Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 13:44

Dom där för $40 styck är ju det mest minimalistiska jag sett!

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-15 16:26

Att CEO rekommenderar en attenuator tolkar jag som att han är orolig för att mjukvaran kan komma att spela spratt - plötsligt blev den inställda volymen max och inte min, pga en bug eller nån med access till webgränssnittet. En analog volymkontroll kan inte påverkas på samma sätt.

Men rent tekniskt och ljudmässigt - varför skulle en digital ljudkontroll vara sämre? Jag förstår inte det riktigt.

Jag vill hemskt gärna ha en fjärrkontroll till min volym! *lat*

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 17:32

CalleG skrev:Att CEO rekommenderar en attenuator tolkar jag som att han är orolig för att mjukvaran kan komma att spela spratt - plötsligt blev den inställda volymen max och inte min, pga en bug eller nån med access till webgränssnittet. En analog volymkontroll kan inte påverkas på samma sätt.

Det är ett av skälen. Men den buggen skall vara löst.

CalleG skrev:Men rent tekniskt och ljudmässigt - varför skulle en digital ljudkontroll vara sämre? Jag förstår inte det riktigt.

Det finns MÅNGA här som kan digitaltekniken bättre än jag, men jag gör ett försök att förklara. Om du tänker dej att när alla bittarna är i en sample är 1: or så är det full volym. Det kan inte bli högre volym än så. I CDn så är det då 16-bittar, per kanal, som är "1". När alla är "0" så är det helt tyst. Upplösningen i 16-bit motvarar alltså ett värde mellan 0 och 65535 i den decimala världen. När du sänker volymen digitalt så är det du gör är att låta samma signal representeras av färre bittar. Du kommer alltså att minska upplösningen på signalen när du dämpar den. I en analog signal fungerar det inte så. I en analogsignal är upplösningen (teoretiskt) oändligt stor. Praktiken kommer brus att sätta stop för upplösningen i den analoga världen.

Du kan prova detta hemma (ett litet experiment). Koppla in SB:3an i försteget och sätt SB3:an på MAX-volym och dämpa signalen i försteget till en trevlig lyssningsvolym. Kom i håg hur det låter. Vrid sedan ner volymen i SB3:an tills det blir låg volym. Vrid upp volymen i försteget tills det låter lika högt som förut. Lyssna och jämför med hur det lät nyss. Du kommer att upptäcka att det låter "trist" och "burkigt" i jämförelse med vad det gjorde nyss. Orsaken till detta är att du har förlorat bittar och upplösning.

CalleG skrev:Jag vill hemskt gärna ha en fjärrkontroll till min volym! *lat*

För att undvika försämring av ljudkvaliten rekommenderar SlimDevices (det gäller alla apparater och datorer med digital volymkontroll) att man dämpar till "ungefär" rätt volym analogt. Sen kan man finjuster/reglera digital. Då kommer man problemen att vara ohörbara. Då kan du köra med fjärren och behöver bara gå fram och skruva manuellt om du vill höja volymen ÖVER den normala lyssningsnivån.

PS - Så här gör jag hemma själv då fjärren till min förstärkare är trasig :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-15 17:40

Vad är det för fel på en hederlig integrerad förstärkare då?
Tar ju inte mer plats än ett rent slutsteg :)

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-15 17:48

Jag har två runda Musical Fidelity X-A50 monoblock som ligger längs med baksidan på soffryggen, där är det svårt att få plats med en riktig förstärkare. Dessutom är jag väldigt nöjd med dom :)

Får fundera lite. Jag förstår nu varför digital ljudkontroll är sämre - tack för en strålande förklaring!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 18:20

CalleG skrev:Jag har två runda Musical Fidelity X-A50 monoblock som ligger längs med baksidan på soffryggen, där är det svårt att få plats med en riktig förstärkare. Dessutom är jag väldigt nöjd med dom :)

Jag förstår varför du inte vill byta ut dem. Riktigt nice. Prova att sätt ett par Endler Audio - "shotgun" på ingångarna till dem (eller eventuellt på baksidan av) SB3:an. Det borde funka fint. Har inte provat dem själv men de verkar var populära på Slimdevices - forumet. :-)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-15 19:21

CalleG skrev:Jag har två runda Musical Fidelity X-A50 monoblock som ligger längs med baksidan på soffryggen, där är det svårt att få plats med en riktig förstärkare. Dessutom är jag väldigt nöjd med dom :)

När det gäller integrerade förstärkare är jag lite förtjust i Musical Fidelity X-150, men jag har mer och mer börjat titta på en så enkel/osynlig setup som möjligt.

Därför blev jag lite nyfiken när jag fick syn på Flying Moles DAD-M100 monoblock: hemsida, recension. Dom väger bara 650 gram styck och går att fästa på baksidan av högtalaren eller gömma dom någonstans. Men då dyker förstegsproblemet upp - ska jag ha ett eller satsa på något av det som Koffe skriver om ovan?

