda det.. om ingen utmärker speciellt i förhållande till andra (må hända på olika sujektiva sätt men mot det definierade målet lika) så är de ju ungefär lika. Om än med olika ljudkaraktär eller "sound". Då blir det ju också en smakfråga vad man föredrar. Vissa gillar ju harmans "loudnessljud" och andra inte (ett exempel).

En fråga där.. Har de produkter som NAD 208, och andra som inte visar på någon förvrängning av signalen, samma "sound" eller har de olika? I det senare fallet hamnar man ju i en konstig sits där produkterna är "korrekta" men har olika "sound" vilket ger ytterligare problem då det gäller att hitta den korrekta återgivningen. ("korrekt återgivning" som det beskrivs borde ju dock inte ha "sound" kan ju tyckas)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-23 18:48

hifirocker skrev:
Däremot går jag INTE med på att folk lyssnar på musik. Få gör det, den stora massan gör det inte.
Jag förstår vad du menar samtidigt som det känns lite otäckt att sitta och generalisera över "den stora massan".
Hur kan någon här VETA att "den stora massan" inte lyssnar på musik?
Bara för att man har några vänskapsmässiga erfarenheter av personer som lyssnar väldigt lite på musik betyder det nödvändigtvis inte att det är så det ser ut generellt i samhället.
Däremot får man gärna tycka på det ena eller andra sättet, men att tolka åt "den stora massan" kan man inte göra tycker jag.
Fast EA kanske VET att det är så? :wink:

Veta kan jag inte men det skäms jag inte för. Se till topplistor, vad som spelas, tänk efter på hur "alla" du möter förhåller sig till musik.

Bara för att folk inte sitter framför en fin anläggning (som vi nördar :) ) betyder det väl knappst inte att de inte lyssnar på musik?! :roll:
Observera att det INTE har att göra med att sitta framför en fin anläggning. Man kan fortfarande ha en ful (!) anläggning som presterar dåligt, men ändå vara engagerad i musiken och lyssna, på riktigt.

Alla i hela världen kan självklart inte ha ett djupt och engagerat förhållande till musiken och musiker. Jag upplever att det är en försvinnande lite del som engagerar sig. För liten. Morellos citat från P. Barber visar på det jag menar.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-23 19:01

Kraniet skrev:...

En fråga där.. Har de produkter som NAD 208, och andra som inte visar på någon förvrängning av signalen, samma "sound" eller har de olika? I det senare fallet hamnar man ju i en konstig sits där produkterna är "korrekta" men har olika "sound" vilket ger ytterligare problem då det gäller att hitta den korrekta återgivningen. ("korrekt återgivning" som det beskrivs borde ju dock inte ha "sound" kan ju tyckas)

Väldigt lika "sound" (eller rättare sagt brist på "sound"). Man skulle kunna kalla det för "rent och klart ljud", "låter transparent", el.dyl.

(Men självklart beror hur det låter vad man har för musik som insignal, låter själva inspelningen kasst så finns det ingen förskönande eller ytterligare förfulande slöja som förbättrar "soundet", på motsvarande vis låter fantastiska inspelningar lika fantastiskt bra utan tillagd "slöja" eller annat. Etc...)

P.S. Du skulle kunna ha lagt till "...som inte visar på någon hörbar förvrängning av signalen...". D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-23 19:15

Johan_Lindroos skrev:
Kraniet skrev:...

Väldigt lika "sound" (eller rättare sagt brist på "sound"). Man skulle kunna kalla det för "rent och klart ljud", "låter transparent", el.dyl.

(Men självklart beror hur det låter vad man har för musik som insignal, låter själva inspelningen kasst så finns det ingen förskönande eller ytterligare förfulande slöja som förbättrar "soundet", på motsvarande vis låter fantastiska inspelningar lika fantastiskt bra utan tillagd "slöja" eller annat. Etc...)

P.S. Du skulle kunna ha lagt till "...som inte visar på någon hörbar förvrängning av signalen...". D.S.

jaha där ser man. ja det låter ju rimligt.. annars hade det ju som sagt blivit jobbigt iaf då man fortfarande har en subjektiv åtskillnad mellan dem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-23 19:35

Före/efter-lyssningsmetoden finns beskriven här:
http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-23 21:21

Jag har varit inne på att "folk" sällan har nån uppfattning om "riktig" musik, och sällan får uppleva bra ljud.

Ett lysande exempel på hur man kan göra måste jag bara få länka till:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37384

Hatten av, Ayayay!

:D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-23 21:43

EA och Ayayay: hatten av även här. :) Att sprida evanjeliet (App app app :wink: ) är ju aldrig fel och kan man visa det med enkel utrustning som inte får folk att gå i taket är det ju inte sämre. :)

ps.
kan inte posta på hf så då får det bli här...
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-23 21:51

Angående Ayayay:s kväll igår så kan jag säga att det var väldigt roligt! Deltagarna verkade tycka det var intressant och "trängdes" kring sweetspot!
(jag är gossen i blå piké på en av bilder i tråden på hf)

//Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-23 22:49

Observera att det INTE har att göra med att sitta framför en fin anläggning. Man kan fortfarande ha en ful (!) anläggning som presterar dåligt, men ändå vara engagerad i musiken och lyssna, på riktigt.

nu förstår jag lite mer vad exakt syftar på.
Detta karaktäriserar väl hur jag har det i min närmsta umgängeskrets. Alla mina närmaste vänner är väldigt musik-engagerade och konsumerar mycket musik alla dagar i veckan.
En av dem har en hyffsad stereo, resten siba-skräp, men precis som du skrev, engageras de alla av musiken och lyssnar på riktigt (min uppfattning i varje fall).

Sen kan det förstås vara så att jag som är van vid att umgås med mycket musikintresserade människor inte observerar alla dessa som inte konsumerar särskilt mycket musik.
Schablon-mässigt brukar jag och mina vänner prata om "alla de oinsatta" som lyssnar på reklamradions generellt sett sopiga artister, stackare tänker man, de vet inte hur mycket bra musik de missar....

Fast jag tycker musiktidningarna visar på att det finns hopp, även om musik håller på att bli ett intresse bland många idag.
Nu är det mobiltelefoner, Internet, dataspel och annat som konkurrerar i det mediala utbudet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-24 10:17

hifirocker skrev:
nu förstår jag lite mer vad exakt syftar på.
:
:
Schablon-mässigt brukar jag och mina vänner prata om "alla de oinsatta" som lyssnar på reklamradions generellt sett sopiga artister, stackare tänker man, de vet inte hur mycket bra musik de missar....

Fast jag tycker musiktidningarna visar på att det finns hopp, även om musik håller på att bli ett intresse bland många idag.
Nu är det mobiltelefoner, Internet, dataspel och annat som konkurrerar i det mediala utbudet.
Visst finns det hopp! Jag har köpt några lösnummer Mojo där bland annat Chash tas upp samt en skiva skickades med innehållande andra artister som gör covers! 8)

Rickard:
Läckert! Vad jag förstod så lät det väldigt bra! Trots små 50 watts monoblock till små HFLS-1 till ett stort rum.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-24 10:26

Engelholm: Det lät mycket bra. Dock prövade vi Aphex twin på hög volym en gång och då trodde jag det skulle börja brinna i hfls-1:orna... :lol:

Rummet var mycket hårt dämpat (akustikskivor i hela taket) samt väldigt stort, så med ett mer ljudtryckskapabelt system så skulle det blivit mycket grymt!!
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2005-03-10 22:03

Hej d94ka!

När det gäller din gamla CA-710 så kan det finnas anledning till att fixa till den. Detta om du har lite kunskaper själv.

Orsaken till att det tar 10-15 minuter för den att få högtalarreläet att dra beror på ett fel i den. Reläet drar inte förrän spänningarna på högtalarutgångarna stabiliserats och ligger på en nivå under 200mV. Detta för att skydda dina högtalare från att knäckas av likspänning.

Den troligaste orsaken till detta ligger i din nätdel. I den sitter det transistorer för att stabilisera en del av den spänning som förstärkaren matas med. De kan ha blivit lite "trötta". Inget ovanligt fel på receiverserien i samma årgång (CR-220, 420, 620, 820, 1020, 2020, 3020). Du känner väl till att CA står för Compact Amplifier? Att CR står för Compact Receiver och att tunderdelen till CA-serien, CT, står för Compact Tuner? Nåja, så kompakta är de nu inte.

Vad du också skulle kunna göra, om du nu vill få liv i den gamla trotjänaren, och vill ha den lite mer "villig" (den är så tråkig, skriver någon här) är att koppla bort strömbegränsarna i den. Men då riskerar du också att slutsteget bränner när du överstyr den. Men den låter bättre, får en bättre botten och klart distinktare transientsvar.
Den är gammal, från 1976 till 1978 innan den försvann på marknaden. Yamaha brukade låta sina produkter finnas i två år på den tiden. Man bytte slutsteg och försteg ena året för att året därpå byta CR, CT och CA-serie.
Nu byter man upp till två gånger per år.

Åge

Användarvisningsbild
d94ka

Inläggav d94ka » 2005-03-15 16:19

Grubblaren:

Angående min CA-710, vad tror du att kostnaden skulle vara för att renovera förstärkaren, om man nu inte kan göra någonting själv?

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2005-03-18 17:54

När det gäller kostnaden för att fixa din CA-710 beror det mycket på vad företaget som fixar den tar i timkostnad.

Om det nu håller sig till ett smärre fel i nätdelen tar det ca. 1 timme att åtgärda. Materialkostnaden ligger mellan 200-300 kronor. Allt beroende på vad som skall bytas. Om det bara rör sig som några transistorer så kan det hamna på 100-200 kronor istället.

Ser man till vad det egentliga andrahandsvärdet på CA-710 är så är det inte lönsamt. Ser man till hur bra den verkligen är när den fungerar så är det värt det.
Det handlar mycket om tycke och smak. En verskstad skall, enligt konsumentköplagen, avråda sig från att laga den då kostnaden för en reparation överstiger 50% av affektionsvärdet. Om du vill ha den lagad ändå är det din sak att också stå för den kostnaden. Du kan inte anmärka detta till Konsumentverket i sådan fall.

Själv har jag kvar min CA-810 tillsammans med CT-810. Jag använder idag min CA-810 som surroundförstärkare till effektkanalerna. Att ha tillgång till verkliga 65W över 8 Ohm, BÅDA kanalerna drivna, är långt mycket mer än vad som får i surroundförstärkare som har 5 kanaler. Oftast står det att de ger 5 x 100 W. Effekten avser oftast sinuseffekten över 4 Ohm och endast en kanal driven åt gången. Det betyder att när samtliga 5 kanaler drivs sjunker den verkliga uteffekten avsevärt. Nätdelen orkar inte.

Till mina huvudkanaler använder jag Yamahas slutsteg M-80 resp. M-2. Jag är mycket nöjd med mina Yamaha-stärkare. De låter vansinnigt bra! Gamla fina klenoder som jag ömmar mycket för.

Vänligast
Åge

Föregående

Återgå till Köpråd