Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav oa51 » 2019-03-21 12:37

Morello:
Det är stort, snyggt och det låter fint!
Basåtergivningen är mycket artikulerad i kraft av den generösa rumsvolymen.
Det enda jag saknade var en CD-spelare :)

Håller helt med! En vinylsnurra och några hundra LP hade inte varit fel det heller 8)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-21 13:52

Morello skrev:Det enda jag saknade var en CD-spelare :)

Sådana där gammaldags retroprylar är det inte många som har numera.
Jag har kvar min så sambon kan spela musik även när nätverket ligger nere.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 15:21

Morello skrev:
Bill50x skrev:Mycket prydlig setup och ett mysigt lyssningsrum!

/ B

Det är stort, snyggt och det låter fint!
Basåtergivningen är mycket artikulerad i kraft av den generösa rumsvolymen.
Det enda jag saknade var en CD-spelare :)

Tack :)

Kan ana att du något saknar ett annat försteg också :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 15:24

Belker skrev:Tack Sprudel, då är jag med! Lite synd att inte Melcon har optisk ut, för det blir ju lite äpplen och päron att jämföra. Å ena sidan har Melcon säkert ren och fin USB-signal, å sndra sidan har Chord enligt konstruktören väldigt bra hantering av spdif. Du har ingen dator med Tidal och USB ut som du kan jämföra Melcon med? Det hade undanröjt en massa osäkra parametrar.

Nu ska jag klippa ihop ett testspår med Zaz-klockorna på repeat 100 ggr, och jämföra filter och samplingsfrekvenser!

Provar med dator, Foobar, asynkront osv ikväll
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-21 16:11

darkg skrev:För att förtydliga frågeställningen finns det fem tänkbara källor till brister (som jag just nu förstår saken, reservationer och förbehåll):

1) inbillning
2) störningar som drabbar analogsidan i dacen
3a) manipulation av signalen / datat by design
3b) felaktig översättning av "protokoll"
4) vagt otillräcklig signalkvalitet, jitter

Vagt för mig alltså, som inte förstår. Ut ur streamern verkar komma något som redan har "analoga" eller kontinuerliga kvaliteter..?

Ja alltså jag har fiskat lite efter trean några gånger men ingen som har nappat på det. För egentligen tror jag ettan är största grejen som påverkar, o sen är det ju just isf att tillverkarna eventuellt har slängt in en gömd DSP just för att folk ska höra subtila skillnader o på så vis kunna kränga extremt överprissatta prylar. För handlar det om såna här saker så går jag tyvärr inte bara med på att folk säger att dom hör det o sen inte vill ta reda på VARFÖR dom hör det. Speciellt inte när dom kommer med luddiga beskrivningar som "torrare", "bloomigt", "mer tryck i transienterna" eller "såpbubblor som brister". Flashiga ord som beskriver vaddå?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-21 16:18

Jag tror också nr1 är den vanligaste orsaken till att man hör skillnad. Trots det har jag, även med min supersimpla mätutrustning, visat här i tråden att MacMini som transport orsakar störningar som kan mätas från högtalarna. En iPhone som transport gör det inte, allt annat lika. Hurvida störningarna hörs kan debatteras, men de finns där.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 18:22

sprudel skrev:
Belker skrev:Tack Sprudel, då är jag med! Lite synd att inte Melcon har optisk ut, för det blir ju lite äpplen och päron att jämföra. Å ena sidan har Melcon säkert ren och fin USB-signal, å sndra sidan har Chord enligt konstruktören väldigt bra hantering av spdif. Du har ingen dator med Tidal och USB ut som du kan jämföra Melcon med? Det hade undanröjt en massa osäkra parametrar.

Nu ska jag klippa ihop ett testspår med Zaz-klockorna på repeat 100 ggr, och jämföra filter och samplingsfrekvenser!

Provar med dator, Foobar, asynkront osv ikväll

Kul att följa :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 18:28

Jaha, och nu undrar ni kanske om man kan höra nån skillnad ? :D
Jag vet facit- har lyssnat i fyra timmar. :P
Test av AirPort express som digital drive spelande FLAC-filer från NAS med hjälp av programmet mconnect HD .
Låter detta bättre än om Yamaha wxc50 konverterar FLAC internt i spelaren ?

Music: Lars Jansson jazz-trio, skivan ” A Window towards being” , samt Larry Carlton/ Robben Ford unplugged, lite stökigare rock.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 18:34

Tillvägagångssätt:
AirPort expressen kopplad via optisk kabel in i Yamaha wxc 50. Har både provat wxc 50 som ren dac utan försteg ( det var så LTS topptestade den ) och med interna försteget påslaget. Försteget kan slås av eller på med en mekanisk switch på baksidan av Yamaha-spelaren. I fallet yamaha som ren dac utan påslaget internt försteg, så har programmet mcconnect styrt volymen på min iPad Pro vilket den klarar via expressen och optisk ut. Då jag körde yamahan med dac+inbyggt försteg så reglerades volymen istället på yamahan- AirPort/mcconnect sattes då på 100 % volym.
Hur lät det då ? :?:
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 18:49, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 18:42

Konstaterande: FLAC med rippat CD-material från NAS låter bättre än Spotify connect :) . Det är en svag till tydlig skillnad på de flesta skivor. Oavsett om jag använder Yamahan som digital drive/dac eller AirPort express med mcconnect via optisk kabel in i yamaha så hörs det skillnad på 9 skivor av 10.
Börja därför inte ens tänka på att köpa en bättre streamer än detta om du endast kör 320 Kbit från Spotify. Bortkastade pengar.
TIDAL eller rippade FLAC filer är det som gäller om inte källmaterialet ska begränsa för mycket.
Kanske inga nyheter för de flesta.

Under testet körde jag endast FLAC från en Qnap NAS med minimserver.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-21 18:53

Tangband skrev:Konstaterande: FLAC med rippat CD-material från NAS låter bättre än Spotify connect :) . Det är en svag till tydlig skillnad på de flesta skivor. Oavsett om jag använder Yamahan som digital drive/dac eller AirPort express med mcconnect via optisk kabel in i yamaha så hörs det skillnad på 9 skivor av 10.
Börja därför inte ens tänka på att köpa en bättre streamer än detta om du endast kör 320 Kbit från Spotify. Bortkastade pengar.
TIDAL eller rippade FLAC filer är det som gäller om inte källmaterialet ska begränsa för mycket.

... och det är samma masters du jämför? För 320kbps OGG vorbis är i dom flesta fall så transparent det kan bli, så låter det olika så är det antagligen olika masters eller så har du inte nivåmatchat helt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 20:05

Tell skrev:
Tangband skrev:Konstaterande: FLAC med rippat CD-material från NAS låter bättre än Spotify connect :) . Det är en svag till tydlig skillnad på de flesta skivor. Oavsett om jag använder Yamahan som digital drive/dac eller AirPort express med mcconnect via optisk kabel in i yamaha så hörs det skillnad på 9 skivor av 10.

... och det är samma masters du jämför? För 320kbps OGG vorbis är i dom flesta fall så transparent det kan bli, så låter det olika så är det antagligen olika masters eller så har du inte nivåmatchat helt.

Om det är samma masters är ju skrivit i stjärnorna...Nu är det alldelses för många okända variabler för att kunna dra några som helst slutsatser.
Ska Tangband jämföra Airport Express med Yahman så får han spela Tidal via de båda till Yahmans dac. Helst via samma koppling, Toslink.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-03-21 20:09

Har testat att jämföra samma filer spelandes från min NAS via en pi (Volumio) + hifiberry digi+ in i min BDA-3 och sedan jämfört med samma filer spelade via Bryston BDP, lokalt sparad på den interna SSD:n. Kan toggla mellan de digitala ingångarna med fjärren och det är ”no contest”, BDP:n upplever jag som låtandes mycket bättre.
Class only looks like arrogance from below.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 20:43

Som sagt- det blev endast Flac filer från NAS vid jämförelsen :)
På bilden ser man hur man kan ställa om Yamaha wxc till renodlad dac utan volymreglering ( player ) samt koppla på volymkontrollen ( pre amp ) . Detta görs med en switch på baksidan
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 20:45

Tell skrev:
darkg skrev:För att förtydliga frågeställningen finns det fem tänkbara källor till brister (som jag just nu förstår saken, reservationer och förbehåll):

1) inbillning
2) störningar som drabbar analogsidan i dacen
3a) manipulation av signalen / datat by design
3b) felaktig översättning av "protokoll"
4) vagt otillräcklig signalkvalitet, jitter

Vagt för mig alltså, som inte förstår. Ut ur streamern verkar komma något som redan har "analoga" eller kontinuerliga kvaliteter..?

Ja alltså jag har fiskat lite efter trean några gånger men ingen som har nappat på det. För egentligen tror jag ettan är största grejen som påverkar, o sen är det ju just isf att tillverkarna eventuellt har slängt in en gömd DSP just för att folk ska höra subtila skillnader o på så vis kunna kränga extremt överprissatta prylar. För handlar det om såna här saker så går jag tyvärr inte bara med på att folk säger att dom hör det o sen inte vill ta reda på VARFÖR dom hör det. Speciellt inte när dom kommer med luddiga beskrivningar som "torrare", "bloomigt", "mer tryck i transienterna" eller "såpbubblor som brister". Flashiga ord som beskriver vaddå?

