Vilka högtalare ska man köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Zappa » 2023-09-12 12:44

RogerGustavsson skrev:Lite synd att Hypex-modulerna tar en omväg via USA när man kan köpa dem på närmare håll. Antar att extraturen fördyrar en del.


Motsvarande slutsteg går att köpa hos Audiophonics men billigare blir det knappast, jag gav 13 000 kr för mitt VTV NCx500 inklusive allt. Jag tycker att VTV har snyggare lådor med lämpligare mått än Audiophonics.
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s600ncx-power-amplifier-class-d-ncore-ncx500-2x600w-4-ohm-p-17966.html
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2711
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Fostex » 2023-09-12 16:25

RogerGustavsson skrev:Förutom Hypex-modulerna (från Kina?) sitter där ett svart kretskort. Vilken funktion har det?


Triggeranslutning in/ut.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav pLudio » 2023-09-12 19:37

RogerGustavsson skrev:Hypex-modulerna (från Kina?)

Malaysia.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

pontareee
 
Inlägg: 577
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav pontareee » 2023-09-13 06:46

meshuggener skrev:Vad kör du för system nu David?


DVD-ai skrev:Försteg, DSP, delning m.m: Denon avc3700h (nyttjar MultEQ app för justering av filter funktion samt tonkurva)


Har du kollat in Audyssey MultEQ-X för justering av filter? MultEQ-X stödjer bl.a import av REW filter m.m.

https://www.soundandvision.com/content/audyssey-multeq-x-room-eq-software-review

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-09-13 07:28

FBK skrev:Jag röstar helt klart på Revel performa 3 M106 och Monitor Audio Silver 100 7G o du vill komma billigare undan. Själv "drömmer" jag om Monitor Audio Bronze 100 6G då de är underhållande, eller kanske ett par DALI OBERON 3
Ps. vill du ha golvare så är Polk Audio Reserve R700 överlägsna i sin prisklass.
Ino utan basmoduler klarar jag inte, men det har ju du.

Du skämtar? Dali Oberon är ju fullkomligt olyssningsbara. Jag sitter med min MA Silver 300 7G nu och vill upp ett steg...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-09-13 07:31

Calleberg skrev:När jag för länge sedan besökte mässor och sånt var det en högtalare som alltid imponerade...
Martin Logan... De jag lyssnade på som jag kommer ihåg var Sequell II och Aerius, de gav alltid en övertygande livekänsla och lät inte högtalare alls. Kanske var deras mycket begränsade spridning en fördel i mässlokaler, så länge man bara såg till att få ut dem rejält från bakväggen.

De har såklart sina svagheter, men jag tror att man gjort vad man kunnat för att för att förbättra dem under åren.

Som jag kommer ihåg det var sweetspoten irriterande pytteliten och basen mycket torr och tillbakadragen.
Dessutom var de ju tvugna att stå rätt så långt ut från vägg för att det skulle bli bra.

Faktiskt egenskaper som skiljer dem diametralt från t.ex orthoakustiska grejor... så älskar man sånt så är det kanske inget bra tips :D

De här finns just nu på Hifitorget:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 184101.htm

Själv skulle jag, om jag fick för mig att köpa nåt, av möbleringstekniska skäl (ett par ML skulle tyvärr inte funka alls) köpt ett par Revel i vilken färg som helst som inte var Vit och beroende på modell kanske kombinerat med ett par subbar. :mrgreen:


Jag håller med här, blev fullkomligt sänkt av ett par Oddesy(stavning) i en Stockholmsbutik för många år sedan, jäklar vad bra det lät!
Edit: Nu ser jag att det ÄR ett par Martin Logan Odyssey! Sugen blir man...
Senast redigerad av Hotspur 2023-09-13 07:42, redigerad totalt 1 gång.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-09-13 07:33

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
Från Wikipedia: "Monitor Audio made the manufacturing move to China in 2004."


Tragiskt; bara att bojkotta!



Dessvärre svårt att alltid veta vad som tillverkas i stater med tveksamma regeringar. Kina är bara en av dem, flera av låglöneländerna i Asien kan ifrågasättas. Ett stort antal företag har utveckling/produktifiering i Europa men sedan tillverkas det i något land i Sydostasien. Det gäller rätt många brittiska och amerikanska företag i audiobranschen.

Vad jag förstår så köper Marten in sina lådor från Kina, någon som kan bekräfta det?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-09-13 07:34

Morello skrev:Kina är inte bara ett tveksam land - det är en diktatur med aggressiva tendenser i paritet med Ryssland.

Precis.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-09-13 07:37

Conan skrev:
pLudio skrev:

Tillverkade i Indonesien.


Letade i trådstarten och det fanns vad jag kunde se inget önskemål om att högtalarna ska vara tillverkade i nåt specifikt land.

Haha, fin poäng! :mrgreen:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-09-13 07:40

avr7000 skrev:Finns ett par billiga NHT 2.5 på Tradera nu....

https://www.tradera.com/item/170304/606 ... re-nht-2-5

Vi vet ju inte hur billiga de blir? Jag tänker hur som helst inte byta ner mig.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-09-13 07:41

sprudel skrev:
I-or skrev:Urspårningar har en uppenbar korrelation med den tidpunkt när grundfrågan kan anses vara färdigutredd. :mrgreen:



Åh f-n. Det känns som att sitta i ett styrelsemöte med huvudsakligen kvinnliga deltagare där det plötsligt råder konsensus om ett beslut utan att det gestaltats verbalt. Jag har missat det, igen. :roll:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 429
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav meshuggener » 2023-09-13 09:40

DVD-ai skrev:
meshuggener skrev:Vad kör du för system nu David?


Försteg, DSP, delning m.m: Denon avc3700h (nyttjar MultEQ app för justering av filter funktion samt tonkurva)
Slutsteg: VTV 4ch Hypex NCX500
Högtalare: Ino pi60s (+bs60 inom sinom tid)
Basar: infraY-12 (just nu)

Ok. En riktigt prisvärd anläggning.
Hypex modulerna är förmodligen oslagbara för det priset.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-13 18:57

Hotspur skrev:
Conan skrev:Letade i trådstarten och det fanns vad jag kunde se inget önskemål om att högtalarna ska vara tillverkade i nåt specifikt land.

Haha, fin poäng! :mrgreen:

Tråden handlar snarare om vilket land de inte ska vara tillverkade i... :wink:

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav pLudio » 2023-09-14 08:11

Ingen konsumentupplysning går ostraffad på Faktiskt. Samsung/Harman tillverkar sina högtalare både i och utanför Kina och är inte tydliga med vilka produkter som tillverkas var.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Kraniet » 2023-09-14 08:27

Hotspur skrev:
Morello skrev:Kina är inte bara ett tveksam land - det är en diktatur med aggressiva tendenser i paritet med Ryssland.

Precis.


I Kina är det numera olagligt att visa missnöje och gråta offentligt.
Det är också olagligt att hålla upp vita papper offentligt.
Dessutom är det olagligt att ligga ner offentligt.

Allt som på nåt vis kan tolkas som att folk är missnöjda med styret är straffbart numera.

Suveränt land alltså på alla sätt och vis. Ingen är missnöjd, gråter eller utmattad. Bara glada och nöjda människor i utopin folkets demokratiska Kina! 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-09-15 10:24

Zappa skrev:
DVD-ai skrev:
meshuggener skrev:Vad kör du för system nu David?


Försteg, DSP, delning m.m: Denon avc3700h (nyttjar MultEQ app för justering av filter funktion samt tonkurva)
Slutsteg: VTV 4ch Hypex NCX500
Högtalare: Ino pi60s (+bs60 inom sinom tid)
Basar: infraY-12 (just nu)


Kul med VTV Hypex NCx500, hoppas du är lika nöjd som jag är. Pi60s med bs60 är ju en puristisk kombination som räcker långt. Jag använder faktiskt inte kontrollboxen bcX utan gör liknande med miniDSP Flex istället, vilket funkar fint.


Ja jag hoppas och tror nog att dom kommer att duga för mig i dagsläget, och i framtiden OM jag vill ha något annat så kan detta steget driva basmoduler.
För effektiv finns det ju gott om i dessa NCx500 moduler, dom verkar allt som allt vara dom bästa KlassD moduler jag kunnat hitta på nätet.
Lägst disst uppe i diskanten, över 10KHz ca -90dB upp till ca 30w i alla fall, vid högre effekter så är modulerna bara lika/fortfarande något bättre än dom övriga bästa klassD.
Och vid lägre frekvenser samt oavsett effekt så är dissten väldigt låg, ungefär lika låg som dom absolut bästa, ibland bättre/ibland sämre.

Men så lämnar dessa nästan dubbla effekten mot konkurrenterna också, om man vill !

Generellt är mätdatan inte alls dum, klart att dom gärna kunde få hålla -90dB även då effekten i diskanten går upp, men

Jag tror nog att dom duger :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-09-15 10:28

Zappa skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite synd att Hypex-modulerna tar en omväg via USA när man kan köpa dem på närmare håll. Antar att extraturen fördyrar en del.


