Moderator: Redaktörer
Karvid skrev:Jag söker fortfarande analogt, ofärgat och naturligt ljud. Upplevelsen av att ha artisten i rummet.
HIFI nirvana!!
Morello skrev:Av hela kedjan av apparater vågar jag nästan lova att Pathosen är den utan jämförelse största boven.
Karvid skrev:Morello skrev:Av hela kedjan av apparater vågar jag nästan lova att Pathosen är den utan jämförelse största boven.
Morello,
det kan mycket väl vara så.. Men den är det bästa jag hittills haft hemma, men så har jag inte provat Bryston ännu!
Karvid skrev:Vad gäller min DAC1, så är det en fantastisk dac för de pengarna. Jag lånade hem dacar för 4 ggr dess pris och DAC1 utgick för mig som segrare (IMHO). Den är dock kräsen på transport. Spelar inte alls lika bra med min Sony X707ES som med min TEAC VRDS-25x (båda kraftigt moddade förståss).
Morello skrev:Karvid skrev:Morello skrev:Av hela kedjan av apparater vågar jag nästan lova att Pathosen är den utan jämförelse största boven.
Morello,
det kan mycket väl vara så.. Men den är det bästa jag hittills haft hemma, men så har jag inte provat Bryston ännu!
Testa Bryston, ML, Classé, Rotel, NAD, Parasound, Krell eller något annat vettigt slutsteg.
Karvid skrev:Rydberg,
vi är ett antal personer som hemma hos mig inbillat oss samma sak!
Bl.a Timbre, PAC, Bernt Jansson... m.fl. Några trodde inte det var möjligt, men så är det.
Karvid skrev:Har senare även läst på andra europeiska forum om personer som upplevt samma sak!
Karvid skrev:
Den är dock kräsen på transport. Spelar inte alls lika bra med min Sony X707ES som med min TEAC VRDS-25x (båda kraftigt moddade förståss).
DTH skrev:Karvid skrev:
Den är dock kräsen på transport. Spelar inte alls lika bra med min Sony X707ES som med min TEAC VRDS-25x (båda kraftigt moddade förståss).
Kan inte detta tyda på något problem/fel i DACens digitaldel (mottagare, buffer, decoder) eller transportens SPDIF-transmitter? Om transporterna låter olika måste de ju producera bitfel/dataförlust på ett så passt grovt och märkligt sätt att det blir en hörbar ljudsignatur, eller så uppstår jitterfenomen som inte kan hanteras av DACen (vilket antingen tyder på fel i DACen eller fel på vägen dit).
Hur har du moddat transporterna egentligen?
Mvh
Martin skrev:Vad har läsarens stabilitet med ljudet att göra?
Rydberg skrev:"Finally, even when fed via a high-jitter TosLink connection from my PC, the DAC1's rejection of word-clock jitter was excellent, with the 24-bit jitter level, assessed with the Miller Audio Research Analyzer, just 128.5 picoseconds peak-peak (fig.10). Data-related jitter was absent, and the highest-level pair of sidebands in this graph lie at ±15.6Hz (purple "1").—John Atkinson"
http://www.stereophile.com/digitalsourc ... ndex4.html
DTH skrev:En extern DAC tar alltså emot en bitström med olika jitterfenomen som den måste hantera. I princip är lösningen att samla upp bitströmmen i en buffer för att därefter plocka ut den ur buffern med den egna klockan som styr verksamheten i resten av DAC:en. I princip enkelt. I praktiken något svårare eftersom man måste undvika att buffern överfylls eller blir helt tom. På något sätt måste man alltså anpassa DAC:ens klocka till klockningen på den inkommande bitströmmen. Omvänt hade varit logiskare men går inte eftersom SPDIF är en envägskommunikation. Ett sätt är att "låsa" eller synka på den inkommande klockningen och anpassa klockan till detta. Det bästa lösningarna tar hänsyn till såväl detta som till bufferns status. Förenklat kan man säga att man försöker hålla buffern halvfull genom att låta bufferns status styra DAC:ens klocka genom mjuka och mikroskopiska förändringar (långt under det hörbara).
DTH skrev:Kort sammanfattat i en modern DAC spelar inkommande jitter ingen roll.
Morello skrev:DTH.DTH skrev:Kort sammanfattat i en modern DAC spelar inkommande jitter ingen roll.
Det där stämmer inte alls.
Jag tror jag sagt det närmare 100 gånger på detta form och jag tar det igen:
En typisk DA-omvandlare reducerar inte jitter med spektrala komponenter under 20 kHz över huvud taget.
Om du inte tror mig; kolla databladen på några klassiska mottagarkretsar.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 8 gäster