De här orden beskriver fenomen som du är obekant med uppenbarligen. Du måste lära dig att lyssna Tell, och då menar jag inte att lyssna på elektroniskt reproducerad musik-böös via en medioker stereoanläggning.
Akustiskt live som flygel, stråkinstrument och röster. Där har du en referens.
Så småningom kommer du att begripa att lokalen och omständigheternas variation samt även uppspelarens mood kan generera alla dessa omskrivningar av upplevelser, men du är inte där än. Du måste höra dem, uppleva dem, annars är de utanför din sfär. Vi pratar musik.
Att ta reda på varför jag hör det i min setup ligger långt utanför min kunskapsnivå i ämnet elektronik och digital/analog signalbehandling och sannolikt utanför din också.
Det räcker liksom inte med ”vad jag läst på internet”.
Därför avstår jag med hemmagjorda förklaringsmekanismer, med all respekt för de som verkligen satt sig in i ämnet, och också behärskar det.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 20:48

@Tell, måste ändå lägga till att jag gillar att vi inte är överens, det ger mig lite att fundera på.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 20:53

Började med mcconnect HD och AirPort express som digital transport förbunden med toslink till yamahan. Volymen på 100% i mconnect HD ( max ) och yamahas försteg reglerar volymen. Det är alltså min iPad pro som konverterar FLAC från NASen .
Lyssnar avslappnat på låten " More human " . Den har små intrikata detaljer i cymbalspelet i inledningen, i mitten av låten finns ett kontrabassolo som hörs tydligt - det låter riktigt bra :)

Efter 2 minuter händer detta: musiken börjar hacka, det blir korta avbrott ungefär var 30:e sekund . Mycket störande. Vad är det som händer ? :?

På bilden ses mconnect HD och dess grafik.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 21:03

Är det kabeln kanske?... den verkar sitta stabilt men... hacken i musiken gör att det inte blir kul att lyssna.
Går in i menyn under advanced i yamahan. Där kan man ställa jitter suppression i tre lägen för dacen. Den har jag ställt på läge tre, vilket innebär maximal jitterundertryckning och bäst ljud enligt Yamaha, men man skriver i manualen att det kan bli avbrott i musiken med vissa källor i det läget. 8O
Ändrar läget till jitter suppression 2 istället. Vips ! Inga hack i musiken längre ! :D
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 21:07

Missförstod jag dig? Du har skickat samma flacfiler via olika streamers till din Yahma-dac? Allt annat lika?
Jag blir ju lite nyfiken på Yahma när du är så nöjd. Ingen i tråden i närheten av Göteborg som vill tillbringa en kväll här och lyssna på den i min setup? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 21:11

Belker skrev:Jag tror också nr1 är den vanligaste orsaken till att man hör skillnad. Trots det har jag, även med min supersimpla mätutrustning, visat här i tråden att MacMini som transport orsakar störningar som kan mätas från högtalarna. En iPhone som transport gör det inte, allt annat lika. Hurvida störningarna hörs kan debatteras, men de finns där.

Vad gäller Aurender tror jag nr 3a. Den låter så annorlunda mot andra streamers jag provat.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 21:16

sprudel skrev:Missförstod jag dig? Du har skickat samma flacfiler via olika streamers till din Yahma-dac? Allt annat lika?
Jag blir ju lite nyfiken på Yahma när du är så nöjd. Ingen i tråden i närheten av Göteborg som vill tillbringa en kväll här och lyssna på den i min setup? :)

Jo, jag skickar samma flacfiler fast med olika transporter- AirPort express med mconnect HD via Toslink in i yamahan . I det fallet är det min iPad Pro som med hjälp av programmet konverterar FLAC till AirPlay som kan skickas till expressen.

Det andra fallet använder jag endast yamahaspelaren som komplett streamer och volymreglering , dvs flacfilerna skickas från NASen via wi-fi till Yamaha och konverteras av yamahan internt i apparaten.

Sedan har jag även provat stänga av försteget helt i yamahan, det kan göras med en switch på baksidan. I det fallet reglerades volymen digitalt av mconnect HD i ipaden. Detta gjorde jag för att kolla eventuella försämringar från försteget i yamahan.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 21:23

Lyssnar lite på Larry Carlton/Robben Ford skivan. Riktigt bra musik .
Fortfarande AirPort express som transport , mconnect HD i iPad har volymen på 100% och volymen regleras av försteget i yamahan. Det låter bra ! Bra tryck i basen, det låter rent och ganska behagligt, kul att lyssna :)

Tillbaka till Lars Jansson Trio, lyssnar nu på låten ” a Window towards being ” - riktigt bra jazz och det svänger.