Vad tror ni om de "flygande mullvadarna"?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 21:15

Ni får inte ta mej som ett sanningsvittne på att det blir jättebra när man kopplar en Squeezebox direkt till ett slutsteg. Jag brottas med samma frågeställningar som ni - men det verkar var en bra väg att gå. Detta understryks av att analog dämpning är en av "featurerna" i Transporter, storebrodern till SB3:an.

TCM skrev:Därför blev jag lite nyfiken när jag fick syn på Flying Moles DAD-M100 monoblock

Jag är också nyfiken. Har precis som du bara läst recensioner men det är hög intressanta och priset är "rätt". Sen så noteraderade jag att det har "dämpningsratt" på fronten. Om jag fattar rätt så kan man dämpa dem med 30dB. Då kanske det går koppla "rakt in" utan att man behöver göra för mycket digitalt.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-15 22:22

Koffe skrev:Prova att sätt ett par Endler Audio - "shotgun" på ingångarna till dem (eller eventuellt på baksidan av) SB3:an. Det borde funka fint. Har inte provat dem själv men de verkar var populära på Slimdevices - forumet. :-)

Ja det ser ju intressant ut - man sänker alltså analog signalen med dessa, så att man kan ha högre utsignal från SB. Vill man rocka loss ordentligt så får man vrida upp på slutstegen först - det går ju att leva med.

De måste beställas från Amerika antar jag? Hmm tror jag ska försöka testa om jag märker nån skillad när jag kopplar genom mitt försteg först :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-16 12:38

CalleG skrev:Ja det ser ju intressant ut - man sänker alltså analog signalen med dessa, så att man kan ha högre utsignal från SB. Vill man rocka loss ordentligt så får man vrida upp på slutstegen först - det går ju att leva med.
Jepp! Men som du själv säger - prova med ditt vanliga försteg först. :-)

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-16 22:57

Jaha så då har man gjort lite lyssningstest då. Ytterst enkla och ovetenskapliga men kanske ändå av intresse.

Hårdvara:
Stativhögtalare Revel M20, Audioquest CV-4 högtalarkabel
Slutsteg Musical Fidelity X-A50
Försteg Musical Fidelity A3CR
CD Audio Analogue Maestro (gamla modellen)
Squeezebox :)
Analog RCA Harmonic Tech Precision Link CD->Försteg
Analog RCA Audioquest Viper SB -> Försteg
Analog noname 4m RCA med Bulletplugs Försteg -> Slutsteg
Digitalkabel Koaxial Ixos 103

Det var inget långt test, jag och min fru lyssnade på ett par låtar bara. En god vän som dessutom är körsångare råkade droppa in och fick fälla utlåtande också. Musiken var rippad med EAC i FLAC, såklart.

Test 1 - Analog SB kontra CD
Jag kopplade SB analogt till försteget, och lade i samma skiva i CD-spelaren. Max volym på SB (ej avstängd, bara max) och försteget fick agera volymkontroll.

Jag visste ju vad jag switchade mellan så jag höll mig tyst, men ingen annan visste eller såg (kompisen visste knappt att det var en SB :). Både fru och kompis gillade SB bäst - luftigare, mer rymd i klangen, inte så grötigt, tightare bas var några omdömen. Skillnaden var inte jättestor men den fanns där, helt klart.

Test 2 - SB analogt kontra digitalt
Till nästa test kopplades SB in till CD digitalt (den har digitala in- och utgångar) så vi använde CD'ns DAC, och vidare till försteget. Fortfarande SB analogt till försteget. Samma switchningsförfarande (dvs växla mellan två ingångar på försteget med fjärren). SB volym fortfarande på max. (CD-spelaren används alltså som DAC här)

Nu blev det svårare. Varken fru eller kompis kunde höra några entydiga skillnader. Jag som gärna ville höra skillnader kan inte heller säga att det märktes så särskilt. Försteget ger ifrån sig ett mycket svagt knäppljud när man switchar källa, och det var det enda jag kunde höra - i övrigt fortsätter ljudet helt oförändrat helt enkelt.

Test 3 - SB analogt till slusteg igen
Mycket svårare att göra några A/B-tester eftersom man måste byta sladdar. Man kan konstatera att det fortfarande låter väldans bra. Inbillning eller ej men grumlig och mullrig bas är väl det som man främst reagerar på. Vrider man på volymen börjar det låta osammanhängande på ett sätt som det absolut inte gör med försteget mellan.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta? Tja.. antagligen inga alls. :) Men själv känner jag mig nöjd med att SB'n levererar helt i klass med min gamla CD.

Man kan väl konstatera att vi inte lyckades höra skillnad på Viper+Ixos kontra HT Precision Link. Det ska väl ses som nån indikation på 1) för lite tid 2) för låg upplösning i anläggningen i övrigt 3) för dåliga öron 4) för dåligt rum.

Tiden räckte inte till för att testa maxvolym kontra mellanvolym på SB, men eftersom de skillnader vi märkte var såpass små tror jag faktiskt inte det är något att oroa sig över.

Så vad blir slutsatsen då, förutom att Squeezeboxen är ofantligt bra och makalöst prisvärd (CD'n gick väl loss på närmare 20k ny)? Tja.. att driva slutsteg direkt från analogutgången är inte så lyckat. Däremot är det inte så stor skillnad på analog- och digitalutgången om man har ett bra försteg (och en dålig DAC? 8O ) Åtminstone inte just i vårt test just ikväll med just vår musik...

Mina uppgraderingsplaner gick åt att skaffa en separat dac, för att på så sätt slippa SB'ns analoga utgångar helt. En Benchmark vore ju najs men ack så dyr. Jag är nära att köpa en Harmony Design DA9 däremot, den har väl åtminstone en nätdel som gör att den driver slustegen bättre. Frågan är dock om det trots allt inte är så att bästa uppgraderingen består i ett försteg av något slag.

CD'ns DAC ska vara av rätt hög kvalitet den med, så risken med en DA9 är väl att DACen är sämre än den som redan sitter i SB'n och då har man inte vunnit så mycket. Hmmmm.

Lessen att det blev lite ovetenskapligt men ni får väl hålla tillgodo med detta tills någon gör ett lite mer seriöst test ;) Jag har lite för många barn (2) för att hinna / kunna rigga allt för omfattande tester tyvärr men jag är gärna med ändå om någon annan känner sig manad :)

Kommentera gärna!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-16 23:07

Kul att den klarade sig så bra, jag gjorde ett liknande test mot en Audionet-spelare som kostar runt 30k med ungefär samma resultat.

Någon lyssningsexpert kanske skulle höra skillnader, men jag lyckades inte :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-16 23:13

CalleG skrev:Mina uppgraderingsplaner gick åt att skaffa en separat dac, för att på så sätt slippa SB'ns analoga utgångar helt. En Benchmark vore ju najs men ack så dyr. Jag är nära att köpa en Harmony Design DA9 däremot, den har väl åtminstone en nätdel som gör att den driver slustegen bättre. Frågan är dock om det trots allt inte är så att bästa uppgraderingen består i ett försteg av något slag.

CD'ns DAC ska vara av rätt hög kvalitet den med, så risken med en DA9 är väl att DACen är sämre än den som redan sitter i SB'n och då har man inte vunnit så mycket. Hmmmm.

Intressant att höra dina upplevelser.

Du får gärna köpa en DA9 och testa - berätta sedan för oss andra om vi ska köpa den eller ej :wink: .

Skämt åsido, jag har också tittat på DA9, men undrat precis som du om det blir någon förbättring. Angående försteg så har ju Harmony Design sitt PRE 906, vilket tydligen går att uppgradera genom att bygga in en dac (troligtvis samma som DA9?).

Har diskuterat en annan dac i ett annat forum vilken jag har sett på nätet - MHdt Laboratory Constantine. Har fått bra kritik - vad tror ni om den? Finns för $359 på eBay.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-16 23:20

Strauss: Knasigt taggade Johnny Cash-låtar eller? :wink:

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-16 23:36

:-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-17 00:31

hehe jo jag märkte det, det får vi åtgärda asap!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-17 01:11

Nu är taggarna rätt iaf ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-17 01:19

CalleG skrev:Jaha så då har man gjort lite lyssningstest då. Ytterst enkla och ovetenskapliga men kanske ändå av intresse.

Superkul läsning! Jag nöjt mej med att vara nöjd men ljudet. Kul med någon som är grundlig.

CalleG skrev:Tiden räckte inte till för att testa maxvolym kontra mellanvolym på SB, men eftersom de skillnader vi märkte var såpass små tror jag faktiskt inte det är något att oroa sig över.

Synd att du inte hann med detta efter som det är ett generellt problem med digitalvolym reglering, snarare än något Squeezbox specifikt. Jag får testa och skriva en resenssion själv - Återkommer i ämnet :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-17 01:22

CalleG skrev:Hårdvara:
Stativhögtalare Revel M20

Nice!

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-17 06:46

Högtalarna är tveklöst det bästa hifiköp jag gjort, jag är så himla nöjd med dom.... :)

För att testa volymkontroll behöver man lite mer tid och lite bättre riggad testutrustning, det hanns helt enkelt inte med. Jag håller med, det hade varit kul att testa - särskilt eftersom jag är tvungen att spela på absolut lägsta volym sent på kvällen, då kan jag tänka mig att signalen bara är gegga.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-18 23:18

Lägger in en länk till ett annat ställe i forumet där jag skrev om NAS/musikserver.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14009

om någon nyfiken SB-ägare missat det.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-18 23:20

Får väl se om jag har dragit igång en stämning också?

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=28816 :D
When routine bites hard

Föregående

Återgå till Köpråd