Peerless diskant?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-09 12:25

Det där men att försvinna, koppen! Finns det inte osannolikt många Vifa element tillgängliga som sagts vara nedlagda? Har lagren varit så otroligt välfyllda när de lade ner produktion så förstår jag att de flyttade tillverkninge till Kina! Kan det finnas en hund att gräva upp?*

/Jocke

* Om den nu är begraven vill säga!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-09 17:01

Fast nu har jag ju redan beställt Seas diskanterna :)

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1753 två av dessa alltså.

Men risken är väl att inte MGR 8" basarna kommer matcha diskanterna i ljudkvalitet (2 personer har ju skrivit att dom är mindre bra så) ni får gärna komma med förslag på trevliga 8" basar som skulle tänkas matcha dessa diskanter och funka bra i lådorna så ska jag ta mig en funderare om jag ska behålla dom gamla MGR basarna så länge eller köpa nya. Märks väl hur illa dom låter ihop med nya diskanterna.

(Lådorna är 35 CM breda, 59 CM höga, 25 CM djupa och (detta är inre mått), Basrörets öppning är 7,5 CM, basrörets djup är 15 CM)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-10 01:22

Jag funderade på samma sak till mitt "tävlingsbygge" i faktiskt högtalartävling,, Du kan kolla lite där...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-10 21:18

Zalve skrev:Jag funderade på samma sak till mitt "tävlingsbygge" i faktiskt högtalartävling,, Du kan kolla lite där...

Aha trevligt, men har du bestämt dig för vilken diskant du ska köra med? Såg att du var inne på samma diskant som jag beställt ett tag :)

(http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1753)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-11 01:53

NU blir det nog ingen tävlan för mig, för mycket husgöra...

Men om det blir ett bygge, så blir det samma diskant och en CA 18RLY.

Annars hade jag nog tänkt använda en SS 2905 diskant.
(Dock en annars priside)
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-11 16:52

Zalve skrev:NU blir det nog ingen tävlan för mig, för mycket husgöra...

Men om det blir ett bygge, så blir det samma diskant och en CA 18RLY.

Annars hade jag nog tänkt använda en SS 2905 diskant.
(Dock en annars priside)

Okej tråkigt att det inte blev av =(
Själv ska jag hämta ut mina paket nu, så jag slänger väl upp nåra bilder när allt är ihopsatt :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-12 17:22

Okej nu behöver jag hjälp.. jag tror nämligen att jag kan ha fått fel diskanter =(

Bild
Så ser mina ut (dålig bild men membranerna är helt svarta)

Bild
Så ska Seas 27TDFC H1189 se ut.. samma som min?? Membranerna ser inte ut att vara svarta här ivarjefall...

Bild
Denna verkar ju annars mer lik min (Seas H881 27TFFC)... och den kostar 15 kr mindre/styck ;(

Först och främst, ni som sett 27TDFC H1189 tror ni att jag har fått fel? Och om jag nu fått fel.. är det värt att skicka tebax dom eller är H881 27TFFC ungefär lika bra? Dom verkar ha en bra bit mindre effekttålighet ivarjefall.. men kanske bättre ljud istället?

Anledningen att jag frågar istället för att skruva ut dom är nåra av skruvarna har väldigt dåliga spår och om jag skruvar upp dom så får jag säkert inte ner dom igen.. så då måste jag isåfall skaffa nya skruvar

Föregående

Återgå till Köpråd