remdriven eller direktdriven?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-20 17:31

paa skrev:Man mäter väl rumble utan att samtidigt lyssna på högtalarna.
Dvs, det tas ingen som helst hänsyn till akustisk återkoppling vid rumblemätningar.
Ett sätt att kolla hur mycket återkoppling systemet har, är att lägga ner pickupen i spåret på en skiva på en stillastående skivtallrik, och sedan spela musik på kraftig nivå från annan källa, t.ex en CD. Genom att spela in signalen från pickupen så kan man få en uppfattning om hur mycket akustisk återkoppling man har jämfört med en annan skivspelare.
Ett intressant experiment kan vara att kolla med locket uppe respektive nere. Ett rätt konstruerat lock minskar akustiska återkopplingen men ett dåligt konstruerat lock och hölje kan ge resonanser som ökar återkopplingen.

Tror inte denna spelaren har problem med återkoppling:
Bild
Bild

Vi får se om jag vinner denna spelaren, den har rusat iväg i pris nu. Men om jag skulle göra det så finns det en rumble spår på en ny testskiva och detta kan jag spela in så kan vi göra samma med någon bra remdriven spelare. Så kan vi jämföra.

Finns en hel del intressant info i en katalog här: Denon
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-20 18:10

Remdrivna kan ju delas upp i tråd- och gummiremsdrivna.
Kan bara säga att något som en neutral skivspelare finns inte. Det är en kombination man lyssnar på. Och det finns lika många kombinationer som ägare nästan. Att fundera på om folk gillar hastighetsvariationer är ungefär som att vissa gillar om orkestern inte spelar i takt. Tror liksom inte det är så.
Det finns idag knappast några direktdrivna skivspelare ibland dom "mest rekommenderade" där priset spelar absolut ingen roll.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-20 19:19

Harryup skrev:Remdrivna kan ju delas upp i tråd- och gummiremsdrivna.
Kan bara säga att något som en neutral skivspelare finns inte. Det är en kombination man lyssnar på. Och det finns lika många kombinationer som ägare nästan. Att fundera på om folk gillar hastighetsvariationer är ungefär som att vissa gillar om orkestern inte spelar i takt. Tror liksom inte det är så.
Det finns idag knappast några direktdrivna skivspelare ibland dom "mest rekommenderade" där priset spelar absolut ingen roll.

Som sagt, får jag ta på denna spelaren så kan vi lätt göra ett test. Vi tar samma vinyl med en bra inspelad piano och jämför vilken som återger den mest korrekt. Bara för folk generellt föredrar färgat gör ju inte mer korrekta apparater mer "fel".

Rockport Sirius III t ex är en av dom, och det finns väl knappast någon som är i samma klass som den? Att många direkt drivna spelare hade dåligt uppbyggda plinter har ju föga med saken att göra när vi snackar om kvalitetsbyggen. Även att sprida vidare myter och floskler om fördelar för vissa olika lösningar är inget som heller för debatten vidare mot bättre kunskap. Hittills så har jag bara sett att dom bästa direkt drivna spelarna presenterar VÄLDIGT mycket bättre wow och rumble and dom bästa remdrivna. Tills vi kan verkligen jämföra så känns det rätt meninglöst att föra en debatt på vad man tror sig hört i olika öppna tester utan direkt jämförelse.

Just nu ligger Denon spelaren på ca 3300$, dvs lite över 23 papp. Den är väl uppe i mitt maxbud snart så vi får se om jag får hem denna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
FlumDum

Inläggav FlumDum » 2007-05-20 20:53

Grismannen skrev:
FlumDum skrev:jo jag har koillat på en sl1200 men som jag skrev i övriga tråden så går jag efter utsende och inte ljud... och jag tycker inte den är så snygg.... vissa kanske tycker de men ej jag... tack för tipset skata en extra titt på den

Dumt att fråga om du endast går efter utseendet då ingen annan här än du själ kan avgöra vad just du tycker är snyggt. :?

kag frågar för jag är osäker på omremmen ska paja osåvidare-... om den lixom håller

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-05-20 21:51

FlumDum skrev:
Grismannen skrev:
FlumDum skrev:jo jag har koillat på en sl1200 men som jag skrev i övriga tråden så går jag efter utsende och inte ljud... och jag tycker inte den är så snygg.... vissa kanske tycker de men ej jag... tack för tipset skata en extra titt på den

Dumt att fråga om du endast går efter utseendet då ingen annan här än du själ kan avgöra vad just du tycker är snyggt. :?

kag frågar för jag är osäker på omremmen ska paja osåvidare-... om den lixom håller

Det ska du inte oroa dig för. Har ju med kvalite och annat gojs att göra. Den kommer säkert att gå av nån gång men va fan allt går ju sönder förr eller senare. Köp en med rem om du hittar nån spelare som du gillar.

Lycka till. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-20 21:55

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Det är lätt att säga "rumble". Men precis som med allt annat, under vilka förhållanden mäter man? Väger man kurvan efter vår hörsel, tex? Vid vilka frekvenser mäter man? Tar man hänsyn till om ev rumble interfererar med andra störningar? Har direktdrivna och remdrivna spelare rumble med olika frekvensinnehåll? Att bära hänvisa till direktdrivna spelares uppmätta lägre rumble håller inte.

Det håller ju mer än bara komma med floskler.
Dom värden jag finner på remdrivna skivspelare är klart sämre. Tyvärr så använder man sällan mätningar för sånt idag. Dålig stil enligt mig.

Bill50x skrev:Någon föreslog att man kanske föredrar remdrivna spelar pga färgning? Men, hur kan rumble och ev svaj bidra till suggestivt upplevt bättre ljud?

Lika mycket som folk kan föredra färgningen av rör och av spikes så kan man föredra färgningen som wow mm ger.

Bill50x skrev:Det finns alldeles för många extremt dyra spelare som är remdrivna för att tro att direktdrivna spelare är för dyra att tillverka.

Om vi kollar vad radiostationer, graveringsstudios, använde så var det nästan uteslutande direktdriva. När Rockport skulle göra den absolut bästa skivspelaren man kunde göra, Sirius III, så valde man direkt drift. Alla graveringsapparater ÄR direkt drift.

Jag har svårt att se att det är "floskler" för att jag ifrågasätter en mätning och vill/önskar fler detaljer. Alltså, VILKA värden på remdrivna spelare är sämre och under VILKA FÖRHÅLLANDEN är dom mätta?

HUR kan någon tycka att svaj och rumble bidrar till den musikaliska upplevelsen? Den frågan svarar du inte på. En 2:a tonsdist i en förstärkare kan troligen ge ett fetare ljud och kan kanske bidra till ett positivare ljud. Jag säger "kanske" för att jag inte helt håller med. Men HUR kan rumble bidra positivt? HUR kan svaj bidra positivt?

Studios och radiostationer har flera krävande kriterier än just ljudkvalité. Driftsäkerhet tex. Att studios mfl väljer spelare med direktdrift betyder inte att ljudet är bäst på dessa spelare.

Jag tror inte att direktdrift eller remdrift står i något motsatsförhållande. Det beror helt och hållet på hur konstruktionen runt omkring ser ut. Det är det slutliga resultatet (dvs hur det låter) som är det viktiga, inte konstruktionsprincipen.

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-05-20 21:58

FlumDum skrev:
Grismannen skrev:

Då kan du köpa vilken spelare som helst och gå efter utseendet. Om du inte klarar att byta rem så klarar du förmodligen inte att lägga på en platta på svarven heller, så enkelt är det att byta rem på de flesta spelare.

Tärnström

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-20 22:16

Bill50x skrev:Jag har svårt att se att det är "floskler" för att jag ifrågasätter en mätning och vill/önskar fler detaljer. Alltså, VILKA värden på remdrivna spelare är sämre och under VILKA FÖRHÅLLANDEN är dom mätta?

Det är sant, men det känns igen detta. Man ifrågasätter utan atty påvisa det man själv förespårkar. Så vart är dina mätningar och under vilka förhållande är dom mätta?
Om jag kollar på Sota's hemsida, som måste anses vara en seriös high-end märke, så har deras toppmodell, MILLENNIA för 8900$ dessa mätvärden:
wow 0,04%
Rumble 60 db

Så frågan är, vart är dina värden, eftersom du kan ifrågasätta Denon's värde.

Bill50x skrev:HUR kan någon tycka att svaj och rumble bidrar till den musikaliska upplevelsen? Den frågan svarar du inte på. En 2:a tonsdist i en förstärkare kan troligen ge ett fetare ljud och kan kanske bidra till ett positivare ljud. Jag säger "kanske" för att jag inte helt håller med. Men HUR kan rumble bidra positivt? HUR kan svaj bidra positivt?

Det kan såklart påverka och vissa kan föredra det. Inget konstigt med det.

Bill50x skrev:Studios och radiostationer har flera krävande kriterier än just ljudkvalité. Driftsäkerhet tex. Att studios mfl väljer spelare med direktdrift betyder inte att ljudet är bäst på dessa spelare.

Snarare så att dom vill ha driftkvalite OCH ljudkvalite. Och igen, varför valde Rockport direct drive för 7-8 år sedan för sin 74 000$ Sirius III?

Bill50x skrev:Jag tror inte att direktdrift eller remdrift står i något motsatsförhållande. Det beror helt och hållet på hur konstruktionen runt omkring ser ut. Det är det slutliga resultatet (dvs hur det låter) som är det viktiga, inte konstruktionsprincipen.

/ B

Sant, och svaj och rumble är stor del i det ljudet. Vi får se om jag får hem denna så vi kan jämföra och se. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-21 01:08

Harryup skrev:Att fundera på om folk gillar hastighetsvariationer är ungefär som att vissa gillar om orkestern inte spelar i takt. Tror liksom inte det är så.

Jag är helt säker på att det finns de som gör det. De skillnader som lite svaj bidrar med är så små att de flesta troligen inte upplever dem som rytmiska skillnader, utan det är skillnaden i tonhöjd och klang (om någon) man lägger märke till.

Bill50x skrev:HUR kan någon tycka att svaj och rumble bidrar till den musikaliska upplevelsen? Den frågan svarar du inte på. En 2:a tonsdist i en förstärkare kan troligen ge ett fetare ljud och kan kanske bidra till ett positivare ljud. Jag säger "kanske" för att jag inte helt håller med. Men HUR kan rumble bidra positivt? HUR kan svaj bidra positivt?

Rumble är väl tveksamt om det kan bidra med något som kan upplevas positivt (kanske kan ljudet upplevas lite varmare?) men svaj däremot (i små doser) kan få klangen att låta fylligare och fetare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-21 03:51

Eh, kanske ska se upp så du inte köper en sån där remdriven där du måste lyfta på skivtallrik av glas eller nåt och flytta remmen manuellt varje gång du ska byta mellan 33 resp 45... (var/är det Rega??) En liten praktisk fundering bara :mrgreen:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-21 08:10

DJ behöver snabbstartande skivspelare och då är direktdrivna alltid bättre.

På sjuttiotalet kände jag en Discjockey som hade två remdrivna Unamco hemma. Han idkade alldeles utmärkt snabbstart genom att ha en filtmatta på tallriken. Han hade alltså på vanligt maner placerat nålen i spåret där han ville ha den med stillastående tallrik, sen höll han i filtmattan samtidigt som han startade tallriken, d.v.s. tallriken snurrade, filtmattan hölls tillsammans med skivan still. När det var dags för låtbyte släppte han taget om filtmattan och, voila, skivan snurrade upp i fart omedelbart!

Jag har fortfarande nån kassett hemma nånstans som han gjorde!

JohanR

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-21 08:45

Tror det fanns en Unamco med snabbstart också. Däremot är det ingen höjdare om inte skivan följer tallrikens rotation slaviskt. Man vill ju att skivan roterar med samma hastighet hela tiden även när den "bromsas" av kraftiga moduleringar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-21 10:20

Bill50x skrev: Alltså, VILKA värden på remdrivna spelare är sämre och under VILKA FÖRHÅLLANDEN är dom mätta?
/ B

Dynamiskt svaj är det som är svårast för en remdriven att matcha.
Det uppstår när nålen bromsar skivan (eller vrider med sig ett flimsigt innerchassie) vid starka partier i musiken. Det och den akustiska återkopplingen är två av de viktigaste problemen för skivspelare, men som inte så lätt kan mätas, utan man redovisar vanligen bara de lättmätta värdena för svaj och rumble.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-21 11:51

Gör man svängmassan stor på en remdriven spelare så kan man hålla jämn fart på tallriken. Kombineras detta med en svag motor får man visserligen hjälpa till i start av tallriken. På de direktdrivna är oftast snabb uppstart prioriterad och då kanske kuggning av tallriken blir ett problem? Möjligen regleras tallrikens fart hela tiden och det tycker jag känns lite oroväckande eftersom felet först ska detekteras och sedan korrigeras. Hur låter det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-21 12:57

På en remdriven med flytande upphängning bör innerchassiet ha avsevärt större massa än skivtallriken, för att inte aven det skall vara en begränsning.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-21 14:18

paa skrev:På en remdriven med flytande upphängning bör innerchassiet ha avsevärt större massa än skivtallriken, för att inte aven det skall vara en begränsning.

Ajdå. Det har nog inte min Linn.....

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-21 14:40

Bill50x skrev:
paa skrev:På en remdriven med flytande upphängning bör innerchassiet ha avsevärt större massa än skivtallriken, för att inte aven det skall vara en begränsning.

/ B

Är det inte det man nu äntligen åtgärdar med senaste uppgraderingen?

Jämför med; le Platine Verdier, SME 3 och Thorens Reference, dom har riktiga, tunga flytande chassien.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-21 15:20

paa skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Om det är vikten som är det väsentliga vet jag inte, men inte känns den (Keel innerchassit) tyngre än tallriken. Men med tonarm och lager etc så kanske vkten är tillräcklig. Å andra sidan är 29.100:- ett ganska saftigt pris, må vara att fräsning och ytbehandling är ett snyggt arbete...

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-21 15:33

Min gamla Unamco ser numera ut så här: Bild
Den har ett chassi som är flera gånger tyngre än tallriken. Minns inte riktigt, men det med hjälp av kuddar från Sonic Design avfjädrade chassit väger ca 10 kg varav tallrik och matta står för ca 2 kg. Den batteridrivna motorn är fast kopplat till chassit. Någon rörelse mellan avfjädrat chassi och motor kan inte förekomma som i en traditionellt avfjädrad spelare typ Linn LP-12.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-21 15:44

RogerGustavsson skrev:Min gamla Unamco ser numera ut så här:
Den har ett chassi som är flera gånger tyngre än tallriken. Minns inte riktigt, men det med hjälp av kuddar från Sonic Design avfjädrade chassit väger ca 10 kg varav tallrik och matta står för ca 2 kg. Den batteridrivna motorn är fast kopplat till chassit. Någon rörelse mellan avfjädrat chassi och motor kan inte förekomma som i en traditionellt avfjädrad spelare typ Linn LP-12.

Det spelar nog inte så stor roll för svajet att inte motorn kan röra sig, för remmen är så väldigt mycket mjukare än motorupphängningen i alla fall, däremot kan ju motorvibrationerna fortplantas via plinten och lagren om motorn är stumt skruvad i plinten.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-21 17:43

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Min gamla Unamco ser numera ut så här:

Det spelar nog inte så stor roll för svajet att inte motorn kan röra sig, för remmen är så väldigt mycket mjukare än motorupphängningen i alla fall, däremot kan ju motorvibrationerna fortplantas via plinten och lagren om motorn är stumt skruvad i plinten.

Kanske var oklar... Jag menar att ett lätt innerchassi rör sig i förhållande till motorn som är fast monterad i ytterhöljet. Avståndet motor/tallrik kan förändras en del under olika driftförhållanden (starkt modulation på skivan). Denna "fjädring" kan adderas det vanliga svajet. Detta är fallet i AR/Thorens/Linn-typ av spelare. Med ett tyngre innerchassi dras inte detta med lika mycket, hävdar en del.

På min egna spelare går inte motorvibrationerna igenom. Den likströmsmotor jag använder är något helt annat än den vanliga växelströmsmotorn som satt i Unamcon från början. Gjorde några testmodeller med olika utformning innan jag bestämde mig.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-05-21 18:06

phloam skrev:Eh, kanske ska se upp så du inte köper en sån där remdriven där du måste lyfta på skivtallrik av glas eller nåt och flytta remmen manuellt varje gång du ska byta mellan 33 resp 45... (var/är det Rega??) En liten praktisk fundering bara :mrgreen:

På min Pro-Ject som inte har speedbox är det så.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-22 08:23

paa skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jämför med; le Platine Verdier, SME 3 och Thorens Reference, dom har riktiga, tunga flytande chassien.

Kan ju säga att dom rankas inte som absolut överlägsna.
Jag anser fortfarande att man inte kan isolera enskilda delar som att det skulle vara ett extra stort problem och inte tro att leverantörer har testat ett otal olika varianter på allt innan dom sätts i produktion.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-22 09:03

Harryup skrev:Kan ju säga att dom rankas inte som absolut överlägsna.

Ett sådant påstående är ett brott mot forumets policy!

9. Skvaller/Rykten
Inga inlägg av typen: Jag har hört att... Många tycker... Min granne/kompis etc tycker...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-22 15:45

Magnuz skrev:
Harryup skrev:Att fundera på om folk gillar hastighetsvariationer är ungefär som att vissa gillar om orkestern inte spelar i takt. Tror liksom inte det är så.

Jag är helt säker på att det finns de som gör det. De skillnader som lite svaj bidrar med är så små att de flesta troligen inte upplever dem som rytmiska skillnader, utan det är skillnaden i tonhöjd och klang (om någon) man lägger märke till.

Rumble är väl tveksamt om det kan bidra med något som kan upplevas positivt (kanske kan ljudet upplevas lite varmare?) men svaj däremot (i små doser) kan få klangen att låta fylligare och fetare.

Nej, spela en pianoskiva och spelare går fetbort om den svajar eller rumblar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-22 15:47

Svaj får man ändå på köpet då inte många skivor är absolut centrerade eller helt plana...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-22 15:47

paa skrev:

9. Skvaller/Rykten
Inga inlägg av typen: Jag har hört att... Många tycker... Min granne/kompis etc tycker...

Det var ju allvarligt.
Ok, då ber jag om ursäkt och ber att få påpeka att jag har inte hittat en enda test där ovanstående skivspelare rankas som överlägsna andra skivspelare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-22 15:48

Thomas_A skrev:Svaj får man ändå på köpet då inte många skivor är absolut centrerade eller helt plana...

Mmm, känner du någon som gillar dom skivorna bättre än dom som är plana och centrerade?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-22 16:14

Harryup skrev:
paa skrev:

9. Skvaller/Rykten

Det var ju allvarligt.
Ok, då ber jag om ursäkt och ber att få påpeka att jag har inte hittat en enda test där ovanstående skivspelare rankas som överlägsna andra skivspelare.

Det är skillnad som natt och dag för debattten när man får ett påstående som går att bemöta, jämfört med bara ett löst rykte.
Se, här finns det dom som inte tycker att utvecklingen stått stilla sedan LP 12 kom ut:
http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html#ClA
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-22 16:25

paa skrev:
Harryup skrev:
paa skrev:

9. Skvaller/Rykten

Det var ju allvarligt.

Det är skillnad som natt och dag för debattten när man får ett påstående som går att bemöta, jämfört med bara ett löst rykte.
Se, här finns det dom som inte tycker att utvecklingen stått stilla sedan LP 12 kom ut:
http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html#ClA

Håller med dig.
Håller även med dig om att LP12 inte är perfekt, tyvärr är det enda rimligt prissatt som beg som detgår att få bra service på.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd