Funderar på att överge 5.1 :S

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-11 21:08

Kribban skrev:Blev även lite nyfiken på den där Sony´n som Hetsporren investerade i men får smälta hans intryck först :)

Den är MYCKET bra och ett kap för pengarna (2200 kr)! Den tjänstgjorde ett tag i äldste sonens rum men är nu tillbaks i vardagsrummet och driver mina fantastiska (vilken underbar högtalare detta är!) Audio Pro Avanti A.90 med bravur. Enda minuset är ett svagt trafobrum - vilket iofs bara uppträder i vardagrummet, i sonens rum försvann det...

niclas

Inläggav niclas » 2007-09-11 22:19

Jag har en Sony str-dg510 á 2000:- (flerkanals) förstärkare och kan intyga att Sony gör prisvärda förstärkare! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-11 23:02

Kribban skrev:Nya 661 är fin med men den kostar ju 4990:-

Köp. Du får väl med ett delningsfilter i burken också så du kan köpa ett löst slutsteg och köra med basmoduler.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-12 08:09

Jag bytte ner mig från 15.000-kronors 2-kanalsljud till 3.000-kronors 6.1-ljud och har inte ångrat mig många gånger..

Visst låter det futtigt när man vill spela musik på lite högre nivå, men till film/tv och TV-spel är det nya billiga ljudet överlägset.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-12 08:50

Jag är som Kribban också nyfiken på yamahan. Eller pioneer eller sony eller...
Det är ju mycket snack om denons flerkanalare, men hur står sig de andra märkena mot respektive denonmodell? De kanske rent av är mer prisvärda?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-12 09:32

BengtO skrev:Jag bytte ner mig från 15.000-kronors 2-kanalsljud till 3.000-kronors 6.1-ljud och har inte ångrat mig många gånger..

Visst låter det futtigt när man vill spela musik på lite högre nivå, men till film/tv och TV-spel är det nya billiga ljudet överlägset.

Det var det som var min tanke från början men jag har ju mina basmoduler :wink: Det blir mycket enklare med en hemmabioförstärkare med inbyggt filter.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-09-22 00:17

Håller helt klart med BengtO, hellre ett billigt 5.1/7.1 kanals system än ett dyrt 2 kanals system till film, sen kan man ha ett dyrt 2.X system till musik vid sidan om istället :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-22 00:21

JB skrev:Håller helt klart med BengtO, hellre ett billigt 5.1/7.1 kanals system än ett dyrt 2 kanals system till film, sen kan man ha ett dyrt 2.X system till musik vid sidan om istället :)

jag skulle faktiskt hellre 100lax på en bra 2kanals uppsättning än en flerkanals för 100...

skulle jag dock lägga 200 skulle nog budgeten räcka till surround :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-22 00:23

Jag har aldrig märkt någon som helst fördel med 5.1 kanaler, varken vid filmtittning eller musiklyssning. Vem vill vara omgiven av en film? 8O Vilken mardröm. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-22 08:45

Instämmer med M.

Jag har väldigt sällan lyssnat på någon riktigt bra 5.1-anläggning så jag kan inte uttala mig om potentialen. Men de gånger som jag besöker vänner med dylika anläggningar har jag aldrig hört något positivt med detta. Jag lägger hellre pengarna på att de 2-kanalsgrejor jag har är bra än att sprida pengarna på en massa extra apparater.

/ B

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2007-09-22 09:12

Magnuz skrev:Jag har aldrig märkt någon som helst fördel med 5.1 kanaler, varken vid filmtittning eller musiklyssning. Vem vill vara omgiven av en film? 8O Vilken mardröm. :wink:

Filmtittande ska vara en upplevelse.
Men om man kör med 2-kanaler eller det ultimata: ett dedikerat hemmabiorum, det är upp till var och en.

Graden av upplevelse kan således höjas eller hållas på låg nivå.

personligen föredrar jag ett lagom mörkt rum, en skön sittplats, omslutande ljud (5.1) och "platt-tv bild" ( storleken).
Då har man kommit en bra bit på väg till en skön upplevelse.

Men dyrt är det förstås, då hyfsat bra elektronik kostar.
Men hemmabiotittande kan då bli ett sant nöje stället för en jaha upplevelse.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-09-22 09:49

Sålde mina 5.1-grejor för två år sedan och övergick till
2-kanalslyssnande igen! Inte ångrat mig en sekund. En av anledningarna var Elton Johns platta " Goodbye yellow brick road " i SACD. Trivdes inte alls med att ha körens röster bakom mig, jäkligt irriterande! :? Påminner om stereons barndom med inspelade pingismatcher för att visa stereoeffekten.
Ser även mycket film och tycker inte att jag tappat något av upplevelsen, Koncentrerar mig mer vad filmen förmedlar än på eventuella effekter. Kan ju även bero på att jag tröttnat på s k actionfilmer med tröttsamma biljakter, explosioner och karbinsalvor.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-09-22 23:26

I musik så händer det tyvärr att mixningar görs väldigt konstigt.
I verkligheten så skulle nu normalt aldrig stå mellan artisten och kören, så det är ju absurt att mixa det så att man får den effekten.
Ett typfall av att använda teknikens möjligheter för att den finns där och inte för att det är lämpligt att göra så i detta fallet.

På film är det oftast bättre, mycket pga att man har lite hårdare standarder att följa vid produktionen.

Jag skulle råda dig till att just nu hålla dig till 2-kanal, men att ändå satsa på en surroundförstärkare för att du uppenbarligen behöver filtren i den. Att skaffa motsvarande filter separat och en bra 2-kanals försårkare blir betydligt dyrare.
Dessutom har du i framtiden möjligheten att kompletera med surroundhögtalare om du vill.
Ifall du någon gång i framtiden vill uppgradera slutstegsdelen (som oftast är det sämsta i surroundförstärkarna) så rekommenderar jag att du köper en modell med pre-outs på alla kanaler.
Eftersom din TV har HDMI så är det ganska smidigt att ha en förstärkare som tar HDMI.
Kanske en Denon 2307 kan vara rimligt att satsa på?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-09-23 00:30

Ska du ha en förstärkare till film, köp en 5.1,6.1 eller 7.1...det blir bättre, inget snack om saken. Det blir en helt annan känsla än vad något 2kanalssystem klarar av att återge.

Ska du ha bra ljud i 2 kanaler så får du nog fortfarande köpa en stereoförstärkare, har inte hört en enda hemmabioreceiver som spelar "lika bra eller bättre än en 2kanalare" hittills.. möjligen nån svindyr variant då som låter som en lite billigare 2kanalare.

Det är vad jag tycker och råder dig till iaf. Yamaha gör bra grejjer fö. :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-23 01:36

Självklart 7.2!

Har aldrig hört någon 2-kanalsanläggning oavsett prisklass som jag hellre skulle ha än min medelmåttiga surroundanläggning...
Om vi pratar till filmtittning/Lyssning alltså.

Kolla igenom ringen trilogin i en stereo först, sen i en surrondanläggning... sen blir det inte svårt att välja.

Det finns väl inget goare än när pilar och stenar från katapulter viner runt skallen.

Föregående

Återgå till Köpråd