Efter ungefär 15 minuters spelande blir det ett avbrott i musiken igen :? Går in och ställer yamahadacen på läge 1, minimalt jitterundertryckning. Nu fungerar det utan avbrott under hela resten av lyssningen.
Jag kan tillägga att under det halvår jag använt expressen som komplett streamer, dvs med den inbyggda dacen, så har den aldrig hackat i musiken .
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 21:36

Nu är det dags att använda endast yamahaspelaren som komplett streamer, dvs flacavkodare, dac och försteg.
Det är så jag använt apparaten dagligen i över ett år.

Jittersuppression i yamahadacen står på läge 3 , dvs maximal jitterundertryckning. Bäst ljud enligt Yamaha.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 21:43

Efter att ha lyssnat på samma låtar så kan jag konstatera att det låter väldigt lika med yamahan som komplett streamer som då AirPort express var transport.

Det är enkelt att ändra streamer Apple/Yamaha och lyssna med samma volym eftersom försteget på yamahan ställs på samma mivå på båda ingångarna. Bara att växla mellan Toslink ( Apple ) och server ( Yamaha ) spelning medan musiken spelar.

På Larry Carlton-skivan brakar det lös med mycket detaljer och ös i basen och här tycker jag nog att yamahan som komplett streamer låter en smula mindre rörig och tydligare. Basen blir aldrig otydlig oavsett hur många instrument som spelar samtidigt.

Samtidigt så är det KANSKE lite luftigare ljud i diskanten med AirPort express ?
Växlar tillbaka... njae.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 21:57

Med en skruvmejsel ställer jag nu om Yamaha streamern till att fungera som dac med fast utnivå- försteget inaktivt.
AirPort express med Toslink in i Yamaha dacen, styrd av mconnect HD där volymen nu regleras digitalt från ipaden.

Det låter bra ! Men låter det bättre än yamahan som komplett streamer ?

Det blir lite krångligare nu att jämföra eftersom skruvmejsel måste användas till switchen för att få tillbaka förstegsfunktionen på yamahan då den används som komplett streamer.

Hur låter det då som jämförelse ? Jag gillar det lite rör- aktiga varma ljudet från AirPort express som transport, samtidigt som jag gillar det mer stabila och kraftfulla, mindre röriga ljudet från yamahan som komplett streamer, men kanske en aning mindre luftigt ?

Instrumenten låter lite bredare med airporten som transport, och med yamahan blir instrumenten istället placerade tydligare i stereobilden men upplevs som ”mindre breda” i brist på förklaring.
Airporten kördes med jitter suppression 1 i yamaha-dacen pga dropoutsen som annars uppstod i ljudet och det kanske påverkade ljudet negativt ?

Dethär blev ju oerhört flummigt och mycket överdrivet förklarat men skillnaderna är i sammanhanget väldigt små.
Så små att om man tycker att det inte finns nån skillnad mellan 320 Kbit och FLAC i cd-kvalitet så är det ingen skillnad.
Tack och godnatt :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-21 23:55

Rydberg skrev:Har testat att jämföra samma filer spelandes från min NAS via en pi (Volumio) + hifiberry digi+ in i min BDA-3 och sedan jämfört med samma filer spelade via Bryston BDP, lokalt sparad på den interna SSD:n. Kan toggla mellan de digitala ingångarna med fjärren och det är ”no contest”, BDP:n upplever jag som låtandes mycket bättre.

På vilket sätt upplever du ljudet bättre från BDP;n?

Att döma av den här tråden så verkar ju alla transporters låta olika då ingen hittills tyckt att de testade apparaterna låter identiska.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-22 00:17

Tangband skrev:Är det kabeln kanske?... den verkar sitta stabilt men... hacken i musiken gör att det inte blir kul att lyssna.
Går in i menyn under advanced i yamahan. Där kan man ställa jitter suppression i tre lägen för dacen. Den har jag ställt på läge tre, vilket innebär maximal jitterundertryckning och bäst ljud enligt Yamaha, men man skriver i manualen att det kan bli avbrott i musiken med vissa källor i det läget. 8O
Ändrar läget till jitter suppression 2 istället. Vips ! Inga hack i musiken längre ! :D

Ja, detta fenomen har jag redogjort för i ett tidigare inlägg i denna tråd. Skall man ha minimalt jitter så kräver det dels att short term stability är snävt satt samt att phase noise är lågt samt att long term Clock frequency är lika och att ingen klocka driver i förhållande till någon annan. Då tappar man sync mellan klocksystem/apparater.

Så enkelt är det inte att överföra signal mellan olika apparater om man vill minimera jitter.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-22 00:54

sprudel skrev:De här orden beskriver fenomen som du är obekant med uppenbarligen. Du måste lära dig att lyssna Tell, och då menar jag inte att lyssna på elektroniskt reproducerad musik-böös via en medioker stereoanläggning.
Akustiskt live som flygel, stråkinstrument och röster. Där har du en referens.
Så småningom kommer du att begripa att lokalen och omständigheternas variation samt även uppspelarens mood kan generera alla dessa omskrivningar av upplevelser, men du är inte där än. Du måste höra dem, uppleva dem, annars är de utanför din sfär. Vi pratar musik.
Att ta reda på varför jag hör det i min setup ligger långt utanför min kunskapsnivå i ämnet elektronik och digital/analog signalbehandling och sannolikt utanför din också.
Det räcker liksom inte med ”vad jag läst på internet”.
Därför avstår jag med hemmagjorda förklaringsmekanismer, med all respekt för de som verkligen satt sig in i ämnet, och också behärskar det.

Njä mer att jag tycker många såna där begrepp är luddiga o konstiga. Som när ett ljud är "varmt" så är det oftast lite avruddal diskant folk menar. O jag hör garanterat en sån skillnader utan problem, men jag skulle verkligen inte beskriva det som nånting "varmt" utan snarare luddigt. Så vad du menar med torrare o bloomiga har jag ingen aning om. "Mer tryck i transienterna" däremot antar jag du menar att musiken inte är lika limiterad?
Att säga att elektronisk musik är bös och att det inte är kapabelt som referens-musik är ju bara arrogant imo. Bara för du inte råkar gilla musiken så behöver det inte betyda att det är kan vara både välproducerat och musikalisk referensmusik.
Mina kunskapsnivåer om elektronisk signalbehandling är inte helt dålig, men tänk på att det inte bara handlar om signalbehandling utan även människans psyke. Det är lixom byggd för att bland annat hitta mönster, o den kan även göra det på ställen där det inte finns.

sprudel skrev:@Tell, måste ändå lägga till att jag gillar att vi inte är överens, det ger mig lite att fundera på.

Bra att du säger det! För ja alltså jag tycker ändå det är kul o rätt intressant också. Jag är ju rätt säker på min grej o du vet ju att du hör skillnad, o jag vill vet och förstå varför. För det kaan ju vara så att det faktiskt finns en riktig skillnad som hörs, o även då vill jag förstå varför. Men för mig räcker det inte med att du påstår att du hör det utan jag fiskar ju efter nåt mer som kan övertyga mig. Jag vill lixom nästan ha fel :P
Sorry, men upplever iaf själv att jag kanske är lite aggressiv ibland, vill ju inte det egentligen men råkar bli så ändå..

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-22 07:06

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Är det kabeln kanske?... den verkar sitta stabilt men... hacken i musiken gör att det inte blir kul att lyssna.

Ja, detta fenomen har jag redogjort för i ett tidigare inlägg i denna tråd. Skall man ha minimalt jitter så kräver det dels att short term stability är snävt satt samt att phase noise är lågt samt att long term Clock frequency är lika och att ingen klocka driver i förhållande till någon annan. Då tappar man sync mellan klocksystem/apparater.

Så enkelt är det inte att överföra signal mellan olika apparater om man vill minimera jitter.

Med vänlig hälsning
Peter

Klart intressant :)
Jag upplever att AirPort express via Toslink med jitter suppression ställd på läge 1, dvs minimal jitterundertryckning ger en något mer ”utflytande stereobild”, dvs möjligen lite otydligare panoreringar i stereobilden. Med yamahan som komplett spelare med jitter suppression på läge 3, dvs maximal jitterreducering så blir instrumenten istället mindre ”utflytande”, tydligare fastspikade i stereobilden och instrument och röster får mera kropp utan att flyta ut, i brist på bättre beskrivning. Men skillnaderna är små. Detta kan höras på både Lars Jansson skivan och Larry Carlton skivan.

Vad är din upplevelse av hur ljudet ändrar sig med en mera jittrig signal ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-22 07:37

Intressant notering där Tangband.
Angående magnitud på skillnader så är de ju inte särdeles stora. Till en början knappt att de kan förnimmas, men efter tid så höjer man sin känslighet för dem och är man inte överens med det man hör blir det alltmer irriterande.
Finns säkert en viss placeboeffekt i detta också.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd