tips på lämplig vintage skivspelare önskas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-04-06 21:11

Har kollat lite på en renoverad Lenco L-75 på nätet, verkar bra. Undrar dock om någon här vet bredden på den (ja, jag vet, kostig fråga.. se högre upp i tråden för förklaring :) )

EDIT: antar att denna är helt manuell, någon som vet?

bild på seplaren i fråga: Bild

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-06 22:26

385mm för själva verket.
Ser ut att vara nån centimeter till med just den där träplinten.
Den är helt manuell.

Min senaste L75 :)

Bild

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-04-06 22:57

Ronnie skrev:385mm för själva verket.
Ser ut att vara nån centimeter till med just den där träplinten.
Den är helt manuell.

Min senaste L75 :)

VÄLDIGT_snyggt_vad_är_din_uppfattning_om_värde?_(ja,_"space"_funkar_inge_bra_på_detta_tangentbord)

EDIT:_data_om_den:"Ett problem som uppträder på de flesta L75:or är att gummikuddarna i tonarmens knivlager för tiltningsrörelse tappar elasticitet så att hela tonarmen sjunker ihop, men på det här exemplaret är dessa detaljer redan utbytta till nytillverkade och tonarmen är i optimalt skick. Ingen slirning finns i drivningen av skivtallriken, så mellanhjulet ska ha mycket kvar att ge.

Alla delar till antiscatingfunktionen finns komplett och följer med, original stroboskopskiva med namnet ”Lenco” och pickup Goldring med OK nål följer med. Signalkabeln är utförd i en lågkapacitiv kabeltyp med högkvalitativa förgyllda RCA-Phono-kontakter."

EDIT2:_ingen_hemlighet_att_den_ligger_på_tradera_och_just_nu_har_jag_drivit_upp_priset_till_1550_sek_och_jag_
är_tveksam_om_jag_vill_lägga_mer_(jag_leder_inte_budgivningen_på_det)

//DC

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-07 00:56

Tack :) Min_uppfattning_är_att de brukar säljas för under ca 700:- i Sverige. Då med okänt tonarmsskick, shleten nål och unken originaltonarmskabel.

Utomlands är de mer sällsynta och priserna är nu kanske mer i den nivån du nämner.

Om det är en modern Goldring, t.ex. 102x eller 104x med osliten nål så är den kanske värd det den ligger på nu, men jag hade definitivt inte gått högre.

Jag har tre-fyra st L75 i nedmonterat skick i ett skåp här. De har nog kostat ca 3-400kr styck i genomsnitt.

Föregående

Återgå till Köpråd