Det är stort, snyggt och det låter fint!
Basåtergivningen är mycket artikulerad i kraft av den generösa rumsvolymen.
Det enda jag saknade var en CD-spelare
Håller helt med! En vinylsnurra och några hundra LP hade inte varit fel det heller

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det enda jag saknade var en CD-spelare
Morello skrev:Bill50x skrev:Mycket prydlig setup och ett mysigt lyssningsrum!
/ B
Belker skrev:Tack Sprudel, då är jag med! Lite synd att inte Melcon har optisk ut, för det blir ju lite äpplen och päron att jämföra. Å ena sidan har Melcon säkert ren och fin USB-signal, å sndra sidan har Chord enligt konstruktören väldigt bra hantering av spdif. Du har ingen dator med Tidal och USB ut som du kan jämföra Melcon med? Det hade undanröjt en massa osäkra parametrar.
Nu ska jag klippa ihop ett testspår med Zaz-klockorna på repeat 100 ggr, och jämföra filter och samplingsfrekvenser!
darkg skrev:För att förtydliga frågeställningen finns det fem tänkbara källor till brister (som jag just nu förstår saken, reservationer och förbehåll):
1) inbillning
2) störningar som drabbar analogsidan i dacen
3a) manipulation av signalen / datat by design
3b) felaktig översättning av "protokoll"
4) vagt otillräcklig signalkvalitet, jitter
Vagt för mig alltså, som inte förstår. Ut ur streamern verkar komma något som redan har "analoga" eller kontinuerliga kvaliteter..?
sprudel skrev:Belker skrev:Tack Sprudel, då är jag med! Lite synd att inte Melcon har optisk ut, för det blir ju lite äpplen och päron att jämföra. Å ena sidan har Melcon säkert ren och fin USB-signal, å sndra sidan har Chord enligt konstruktören väldigt bra hantering av spdif. Du har ingen dator med Tidal och USB ut som du kan jämföra Melcon med? Det hade undanröjt en massa osäkra parametrar.
Nu ska jag klippa ihop ett testspår med Zaz-klockorna på repeat 100 ggr, och jämföra filter och samplingsfrekvenser!
Provar med dator, Foobar, asynkront osv ikväll
Tangband skrev:Konstaterande: FLAC med rippat CD-material från NAS låter bättre än Spotify connect. Det är en svag till tydlig skillnad på de flesta skivor. Oavsett om jag använder Yamahan som digital drive/dac eller AirPort express med mcconnect via optisk kabel in i yamaha så hörs det skillnad på 9 skivor av 10.
Börja därför inte ens tänka på att köpa en bättre streamer än detta om du endast kör 320 Kbit från Spotify. Bortkastade pengar.
TIDAL eller rippade FLAC filer är det som gäller om inte källmaterialet ska begränsa för mycket.
Kanske inga nyheter för de flesta.
Under testet körde jag endast FLAC från en Qnap NAS med minimserver.
Tell skrev:Tangband skrev:Konstaterande: FLAC med rippat CD-material från NAS låter bättre än Spotify connect. Det är en svag till tydlig skillnad på de flesta skivor. Oavsett om jag använder Yamahan som digital drive/dac eller AirPort express med mcconnect via optisk kabel in i yamaha så hörs det skillnad på 9 skivor av 10.
Börja därför inte ens tänka på att köpa en bättre streamer än detta om du endast kör 320 Kbit från Spotify. Bortkastade pengar.
TIDAL eller rippade FLAC filer är det som gäller om inte källmaterialet ska begränsa för mycket.
Kanske inga nyheter för de flesta.
Under testet körde jag endast FLAC från en Qnap NAS med minimserver.
... och det är samma masters du jämför? För 320kbps OGG vorbis är i dom flesta fall så transparent det kan bli, så låter det olika så är det antagligen olika masters eller så har du inte nivåmatchat helt.
Tell skrev:darkg skrev:För att förtydliga frågeställningen finns det fem tänkbara källor till brister (som jag just nu förstår saken, reservationer och förbehåll):
1) inbillning
2) störningar som drabbar analogsidan i dacen
3a) manipulation av signalen / datat by design
3b) felaktig översättning av "protokoll"
4) vagt otillräcklig signalkvalitet, jitter
Vagt för mig alltså, som inte förstår. Ut ur streamern verkar komma något som redan har "analoga" eller kontinuerliga kvaliteter..?
