Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:50/50, skulle jag säga.
Harryup skrev:Man måste inte bara ha ett par. Kan vara kul att ha ett till mindre orkestrar och solister och ett till full orkester och Kraftwerk.
Kronkan skrev:Jag har valt att dämpa något bakom mina elektrostater. Detta efter gamla erfarenheter. Så åtgärden gjordes innan vi flyttade in.
Det kan vara svårt att i en lägenhet få ut sådana högtalare tillräckligt från väggen.
BellsnWhistles skrev:Revel 208 står högt på min lyssningslista.
Skummade igenom manualen och noterade några saker:
1. det följer med spikes
2. de rekommenderar både bi wiring och bi amping
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.
Åtminstone punkt 1. och 2. ovan brukar väl anses vara tokerier här på faktiskt?
Ted_B skrev:Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
PerStromgren skrev:Hjälp mig att analysera skillnaden i tidsdomänen! John Atkinson har mätt följande stegsvar på respektive högtalare.
PerStromgren skrev:Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!
Frågan uppkommer då: vad kan utläsa ur stegsvaret som köparen av högtalarna har glädje av?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!
Frågan uppkommer då: vad kan utläsa ur stegsvaret som köparen av högtalarna har glädje av?
Om köparen har glädje av att se en kurva på ett papper som teoretiskt är "bra" så är ju det till glädje för köparen.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!
Om köparen har glädje av att se en kurva på ett papper som teoretiskt är "bra" så är ju det till glädje för köparen.
Jo, det förstås... Men om man använder det som filtrering av goda högtalare från dåliga är man illa ute, tydligen.
I mitt fall är just detta för sent. Jag var mest ute efter att förankra mina lyssningsintryck i den mätbara fysiken; sådant känns alltid bra som gammal ingenjör.
PerStromgren skrev:
Jo, det förstås... Men om man använder det som filtrering av goda högtalare från dåliga är man illa ute, tydligen.
I mitt fall är just detta för sent. Jag var mest ute efter att förankra mina lyssningsintryck i den mätbara fysiken; sådant känns alltid bra som gammal ingenjör.
dewpo skrev:Jag tycker att du ska prova att faslinjärisera dina nya högtalare med en god DSP och FIIRDet är inte svårt
![]()
Och sedan återkomma med lyssnings intryck... Vi är åtminstone några stycken som tycker oss uppleva en förbättring av en sådan procedur
JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.
JM
I-or skrev:PerStromgren skrev:
Det är naturligt för den tekniskt skolade att värdera produkter efter mätresultat, speciellt när de skiljer sig så tydligt som för stegsvaren ovan. Redan runt mitten av 1980-talet var det dock väl känt att hörseln inte uppfattade grupplöptids-/fasskillnadsavvikelser med musiksignaler och med rumsreflektioner.
Jag tycker därför att man gör läsarna en otjänst genom att publicera stegsvar när de är subjektivt meningslösa. Detta gäller speciellt när man som John Atkinson av grumliga skäl väljer att inte mäta distorsion, vilken för de allra flesta lyssnare ger hörbara skillnader även om känsligheten varierar stort.
goat76 skrev:JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.
JM
Jag och många andra är inte särskilt intresserade av att höra rumsklangen från det egna rummet utan istället föredrar en så oförvanskad inblick i det inspelade rummets rumsklang, och då vill man gärna minimera den sameness som oundvikligen annars kommer med att det egna rummet sätter prägel på allt som lyssnas på. Detta ställer dock högre krav på hur väl inspelningarna har lyckats fånga inspelningslokalens rumsklang och tredimensionella rymd.
goat76 skrev:JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
JM
Jag och många andra är inte särskilt intresserade av att höra rumsklangen från det egna rummet utan istället föredrar en så oförvanskad inblick i det inspelade rummets rumsklang, och då vill man gärna minimera den sameness som oundvikligen annars kommer med att det egna rummet sätter prägel på allt som lyssnas på. Detta ställer dock högre krav på hur väl inspelningarna har lyckats fånga inspelningslokalens rumsklang och tredimensionella rymd.
Nattlorden skrev:Men tanke på den principiella omöjligheten i detta så kan väl rekommendationen i sådant fall enbart bli hörlurar. Annars blir det alltid en mycket stor andel "gammalt ljud" som du lyssnar på.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
JM
Men tanke på den principiella omöjligheten i detta så kan väl rekommendationen i sådant fall enbart bli hörlurar. Annars blir det alltid en mycket stor andel "gammalt ljud" som du lyssnar på.
Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.
Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster