Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Thorens Td 124 är en ca 60 år gammal konstruktion. .
Äldre än mig.
Hur kan den fortfarande vara nåt att lägga pengar på?
Jansson skrev:@OIA-68
Jag vill gärna ha fel när jag lär mig något nytt som jag inte har fattat.
Men än så länge har du inte övertygat mig.
Sätt bollen i rullning.
lennartj skrev:Någon nämnde plint till TD124 där tonarmen inte monteras på verkplattan för att minimera rumble.
Vill/kan man inte göra den själv finns det inte oväntat att köpa också.
http://www.norma-hylee-tech.de/
Laila skrev:Men TD124 är välan inte fjäderupphängd . . . eller har
jag missat nå´t . . . ?
I testet som det länkades till står det att gummisvamparna används till den där plinten.Laila skrev:Ok, tänkte inte på dä . . .(om dom nu inte ä borttagna i den ombyggda ?).
paa skrev:lennartj skrev:Någon nämnde plint till TD124 där tonarmen inte monteras på verkplattan för att minimera rumble.
Vill/kan man inte göra den själv finns det inte oväntat att köpa också.
http://www.norma-hylee-tech.de/
Att ha tonarmen monterad på en annan bas än skivtallriken, och där det finns en fjädring emellan, har jag inte sett på någon välrennomerad konstruktion.
paa skrev:När jag tänker närmare på ideerna bakom denna separata plint för tonarmen så går faktiskt tankarna närmast till nån sorts Åsa-Nisse konstruktion!
paa skrev:En del har här påstått att unipivotarmar är vickiga och ostabila, men jag undrar om det inte bara gäller vid extremlåga frekvenser, under tonarmsresonansen? Dämpningen med silikonolja ger antagligen ganska stor dynamisk stabilitet i högre frekvenser, ovanför tonarmsresonansen, de frekvenser som betyder något. Betydligt mer stabilitet än gummikuddar som vid SME 3009 eller mer eller mindre glappa kullager i vissa andra tonarmar i alla fall.
PerStromgren skrev:Så mycket lättare det är att ta en bunt bajtar och skicka genom en DAC i stället för allt detta bök med - i och för tjusiga - mekaniska monster!
lennartj skrev:Mina slutsteg (som jag köpte 1980) konstruerades 1957, men jag tycker i alla fall att de varit och är värda att lägga pengar på att underhålla och modifiera.
Dessutom har jag en TD124 (med död motor) som väntar på att jag ska ge den tid.
Har man massor av pengar är det bara att skicka iväg den för förvandling till något som står sig väl
jämfört med moderna spelare, men tyvärr till lika högt pris.
http://www.quad-musik.de/html/td_124_restauration.html
http://www.schopper.ch/index.php?page=thorens-td124
När man har sett Linns priser för diverse uppgraderingar är Schoppers priser inte längre så chockerande.![]()
Det finns åtskilligt med information för oss som vill försöka själv också
http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html
Reggar man sig på http://www.vinylengine.com/ blir det idag 746 träffar när man söker på TD124.
Någon nämnde plint till TD124 där tonarmen inte monteras på verkplattan för att minimera rumble.
Vill/kan man inte göra den själv finns det inte oväntat att köpa också.
http://www.norma-hylee-tech.de/
Recension http://www.norma-hylee-tech.de/image-hifi.pdf
Den som vill nörda in på tyngre vintage-spelare har en bra ingång här
http://www.stefanopasini.it/EMT_index_Main.htm
Naqref skrev:Jansson skrev:
Eftersom Ola är i Roskilde så argumenterar jag lite för hans räkning.
Silikonoljor är ingen entydig typ av olja utan det finns i en del varianter. Vissa är bättre lämpade och andra är sämre. En del avdunstar halvsnabbt och andra knappast alls (vid normala temperaturer). Och beroende på i vilket viskositetsintervall man ligger så kan olja bli tjockare med åren eller tunnare. Någon egentlig åldring i form av oxidering förekommer inte.
Så beroende på vilken typ tonarmstillverkaren förespråkar så kan man få olika åldringsbeteenden. Nu verkar ju just Well tempered ha valt en bra olja. När jag senast använde Olas spelare så syntes inga tendenser till åldring av oljan (som då varr 25 år gammal) och det enda problemet var just bara damm. Köper du med extra olja för ett byte vart 20:nde år så lär problemet vara obefintligt för din del.