Motsvarande slutsteg går att köpa hos Audiophonics men billigare blir det knappast, jag gav 13 000 kr för mitt VTV NCx500 inklusive allt. Jag tycker att VTV har snyggare lådor med lämpligare mått än Audiophonics.
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s600ncx-power-amplifier-class-d-ncore-ncx500-2x600w-4-ohm-p-17966.html


Mycket prisvärt, om dom håller och fungerar som avsett framledes :lol:

Mitt 4 kanal landar på ca 21,5kkr :)

Alternativen till vtv landar på klart mer, i alla fall 6-7kkr mer.

Och ska man ha någon av dom "finare" modulerna (som inte nödvändigtvis är bättre alls, faktiskt) så får man nog räkna med ytterligare 6-7kkr.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Zappa » 2023-09-15 11:13

DVD-ai skrev:
Zappa skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite synd att Hypex-modulerna tar en omväg via USA när man kan köpa dem på närmare håll. Antar att extraturen fördyrar en del.


Motsvarande slutsteg går att köpa hos Audiophonics men billigare blir det knappast, jag gav 13 000 kr för mitt VTV NCx500 inklusive allt. Jag tycker att VTV har snyggare lådor med lämpligare mått än Audiophonics.
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s600ncx-power-amplifier-class-d-ncore-ncx500-2x600w-4-ohm-p-17966.html


Mycket prisvärt, om dom håller och fungerar som avsett framledes :lol:

Mitt 4 kanal landar på ca 21,5kkr :)

Alternativen till vtv landar på klart mer, i alla fall 6-7kkr mer.

Och ska man ha någon av dom "finare" modulerna (som inte nödvändigtvis är bättre alls, faktiskt) så får man nog räkna med ytterligare 6-7kkr.


Ja, fyra högkvalitativa och effektstarka kanaler för ungefär 21 500 kr är prisvärt. Andra plus är det smidiga formatet och den låga värmeutvecklingen. Jag saknar inte alls mitt förra klass AB slutsteg.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav sprudel » 2023-09-16 07:26

DVD-ai skrev:
Zappa skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite synd att Hypex-modulerna tar en omväg via USA när man kan köpa dem på närmare håll. Antar att extraturen fördyrar en del.


Motsvarande slutsteg går att köpa hos Audiophonics men billigare blir det knappast, jag gav 13 000 kr för mitt VTV NCx500 inklusive allt. Jag tycker att VTV har snyggare lådor med lämpligare mått än Audiophonics.
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s600ncx-power-amplifier-class-d-ncore-ncx500-2x600w-4-ohm-p-17966.html


Mycket prisvärt, om dom håller och fungerar som avsett framledes :lol:

Mitt 4 kanal landar på ca 21,5kkr :)

Alternativen till vtv landar på klart mer, i alla fall 6-7kkr mer.

Och ska man ha någon av dom "finare" modulerna (som inte nödvändigtvis är bättre alls, faktiskt) så får man nog räkna med ytterligare 6-7kkr.


Det ska bli intressant att följa hur du upplever klass D stegen som fullregister. Jag har mina dubier hoppas att det kommer fungera. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-09-16 11:19

Ja det återstår att se ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav tomasgbg » 2023-09-16 15:32

Hotspur skrev:
RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:
Tragiskt; bara att bojkotta!



Dessvärre svårt att alltid veta vad som tillverkas i stater med tveksamma regeringar. Kina är bara en av dem, flera av låglöneländerna i Asien kan ifrågasättas. Ett stort antal företag har utveckling/produktifiering i Europa men sedan tillverkas det i något land i Sydostasien. Det gäller rätt många brittiska och amerikanska företag i audiobranschen.

Vad jag förstår så köper Marten in sina lådor från Kina, någon som kan bekräfta det?


Jag hörde att dom kommer ifrån Polen och poleras upp hos Marten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29945
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-09-16 20:43

DVD-ai skrev:
Zappa skrev:
RogerGustavsson skrev:Lite synd att Hypex-modulerna tar en omväg via USA när man kan köpa dem på närmare håll. Antar att extraturen fördyrar en del.


Motsvarande slutsteg går att köpa hos Audiophonics men billigare blir det knappast, jag gav 13 000 kr för mitt VTV NCx500 inklusive allt. Jag tycker att VTV har snyggare lådor med lämpligare mått än Audiophonics.
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s600ncx-power-amplifier-class-d-ncore-ncx500-2x600w-4-ohm-p-17966.html


Mycket prisvärt, om dom håller och fungerar som avsett framledes :lol:

Mitt 4 kanal landar på ca 21,5kkr :)

Alternativen till vtv landar på klart mer, i alla fall 6-7kkr mer.

Och ska man ha någon av dom "finare" modulerna (som inte nödvändigtvis är bättre alls, faktiskt) så får man nog räkna med ytterligare 6-7kkr.


Du är snabb du!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-09-16 20:59

Hotspur skrev:
FBK skrev:Jag röstar helt klart på Revel performa 3 M106 och Monitor Audio Silver 100 7G o du vill komma billigare undan. Själv "drömmer" jag om Monitor Audio Bronze 100 6G då de är underhållande, eller kanske ett par DALI OBERON 3
Ps. vill du ha golvare så är Polk Audio Reserve R700 överlägsna i sin prisklass.
Ino utan basmoduler klarar jag inte, men det har ju du.



Du skämtar? Dali Oberon är ju fullkomligt olyssningsbara. Jag sitter med min MA Silver 300 7G nu och vill upp ett steg...

"Tycker" du ja. Det är det som är så fantastiskt, det finns något som heter smak.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Knuttebaloa » 2023-09-18 07:35

Nyfiken på VTV NCx500. Hur låter de med pi60s, tycker du? Kom du över dem begagnade eller importerade du själv?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-09-18 16:15

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:
Zappa skrev:
Motsvarande slutsteg går att köpa hos Audiophonics men billigare blir det knappast, jag gav 13 000 kr för mitt VTV NCx500 inklusive allt. Jag tycker att VTV har snyggare lådor med lämpligare mått än Audiophonics.
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s600ncx-power-amplifier-class-d-ncore-ncx500-2x600w-4-ohm-p-17966.html


Mycket prisvärt, om dom håller och fungerar som avsett framledes :lol:

Mitt 4 kanal landar på ca 21,5kkr :)

Alternativen till vtv landar på klart mer, i alla fall 6-7kkr mer.

Och ska man ha någon av dom "finare" modulerna (som inte nödvändigtvis är bättre alls, faktiskt) så får man nog räkna med ytterligare 6-7kkr.


Du är snabb du!


Det måste ju testas, duger dom inte i fullrange så vet jag det sedan. ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-09-18 16:16

Knuttebaloa skrev:Nyfiken på VTV NCx500. Hur låter de med pi60s, tycker du? Kom du över dem begagnade eller importerade du själv?


Importerar själv, återkommer med intryck när den är hemma hos mig.
Om allt går som det ska ! :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Knuttebaloa » 2023-09-18 22:28

DVD-ai skrev:
meshuggener skrev:Vad kör du för system nu David?


Försteg, DSP, delning m.m: Denon avc3700h (nyttjar MultEQ app för justering av filter funktion samt tonkurva)
Slutsteg: VTV 4ch Hypex NCX500
Högtalare: Ino pi60s (+bs60 inom sinom tid)
Basar: infraY-12 (just nu)


Köpte du ett par pi60s för att ersätta qm60? Är de inte i princip identiska i funktion?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-18 23:31

pLudio skrev:Ingen konsumentupplysning går ostraffad på Faktiskt. Samsung/Harman tillverkar sina högtalare både i och utanför Kina och är inte tydliga med vilka produkter som tillverkas var.

Fin upplysning!
Jag köper en hel del JBL Pro-högtalare. Tillverkas i Mexiko enl uppgift, men är de sammansatta där med delar från Kina, eller verkligen tillverkade där? Någon med koll?
Snackar element, låda, filter mm

Tex JBL 3677, 4645C, aktiva 708 (spelat 2veckor, har 4st nu)

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Kraniet » 2023-09-19 08:46

sportbilsentusiasten skrev:
pLudio skrev:Ingen konsumentupplysning går ostraffad på Faktiskt. Samsung/Harman tillverkar sina högtalare både i och utanför Kina och är inte tydliga med vilka produkter som tillverkas var.

Fin upplysning!
Jag köper en hel del JBL Pro-högtalare. Tillverkas i Mexiko enl uppgift, men är de sammansatta där med delar från Kina, eller verkligen tillverkade där? Någon med koll?
Snackar element, låda, filter mm

Tex JBL 3677, 4645C, aktiva 708 (spelat 2veckor, har 4st nu)


Jo det verkar ju varit en dyster historia när ändringarna genomfördes. Greg Timbers fick en 90 sekunders förklaring till varför han plötsligt va utan jobb (enligt honom själv).

https://www.audiophilenirvana.com/audio ... -icon-jbl/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7313
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav avr7000 » 2023-09-19 16:26

avr7000 skrev:Finns ett par billiga NHT 2.5 på Tradera nu....

https://www.tradera.com/item/170304/606 ... re-nht-2-5


Köpte dem...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster