Favoriten bland "budget-DACar"; SMSL D-6s, 2 520 kronor?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17953
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Almen » 2021-12-06 15:11

Ja, kul att ni samlas för att lyssna på musik! :)

Men tyvärr, som test betraktat helt omöjligt för utomstående att dra någon som helst slutsats av. Möjligen med undantag för att det var någon av dem som lät trasig - och det är ju också det man brukar säga vid lyssning på DAC:ar ingående i transmissionslänkar: om de låter olika är minst en av dem trasig.

Jag har ju funderat på att samla information om testmetodik i en klistrad tråd...
Senast redigerad av Almen 2021-12-06 16:34, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-06 16:04

Visst är det så att recensionen av DAC:arna speglar våra preferenser. Någon annan kan ju föredra E30.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Morello » 2021-12-06 16:09

Resultatet kan nog antas vara en blandning av nivåskillnader, förväntningar och preferenser - någon slutsats står ej att finna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-12-06 16:14

Oavsett detta Morello var testen tillräcklig för mitt val :D

Kermit116
 
Inlägg: 1332
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-12-06 16:39

Almen skrev:Ja, kul att ni samlas för att lyssna på musik! :)

Men tyvärr, som test betraktat helt omöjligt för utomstående att dra någon som helst slutsats av. Möjligen med undantag för att det var någon av dem som lät trasig - och det är ju också det man brukar säga vid lyssning på DAC:ar ingående i transmissionslänkar: om de låter olika är minst en av dem trasig.

Jag har ju funderat på att samla information om testmetodik i en klistrad tråd...


"...trasig..."; D30Pro har problem att ta emot S/PDIF från CD-spelare via coaxingången. Den ingången användes inte vid de jämförande lyssningen av DACarna vilket framgick av min beskrivning av tillvägagångsätt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1332
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-12-06 16:55

Morello skrev:Resultatet kan nog antas vara en blandning av nivåskillnader, förväntningar och preferenser - någon slutsats står ej att finna.


"nivåskillnader" - ja, kanske
"preferenser" - ja, kanske
"förväntningar" - mindre sannolikt eftersom gänget fick lyssna på "1:an" och "2:an", förvisso visste dom vilka dacarna var som var upp emot varandra i respektive rond, men väldigt sällan vilken som var 1:an respektive 2:an.

Vid just det här tillfället, med den här musiken, i det här rummet, med de här kringprylarna och de här lyssnarna så fanns det en av dacarna som de flesta trots allt föredrog.

Men som en av dom andra som var med sa eller kanske t o m skrivit i tråden så skulle man vilja göra om testen med andra prylar, i ett annat rum och med annan musik.

Almen och Morello får gärna bistå med praktiskt metodstöd denna nästa gång. :D
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17953
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Almen » 2021-12-06 17:03

Kermit116 skrev:
Almen skrev:Ja, kul att ni samlas för att lyssna på musik! :)

Men tyvärr, som test betraktat helt omöjligt för utomstående att dra någon som helst slutsats av. Möjligen med undantag för att det var någon av dem som lät trasig - och det är ju också det man brukar säga vid lyssning på DAC:ar ingående i transmissionslänkar: om de låter olika är minst en av dem trasig.

Jag har ju funderat på att samla information om testmetodik i en klistrad tråd...


"...trasig..."; D30Pro har problem att ta emot S/PDIF från CD-spelare via coaxingången. Den ingången användes inte vid de jämförande lyssningen av DACarna vilket framgick av min beskrivning av tillvägagångsätt.

Jovisst, men jag syftade på en kommentar om E30: "Ett undantag är för mig E30 som har direkt störande inslag. Låter nästan distorderat och fräser till vid symbalslag och liknande."
Senast redigerad av Almen 2021-12-06 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 17:06

Allt inkluderat så mäter faktiskt den tokbilliga D10s bäst (möjligtvis i konkurrens med D50s om man väljer rätt filter) i kraft av ett vettigt rekonstruktionsfilter (även om det inte framgår av Amirs mätningar så ligger frekvensgången på ca -0,1 dB vid 20 kHz och dämpningen av vikningsprodukter är god, vilket mätningarna visar):

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-topping-dx3pro-dac-and-headphone-amp.4967/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-e30-dac-review.12119/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d10s-usb-dac-and-bridge-review.14859/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.20259/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/

För övrigt har naturligtvis Morello helt rätt i att nivåmatchning är avgörande för test av hifi-elektronik med hårfina skillnader och är dessutom extremt enkelt att åstadkomma med en multimeter. Man kan gärna lyssna under avslappnade förhållanden, men får för den skull inte glömma grunderna.
Senast redigerad av I-or 2021-12-06 17:13, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5231
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav dewpo » 2021-12-06 17:13

I-or skrev:Allt inkluderat så mäter faktiskt den tokbilliga D10s bäst i kraft av ett vettigt rekonstruktionsfilter (även om det inte framgår av Amirs mätningar så ligger frekvensgången på ca -0,1 dB vid 20 kHz):

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-topping-dx3pro-dac-and-headphone-amp.4967/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-e30-dac-review.12119/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d10s-usb-dac-and-bridge-review.14859/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.20259/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/

För övrigt har naturligtvis Morello helt rätt i att nivåmatchning är avgörande för test av hifi-elektronik med hårfina skillnader och är dessutom extremt enkelt att åstadkomma med en multimeter. Man kan gärna lyssna under avslappnade förhållanden, men får för den skull inte glömma grunderna.


Jag gissar att även d30pro har fått okej rekonstruktionsfilter i senaste firmware :| I firmware 2.44 försågs den med 4 nya brantare filter...
Det vore roligt om någon kunde skicka lite brus igenom den och kolla upp saken!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 17:18

Redan gjort:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d30pro-review-balanced-dac.20259/page-56

Ett av filtren (F-9 ser det ut som) fungerar som det ska. Hur man kan leverera detta först i en uppdatering av drivrutinerna övergår dock mitt förstånd.
Senast redigerad av I-or 2021-12-06 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Morello » 2021-12-06 17:19

Dewpo,

Det är inte rekonstruktionsfilter vi talar om - vi talar om översamplings- och interpolationsfilter i den digitala domänen. Rekonstruktionsfiltret hittar du efter DAC i den analoga domänen.

Vitsen med översampling är att göra den analoga rekonstruktionen enklare (läs medelst flackare filter), vilket man åstadkommer genom att översampla signalen för att sedan - i den digitala domänen nota bene - filtrera det i samplingsfrekvensen speglade signalspektrumet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 17:22

Ja, korrekt, ska stå interpolations/översamplingsfilter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-06 17:23

I-or skrev:Allt inkluderat så mäter faktiskt den tokbilliga D10s bäst (möjligtvis i konkurrens med D50s om man väljer rätt filter) i kraft av ett vettigt rekonstruktionsfilter (även om det inte framgår av Amirs mätningar så ligger frekvensgången på ca -0,1 dB vid 20 kHz och dämpningen av vikningsprodukter är god, vilket mätningarna visar):

Fast D10s lär använda ESS Apodizing fast roll-off filter som ripplar vid höga frekvenser. Ej bytbart.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-685684

DX3Pro+ och D50s använder också ES9038Q2M men där kan man byta filter.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 17:29

En av mätningarna visar att ripplet faktiskt är ca 0,25 dB vid ca 19 kHz, vilket kan vara hörbart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 17:31

Har Topping släppt uppdaterade drivrutiner till de märkliga interpolationsfiltren i övriga produkter?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17953
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Almen » 2021-12-06 17:32

Kermit116 skrev:
Morello skrev:Resultatet kan nog antas vara en blandning av nivåskillnader, förväntningar och preferenser - någon slutsats står ej att finna.


"nivåskillnader" - ja, kanske
"preferenser" - ja, kanske
"förväntningar" - mindre sannolikt eftersom gänget fick lyssna på "1:an" och "2:an", förvisso visste dom vilka dacarna var som var upp emot varandra i respektive rond, men väldigt sällan vilken som var 1:an respektive 2:an.

Vid just det här tillfället, med den här musiken, i det här rummet, med de här kringprylarna och de här lyssnarna så fanns det en av dacarna som de flesta trots allt föredrog.

Men som en av dom andra som var med sa eller kanske t o m skrivit i tråden så skulle man vilja göra om testen med andra prylar, i ett annat rum och med annan musik.

Almen och Morello får gärna bistå med praktiskt metodstöd denna nästa gång. :D

Gärna, tack för att du frågade! :)

Generellt kan man säga följande:

1. Man måste nivåkalibrera med voltmeter.
2. Utgångspunkten är att man först måste ta reda på HURUVIDA DET GÅR ATT HÖRA SKILLNAD mellan testobjekten A OCH B.
INTE vilken som låter bäst - det kan man ta sedan, när man verifierat att man kan höra skillnad mellan dem.
3. Man måste slumpa en lyssningsserie som bara testledaren vet om.
4. Man bör kunna switcha mellan A och B vid varje lyssning.
5. För att slippa statistiska huvudbryr är det enklast att planka följande testupplägg rakt av (Copyright Svante):
9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-9 rätt (eller fel) av 9,
-12 av 13,
-14 av 16 eller
-minst tre fel och minst tre rätt.

Det finns lite gamla trådar om detta, till exempel ska göra bra kabeltest, där metodikdiskussionen börjar här någonstans.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 17:43

Statistik är förstås avgörande om man vill vara vetenskaplig, men kräver ganska mycket mer av testupplägget och kan vara ganska tråkigt. Dock är just nivåmatchningen helt avgörande även om man bara vill "känna på" om det finns några skillnader. Om man slutgiltigt ska kunna fastställa skillnader måste man dock löpa linan ut precis som du beskriver.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Morello » 2021-12-06 17:47

Problemet är att det inte är helt trivialt att åstadkomma nivåkalibreringen i praktiken. Visst, det är enkelt att mäta nivån, men hur skall den justeras?

Försteg där man kan ställa ingångskänsligheten i inkrement om 0,1 dB växer ingalunda på träd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-06 17:57

De låter nog likadant allihop :)

0,25 dB vid 19 kHz var det längesen jag behövde fundera på, om ens någonsin. Då blir det en fråga om handhavande, design och funktioner. Just nu villhöver jag en DAC som kan spela DSD o det verkar inte spela någon roll om jag lägger 405.000 på en Kalista eller en dryg tusenlapp på vad den nu heter. Då gör jag hellre det senare o köper en hygglig whisky för mellanskillnaden.

Edit: Måste ändå välja bort Kalistan, den lirar inte DSD.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 18:02

Morello skrev:Problemet är att det inte är helt trivialt att åstadkomma nivåkalibreringen i praktiken. Visst, det är enkelt att mäta nivån, men hur skall den justeras?

Försteg där man kan ställa ingångskänsligheten i inkrement om 0,1 dB växer ingalunda på träd.


Korrekt. Om man inte har möjligheten att kalibrera till bättre än 0,1 dB (ca 1,2 %) så faller testets giltighet direkt, vilket medför att man inte kan inte gå vidare. Då måste man förlita sig på en osannolik tur med utnivåerna från DAC:arna.

Här kommer dock datorerna till undsättning eftersom man med en hel del mjukvara kan justera nivåerna med 0,1 dB-steg, vilket gör hela processen mycket smidig.

Dock vill jag inflika att tränade lyssnare inte sällan märker om det handlar om nivåskillnad eller någonting annat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 18:06

hifikg skrev:De låter nog likadant allihop :)

0,25 dB vid 19 kHz var det längesen jag behövde fundera på, om ens någonsin. Då blir det en fråga om handhavande, design och funktioner. Just nu villhöver jag en DAC som kan spela DSD o det verkar inte spela någon roll om jag lägger 405.000 på en Kalista eller en dryg tusenlapp på vad den nu heter. Då gör jag hellre det senare o köper en hygglig whisky för mellanskillnaden.

Edit: Måste ändå välja bort Kalistan, den lirar inte DSD.


Ja, det finns tusenfalt viktigare saker att fokusera på än i praktiken försumbara (men detekterbara) 0,25 dB. Om man ekvaliserar, vilket man alltid bör göra, så spelar frekvensgångsavvikelser ingen roll (tills de blir så gigantiskt stora att de ställer till det upplösnings- eller verkningsgradsmässigt).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Morello » 2021-12-06 18:35

I-or skrev:
Morello skrev:.

Här kommer dock datorerna till undsättning eftersom man med en hel del mjukvara kan justera nivåerna med 0,1 dB-steg, vilket gör hela processen mycket smidig.