Ja alltså jag har fiskat lite efter trean några gånger men ingen som har nappat på det. För egentligen tror jag ettan är största grejen som påverkar, o sen är det ju just isf att tillverkarna eventuellt har slängt in en gömd DSP just för att folk ska höra subtila skillnader o på så vis kunna kränga extremt överprissatta prylar. För handlar det om såna här saker så går jag tyvärr inte bara med på att folk säger att dom hör det o sen inte vill ta reda på VARFÖR dom hör det. Speciellt inte när dom kommer med luddiga beskrivningar som "torrare", "bloomigt", "mer tryck i transienterna" eller "såpbubblor som brister". Flashiga ord som beskriver vaddå?
Belker skrev:Jag tror också nr1 är den vanligaste orsaken till att man hör skillnad. Trots det har jag, även med min supersimpla mätutrustning, visat här i tråden att MacMini som transport orsakar störningar som kan mätas från högtalarna. En iPhone som transport gör det inte, allt annat lika. Hurvida störningarna hörs kan debatteras, men de finns där.
sprudel skrev:Missförstod jag dig? Du har skickat samma flacfiler via olika streamers till din Yahma-dac? Allt annat lika?
Jag blir ju lite nyfiken på Yahma när du är så nöjd. Ingen i tråden i närheten av Göteborg som vill tillbringa en kväll här och lyssna på den i min setup?
Rydberg skrev:Har testat att jämföra samma filer spelandes från min NAS via en pi (Volumio) + hifiberry digi+ in i min BDA-3 och sedan jämfört med samma filer spelade via Bryston BDP, lokalt sparad på den interna SSD:n. Kan toggla mellan de digitala ingångarna med fjärren och det är ”no contest”, BDP:n upplever jag som låtandes mycket bättre.
Tangband skrev:Är det kabeln kanske?... den verkar sitta stabilt men... hacken i musiken gör att det inte blir kul att lyssna.
Går in i menyn under advanced i yamahan. Där kan man ställa jitter suppression i tre lägen för dacen. Den har jag ställt på läge tre, vilket innebär maximal jitterundertryckning och bäst ljud enligt Yamaha, men man skriver i manualen att det kan bli avbrott i musiken med vissa källor i det läget.![]()
Ändrar läget till jitter suppression 2 istället. Vips ! Inga hack i musiken längre !
sprudel skrev:De här orden beskriver fenomen som du är obekant med uppenbarligen. Du måste lära dig att lyssna Tell, och då menar jag inte att lyssna på elektroniskt reproducerad musik-böös via en medioker stereoanläggning.
Akustiskt live som flygel, stråkinstrument och röster. Där har du en referens.
Så småningom kommer du att begripa att lokalen och omständigheternas variation samt även uppspelarens mood kan generera alla dessa omskrivningar av upplevelser, men du är inte där än. Du måste höra dem, uppleva dem, annars är de utanför din sfär. Vi pratar musik.
Att ta reda på varför jag hör det i min setup ligger långt utanför min kunskapsnivå i ämnet elektronik och digital/analog signalbehandling och sannolikt utanför din också.
Det räcker liksom inte med ”vad jag läst på internet”.
Därför avstår jag med hemmagjorda förklaringsmekanismer, med all respekt för de som verkligen satt sig in i ämnet, och också behärskar det.
sprudel skrev:@Tell, måste ändå lägga till att jag gillar att vi inte är överens, det ger mig lite att fundera på.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Är det kabeln kanske?... den verkar sitta stabilt men... hacken i musiken gör att det inte blir kul att lyssna.
Går in i menyn under advanced i yamahan. Där kan man ställa jitter suppression i tre lägen för dacen. Den har jag ställt på läge tre, vilket innebär maximal jitterundertryckning och bäst ljud enligt Yamaha, men man skriver i manualen att det kan bli avbrott i musiken med vissa källor i det läget.![]()
Ändrar läget till jitter suppression 2 istället. Vips ! Inga hack i musiken längre !
Ja, detta fenomen har jag redogjort för i ett tidigare inlägg i denna tråd. Skall man ha minimalt jitter så kräver det dels att short term stability är snävt satt samt att phase noise är lågt samt att long term Clock frequency är lika och att ingen klocka driver i förhållande till någon annan. Då tappar man sync mellan klocksystem/apparater.
Så enkelt är det inte att överföra signal mellan olika apparater om man vill minimera jitter.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster