Kermit116 skrev:Morello skrev:Resultatet kan nog antas vara en blandning av nivåskillnader, förväntningar och preferenser - någon slutsats står ej att finna.
"nivåskillnader" - ja, kanske
"preferenser" - ja, kanske
"förväntningar" - mindre sannolikt eftersom gänget fick lyssna på "1:an" och "2:an", förvisso visste dom vilka dacarna var som var upp emot varandra i respektive rond, men väldigt sällan vilken som var 1:an respektive 2:an.
Vid just det här tillfället, med den här musiken, i det här rummet, med de här kringprylarna och de här lyssnarna så fanns det en av dacarna som de flesta trots allt föredrog.
Men som en av dom andra som var med sa eller kanske t o m skrivit i tråden så skulle man vilja göra om testen med andra prylar, i ett annat rum och med annan musik.
Almen och Morello får gärna bistå med praktiskt metodstöd denna nästa gång.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Gärna, tack för att du frågade!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Generellt kan man säga följande:
1. Man måste nivåkalibrera med voltmeter.
2. Utgångspunkten är att man först måste ta reda på HURUVIDA DET GÅR ATT HÖRA SKILLNAD mellan testobjekten A OCH B.
INTE vilken som låter bäst - det kan man ta sedan, när man verifierat att man kan höra skillnad mellan dem.
3. Man måste slumpa en lyssningsserie som bara testledaren vet om.
4. Man bör kunna switcha mellan A och B vid varje lyssning.
5. För att slippa statistiska huvudbryr är det enklast att planka följande testupplägg rakt av (Copyright Svante):
9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-9 rätt (eller fel) av 9,
-12 av 13,
-14 av 16 eller
-minst tre fel och minst tre rätt.
Det finns lite gamla trådar om detta, till exempel
ska göra bra kabeltest, där metodikdiskussionen börjar
här någonstans.