Ja, små justeringar kan man ju göra i en dator, men börjar man dra ordentligt i reglerna så arbetar inte de olika testobjekten under samma förutsättningar, vilket gör testet aningens irrelevant.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav galder » 2021-12-06 18:41

hifikg skrev:De låter nog likadant allihop :)

0,25 dB vid 19 kHz var det längesen jag behövde fundera på, om ens någonsin. Då blir det en fråga om handhavande, design och funktioner. Just nu villhöver jag en DAC som kan spela DSD o det verkar inte spela någon roll om jag lägger 405.000 på en Kalista eller en dryg tusenlapp på vad den nu heter. Då gör jag hellre det senare o köper en hygglig whisky för mellanskillnaden.

Edit: Måste ändå välja bort Kalistan, den lirar inte DSD.



Kan rekommendera "min" DAC

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13732/

Blir väl en slant över till lite billig glögg kanske.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav I-or » 2021-12-06 19:08

Extremt fina mätresultat förutom dessa knepiga filter med ynka 5-10 dB reduktion vid Nyquistfrekvensen (22,05 kHz): https://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist_frequency
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-06 19:11

galder skrev:
hifikg skrev:De låter nog likadant allihop :)

0,25 dB vid 19 kHz var det längesen jag behövde fundera på, om ens någonsin. Då blir det en fråga om handhavande, design och funktioner. Just nu villhöver jag en DAC som kan spela DSD o det verkar inte spela någon roll om jag lägger 405.000 på en Kalista eller en dryg tusenlapp på vad den nu heter. Då gör jag hellre det senare o köper en hygglig whisky för mellanskillnaden.

Edit: Måste ändå välja bort Kalistan, den lirar inte DSD.



Kan rekommendera "min" DAC

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13732/

Blir väl en slant över till lite billig glögg kanske.



Den där ser inte ut att gå av för hackor, jäklar i min låda :)
Fixar den DSD512?
Senast redigerad av hifikg 2021-12-06 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9651
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-12-06 19:16

galder skrev:
hifikg skrev:De låter nog likadant allihop :)

0,25 dB vid 19 kHz var det längesen jag behövde fundera på, om ens någonsin. Då blir det en fråga om handhavande, design och funktioner. Just nu villhöver jag en DAC som kan spela DSD o det verkar inte spela någon roll om jag lägger 405.000 på en Kalista eller en dryg tusenlapp på vad den nu heter. Då gör jag hellre det senare o köper en hygglig whisky för mellanskillnaden.

Edit: Måste ändå välja bort Kalistan, den lirar inte DSD.



Kan rekommendera "min" DAC

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13732/

Blir väl en slant över till lite billig glögg kanske.



Bra på nästan allt...

...förutom digitalfiltret där de tyvärr inte lyckades särskilt bra. Vare sig Sharp eller Short sharp är tillräckligt bra.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-06 19:19

Johan_Lindroos skrev:...


Bra på nästan allt...

...förutom digitalfiltret där de tyvärr inte lyckades särskilt bra. Vare sig Sharp eller Short sharp är tillräckligt bra.


Och det innebär?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav galder » 2021-12-06 19:29

hifikg skrev:
galder skrev:
hifikg skrev:De låter nog likadant allihop :)

0,25 dB vid 19 kHz var det längesen jag behövde fundera på, om ens någonsin. Då blir det en fråga om handhavande, design och funktioner. Just nu villhöver jag en DAC som kan spela DSD o det verkar inte spela någon roll om jag lägger 405.000 på en Kalista eller en dryg tusenlapp på vad den nu heter. Då gör jag hellre det senare o köper en hygglig whisky för mellanskillnaden.

Edit: Måste ändå välja bort Kalistan, den lirar inte DSD.



Kan rekommendera "min" DAC

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13732/

Blir väl en slant över till lite billig glögg kanske.



Den där ser inte ut att gå av för hackor, jäklar i min låda :)
Fixar den DSD512?



Oavsett den förväntade kritiken. Jovisst har den DSD 512 stöd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-06 19:33

galder skrev:Oavsett den förväntade kritiken. Jovisst har den DSD 512 stöd.


Härligt, jag väntar hem en DAC från samma tillverkare, får se om den ger mersmak. Fast just nu, när jag sitter o lyssnar på simpel 16/44 musik, undrar jag varför jag gör mig besväret, he he...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav galder » 2021-12-06 19:38

Såvitt jag har sett det, så är det gällande S.M.S.L. modellen m400 som gäller. Övriga, nja...
Men vad vet väl jag?

Tillägg: The SMSL M400 MQA DAC will use the newest high performing D/A chip from AKM, the AK4499.
Senast redigerad av galder 2021-12-06 19:45, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster