Nya kompisar till min Squeezebox (och QLN QuBiC 121)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Re: HD DA9

Inläggav TCM » 2006-09-24 18:08

jpontus skrev:Jag införskaffade nyligen en Squeezbox. Mkt beroende på goda testresutat i kombo med extern DAC. Tidigare har jag kört med en DVD spelare (Cambridge Audio DVD300) som transport med Harmon Design DA9 som dac. Ville uppgradare när transporten började bli sliten. Vilket lyft det blev med Squeezboxen och DA9! Ljudet blev med harmoniskt, öppnare men ändå mer lättlyssnat och mindre "stökigt". Min åsikt är att Squeezboxen gör sig bäst med en DAC och oförstörd komprimering, vilket de flesta hifi-tester också visar. Har ej testat andra DACar men DA9 funkar utmärkt (en generation gammal jmf med de som nu säljs). /Pontus

Kanske ska göra ett försök med DA9. Från Harmony Designs sida:
Till DA9 finns en uppgraderingsmodul som använder fifo (jittermumsare). Ljudförbättringen är avsevärd i alla avseenden.

Använder du denna modul?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-24 19:06

Alltså. Jag är verkligen ingen expert på jitter (inte alls faktist) men efter att har tittar noga på det som faktist skrivs i testerna vi länkar in ovan ser jag att det är äpplen och päron vi diskuterar.

Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise.—John Atkinson

Mao. Jag tolkar det som att han tycker att den har lågt jitter, "excellent" till och med. Läs också gärna testet i HighFidelity.

Om vi tittar på mätningarna så ser man att Stereophile anger jittret till "321 picoseconds". Detta är om jag förtstår det Peek-to-Peek, alltså (om jag fattar rätt) en summa av allt jitter inom en komplettvågform, topp-till-topp. I den mätningen jag länkade in angavs detta till "491 picoseconds". Vad Slimdevices har angett är:
SlimDevices skrev:Intrinsic jitter: less than 50ps (standard deviation)

Om jag fattar rätt är "Intrinsic jitter" hur "fel" varje sample kan komma på en tidsaxel. Ett annat mått alltså.

I Slim Devices : Community : Forums > Audiophiless-mätningen framgår det också att jittret sjunker om man kopplar in en linjär-psu. Kanske värt att prova?

Jag har letat som tusan efter en lista över hur mycket CD-spelare jittrar men inte hittat någon. Det vore kul att jämföra med något annat än Benchmark DAC1 som väl är, typ, "bäst i klassen" :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-02 00:22

Appropå PSUer. Jag är grymt sugen på en sån här! Eller om man kunde bygga ihop något själv kanske...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-02 00:32

Just det... hittade den här: - The Digital Enemy - What is jitter?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-02 08:18

Koffe skrev:Appropå PSUer. Jag är grymt sugen på en sån här! Eller om man kunde bygga ihop något själv kanske...

Är tyvärr ingen diy-kille...:D Ja det där är ju en sak som debatteras flitigt bl.a. hos Slim Devices. Nu senast http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=28159 och http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=28155. Hur mycket nytta gör ett byte av PSU egentligen?

Det är mycket snack om en från Elpac (vet ej om det finns tillgängligt i Sverige), men är det någon av Squeezeboxanvändarna här som har bytt och har ni märkt någon skillnad? Vad bytte ni till i så fall?

Annars finns det ju alltid The ULTIMATE Power Supply MKII [ http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=377 ] med ett startpris på $750:-.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-02 21:58

Cool!

PSREGHC High Current Power Supply... det vore kanske något.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-08 14:37

Undrar om en sån här skulle kunna vara något. Någon som har erfarenhet? Brummar de mycket? Utvecklar mycket värme?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-08 17:14

Koffe: betyder ditt sökande efter PSU:er att du tror på den uppgraderingen och ska satsa på det? I så fall: håll oss uppdaterade. :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-08 21:24

TCM skrev:Koffe: betyder ditt sökande efter PSU:er att du tror på den uppgraderingen och ska satsa på det? I så fall: håll oss uppdaterade. :D

Tror och tror :-)

Om jag kan göra det (på ett "bra" sätt) för under 1000-lappen är jag berädd att prova. "Renare ström" är ett av tweaksen jag tror på. Och hittar jag någon PSU till "rätt" pris lovar jag att:

A. Behålla huvudet på när jag provar
B. Hålla er postade.

Jag hade redan en skiljetrafo och ett nätfilter liggande sedan en tidigare CD-spelare, så jag provade att koppla in dem i SB3:an. Kan jag höra skillnad? Nja. Nä, jo lite kanske. Jag tror att en del av skillanderna i ljudkvalite man upplever i ett system över tid delvis förklaras med psykologi, delvis med kvaliten på strömmen. Tillexempel kan jag svära på att det låter sämre när alla grannarna har sina TV-apparater påslaga. Och andra sidan är jag osäker på om nätfiltering hjälper med en switchad nätdel (som det är standard på SB3:an), så jag kanske inbillar mej alltihop. Eller så är det så att nätfiltret hindrar skit från SB3:ans switchade nätdel att nå förstärkaren "bakvägen". Svårt sånt här ;-)

Föregående

Återgå till Köpråd