Här finns lite information om silikonoljor:
http://www.ellsworth.se/UserFiles/file/ ... B_2008.pdf
CODY skrev:RB 700an är en riktigt fin tonarm med bättre lager etc än de mindre armarana. Detsamma gäller kablarna inuti armen och till stärkaren. Lagret är ett helt annat och bättre etc. Men det kan du läsa om på regas hemsida.
jag tycker att den låter jättebra, inget sticker ut och den klingar friskt och homogent. Det sitter en rega exact på den och riaa är en rega fono; både PU och Riaa är egentligen sämre än spelaren. Den spelar särskilt klassisk musik på ett helt neutarlt sätt och den s a s hörs inte alls. Jag har många fina Erato och Decca pressningar som jag har ärvt. Finns inte någon anledning att byta. Om man vill uppgradera (och det får man förutsätta att du vill) kan man köpa mer ambitiösa pickisar och Riaa-steg. Den är relativt billig, 15 tkr. Den behöver inget underhåll och kan egentligen inte uppgraderas. Den är gjord för att vara fit n forget.
Ljudbilden är stor och livlig.
nadifierad skrev:
Jag är inte alls haj på vinylspelare, men när jag var yngre på 80 talet, så var Micro Seikis större modeller i mina våta drömmar![]()
Hur var de? Jämfört med de andra praktexemplaren i tråden?
Jansson skrev:lennartj skrev:
Dessutom har jag en TD124 (med död motor) som väntar på att jag ska ge den tid.
Tack för att du fördjupar mina kunskaper i detta ämne.
Schweizisk urmakartradition?
Frågan jag ställer mig är att teknikutvecklingen har gått fort framåt de sista 60 åren. Vad är det som gör en sån här gammal skivspelare så åtråvärd?
Rimligen borde den vara frånsprungen med hästlängder.
Att mekaniken med dagens mått borde vara kostsam att framställa kan jag förstå och därmed att renoveringar kostar pengar.
Jag borde inte hålla på med bilanalogier men även en 50-tals Ferrari kan inte på långa vägar mäta sig med en modern sportvagn mer än i skönhet.
På skönhet vinner den, annars är den chanslös.
Är detta nostalgi eller finns det något en vintagespelare kan som dagens moderna inte mäktar med?
lennartj skrev:Många skivspelare från 1970-80 talen hade för vek drivning för att vara opåverkade av sådana excesser, men de gamla mellanhjulsverken och Technics SL10 snurrade obekymrat på med konstant hastighet.
Den senare är ju direktdriven, och av princip bortdömd av många som inte gjorde sig besväret att skilja på tillämpning och princip.
De lättare mindre dyra direktdrivna verken med lätt skivtallrik kunde nog ha hörbar "kuggning", men inte SL10.
lennartj skrev:Nja, mot dagens större ofjädrade monster har nog en gammal TD124 inte så mycket att komma med.
Jag tror intresset för Thorens TD124 och Garrard 301 och 401 vaknade som en reaktion mot Linn LP12, Pink Triangle och andra icke optimala skivspelare med flytande upphängning och dynamiskt svaj.
T.ex Saint-Saëns orgelsymfoni (nr.3) på Telarc nr 10051 kunde få vissa spelare att sacka i tonhöjd och tempo när orgeln kommer in med full kraft på grund av att pickupnålens bromsverkan ökar med modulationen.
Många skivspelare från 1970-80 talen hade för vek drivning för att vara opåverkade av sådana excesser, men de gamla mellanhjulsverken och Technics SL10 snurrade obekymrat på med konstant hastighet.
Den senare är ju direktdriven, och av princip bortdömd av många som inte gjorde sig besväret att skilja på tillämpning och princip.
De lättare mindre dyra direktdrivna verken med lätt skivtallrik kunde nog ha hörbar "kuggning", men inte SL10.
Naqref skrev:Jansson skrev:Kalle på High Fidelity hävdade att LP 12 mycket väl hanterar dynamiskt svaj och att det inte ska höras.
Har inte IÖ hävdat att han har mätt på LP-12 och snarare kom fram till motsatsen - att den adderar dynamiskt svaj? Men med en sådan frekvens att det framhäver rytmen i viss typ av musik.
Jag minns inte men det finns väl beskrivet här någonstans.
sportbilsentusiasten skrev:
Till trådstartaren, Majik LP12 ska du inte ha, den är en budgetvariant som bla har en sämre motorstyrning!
Så att dema en sådan ger inte alls någon bra indikation på vad en "normal" LP12 presterar
tobm skrev:Hallå, Jansson, har inte din mor lärt dig att om man säger A måste man också säga B?![]()
Vi vill förstås veta vilken skivspelare/tonarm/pickup du lyssnat på!
Användare som besöker denna kategori: oa51 och 8 gäster